خانه اخبار عینک طبی را تا چند وقت بعد از عمل بینی نمی‌توان به چشم زد؟

عینک طبی را تا چند وقت بعد از عمل بینی نمی‌توان به چشم زد؟

نویسنده فروغ بیداری
عینک طبی بعد از عمل بینی

عینک طبی بعد از عمل بینی (Rhinoplasty)

استفاده از عینک طبی بعد از عمل بینی اشکالی دارد؟ تا چه مدت نمی‌توان از عینک استفاده کرد؟ بعد از عمل و به‌واسطه محدودیت‌های آن، آیا راهی برای استفاده از عینک و رفع مشکلات بینایی وجود دارد؟

در ادامه این مطلب به تمامی سوالات بالا پاسخ داده‌ایم با ما همراه باشید.

چه مدت بعد از عمل بینی می‌توانیم عینک طبی استفاده کنیم؟

برخی از پزشکان اعتقاد دارند بهتر است بین 4 تا 8 هفته پس از جراحی بینی از عینک طبی استفاده نکنید. در طول این یک یا دو ماه، بینی متورم است و هر نوعی فشاری می‌تواند سبب تغییر شکل و فرم بینی بشود.

تحمیل وزن اضافه به بینی که تازه عمل شده، نتیجه‌ی نهایی را خراب می‌کند و ممکن است احتمال ترمیم جراحی بینی را افزایش دهد.

البته توجه داشته باشید که بلافاصله پس از عمل جراحی بینی می‌توانید عینک طبی به چشم بزنید. به این خاطر که تا حدود یک‌ هفته (یا دست‌کم 5 روز)، آتل (splint) روی بینی است. خب، این گچ‌گرفتگی از بافت و استخوان‌های بینی محافظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا فشاری روی آن وارد شود.

اما پس از این دوره بهتر است تا یکی دو ماه فکر استفاده از عینک را هم از سر خارج کنید. همان‌طور که گفتیم این کار به شکل بینی شما لطمه می‌زند و در نتیجه تمام وقت و پولی که صرف کرده‌اید هدر خواهد رفت.

عینک طبی بعد از جراحی بینی

نظرات متفاوت متخصصان در مورد استفاده از عینک طبی بعد از جراحی پلاستیک بینی

تقریبا بیشتر پزشکان پیشنهاد می‌کنند که بین 4 تا 8 هفته پس از جراحی بینی از عینک طبی، آفتابی یا هر عینک دیگری استفاده نکنید. دلیلش را هم در بالا به طور مفصل توضیح دادیم.

اما مدت زمانی پیشنهادی پزشکان حدود 4 هفته با هم فرق دارد. بعضی‌ها، مخصوصا پزشکان ایرانی می‌گویند شما بعد از یک ماه می‌توانید خیلی محدود و برای مدت زمان کوتاهی، عینک‌های سبک به چشم بزنید. این در حالیست که بیشتر متخصصان غیرایرانی معتقدند بهتر است تا 8 هفته از عینک استفاده نکنید.

اما این که روی حرف کدام یک می‌توان تکیه کرد به وضعیت بینی شما بعد از عمل بستگی دارد. یعنی پزشک جراح شما بسیار بهتر می‌تواند تشخیص دهد که روند بهبودی بینی چه مدتی طول می‌کشد. بنابراین توصیه ما این است برای اطمینان از اینکه چه مدت بعد از عمل بینی می‌توانید عینک بزنید، از پزشک متخصص خودتان سوال بپرسید.

تورم بینی برخی از افراد در عرض یک یا دو هفته از بین می‌رود. این در حالیست که در بعضی دیگر ممکن است این روند حتی تا دو ماه هم ادامه داشته باشد.

وقتی چشم‌های شما ضعیف است و مشکلات دور بینی یا نزدیک بینی دارید، مجبور هستید عینک طبی به چشم بزنید. اما از طرفی، پزشکان هم توصیه اکید دارند که استفاده از عینک طبی بعد از عمل بینی به هیچ عنوان کار درستی نیست. پس چه کار باید بکنید؟

در زیر چند روش مختلف را پیشنهاد داده‌ایم که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

عینک طبی بعد از عمل بینی

ترفندهای استفاده از عینک طبی بعد از عمل بینی

ترفند یک: چسباندن عینک به پیشانی با چسب

خب، این کار خیلی ظاهر قشنگی ندارد اما در مواقع اجبار خیلی هم بد نیست. یک تکه چسب کاغذی را بردارید، دور پل عینک طبی زنانه یا مردانه خود بپیچید و دنباله‌ی چسب را به اندازه حدود 2 تا 3 سانتی‌متر نگه دارید.

