خانه اخباراخبار لوناتو آیا می‌توان نسخه عینک طبی را به نسخه لنز طبی تبدیل کرد؟

آیا می‌توان نسخه عینک طبی را به نسخه لنز طبی تبدیل کرد؟

نویسنده تیم نویسندگان
تبدیل نسخه عینک به لنز

تبدیل نسخه عینک به لنز

تبدیل نسخه عینک به لنز آیا کار درستی است؟ این سوالی است که اغلب کاربران لنز طبی از کارشناسان اپتومتری می‌پرسند. در پاسخ باید بدانید که عینک طبی و لنز طبی هر دو به اصلاح عیوب انکساری چشم می‌پردازند؛ که شامل دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی است.

این امکان وجود دارد که نسخه لنز و عینک شبیه هم باشند. اما این لزوما به این معنی نیست که با تبدیل این نسخه‌ها به یکدیگر بتوانید همان دقت دید را داشته باشید. به زبان ساده یعنی نسخه عینک طبی با نسخه لنز طبی متفاوت است. شما نمی‌توانید بر اساس نسخه عینک خود، لنز طبی سفارش دهید؛ و برعکس.

در ادامه به طور کامل توضیح داده‌ایم که فرق این دو نسخه با هم چیست. اما به طور کلی خوب است بدانید که لنز تماسی به طور مستقیم روی قرنیه قرار می‌گیرد. این در حالی است که عینک با سطح چشم فاصله دارد. بنابراین، روش بینایی‌سنجی آنها با هم متفاوت است. از عیوب انکساری چشم گرفته تا قدرت و نوع لنز تماسی که متناسب با چشم فرد باشد تعیین‌کننده نسخه لنز طبی هستند. این در حالی است که در نسخه عینک باید سیلندر و axis هم مشخص شود.

آشنایی با اصطلاحات نسخه چشم پزشکی برای عینک طبی

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که پس از مراجعه به چشم پزشک با نسخه‌ای شامل اصطلاحات تخصصی و چندین عدد مواجه شده‌اید. این اعداد برای افرادی که اطلاعات کافی در زمینه اصطلاحات نسخه چشم پزشکی ندارند مبهم به نظر می‌رسد.

اما افراد متخصص به محض مشاهده نسخه، عینک یا انواع لنز طبی تماسی مناسب با آن را در اختیار بیمار قرار می‌دهند.

بنابراین آشنایی با اصطلاحات نسخه چشم پزشکی خالی از لطف نیست و می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات کلی چشم خود را بدانید و در صورت نیاز در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید.

تبدیل نسخه عینک به لنز

معمولا در نسخه چشم پزشکی با اصطلاحات اختصاری مختلفی مواجه هستیم که هر یک معنای خاصی دارند.

OS به معنای چشم سمت چپ (oculus sinister) و OD به معنای چشم سمت راست (oculus dextrus) است.

قابل تذکر است که OU نیز که هر از گاهی در نسخه‌های چشم پزشکی مشاهده می‌شود به معنای هر دو چشم است. این اعداد در چشم پزشکی تحت عنوان دیوپتر شناخته می‌شوند که واحدی برای عدسی‌های چشم‌های ضعیف است.

از این اصطلاحات نسخه چشم پزشکی و اعداد برای تجویز عینک، لنز و دارو استفاده می‌شود.

علاوه بر اصطلاحات فوق ممکن است در نسخه چشم پزشکی خود با اعداد دیگری نیز مواجه باشید.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات چشم پزشکی به زبان ساده

در این میان SPH  نشانگر میزان قدرت لنز است که برای اصلاح مشکل نزدیک بینی یا دوربینی تجویز می‌شود.

CYL نیز نشان دهنده قدرت لنز برای حل مشکل آستیگماتیسم است. در صورتی که هیچ عددی در این ستون ظاهر نشود، شما هیچ آستیگماتیسمی ندارید، یا آستیگماتیسم شما بسیار اندک است و واقعا لازم نیست که آن را با لنز عینک خود اصلاح کنید.

Axis  هم عددی است که بین ۰ تا ۱۸۰ درجه‌بندی شده و میزان انحنای مربوط به استیگماتیسم را نشان می‌دهد.

Add نیز قدرت ذره‌بینی به لنزهای عینک می‌بخشد تا به رفع مشکل پیر چشمی افراد بپردازد. لازم به ذکر است که این عدد همیشه مثبت بوده و در بازه‌ی ۰.۷۵+ تا ۳.۰۰+ متغیر است و برای هر دو چشم یکسان می‌باشد.

Prism نیز قدرت منشوری است که برای رفع مشکل همگرایی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مهمی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد این است که این پدیده بسیار نادر است و درصد کوچکی از نسخه‌های عینک شامل آن هستند.

بیشتر بخوانید: نسخه عینک طبی را چگونه بخوانیم؟

علاوه بر آنچه که تا کنون در مورد اصطلاحات نسخه چشم پزشکی گفته شد. در صورتی که پزشک معالج تشخیص دهد که بیمار نیاز به استفاده از عدسی‌های مخصوصی مثل لنزهای آنتی رفلکس یا فتوکرومیک و … دارد در نسخه مربوطه به ذکر آن‌ها می‌پردازد. زیرا هدف از تجویز عینک رفع تمام مشکلات فعلی و تصحیح دید تا حد ممکن است.

