خانه اخبار چقدر طول می‌کشد به عینک جدید عادت کنیم؟

چقدر طول می‌کشد به عینک جدید عادت کنیم؟

نویسنده فروغ بیداری
عادت کردن به عینک جدید

عادت کردن به عینک جدید و سختی‌هایش

عادت کردن به عینک جدید خیلی هم آسان نیست و تقریبا همیشه با مشکلات و چالش‌هایی همراه است. از نمره جدید لنز (عدسی) عینک گرفته تا اولین استفاده از عینک همیشه دردسرهایی را برای کاربران بدنبال دارد.

اگر برای اولین بار است که عینک طبی استفاده می‌کنید، تا چندین روز احساس عجیبی خواهید داشت زیرا فریم عینک روی صورتتان حکم یک شئ اضافه را دارد که هنوز به وجودش عادت نکرده‌اید. اما پس از گذشت چندین روز، این احساس از میان خواهد رفت.

اما مساله اصلی برای این افراد و حتی کسانی که نمره عینکشان تغییر کرده این است که ممکن است با سردرد، سرگیجه یا اشک‌ریزش مواجه شوند.

در بیشتر مردم چند روز طول می‌کشد تا به شرایط جدید خود عادت کنند.

اما خوشبختانه ترفندهایی در این رابطه وجود دارد تا این سرگیجه‌ها و اشک‌های ناخواسته را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کنید و عینک جدید برایتان عادی شود.

برخی از مشکلات عادت کردن به عینک جدید شامل مواردی است که در ادامه اشاره کرده‌ایم. همراهمان باشید.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

مشکلاتی که در طول عادت کردن به عینک جدید با آنها مواجه می‌شوید

  • خستگی چشم: شما در چندین روز اول استفاده از عینک جدید ممکن است با خستگی چشم مواجه شوید.
  • کج بینی: ممکن است با توجه به فاصله سوژه از نگاه شما تحریف یا کج بینی تصویر را هم تجربه کنید.
  • دیدِ تنگ ماهی: ممکن است تصاویر را به این صورت ببینید که در مرکز واضح و درست باشند اما لبه‌های آنها بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به نظر برسد. همانند وقتی که در تنگ ماهی تصاویر را می‌بینید.
  • عدم توانایی در تشخیص عمق میدان دید: ممکن است نتوانید به‌درستی فاصله یک جسم از نگاه خود را تشخیص دهید.
  • سردرد: یکی از رایج‌ترین عوارض استفاده از عینک جدید، سردرد است.
معاینه در محل
عادت به عینک جدید

مسایلی که عینک جدید برایتان به وجود خواهد آورد چیست؟

پیش از هر حرفی لازم است توضیح دهیم که مغز انسان برای سازگاری با شرایط جدید، یعنی تیز و قوی شدن چشم و دید به چند روز زمان نیاز دارد و این عوارض موقتی کاملا طبیعی هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

اغلب چشم‌پزشک‌ها می‌گویند که عموما دو تا سه روز طول می‌کشد تا چشم به عینک جدید عادت کند. اما اگر اولین بار است که عینک می‌زنید این دوره ممکن است حتی تا دو هفته هم ادامه داشته باشد.

البته مثلا در مورد عینک‌های آستیگماتیسم و چند کانونی دوره عوارض طولانی‌تر از عینک‌های عادی است.

حتی تغییر فرم فریم عینک نیز در بینایی فرد تاثیر دارد. مثلا اگر در گذشته عینک مستطیلی داشته و اکنون به عینک گرد روی آورده، باید چند روز صبر کند تا بدن و مغز به این تغییر عادت کنند.

پس از خرید عینک جدید باید هنگام راه رفتن، رانندگی یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا حتی هنگام استفاده از دستگاه‌های خطرناک صنعتی بیشتر از همیشه حواستان جمع باشد.

لوناتو به شما این امکان را می‌دهد تا 5 جفت عینک را به صورت «کاملا رایگان» در خانه روی صورتتان امتحان کنید. برای اینکه بدانید تست رایگان لوناتو به چه صورت است، روی دکمه زیر کلیک کنید:

چگونه می‌توان مشکلات استفاده از عینک نو را به حداقل رساند؟

عادت کردن به عینک جدید

با رعایت نکات زیر می‌توانید تا حد زیادی از عوارض عادت کردن به عینک جدید پیشگیری کنید.

