خانه اخبار عینک خلبانی ؛ هر آنچه در مورد عینک‌های آفتابی خلبانی باید بدانید

عینک خلبانی ؛ هر آنچه در مورد عینک‌های آفتابی خلبانی باید بدانید

نویسنده تیم لوناتو

عینک خلبانی اولیه چه شکلی بود؟

عینک خلبانی نوع محبوبی از عینک‌هاست که هم زنان و هم مردان اغلب دوست دارند از آن‌ استفاده کنند. اما ما تصور اشتباهی راجع به تاریخچه آن داریم.

این عینک‌ها در ابتدا فقط برای خلبانان طراحی می‌شدند تا به هنگام پرواز به دلایل مزایای بسیار زیادی که داشتند، از آن‌ها استفاده گردد. با این حال، ظاهر بسیار جذاب آن‌ها باعث شد تا نوع دیگری از مدل‌های عینک خلبانی برای افراد معمولی نیز تولید شود که عینک‌های Aviator محسوب می‌شوند.

اجازه دهید در ادامه مقایسه‌ی کاملی بین عینک‌های خلبانی اصلی و عینک‌های خلبانی معمولی داشته باشیم.

چرا خلبانان بیشتر از افراد عادی به عینک آفتابی نیاز دارند؟

می‌دانیم که زمین توسط لایه اتمسفر احاطه شده است. این لایه به عنوان مانعی میان زمین و خورشید عمل می‌کند. به این ترتیب زمین از اشعه‌های بسیار شدید خورشید مصون می‌ماند.

مشکل اینجاست که هواپیما بالاتر از لایه اتمسفر زمین پرواز می‌کند. بنابراین لایه‌ای به عنوان محافظ میان خورشید و هواپیما وجود ندارد. از این‌رو خلبانان بیشتر در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار می‌گیرند.

به طور دقیق‌تر به ازای هر 1000 فوت افزایش ارتفاع، 5 درصد به میزان اشعه UV اضافه می‌شود. در نتیجه خلبانان ملزم به استفاده از عینک آفتابی هستند تا به عنوان یک لایه حفاظتی از چشم‌ها محافظت کنند.

خلبانان از چه نوع عینک آفتابی استفاده می‌کنند؟

خلبان‌ها در انتخاب عینک محدود نیستند. اگر عینک انتخابی معیارهای اساسی یک عینک آفتابی مناسب را داشته باشد، می‌تواند به عنوان عینک خلبانی مورد استفاده قرار گیرد.

فریم‌های عینک آفتابی برای خلبانان

سبک Aviator یک مدل فریم مشهور است. این عینک خلبانی توسط مارک ری‌بن طراحی و تولید شد. این مدل عینک باعث به شهرت رسیدن برند ری‌بن شد. بهتر است گذری به تاریخچه این مدل فریم بیاندازیم.

عینک‌‌ مارک ری بن (Ray-Ban) در سال ۱۹۳۷ توسط شرکت آمریکایی Bausch & Lomb تاسیس شد. در سال ۱۹۲۹ سرهنگ نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا، جان آندر مک ردی، با Bausch & Lomb، برای ساخت نوعی عینک آفتابی برای خلبانان همکاری کرد تا مشکل انحراف دید و حواس‌پرتیِ خلبانان را که ناشی از رنگ های آبی و سفید آسمان بود، حل کند. مک ردی نگران زمانی بود که عینک‌های خلبانان تیره و کدر می‌شدند، که منجر به کاهش شدت دید در ارتفاع بلند می‌شد.

نمونه اولیه این عینک‌ در سال ۱۹۳۶ با نام Anti-Glare ساخته شد. فریم‌های این عینک پلاستیکی و عدسی‌های آن سبز رنگ بود. لنزهای این عینک روشنایی زننده را بدون کدر کردن بینایی فرد، از بین می‌برد.

یک سال پس از آن عینک‌های مارک ری‌بن با فریم فلزی طراحی شدند و با عنوان عینک‎‌های خلبانی “Avaitors” وارد عرصه بازار شدند. 

طبق گزارشات، عینک‌های خلبانی مارک ری‌بن با استفاده از “لنزهای مخصوص کرومی”  نور آبی را حذف می‌کردند. به این ترتیب جزیئات را واضح می‌ساختند و تاری دید را به حداقل می‌رساندند.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص عینک ریبن اصل ؛ آموزش تصویری خرید عینک آفتابی اصل

فریم Aviator نه تنها مورد توجه خلبانان است، بلکه مورد انتخاب اکثر افراد قرار می‌گیرد. خلبانان می‌توانند هر سبک فریمی را که ترجیح می‌دهند، انتخاب کنند. نمونه‌ای از عینک‌های Aviator، عینک RayBan Aviator Gradient RB3024 است.

خلبانی
عینک خلبانی RayBan Aviator Gradient RB3024

هر فریمی که خلبان انتخاب می‌کند، باید بسیار کاربردی باشد. خلبانان از هندزفری‌ها و ابزارهای ارتباطی استفاده می‌کنند. بنابراین عینک آفتابی انتخابی می‌بایست سازگار با این ابزار باشد.

