خانه اخبار گم شدن لنز در چشم خطرناک است؟

گم شدن لنز در چشم خطرناک است؟

نویسنده فروغ بیداری
گم شدن لنز در چشم

گم شدن لنز در چشم

گم شدن لنز در چشم برای کسانی بیشتر پیش می‌آید که در استفاده از لنز تماسی تاره وارد هستند و هنوز به گذاشتن و برداشتن آن عادت نکرده‌اند. لنز در چشم‌ این افراد ممکن است گم یا زیر پلک بالایی پنهان شود.

این مساله بیشتر به عدم مهارت فرد در استفاده از لنز طبی یا رنگی مربوط است اما جای نگرانی ندارد. به این خاطر که ملتحمه چشم که به سطح داخلی پلک متصل است، اجازه نمی‌دهد لنز به پشت چشم وارد شود.

البته استثناهایی هم در این مورد وجود دارد. به طور مثال، اواسط تابستان امسال بود که خبری مبنی بر پیدا شدن 27 عدد لنز تماسی گم شده در چشمان یک زن انگلیسی در صد اخبار قرار گرفت.

داستان از این قرار بوده که یک خانم 67 ساله به مدت 35 سال پیاپی به طور ماهیانه از لنزهای تماسی استفاده می‌کرد و طول تمام این سال‌ها هم کم‌تر پیش آمده بود که به چشم‌پزشک مراجعه کند. تا اینکه متوجه وجود آب مروارید در چشم‌های خود می‌شود و نزد پزشک می‌رود. اما پزشکان ناگهان با پدیده عجیبی مواجه می‌شوند.

توده‌ای داخل چشم بیمار وجود داشته که پس از معاینه مشخص می‌شود این توده چیزی نیست جز 27 لنز به هم چسبیده.

پیدا کردن این حجم لنز تماسی در داخل چشم یک بیمار به هیچ عنوان عادی نیست. مخصوصا که تقریبا همه بیماران بر اثر گیر افتادن لنز در زیر پلک فوقانی دچار عوارضی چون ناراحتی و قرمزی چشم می‌شوند. اما این خانم هیچ کدام از این نشانه‌ها را نداشته است.

پزشکان تنها دلیلی که برای چنین مورد عجیب پزشکی اعلام کردند این بود که عمق چشم‌های بیمار زیاد بوده و سبب به دام افتادن بسیاری از اجسام خارجی از قبیل لنزهای تماسی در زیر پلک فوقانی شده است.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

چگونه لنزی که پشت پلک گیر کرده را پیدا و از چشم خارج کنیم؟

گیر کردن لنز پشت چشم

توصیه ما به افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند این است که برای پیشگیری از گم شدن لنز در چشم علاوه بر یادگیری نحوه استفاده صحیح از لنز رنگی یا طبی، در فواصل زمانی منظم (حداکثر دو سال یک بار برای افراد عادی و یک سال یک بار برای افراد مبتلا به دیابت) به چشم‌پزشک مراجعه و نسبت به معاینه چشم خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه لنز را در چشم بگذاریم؟

بیشتر بخوانید: چگونه لنز را از چشم خارج کنیم؟

باید بدانید که عفونت ایجاد شده بر اثر استفاده از لنزهای تماسی بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند به بهای از دست دادن بینایی بیمار تمام شود.

یکی دیگر از توصیه‌های اکید به افرادی که از لنز تماسی استفاده می‌کنند این است که از مالش و خاراندن چشم‌های خود (وقتی لنز به چشم دارند) پرهیز کنند. چرا؟ زیرا یکی از بدترین اتفاق‌های چشمی را برای خود رقم خواهند زند: گم شدن لنز در پشت پلک‌ هاست.

دلایل گم شدن لنز در چشم

گم شدن لنز در چشم

گم شدن لنز در پشت پلک‌ها به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد.

وقتی لنز تماسی اندازه چشم بیمار نباشد خیلی راحت در چشم حرکت می‌کند و در نتیجه احتمال اینکه به زیر یا پشت پلک برود و گم شود هم زیاد است. برای پیشگیری از این امر باید هر سال نزد پزشک بروید تا اندازه مناسب لنز را برایتان تجویز کند.

یکی دیگر از عوامل گم شدن لنز در چشم این است که لنز را برعکس در چشم بگذارید. وقتی لنز را پشت‌ورو بگذارید، روی چشم فیت نمی‌شود و در نهایت جابه‌جا شده و گم می‌شود.

همچنین توصیه می‌کنیم هرگز قبل از درآوردن لنز از چشم آرایش خود را پاک نکنید، زیرا مالیدن چشم سبب بیرون آمدن لنز از جای خودش می‌شود.

پس از گم شدن لنز در چشم چه کاری باید انجام داد؟

خونسرد باشید

اول از همه باید خونسردی خودتان را حفظ کنید و بدانید که لنز جای دوری نمی‌رود. گیر کردن آن در بخش‌های پنهان چشم هم آسیب جدی به چشم وارد نمی‌کند. مطمئن  باشید لنز که در چشم شما گم شده به سمت مغزتان حرکت نخواهد کرد و هیچ مشکل یا بیماری عجیب و غریبی را به وجود نخواهد آورد.

