خانه اخبار چرا لنز به چشم می‌ چسبد؟ چگونه می توان لنزی که به چشم چسبیده را خارج کرد؟

چرا لنز به چشم می‌ چسبد؟ چگونه می توان لنزی که به چشم چسبیده را خارج کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
علت چسبیدن لنز به چشم

علت چسبیدن لنز به چشم چیست؟

علت چسبیدن لنز به چشم ، می‌تواند به خاطر خشک شدن لنز تماسی باشد. اگر شما به درستی از لنز طبی یا لنز رنگی خود نگهداری و مراقبت نکنید، لنز خشک می‌شود و ممکن است به سطح چشم شما بچسبد.

البته علل دیگری هم برای این مشکل وجود دارد؛ مثلا خوابیدن با لنز هم می‌تواند علت گیر کردن و چسبیدن لنز به پشت پلک‌ها باشد. توجه داشته باشید که ه هیچ عنوان امکان ندارد که لنز تماسی به پشت پلک‌ها برود و به چشم بچسبد؛ یا گم شود و دیگر پیدا نشود! به این خاطر که ساختار پلک انسان طوری نیست و که هر شئی‌ای به راحتی به پشت آن راه پیدا کند.

همچنین یادتان باشد وقتی که لنز در چشم‌هایتان است و شما خوابتان برده، به محض بیدار شدن لنزها را از چشم خارج نکنید! اول کمی آب بنوشید و اجازه دهید چند دقیقه بگذرد تا به بدن آبرسانی شود و سطح چشم‌ها نیز کمی مرطوب شوند. سپس می‌توانید لنز تماسی خشک‌شده را راحت‌تر از چشم درآورید.

چسبیدن لنز به سطح چشم و گیر کردن آن اتفاق نادری نیست و ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. وقتی لنز تماسی به چشم‌ها می‌چسبد حس آزاردهنده و ناراحتی را برای فرد ایجاد می‌کند. به همین خاطر لازم است برای تسکین این ناراحتی و سهولت روند خارج کردن لنز از چشم چندین کار را انجام دهید که ما در زیر برایتان نوشته‌ایم.

تا انتهای این مطلب با بلاگ فروشگاه اینترنتی لوناتو همراه باشید.

آیا چسبیدن لنز به چشم خطرناک است؟

چسبیدن لنز تماسی به چشم یا گیر کردن آن در پشت پلک‌ها به این معنی نیست که واقعا لنزها در پشت چشم‌های شما گیر می‌کنند! به هیچ عنوان امکان ندارد که لنز تماسی به پشت پلک‌ها برود و به چشم بچسبد؛ یا گم شود و دیگر پیدا نشود! به این خاطر که ساختار پلک انسان طوری نیست و که هر شئی‌ای به راحتی به پشت آن راه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: گم شدن لنز در چشم خطرناک است؟

چسبیدن لنز به چشم

اما وقتی که لنز تماسی خشک می‌شود و خاصیت انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد، ممکن است این اتفاق روی دهد؛ مخصوصا اگر وقتی لنز در چشم است خوابتان ببرد احتمال این اتفاق بیشتر است.

یا حتی اگر لنز بیش از اندازه تنگ و کوچک باشد، ممکن است به چشم بچسبد و فرد نتواند به راحتی آن را از چشم درآورد.

اگر لنز تماسی به چشم چسبیده بود، نباید به هیچ عنوان با زور آن را بلند کنید. به این دلیل که سبب خراشیدگی سطح قرنیه می‌شود.

در عوض، سطح چشم را مرطوب کنید تا لنز راحت‌تر جدا شود. برای این منظور می‌توانید از قطره های چشمی یا قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنید.

قطره اشک مصنوعی Avizor و قطره مرطوب‌کننده آویزور را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی لوناتو سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

توجه داشته باشید که لنزهای نرم بیشتر از لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز امکان حرکت کردن یا چسبیدن به سطح چشم دارند.