عینک را در مقابل چشم‌ها و بالای صورت نگه دارید و خیلی آرام و با احتیاط (مراقب باشید عینک روی بینی قرار نگیرد)، چسب را به پیشانی وصل کنید.

با این کار، عینک روی چشم‌هاست اما سنگینی آن روی بینی شما که تازه عمل کرده‌اید، قرار نمی‌گیرد. شاید بتوان گفت این ساده‌ترین و بی‌هزینه‌ترین روشی است که می‌توانید برای استفاده از عینک بعد از عمل بینی از آن کمک بگیرید؛ اگر چه روش تمیز و زیبایی نیست اما سلامت چشم و بینی را تضمین می‌کند.

ترفند دو: استفاده از لنز طبی

لنز طبی هم جایگزین دیگری برای عینک بعد از عمل بینی است. شما می‌توانید از لنزهای مدت‌دار برای زمانی که نمی‌توانید عینک به چشم بزنید استفاده کنید. به این ترتیب هم بینایی‌تان کامل است و هم مشکلی برای بینی تازه‌عمل‌شده پیش نمی‌آید. اما اگر به لنز تماسی حساسیت دارید، شاید بهتر باشد سراغ ترفندهای دیگری بروید که در ادامه نوشته‌ایم.

ترفند سه: عینک‌های مخصوص بعد از عمل بینی

اگر به لنز طبی حساسیت دارید، باید بدانید که عینک‌های مخصوصی برای بعد از عمل بینی وجود دارد که روی بینی نمی‌نشیند. این عینک‌های اولترا لایت برای همین منظور طراحی و عرضه شده‌اند و برای استفاده از آنها می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

ترفند چهار: لیزیک قبل از عمل بینی

اگر چشم‌های ضعیفی دارید شاید بهتر باشد پیش از عمل جراحی بینی، چشمان خود را لیزیک کنید. پس از اتمام دوره بهبود چشم‌ها، سراغ عمل جراحی بینی بروید. بهتر است بین لیزیک چشم و عمل بینی حداقل سه ماه فاصله بیندازید. اگر خیلی عجله دارید که همه کارها را با هم انجام دهید، می‌توانید یک ماه پس از عمل لیزیک، سراغ عمل بینی بروید.

وقتی اول لیزیک می‌کنید و سپس رینوپلاستی، به بافت‌های چشم حین جراحی بینی هیچ آسیبی وارد نمی‌شود و بیمار می‌تواند دوره نقاهت پس از رینوپلاستی را بدون عینک زدن در آرامش سپری کند.

البته لازم است اشاره کنیم که برای انجام تمام این کارها حتما باید از پزشکان متخصص مشورت بگیرید.

منبع: nosecomfort

سوالات رایج در مورد استفاده از عینک طبی بعد از عمل بینی

چه مدت بعد از عمل بینی استفاده از عینک طبی مشکلی ندارد؟

بعد از گذشت ۳ ماه از زمان جراحی بینی می‌توان به راحتی از عینک‌های طبی استفاده کرد. این کار باعث ایجاد مشکل ظاهری در بینی نمی‌شود و نتیجه عمل بینی شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

چرا بعد از عمل بینی نباید از عینک طبی استفاده کرد؟

حدود 4 تا 8 هفته بعد از عمل بینی، استخوان و بافت آن نرم است و اگر شما عینک طبی روی آن قرار دهید، به تغییر شکل بینی منجر خواهد شد. به همین خاطر است که جراحان توصیه اکید دارند بعد از جراحی بینی از عینک استفاده نکنید.

کسی که چشم‌هایش ضعیف است و بعد از عمل بینی نمی‌تواند عینک بزند باید چه کند؟

از لنز طبی استفاده کنید. وقتی نمی‌توانید یک تا دو ماه بعد از عمل بینی از عینک طبی استفاده کنید، بهتر است سراغ گزینه‌ی بی‌خطری مثل لنز بروید.

بعد از عمل بینی چطور از عینک طبی استفاده کنیم؟

یکی از راه‌ها این است که عینک را با چسب روی پیشانی خود بچسبانید. این کار باعث می‌شود تا سنگینی قاب عینک روی بینی سوار نشود و مشکلی برای بینی به وجود نیاید.

Related Articles

کامنت بگذارید