فریم‌های عینک خلبانی باید بتوانند با هر ابزار تنفسی و محافظتی مورد استفاده قرار گیرند. ابزارهای مورد نیاز برای یک خلبان بسته به نوع پرواز متفاوت است. برای مثال یک خلبان جنگنده نسبت به خلبان مسافربری نیازمند به فریم‌های عینک مختلف خواهد بود.

به طور کلی فریم‌هایی با لنزهای بزرگ‌تر برای خلبانان مناسب هستند. این لنزها اشعه UV بیشتری نسبت به لنزهای کوچک‌تر مسدود می‌کنند. بنابراین حفاظت بیشتری صورت می‌گیرد. عینک RayBan Outdoorsman Havana Collection RB3029 یک گزینه مناسب برای انتخاب خلبان‌ها است.

عینک خلبانی
عینک خلبانی RayBan Outdoorsman Havana Collection RB3029

مناسب‌ترین دسته عینک برای عینک‌های خلبانی

در حال حاضر انواع مختلفی از دسته عینک موجود است. این دسته ها عبارتند از:

  • دسته عینک Bayonet: شکل این بازوها به حالت صاف بوده و انتهای صافی دارند. این بازوها بهترین نوع برای عینک خلبانی می‌باشد. زیرا خلبانان ملزم به استفاده کلاه ایمنی و هندزفری هستند. تنها با این مدل بازو، راحتی خلبان فراهم می‌شود.
  • دسته عینک Skull: این بازوها رایج‌ترین مدل‌هایی هستند که در عینک‌های معمولی مشاهده می‌شود. این مدل قابل پیاده‌سازی در عینک خلبانان می‌باشد. استفاده از این سبک عینک در صورت نداشتن کلاه ایمنی و هندزفری مناسب می‌باشد.
  • دسته عینک Cable: انتهای بازوی این عینک کاملا خمیده است. به طوری که این خمیدگی در پشت گوش قرار می‌گیرد. این نوع عینک آفتابی برای زمانی که سر در حال حرکت است، مناسب است.

استانداردهای FAA برای عینک خلبانی مناسب

  • عینک‌های آفتابی با لنزهایی از جنس پلی‌کربنات، پلاستیک و شیشه که حفاظت 100 درصدی در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) انجام می‌دهند. لنزهای پلاستیکی و شیشه‌ای کیفیت بالایی دارند. در حالی که لنزهای پلی‌کربنات سبک‌تر بوده و مقاومت بیشتری دارند.
  • طیف رنگی استفاده شده در لنزها باید از میان رنگ‌هایی که بینایی و وضوح تصاویر را بهبود می‌بخشند، انتخاب شوند. اتحادیه هوانوردی فدرال (FAA) طیف روشنی از خاکستری با عبور 30%-15% درصدی نور پیشنهاد می‌کند. عینک آفتابی با طیف خاکستری، سبز-خاکستری و قهوه‌ای گزینه مناسبی خواهد بود.
  • لنزهای پلاستیکی روشن‌تر از لنزهای شیشه‌ای هستند و برای افرادی که نیاز به اصلاح بینایی دارند، مناسب‌تر است. در صورتی که خلبان نیاز به استفاده از عدسی عینک طبی داشته باشد، بهتر است از عینک‌های آفتابی سازگار با لنزهای طبی استفاده شود. عینک RayBan Aviator at Collection RB3025 می‌تواند ترجیح مناسبی باشد.
عینک خلبانی RayBan Aviator at Collection RB3025
  • خلبانان نباید از عینک‌هایی با طیف رنگ آبی، زرد، کهربایی، نارنجی و بنفش استفاده کنند. زیرا این رنگ‌ها، رنگ طبیعی اشیا را دچار تغییر کرده و در نتیجه دیدن اشیاء برای خلبان دشوار می‌شود.
  • در طراحی و ساخت عینک خلبانی می‌بایست از رنگ‌هایی که بیش از 85% نور را مسدود می‌کنند، جلوگیری شود.
  • با وجود این‌که لنزهای پلاریزه مناسب عینک‌های آفتابی معمولی هستند، ولی گزینه مناسبی برای عینک خلبانی نیستند. از آنجایی که این لنزها جلوه و شفافیت نور را مسدود می‌کنند، امکان عدم تشخیص سایر هواپیماها از چشم خلبان وجود دارد. بنابراین در عینک‌های خلبانی از لنزهای پلاریزه استفاده نمی‌شود.
  • فریم‌های یک عینک خلبانی باید قابلیت همراه شدن با کلاه ایمنی و هندزفری را داشته باشد. به گونه‌ای که به راحتی بر روی هدست‌ها و کلاه‌های ایمنی قرار بگیرند و نلغزند.
  • استفاده از لنزهای شیشه‌ای فتوکرومیک در عینک‌های خلبانی توصیه نمی‌شود. زیرا بعد از ناپدید شدن نور خورشید، زمان زیادی طول می‌کشد تا لنزها به حالت عادی خود بازگردند که این می‌تواند خطرساز باشد.