اگر با مرطوب کردن چشم لنز از چشم خارج نشد حتما به پزشک مراجعه کنید تا لنز طبی مناسب‌تری برای شما تجویز کند.

چگونه لنزی که به چشم چسبیده را خارج کنیم؟

گفتیم که علت چسبیدن لنز به چشم می‌تواند کوچک بودن لنز یا خشک شدن آن باشد. همچنین گفتیم در صورت بروز این اتفاق باید لنز را از چشم خارج کنید؛ اما نه با زور، بلکه با کمک قطره‌های مرطوب کننده یا اشک مصنوعی.

علت چسبیدن لنز به چشم

اما این تمام ماجرا نیست. شما برای پیشگیری از هر نوع مشکلات چشمی باید اول از همه دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. سپس با دستمال بدون پرز آنها را خشک کنید. نشستن دست‌ها می‌تواند انواع باکتری و میکروب را وارد چشم‌هایتان کند و اوضاع را از این که هست بدتر کند.

پس مرحله‌ی شستن دست‌ها برای خارج کردن لنزی که به چشم چسبیده اولین و مهم‌ترین مرحله است.

سپس با قطره‌های چشم سطح چشم‌ها را خیس کنید به حدی که لنز از چشم بلند شود و بتوان به راحتی آن را خارج کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری برداشتن لنز از چشم ؛ از شستن دست‌ها تا نیشگون گرفتن

برای برداشتن لنزی که به چشم چسبیده، بعد از شستن دست‌ها، خیلی آرام پلک پایین را به سمت پایین و پلک بالا را به سمت بالا بکشید. سپس با انگشت اشاره و شست، به حالت نیشگون گرفتن، لنز تماسی را از چشم خارج کنید.

چگونه از گیر کردن و چسبیدن لنزهای طبی یا رنگی به چشم پیشگیری کنیم؟

هرگز با لنز در چشم نخوابید. خوابیدن با لنز باعث می‌شود تا اکسیژن کمتری به قرنیه برسد و در نتیجه چشم‌ها و لنز خشک می‌شوند و در پلک گیر می‌کنند. خوابیدن با لنز خطر عفونت چشم را نیز به دنبال دارد.

همیشه قبل و بعد از برداشتن و گذاشتن لنزها آنها را بشویید و ضدعفونی کنید. لنزها را حتما در محلول لنز نگهداری کنید.

شما می‌توانید انواه محلول لنز را از فروشگاه اینترنتی لوناتو خریداری کنید: محلول لنز یونی یال سولکو 360 میلی‌لیتر ، محلول لنز اپتی فری Opti Free 120ML ، محلول لنز سخت کانسین پلاس 120 ML

سوالات رایج در مورد علت چسبیدن لنز به چشم

آیا امکان دارد لنز در پشت پلک های من گیر کند؟

لنز اگر در چشم گیر کند، عموما در پشت پلک بالایی گیر می‌کند. شما خیلی راحت می‌توانید پلک بالایی را بلند کنید و ببینید آیا لنز آنجاست یا خیر. اگر بود، سرم یا قطره اشک مصنوعی در چشم بریزید تا لیز بخورد و پایین بیاید و بتوانید آن را بردارید.

چه اتفاقی می افتد اگر نتوانم لنزی که به چشم چسبیده را خارج کنم؟

اگر با روش‌های بالا نتوانید لنزی که در چشم گیر کرده را خارج کنید حتما باید نزد متخصص چشم بروید تا با ابزار پزشکی این کار را برایتان انجام دهد.

چگونه از چسبیدن لنز طبی به چشم پیشگیری کنیم؟

با لنز در چشم نخوابید. حتما لنزی بخرید که اندازه چشم شما باشد.

چگونه لنز که در چشم گیر کرده را درآوریم؟

قطره مرطوب کننده، قطره اشک مصنوعی ای سرم در چشم بریزید تا سطح چشم مرطوب شود و لنز خیلی راحت به سمت بیرون هدایت شود.

منبع: feelgoodcontacts

Related Articles

کامنت بگذارید