خانه اخبار نشانه‌های آب‌ مروارید چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟

نشانه‌های آب‌ مروارید چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟

نویسنده تیم لوناتو
آب‌مروارید
آب‌ مروارید نوعی بیماری چشم است که موجب تار شدن عدسی طبیعی چشم می‌شود که در پشت عنبیه و مردمک قرار دارد. این بیماری اغلب در افراد بالای 40 سال مشاهده می‌شود و موجب از دست دادن بینایی آن‌ها می‌شود. یکی از شایع‌ترین علل کور شدن افراد مسن در جهان، آب‌مروارید است. به گزارش انجمن پیشگیری از نابینایی در آمریکا، در سراسر جهان، بیشتر از هر عارضه چشمی دیگری همچون آب‌سیاه، دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی، شاهد بیماری آب‌مروارید هستیم. در حال حاضر حدود 22 میلیون آمریکایی بالاتر از 40 سال به این مشکل دچار هستند. همچنین بر اساس آمار همین موسسه، انتظار می‌رود که تا سال 2020، 30 میلیون نفر دیگر نیز به آب‌ مروارید مبتلا شوند. در ایران نیز آب‌مرواید شیوع فراوانی دارد و در بسیاری از افرادی که از میان‌سالی عبور می‌کنند، می‌توان این پدیده را شاهد بود.

مدل‌های مختلف آب‌مروارید

آب‌مروارید زیرکپسولی: این مدل در پشت عدسی چشم پدیدار می‌شود. اشخاصی که به دیابت مبتلا هستند یا دوز بالایی از داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند در خطر ابتلا به آب‌مروارید زیرکپسولی قرار دارند. آب‌مروارید هسته‌ای: در هسته مرکزی عدسی چشم پدیدار می‌شود. آب‌مروارید هسته‌ای همیشه در اثر بالا رفتن سن بروز می‌کند. آب‌مروارید غشایی: این مدل به شکل یک دانه سفید کدر در لبه‌های عدسی شکل می‌گیرد و سپس راه خود را به مرکز عدسی پیدا می‌کند. این مدل آب‌مروارید در غشای عدسی ظاهر می‌شود که بخشی از عدسی است که اطراف هسته مرکزی را احاطه کرده‌اند.

نشانه‌های آب‌مروارید

آب‌مروارید ابتدا بسیار کوچک است و تاثیر اندکی نیز روی بینایی فرد دارد. بیمار در ابتدا ممکن است دچار تاری دید شود. مثل این است که از پشت شیشه یا به‌صورت ابری تصاویر را می‌بیند. آب‌مروارید باعث می‌شود تا نور خورشید یا لامپ بسیار روشن‌تر از حالت واقعی‌شان به‌نظر برسند. یا مثلا نور چراغ ماشین‌ها در شب بسیار تیز و زننده به‌نظر می‌رسند. رنگ‌ها نیز روشنی و وضوح قبلی خود را برای بیمار از دست می‌دهند. گونه‌های مختلف آب‌مروارید نشانه‌های خاص خود را دارند و از روی تجربه بینایی فرد می‌توان زمان رسیدن آن‌ها را تعیین کرد. وقتی آب‌مروارید هسته‌ای ابتدا رشد می‌کند، ممکن است موجب بهبود موقتی دید نزدیکی‌بینی فرد بشود که «دید ثانویه» نامیده می‌شود. اما متاسفانه، این تقویت دید بسیار کوتاه‌مدت است و با بدتر شدن آب‌مروارید از بین خواهد رفت. از طرف دیگر، آب‌مروارید زیرکپسولی ممکن است تا زمانی که کاملا رسیده می‌شود، هیچ نشانه‌ای از خود بروز ندهد. اگر احتمال می‌دهید که آب‌مروارید دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا با تست دقیق متوجه این امر بشود. آب‌مروارید زیرکپسولی ممکن است تا زمانی که کاملا رسیده می‌شود، هیچ نشانه‌ای از خود بروز ندهد.

