خانه اخبار کالبدشکافی عینک طبی: 9 بخش اصلی عینک را بشناسید

کالبدشکافی عینک طبی: 9 بخش اصلی عینک را بشناسید

نویسنده تیم لوناتو
اجزای اصلی عینک

اجزای اصلی عینک

شناخت اجزای اصلی عینک کمک می‌کند تا عینک متناسب با فرم و اندازه صورت و رنگ پوست را خریداری کنید. برای این منظور، تا انتهای این مطلب با لوناتو همراه باشید.

خرید عینک را می‌توان یک هنر تمام عیار بشمار آورد. به این خاطر که شما باید مدلی را انتخاب کنید که علاوه بر کاربردی بودن، زیبا و سبک هم باشد و قیمت مناسبی هم داشته باشد. همچنین باید مدل‌های مختلف عدسی عینک را بشناسید تا متناسب‌ترین گزینه برای خرید را برگزینید.

همه این موارد به دانش و اطلاعات نیاز دارد که ما در مقاله‌های مختلف در بلاگ فروشگاه اینترنتی لوناتو آموزش‌های لازم را در اختیارتان قرار داده‌ایم. اما ساده‌ترین مساله‌ای که در مورد عینک مطرح است، آشنایی با بخش‌های مختلف بدنه‌ی آن است.

1- حلقه فریم عینک (Rims)

عینک‌ها با فریم و بدون فریم هستند. برخی نیز فقط نواری باریک در بخش بالایی عدسی دارند و بخش پایینی آن آزاد است. فریم در واقع قابی یا حلقه‌ای است که به عینک شخصیت و شکل می‌بخشد. البته نقش نگهدارنده عدسی را هم دارد و کمک می‌کند لنز عینک در جای خود ثابت باشد. طراحی متفاوت عینک‌ها در اصل بر اساس شکل‌های مختلف و متریال‌های مختلف فریم صورت می‌گیرد و مثلا وقتی می‌گوییم عینک خلبانی است، یعنی فریم آن به حالت خلبانی ساخته شده و عدسی نیز بر اساس شکل فریم، تراش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: این سوالات را پاسخ دهید تا بهترین عینک را به شما معرفی کنیم

2- لبه‌ی فریم (End pieces)

در محل اتصال عدسی با دسته عینک یک بخش برآمده کوچکی وجود دارد که به آن لبه‌ی فریم می‌گویند. نقش این قسمت پیوند دادن فریم و عدسی به دسته‌ی عینک است.

3- پل عینک (Bridge)

پل عینک همان‌طور که از نامش پیداست در وسط و جایی که عینک روی بینی می‌نشیند، قرار دارد. وظیفه این بخش اتصال دو بخش مجزای فریم عینک است.

4- لولای دسته‌ی عینک (Hinges)

بین لبه‌ی انتهایی فریم عینک و دسته‌ی آن لولایی قرار دارد با پیچ در جای خود ثابت شده و به شما اجازه می‌دهد تا دسته‌ی عینک را باز و بسته کنید.

5- عدسی‌های عینک (Lenses)

عدسی یا لنز عینک اغلب از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف و باکیفیت ساخته می‌شود و درون حلقه‌ی فریم جای می‌گیرد. عدسی همیشه بر اساس نمره‌ی چشم بیمار ساخته می‌شود. همچنین اگر چشم فرد مشکل دیگری همچون آستیگماتیسم هم داشته باشد در روند ساخت عدسی لحاظ می‌شود. شکل لنز هم بر اساس فریم تراش داده می‌شود تا به درستی درون فریم جای بگیرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عدسی رنگی برای عینک‌های ورزشی

6- پیچ لولای فریم عینک (Screws)

ماهیت پیچ که مشخص است و به توضیح اضافی نیاز ندارد، پیچ درون لولای فریمِ عینک جا می‌گیرد و دسته و فریم را به هم وصل می‌کند.

7- پد عینک (Nose pads)

در بخش داخلی فریم عینک، در زیر پل دو قطعه پلاستیکی وجود دارد که عینک را روی بینی نگه می‌دارند، این قطعات پد عینک نامیده می‌شوند. بینی موظف است عینک را ثابت روی خود نگه دارد و پدهای عینک این کار را ساده و راحت می‌کنند.

8- پایه پد عینک (Pad arms)

برای اتصال پد عینک به فریم آن، یک قطعه کوچک روی حلقه‌ی فریم نصب شده تا پد را نگه دارد. این قطعه قابل تنظیم است و فرد می‌تواند بر اساس اندازه و شکل بینی آن را تنظیم کند تا پد در بهترین حالت روی صورت قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک به عنوان هدیه برای دوستان

9- دسته عینک (Temples)

دسته‌های عینک، بازوهای بلندی در دو طرف فریم هستند که تا پشت گوش ادامه دارند و فریم را روی صورت فرد ثابت نگه می‌دارند. اگر انتهای دسته عینک پلاستیک داشته باشد یا خمیده باشد، عینک خیلی راحت‌تر پشت گوش قرار می‌گیرد و باعث اذیت شدن فرد نمی‌شود. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از کج شدن و تغییر شکل دادن دسته‌های عینک، همیشه وقتی می‌خواهید عینک را از چشم بردارید، هر دو دسته را با هم بگیرید. به این صورت عمر عینک بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک ؛ کدام گزینه مناسب صورت شماست؟

منبع: aao

Related Articles

کامنت بگذارید