این را بدانید که غشای نازکی به نام ملتحمه در چشم وجود دارد و از حرکت هرگونه جسم خارجی به پشت چشم جلوگیری می‌کند.

لنز که گم می‎شود اغلب در زیر پلک چشم مخفی می‌شود و به آسانی می‌توان آن را بیرون آورد.

خرید قطره چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

چند قطره سرم یا اشک مصنوعی در چشم بچکانید

افزایش رطوبت چشم می‌تواند به خارج کردن لنزی که در پلک گیر کرده کمک کند. برای این منظور نباید از آب شیر استفاده کنید زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌هایی باشد که وارد چشم شده و عفونت از خود به جا بگذارند.

توصیه ما این است که سرم یا قطره اشک مصنوعی در چشم بچکانید تا محیط لنز مرطوب و روان شود و در نتیجه از زیر پلک بیرون بیاید.

خرید لنز رنگی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

پلک بالایی خود را بلند کنید

برعکس تصورتان لنز در زیر پلک پایینی گم نمی‌شود، بلکه زیر پلک بالا می‌رود. به این خاطر که در آنجا فضای بیشتری وجود دارد و عضله‌های قوی این بخش چشم هم لنز را به بالا می‌کشند.

اغلب مواقع لنز در جهت مخالف جایی است که احساس می‌کنید؛ یعنی اگر فکر می‌کنید لنز در پایین سمت راست است، بهتر است قسمت بالای سمت چپ را برای یافتن آن جست‌وجو کنید.

از چراغ قوه با نور کم می‌توانید برای یافتن لنز گم شده کمک بگیرید. به محض پیدا کردن لنز گم شده، با نوک انگشتان تمیز آن را به پایین بکشید و از چشم درآورید. به هیچ عنوان روی لنز ناخن نکشید زیرا پاره می‌شود و ممکن است به قرنیه هم آسیب برساند.

بیشتر بخوانید: چگونه لنز شکسته را از چشم خارج کنیم؟

گم شدن لنز در چشم

چشم در نهایت لنز را به بیرون می‌راند اما اگر این اتفاق نیفتاد، به چشم پزشک مراجعه کنید

در بعضی مواقع ممکن است لنز در زیر پلک گیر کند و به راحتی نتوان آن را پیدا کرد.

حتی شاید استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی و سرم هم کارساز نباشد. تقریبا همیشه چشم خودش لنز را یک ماده خارجی تشخیص می‌دهد و با کمک موکوس آن را به بیرون هدایت می‌کند.

اما اگر هیچ کدام از این موارد اتفاق نیفتاد و لنز واقعا گم شده بود، باید به مراکز درمانی بروید تا پزشک متخصص آن را از چشم شما خارج کند.

سوالات رایج در مورد گم شدن لنز در چشم

آیا ممکن است لنز در چشم گم شود؟

بله. گم شدن لنز در چشم برای کسانی بیشتر پیش می‌آید که در استفاده از لنز تماسی تاره وارد هستند و هنوز به گذاشتن و برداشتن آن عادت نکرده‌اند. لنز در چشم‌ این افراد ممکن است زیر پلک بالایی پنهان شود.
اما جای نگرانی ندارد. به این خاطر که ملتحمه چشم که به سطح داخلی پلک متصل است، اجازه نمی‌دهد لنز به پشت چشم وارد شود.

لنز گم شده در چشم را چظور پیدا کنیم؟

لنز که گم می‎شود اغلب در زیر پلک چشم مخفی می‌شود و به آسانی می‌توان آن را بیرون آورد. این را بدانید که غشای نازکی به نام ملتحمه در چشم وجود دارد و از حرکت هرگونه جسم خارجی به پشت چشم جلوگیری می‌کند.

گم شدن لنز در پشت پلک‌ها خطرناک است؟

اگر لنز گم شده را سریعا پیدا و از چشم خارج کنید، خیر خطری ندارد. اما اگر پیدا نشود، می‌تواند خطرناک باشد. باید بدانید که عفونت ایجاد شده بر اثر استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند به بهای از دست دادن بینایی فرد تمام شود.

چرا لنز در چشم گم می‌شود؟

وقتی لنز تماسی اندازه چشم بیمار نباشد یا لنز را برعکس در چشم بگذارید ممکن است در پشت پلک‌ها گم شود.

منبع: Self

Related Articles

1 کامنت

محمد 3 تیر 1402 - 22:00

من تو مبارزه ورزش رزمی چشمم آسیب دید لنز گذاشته بودم اولش لنز رو حس میکردم رو چشمم بعدش رفتم خونه هرچی‌گشتم چیزی پیدا نکردم باید چیکار کنم یعنی لنز افتاد از چشمم؟

پاسخ

کامنت بگذارید