خانه اخبار شنا با لنز طبی : آیا استفاده از لنز موقع شنا به چشم آسیب می‌ زند؟

شنا با لنز طبی : آیا استفاده از لنز موقع شنا به چشم آسیب می‌ زند؟

نویسنده فروغ بیداری
شنا با لنز طبی

شنا با لنز طبی

شنا با لنز طبی یا لنز رنگی به هیچ عنوان درست نیست. شما با این کار در واقع راه ورود انواع باکتری‌ها را به چشم خود باز می‌کنید. نتیجه شنا کردن با لنز، عفونت چشم، سوزش چشم و حتی بیماری‌های خطرناکی همچون زخم قرنیه است.

سازمان غذا و داروی جهانی اعلام کرده که لنزهای تماسی چشم نباید در مجاورت هیچ آبی، از جمله آب استخر، دریا، آب لوله‌کشی و آب حمام قرار داشته باشند. به این خاطر که آب بهترین بستر برای انواع ویروس‌ها و میکروب‌های خطرناک است. یکی از خطرناک‌ترین میکروب‌های موجود در آب نوعی انگل آمیبی‌شکل به نام «آکانتامبا» (Acanthamoeba) است که می‌تواند به لنز بچسبد. در نتیجه، سبب عفونت و التهاب قرنیه می‌شود.

این شرایط را «کراتیت آکانتامبا» یا عفونت قرنیه آکانتامبا می‌گویند که با پوشیدن لنز هنگام شنا ارتباط مستقیم دارد. این زخم عفونی می‌تواند موجب کوری همیشگی فرد یا تخریب بافت قرنیه شود. که اگر به‌موقع درمان نشود به نابینایی منجر خواهد شد.

اگر هنگام شنا، لنز تماسی در چشم داشتید و آب درون چشم رفت، بلافاصله لنز را از چشم درآورده، آن را با محلول لنز شست‌وشو دهید تا احتمال بروز عفونت یا التهاب را کاهش دهید.

محلول شست‌وشوی مناسب و باکیفیت می‌تواند آلودگی را به طور کامل از بین ببرد. لازم است یادآوری کنیم که پک لنز خود را باید هر سه ماه یک‌بار عوض کنید و برای این امر از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید.

شنا کردن با لنز چشم
لنزهای نرم با اینکه از چشم بیرون نمی‎‌آیند، اما آب و همه باکتری‌های موجود در آن را جذب می‌کنند و احتمال عفونی شدنشان زیاد است.

لنزهای سخت همچون لنز نفوذپذیر به گاز هرگز نباید در طول شنا کردن استفاده شوند. احتمال خروج این لنزها در آب از چشم بسیار زیاد است. لنزهای نرم با اینکه از چشم بیرون نمی‎‌آیند، اما آب و همه باکتری‌های موجود در آن را جذب می‌کنند و احتمال عفونی شدنشان بیشتر است.

بعلاوه، آب (استخر یا آب شیرین) باعث تنگ شدن لنز نرم به چشم می‌شود. در نتیجه فرد با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

ورود آب به چشم هنگام شنا کردن، همچنین به خاطر شستن اشک چشم (که باعث حفظ چربی و رطوبت چشم می‌شود) مشکلاتی همانند خشکی چشم را تشدید خواهد کرد.

اگر قصد دارید با لنز شنا کنید، لنزهای تماسی یک‌بار مصرف و روزانه گزینه قابل اعتمادتری است. زیرا پس از شما می‌توانید آن را از چشم خارج کرده و دور بیندازید. برای اطمینان از سلامت چشم خود پس از شنا، توصیه می‌کنیم حتما پس از خارج کردن لنز تماسی، چشم‌های خود را با اشک مصنوعی یا قطره استریل چشمی بشویید. سپس لنز یک‌بار مصرف دیگری در چشم بگذارید.

شنا با لنز طبی
اگر مشکل بینایی دارید، به جای لنز بهتر است یک عینک شنا با نمره چشم خود سفارش دهید.

آیا می‌توان وقتی عینک شنا به چشم داریم با لنز در استخر/دریا شنا کنیم؟

اگر خیلی اصرار به استفاده از لنز تماسی در استخر دارید، بهتر است از عینک‌های ضدآب شنا استفاده کنید. این عینک‌ها احتمال ورود آب به چشم‌های شما را کم می‌کنند.

اگر مشکل بینایی دارید، به جای لنز بهتر است یک عینک شنا با نمره چشم خود سفارش دهید. به این ترتیب، هم دید خود را درست کرده‌اید و هم خطرات ناشی از استفاده از لنز تماسی در آب را به صفر رسانده‌اید.

از دیگر مزیت‌های عینک‌های شنای طبی این است که از چشم در برابر تابش فرابنفش خورشید هم محافظت می‌کند.

سوالات رایج در مورد شنا با لنز طبی

چگونه با لنز می‌توان شنا کرد؟

اگر قصد دارید با لنز شنا کنید، لنزهای تماسی یک‌بار مصرف و روزانه گزینه قابل اعتمادتری است. زیرا پس از شما می‌توانید آن را از چشم خارج کرده و دور بیندازید. برای اطمینان از سلامت چشم خود پس از شنا، توصیه می‌کنیم حتما پس از خارج کردن لنز تماسی، چشم‌های خود را با اشک مصنوعی یا قطره استریل چشمی بشویید. سپس لنز یک‌بار مصرف دیگری در چشم بگذارید.

چرا نباید با لنز طبی به استخر رفت؟

به این خاطر که آب بهترین بستر برای انواع ویروس‌ها و میکروب‌های خطرناک است. یکی از خطرناک‌ترین میکروب‌های موجود در آب نوعی انگل آمیبی‌شکل به نام «آکانتامبا» (Acanthamoeba) است که می‌تواند به لنز بچسبد. در نتیجه، سبب عفونت و التهاب قرنیه می‌شود.

هنگام سنا می‌توان لنز سخت پوشید؟

خیر به هیچ عنوان. لنزهای سخت همچون لنز نفوذپذیر به گاز هرگز نباید در طول شنا کردن استفاده شوند. احتمال خروج این لنزها در آب از چشم بسیار زیاد است.

دلیل خطرناک بودن استفاده از لنز نرم در طول شنا چیست؟

لنزهای نرم با اینکه همچون لنز سخت از چشم بیرون نمی‎‌آیند، اما آب و همه باکتری‌های موجود در آن را جذب می‌کنند و احتمال عفونی شدنشان بیشتر است.

Related Articles

کامنت بگذارید