اصطلاحات نسخه چشم پزشکی برای تجویز لنز تماسی

در مورد تبدیل نسخه عینک به لنز باید بدانید که برای خرید لنز طبی چشم علاوه بر پارامترهای فوق باید پارامترهای دیگری نیز مد نظر قرار گیرد. زیرا لنز تماسی در تماس مستقیم با چشم است و برای خرید آن باید پارامترهای مختلفی به دقت مورد توجه واقع شود تا چشم مصرف کننده دچار آسیب نشود.

در ادامه با برخی دیگر از اصطلاحات نسخه چشم پزشکی برای لنز تماسی آشنا می‌شویم.

Base curve (BC) میزان انحنای لازم برای پشت لنزهای تماسی است که بر اساس مدل قرنیه تهیه می‌شود. نکته‌ی مهمی که در مورد این پارامتر باید مد نظر قرار گیرد این است که لنز تماسی مورد نظر بیش از حد ضخیم یا شل نباشد و تا حد ممکن جلوی مشکلات احتمالی گرفته شود.

DIA تعیین کننده قطر لنز است و مشخص می‌کند که چه اندازه‌ای برای لنز مناسب است. به عنوان مثال قطر لنزهای نرم ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ میلیمتر است.

جنس مواد به کار رفته و برند یا شرکت تولید کننده لنز طبی تماسی نیز یکی از مهمترین پارامترهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا در صورتی که مصرف کننده لنز به مواد تشکیل دهنده آن آلرژی داشته باشد. عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده خواهد داشت.

شرکت تولید کننده لنزها نیز به سبب سابقه کاری و کیفیت ارائه محصول و جنس مواد مصرفی از جمله پارامترهای اساسی مشتری برای خرید لنز تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه نسخه لنز را بخوانیم؟

آیا تبدیل نسخه عینک به لنز درست است؟

جالب است بدانید که بر خلاف تصور بسیاری از افراد نسخه مورد نیاز برای خرید لنز متفاوت از نسخه مورد نیاز برای خرید عینک است.

هر چند هر دو نسخه اصطلاحات چشم پزشکی مشابهی دارند. اما برای تجویز لنزهای طبی ذکر اطلاعاتی ضروری است که تنها در طول مشاوره برای خرید لنز به دست می‌آید. یکی از مهمترین مواردی که در نسخه لنز باید ذکر شود میزان انحنای مورد نیاز برای مرکز لنز است. زیرا در غیر این صورت چشم فرد بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

BC پارامتر مورد نیاز برای این کار است که همانگونه که ذکر شد برای اندازه‌گیری انحنای چشم به کار گرفته می‌شود.

نکته مهم دیگری که سبب ایجاد تفاوت در نسخه عینک و لنز می‌شود این است که معمولا لنز عینک با فاصله‌ای حدود ۱۲ میلیمتر از مردمک چشم قرار می‌گیرد اما لنز تماسی دقیقا مماس بر مردمک چشم است. بنابراین اندازه‌گیری‌های مربوط به آن اندکی متفاوت‌تر خواهد بود.

همچنین در تجویز لنز تماسی باید پاسخ چشم به لنز نیز مورد توجه قرار گیرد. زیرا در صورتی که چشم فرد مصرف کننده قابلیت پذیرش لنز تماسی را نداشته باشد او را با مشکلاتی مانند قرمزی و آب ریزش مداوم چشم‌ها مواجه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: فاصله بین دو مردمک چشم چیست؟

سوالات رایج در مورد تبدیل نسخه عینک به لنز

آیا می‌توانم از نسخه عینک طبی برای لنز استفاده کنم؟

خیر نمی‌توانید. روش بینایی‌سنجی و تجویز عینک و لنز با هم متفاوت است. برخی از افراد قرنیه حساسی دارند، بعضی دیگر ممکن است مشکلات بینایی پیچیده‌ای داشته باشند. به همین خاطر احتمالا برای آنها لنز تجویز نمی‌شود زیرا چشم‌هایشان توان تحمل لنز تماسی را ندارد. بنابراین به هیچ عنوان از اطلاعات نسخه عینک برای لنز و برعکس استفاده نکنید.

چگونه می‌توان به صورت آنلاین لنز یا عینک طبی سفارش داد؟

برای سفارش عینک طبی و لنز طبی شما باید حتما نسخه چشم‌پزشکی / اپتومتری داشته باشید. با در اختیار داشته نسخه می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوناتو هر مدل عینک یا لنزی که می‌خواهید را سفارش دهید.

نسخه لنز طبی شامل چه اطلاعاتی است؟

نسخه لنز تماسی باید دارای اندازه انحنای لنز (Base Curve)، قطر لنز (Diameter)، پاور (power)، سیلندر (cylinder) باشد. برای لنز طبی آستیگمات باید ADD هم وجود داشته باشد. این عدد، میزان پیرچشمی را مشخص می‌کند.

نسخه عینک طبی شامل چه اطلاعاتی است؟

نسخه چشم‌پزشکی که تعیین‌کننده نمره چشم بیمار است حاوی SPH، CYL، Axis ، ADD  و فاصله دو مردمک (PD) است. اگر نسخه شما هر کدام از گزینه‌های ذکر شده را نداشت، یعنی آن گزینه نیاز به اصلاح شدن ندارد و سالم است. باید توجه داشته باشید که برای چشم راست و چشم چپ باید دو نسخه و تجویز پزشکی مجزا داشته باشید.

منبع: feelgoodcontacts

خبر خوب!

اگر احساس می‌کنید چشم‌هایتان ضعیف شده اما مطمئن نیستید و حوصله بیرون رفتن هم ندارید، درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل

Related Articles

کامنت بگذارید