چه عواملی سبب ایجاد آب‌مروارید می‌شوند؟

عدسی چشم همانند عدسی دوربین کار می‌کند؛ یعنی نور را روی شبکیه متمرکز می‌کند تا فرد دید واضحی داشته باشد. همچنین موجب تنظیم تمرکز چشم هم می‌شود و به فرد اجازه می‌دهد تا در فواصل دور و نزدیک دید واضحی داشته باشد. عدسی عمدتا از آب و پروتئین ساخته شده است. پروتئین برای وضوح عدسی و اجازه عبور نور از درون آن ضروری است. اما در اثر کهولت سن، برخی از پروتئین‌ها به‌هم می‌چسبند و توده‌ای ابری در عدسی ایجاد می‌کنند. این توده در واقع همان آب‌مروارید است و با گذشت زمان ممکن است بزرگ‌تر شود و روی دید عدسی تاثیر گذاشته و بینایی فرد را دچار مشکل کند. دلیل اینکه چرا عملکرد عدسی چشم در اثر بالا رفتن سن تغییر می‌کند، هنوز مشخص نشده است. یعنی در واقع علت اصلی شکل‌گیری آب‌مروارید معلوم نیست. اما برخی دانشمندان رشد این بیماری را به برخی فاکتورها نسبت می‌دهند که در ادامه برایتان ذکر کرده‌ایم.
  • تابش‌های فرابنفش از خورشید و دیگر منابع نوری
  • دیابت
  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • فشارخون بالا
  • استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئید
  • مصرف داروهای استاتین برای کاهش میزان کلسترول
  • سابقه التهاب یا آسیب چشمی
  • سابقه جراحی چشم
  • هورمون تراپی
  • نزدیک‌بینی شدید
  • سابقه خانوادگی
یک فرضیه در مورد علت شکل‌گیری آب‌مروارید این است که در اثر تغییرات اکسیدکننده در عدسی چشم پدیدار می‌شود. این فرضیه مورد تایید مطالعات تغذیه‌ای قرار گرفته است. به این خاطر که می‌گویند مصرف خوراکی‌هایی که حاوی آنتی‌اکسیدان زیادی هستند می‌تواند در پیشگیری از بروز آب‌مروارید تاثیر زیادی داشته باشد. آنتی‌اکسیدان همانند ویتامین C و غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا سه هستند احتمال ابتلا به آب‌مروارید را کم می‌کنند.

پیشگیری از آب‌مروارید

با اینکه باورهای متفاوتی در مورد اینکه آیا می‌توان از آب‌مروارید پیشگیری کرد یا خیر وجود دارد، اما مطالعات متعددی ثابت کرده‌اند که برخی از مواد غذایی و قرص‌های مکمل می‌توانند خطر ابتلا به آن را تا حد زیادی کاهش دهند. در نتیجه یک تحقیق 10 ساله در مورد سلامت زنان مشخص شد، مصرف روزانه ویتامین E و کارتنوئیدهای لوتین و زاگزانتین می‌تواند تا حد زیادی از خطر ابتلا به آب‌مروارید بکاهد. غذاهایی که منبع خوبی برای ویتامین E بشمار می‌روند شامل تخمه‌آفتابگردان، بادام و اسفناج هستند. منابع مهم لوتین و زاگزانتین نیز شامل اسفناج، کِیل و دیگر سبزیجات سبز است. مطالعات دیگری نیز نشان داده‌اند که ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان همانند ویتامین C و غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا سه هستند احتمال ابتلا به آب‌مروارید را کم می‌کنند. از دیگر راهکارهایی که می‌توانید در جهت کاهش خطر آب‌مروارید به‌کار بگیرید، استفاده از عینک‌های دودی اصل است که به‌طور 100 درصد چشم را در برابر تابش خورشید محافظت می‌کنند.

درمان آب‌مروارید

هنگامی که شاهد نشانه‌های آب‌مروارید هستید، می‌توانید از عینک‌های جدید، دوکانونی‌های قوی، ذره‌بینی و دیگر کمک‌های بینایی برای تقویت چشم خود استفاده کنید. فقط زمانی به فکر جراحی باشید که آب‌مروارید به‌طور کامل رسیده باشد و دید شما را مختل کرده باشد. البته عمل جراحی آب‌مروارید بسیار ساده و بدون درد است. اغلب هم نتیجه موفقیت‌آمیزی دارد. در بیشتر مواقع، پزشک جراح، عدسی ابری را از چشم خارج کرده و آن‌را با با یک عدسی پلاستیکی شفاف داخل چشمی (IOL) جایگزین می‌کند.

مراقبت از چشم پس از برداشتن آب‌مروارید

حتی پس از برداشتن آب‌مروارید با جراحی هم باید از عینک مطالعه برای خواندن کتاب و متن استفاده کنید. شما همچنین به عدسی‌های پیشرفته برای تصحیح عیوب انکساری همانند پیرچشمی نیاز خواهید داشت.

Related Articles

کامنت بگذارید