از ویژگی‎های مهم عینک خلبانی ،محکم بودن آن است. خلبانان همواره از عینک در هنگام پرواز استفاده می‎کنند. بنابراین فریم‌های عینک باید بادوام باشند تا طول عمر بیشتری داشته باشند.

همچنین باید عینک به خوبی بر روی صورت ثابت شود تا در در برابر لرزش‌های احتمالی در هواپیما، ثابت باشد. نمونه مناسبی از این عینک، عینک RayBan Aviator Full Color RB3025JM می‌باشد.

عینک خلبانی
عینک خلبانی RayBan Aviator Full Color RB3025JM

یکی از معروف‌ترین عینک‌های خلبانی، عینک راندولف است. این عینک بر اساس نیازهای خلبانان طراحی شده است. در اکثر مواقع خلبانان، عینک‌های راحت و سبک را در لیست انتخاب خود قرار می‌دهند. عینک‌هایی با لنز پلی‌کربنات، وضوح تصویر را بالا می‌برد.

عینک‌هایی که چشم نور شدید خورشید را حس نمی‌کند و در هنگام قرار گرفتن بر روی صورت بر اثر نوسانات هواپیما دچار لغزش نمی‌شود.  نمونه مناسب این عینک، عینک خلبانی RANDOLPH RAPTOR است.

عینک خلبانی RANDOLPH RAPTOR

با توجه به شغل خلبانان، عینک مورد استفاده در هنگام پرواز اهمیت بسیاری دارد. انتخاب عینک آفتابی برای یک خلبان باید با کمک چشم‌پزشک صورت گیرد. خلبانان می‌توانند نیازها و خواسته‌های خود را با پزشک در میان بگذارند و بر اساس توصیه پزشک اقدام به تهیه عینک نمایند.

کدام چهره‌های مشهور از عینک خلبانی استفاده می‌کنند؟

حال به معرفی افراد مشهور دنیا که از عینک‌های Aviator استفاده می‌کنند، می‌پردازیم.

برد پیت (Brad Pitt) بازیگر معروف هالیوود جزو افرادیست که از عینک Aviator به عنوان عینک آفتابی استفاده می‌کند.

جانی دپ (Johnny Depp) هنرپیشه، تهیه‌کننده، موسیقی‌دان،فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم آمریکایی‌است. از علاقه‌مندی‎های او عینک خلبانی Aviator با فریم طلایی و لنزهای آبی است.

جنیفر انیستون (Jennifer Aniston) بازیگر آمریکایی و برنده جایزه امی است. بزرگ‌ترین موفقیت خود را در سریال تلویزیونی دوستان به دست آورده است. او همسر سابق برد پیت بود و در سال ۲۰۰۵ از او جدا شد. جنیفر آنیستون به عنوان زیباترین زن جهان در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد. جنیفر عاشق عینک Aviator طلایی می‌باشد.

هایدی کلوم (Heidi klum) بازیگر، سوپر مدل و مانکن مشهور آلمانی است. کلوم همسر خواننده انگلیسی، سیل بود. او نیز از علاقه‌مندان عینک Aviator است.

سوالت رایج در مورد عینک خلبانی

آیا خلبان باید حتما عینک خلبانی استفاده کند.

خیر. هر فریمی که دوست دارد می‌تواند انتخاب می‌کند. ما باید کاملا کاربردی باشد. خلبانان از هندزفری‌ها و ابزارهای ارتباطی استفاده می‌کنند. بنابراین عینک آفتابی انتخابی می‌بایست سازگار با این ابزار باشد. فریم‌های عینک خلبانی باید بتوانند با هر ابزار تنفسی و محافظتی مورد استفاده قرار گیرند.

عینک خلبانی مخصوص برند ریبن است؟

خیر ریبن اولین تولید کننده این فرم عینک آفتابی است. اما برندهای دیگر هم عینک خلبانی دارند.

رنگ های ممنوعه برای عینک آفتابی خلبان‌ها کدام است؟

خلبان ها نباید از عینک‌هایی با طیف رنگ آبی، زرد، کهربایی، نارنجی و بنفش استفاده کنند. زیرا این رنگ‌ها، رنگ طبیعی اشیا را دچار تغییر کرده و در نتیجه دیدن اشیاء برای خلبان دشوار می‌شود.

آیا خلبان می‌تواند از عینک آفتابی پلاریزه استفاده کند؟

خیر، با وجود این‌که لنزهای پلاریزه مناسب عینک‌های آفتابی معمولی هستند، ولی گزینه مناسبی برای عینک خلبانی نیستند. از آنجایی که این لنزها جلوه و شفافیت نور را مسدود می‌کنند، امکان عدم تشخیص سایر هواپیماها از چشم خلبان وجود دارد. بنابراین در عینک‌های خلبانی از لنزهای پلاریزه استفاده نمی‌شود.

Related Articles

کامنت بگذارید