خانه اخبار از کجا متوجه شویم به لنز چشم حساسیت داریم یا به مایع لنز؟

از کجا متوجه شویم به لنز چشم حساسیت داریم یا به مایع لنز؟

نویسنده فروغ بیداری
درمان حساسیت چشم به لنز

درمان حساسیت چشم به لنز

درمان حساسیت چشم به لنز مستلزم این است که بدانید آیا چشم‌های شما به لنز تماسی آلرژی دارد یا به محلول لنز. پس از اینکه متوجه این امر شدید می‌توانید روش‌های درمانی متناسب با آن حساسیت را انجام دهید و از آزار دیدن چشم‌های خود جلوگیری کنید.

در زیر نشانه‌های حساسیت چشم به لنز طبی و مایع لنز را برایتان نوشته‌ایم تا متوجه شوید آلرژی شما از چه نوعی است. همراهمان باشید.

از آنجا که لنزها همیشه نرم و راحت هستند، شاید باور نکنید مشکلات چشم شما در نتیجه حساسیت به آنها باشد. اما گاهی همین لنزهای تماسی می‌توانند آلرژی‌زا باشند. نشانه‌های این آلرژی هم قرمزی، خارش یا ناراحتی شدید است.

چه عواملی باعث می‌شود چشم به لنز حساسیت پیدا کند؟

پیش از درمان حساسیت چشم به لنز باید علت آن را پیدا کنید. اول از همه باید بدانید آلرژی لنز کمی پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد؛ و همچون آلرژی غذایی نیست که نشانه‌های واضح و ثابتی داشته باشد.

لنزهای تماسی چشم از مواد ضد حساسیت ساخته می‌شوند. به این معنی که جنس لنز رنگی یا لنز طبی به خودی‌خود حساسیت‌زا نیست. عاملی که باعث آلرژی می‌شود، رسوبات و آلودگی‌هایی است که روی سطح لنز تجمع کرده است.

با همه این تفاسیر، در موارد بسیار نادر، ممکن است افرادی باشند که به خود لنز حساسیت بدهند.

چشم انسان پروتئین تولید می‌کند. وقتی لنز در چشم دارید این پروتئین‌ها روی سطح لنز رسوب می‌کنند. به همین خاطر لازم است لنز را در محلول مخصوص لنز بخوابانید تا همه‌ی این رسوبات از سطح آن پاک و جدا شوند.

به مرور زمان، در کسانی که هر روز لنز طبی استفاده می‌کنند، این پروتئین‌ها از طریق پلک چشم وارد جریان خون می‌شوند. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن این پروتئین‌ها را به عنوان یک مهاجم بیگانه تصور می‌کند و واکنش حساسیتی به آن نشان می‌دهد.

پیرو این امر، بدن شروع می‌کند به تولید و ترشح آنتی‌بادی. پس از اینکه به اندازه کافی آنتی‌بادی به جریان خون اضافه شد، فرد از وجود لنز در چشم احساس ناراحتی می‌کند.

این اتفاق سبب بروز حساسیتی به نام ورم ملتحمه (GPC) می‌شود.

درمان حساسیت چشم به لنز

علت اینکه چشم‌ها لنز تماسی را قبول نمی‌کنند چیست؟

پس زدن لنز توسط چشم یا عدم قبول لنز توسط چشم‌ها یعنی فرد به خاطر درد نمی‌تواند لنز تماسی در چشم بگذارد. این شرایط ممکن است به خاطر حساسیت چشم، مثل ورم ملتحمه ایجاد شود؛ که باید برای درمان حساسیت چشم به لنز اقدام کرد. اما دلایل دیگری نیز برای این امر وجود دارد که در زیر نوشته‌ایم:

  • نزدیک بینی
  • آستیگماتیسم
  • دور بینی
  • خشکی چشم حاد
  • حساسیت‌های دیگر
  • لنزهایی که به راحتی در چشم جا نمی‌گیرند
  • بیماری‌های چشم

عدم قبول لنز توسط چشم‌ها را می‌توان با درد یا آزار شدید چشم در زمان استفاده از لنز تشخیص داد.

درمان حساسیت چشم به لنز با شناخت نشانه‌های حساسیت به لنز تماسی

حساسیت چشم به لنز

برای درمان حساسیت چشم به لنز باید نشانه‌های این آلرژی را شناسایی کنید.

  • قرمزی
  • التهاب
  • احساس سنگینی در چشم‌ها
  • ترشحات غیرمعمول
  • خارش
  • اشک ریزش / آبریزش از چشم‌ها
  • درد
  • حساس شدن
  • دانه زدن درون پلک

توجه داشته باشید که تمامی این نشانه‌ها را قرار نیست یکجا و با هم داشته باشید. ببینید پس از گذاشتن لنز کدام یک از نشانه‌های بالا را دارید و در مراجعه به پزشک این اطلاعات را در اختیار او قرار دهید.

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید ممکن است در مورد حساسیت‌های دیگر شما سوال بپرسد. همچنین باید اول از سلامت چشم‌هایتان مطمئن شود سپس به درمان حساسیت چشم به لنز بپردازد.

آیا من به محلول لنز (مایع لنز) حسایت دارم؟

جالب است بدانید مقصر اصلی آلرژی چشم‌ها به لنز، محلول لنز است. چرا؟ زیرا حاوی مواد نگهدارنده‌ای است که با سیستم چشم برخی افراد سازگار نیست.

وقتی شما لنز را با محلول تمیز می‌کنید، ممکن است مقداری از آن روی سطح لنز باقی بماند. از آنجا که این محلول‌های حاوی مواد نگهدارنده هستند، بدن بلافاصله آن را مهاجم تصور می‌کند و شروع به تولید آنتی‌بادی می‌کند. (دقیقا مثل واکنشی که نسبت به پروتئین چشم از خود نشان می‌دهد). در نتیجه، نشانه‌های حساسیت در چشم‌ها ظاهر می‌شوند.

ممکن است شما سال‌ها از لنز و انواع محلول‌ها استفاده کنید و حساسیت ندهید. اما یک‌باره بدن فازش عوض شود و مواد نگهدارنده‌ی موجود در مایع لنز را مهاجم تشخیص دهد و شما آلرژی بگیرید.

ماده حساسیت‌زای موجود در محلول‌های لنز تیمروسل (Thimerosal) است. برای درمان حساسیت چشم به لنز باید از محلول‌های بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.

شما می‌توانید انواع محلول لنز را از فروشگاه اینترنتی لوناتو خریداری کنید: محلول لنز یونی یال سولکو 360 میلی‌لیتر ، محلول لنز اپتی فری Opti Free 120ML ، محلول لنز سخت کانسین پلاس 120

آیا ممکن است اشتباهی کرده باشید که منجر به حساسیت چشم شده باشد؟

درمان حساسیت چشم به لنز

اگر حساسیت و آزاردیدن چشم‌هایتان مستمر بود بهتر است روش نگهداری و تمیز کردن لنزهای خود را بررسی کنید. آیا محلول لنز را دایم تغییر می‌دهید و مدل‌ها و برندهای متنوع استفاده می‌کنید؟ آیا پیش از استفاده از لنز دست‌های خود را تمیز با آب و صابون می‌شویید.؟

اگر همه‌ی کارها را درست انجام می‌دهید و مطمئن هستید که مشکل از شما نیست حتما به اپتومتریست یا چشم‌پزشک مراجعه کنید.

لنز تماسی یا محلول لنز، مقصر کدام است؟

اگر هنوز متوجه نشده‌اید که حساسیت شما به خود لنز است یا محلول لنز، بهتر است سعی و خطا کنید!

مایع لنز مخصوص چشم‌های حساس (بدون مواد نگهدارنده) خریداری کنید. اگر حساسیت شما درمان شد که خب، مقصر مایع لنز بوده. اما اگر برطرف نشد یعنی به خود لنز تماسی حساسیت دارید.

چگونه می‌توان اذیت شدن چشم‌ها به خاطر حساسیت را از بین برد؟

بدون شک بهترین روش درمان حساسیت چشم به لنز این است که عامل آلرژی‌زا را کنار بگذارید. اما اگر هنوز نمی‌دانید چه عاملی سبب اذیت شدن چشم‌هایتان شده کارهای زیر را انجام دهید:

  • همیشه پیش از برداشتن و گذاشتن لنز، دست‌های خود را با صابون بشویید.
  • هر روز لنزها را با محلول مناسب بشویید و ضدعفونی کنید. برای این منظور، لنز را کف یک دست قرار دهید، کمی مایع لنز روی آن بریزید، با انگشت دست دیگر روی سطح لنز را بمالید تا همه رسوبات از بین بروند. سپس با محلول لنز آن را آبکشی کنید.
  • لنزها را درون محلول نگهداری کنید.
  • پس از گذاشتن لنز در چشم حتما همه جای آن را چک کنید که پاره یا کثیف نباشد.
  • هرگز از آب معمولی برای شستن لنز تماسی استفاده نکنید.
  • برای کاهش احتمال خطر عفونت چشم بهتر است از لنزهای یک بار مصرف روزانه استفاده کنید.
  • حتما از قطره چشم یا قطره اشک مصنوعی برای پیشگیری از خشک شدن چشم استفاده کنید.
  • سعی کنید از مواد حساسیت‌زای موجود در محیط همچون گردوغبار، موی حیوانات و گرده گیاهان دوری کنید.
  • هرگز لنز تماسی خود را به طور اشتراکی با دیگران استفاده نکنید.

سوالات رایج در مورد درمان حساسیت چشم به لنز

وقتی به لنز چشم حساسیت دارم باید چه کار کنم؟

اول از همه باید لنز را از چشم در بیاورید تا درد و حساسیت بیشتر نشود. سپس به اپتومتریست مراجعه کنید تا راهنمایی‌های لازم ارائه کند. احتمالا به شما می‌گوید که یک یا دو هفته لنز نگذارید و فقط از عینک طبی استفاده کنید. سپس لنز دیگری که مناسب چشم شماست و محلول لنزی که مواد نگهدارنده ندارد را برایتان تجویز خواهد کرد.

نشانه‌های حساسیت چشم به لنز چیست؟

قرمزی، التهاب ، خارش و درد چشم از نشانه‌های حساسیت به لنز است.

از کجا بفهمیم به مایع لنز حساسیت داریم؟

مایع لنزی که مواد نگهدارنده ندارد را خریداری و استفاده کنید. اگر نشانه‌های آلرژی همچون درد، قرمزی و خارش از بین رفت یعنی شما به مایع لنز حساسیت دارید.

آیا آدم به لنز چشم هم حساسیت نشان می‌دهد؟

بله برخی از محلول‌های لنز حاوی مواد نگهدارنده هستند. این مواد می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در چشم شود. با اینکه همه‌ی لنزها از مواد ضد حساسیت ساخته می‌شوند، اما گاهی ممکن است چشم برخی افراد به خودِ لنز تماسی هم آلرژی پیدا کند. اما این اتفاق بسیار نادر است.

منبع: lenspure

Related Articles

کامنت بگذارید