1- به محض بیدار شدن عینک را به چشم بزنید

مهم‌ترین کاری که باید برای زود عادت کردن به عینک جدید انجام دهید این است که به محض باز کردن چشم‌ها خود در صبح و بیدار شدن از خواب، عینک را به چشم بزنید. این باعث می‌شود خیلی سریع‌تر به آن عادت کنید.

اگر تازه عصر بخواهید عینک بزنید مطمئن باشید به محض استفاده از آن، احساس می‌کنید اتفاق عجیبی رخ داده و سرگیجه یا سردرد خواهید گرفت.

2- اگر تاری دید داشتید عینک را بردارید

وقتی پس از گذاشتن عینک جدید چشم‌ها دچار سوزش، خارش، قرمزی شدند و دید تاری پیدا کردید، حتما عینک را بردارید و اجازه دهید تا چشم‌ها به حالت عادی بازگردند. سپس دوباره آن را استفاده کنید.

3- لنزهای چندکانونی استفاده خاصی دارند

توجه داشته باشید که عادت کردن به عینک جدید می‌تواند در نتیجه‌ی نوع عینک و لنزهای آن هم باشد. یعنی اگر عدسی عینک شما چند کانونی است یا عدسی تدریجی دارد باید به جای تکان دادن چشم‌های خود، سرتان را تکان دهید تا مثلا منظره بغل دستتان را ببینید.

در ظاهر این مساله بسیار مشکل و دردسرساز به نظر می‌رد اما خیلی زود به این شرایط عادت خواهید کرد و خواهید دانست که چگونه سر خود را تکان دهید.

در آخر یادآوری کنیم، اگر پس از گذشت 2 تا 3 هفته همچنان احساس می‌کنید که دیدتان تار است و سرگیجه دارید، حتما به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید. زیرا ممکن است فریم یا عدسی مناسب وضعیت یا صورت شما نباشد و همین مسایل سبب بروز مشکل برایتان شده باشند.

سوالات رایج در مورد عادت کردن به عینک جدید

چقدر طول می‌کشد به عینک جدید عادت کنم؟

اگر قبلا عینک استفاده می‌کردید، دو تا سه روز طول می‌کشد تا چشم با عینک جدید تطابق پیدا کند. اما اگر اولین بار است عینک طبی می‌زنید، شاید تا دو هفته طول بکشد که چشم به عینک عادت کند.

چرا با عینک طبی جدید تار می‌بینم؟

این مشکل در روزهای اول کاملا طبیعی است. وقتی عینکی می‌شوید تا چند روز سردرد و تاری دید خواهید داشت. اما برطرف می‌شود. توصیه می‌کنیم وقتی پس از گذاشتن عینک جدید چشم‌هایتان دچار سوزش، خارش، قرمزی شدند و دید تاری پیدا کردید، حتما عینک را بردارید و اجازه دهید تا چشم‌ها به حالت عادی بازگردند. سپس دوباره آن را به چشم بزنید.

عادت کردن به عینک آستیگماتیسم چند روز طول می‌کشد؟

در مورد عینک‌های آستیگماتیسم و چند کانونی دوره عوارض طولانی‌تر از عینک‌های عادی است. یعنی ممکن است از 3 روز تا 3 هفته طول بکشد.

مشکلات عادت کردن به عینک جدید چیست؟

سردرد، خستگی چشم، تار دیده لبه‌های تصویر، کج بینی و تار دیدن.

 

Related Articles

17 کامنتها

عباس 24 بهمن 1400 - 16:20

سلام روزتون بخیر.من قبلا یک سال عینک زدم و متاسفانه پس از اون دوسال عینک رو گذاشتم کنار.امروز عینک جدیدم رو از عینک سازی گرفتم ولی وقتی که نشستم پشت لپتاپ دیدم صفحه لپتاپ که مستطیل هست رو ذوزنقه می بینم(خط های موازی بالاترکه میرن به هم نزدیک میشن)همپنین به نوشته که نگاه می کنم هی تار و واضح می شه و تکرار.ممنون میشم بفرمائید مشکل از کجاست.شماره چشم هم 1 و 1.25 هست.

پاسخ
محسن 13 اسفند 1400 - 14:27

سلام عینک آستیگمات گرفتم و هنگام راه رفتن احساس میکنم در ارتفاع راه میرم و مدام احساس میکنم درحال افتادنم . میخواستم بدونم این موضوع طبیعیه و چقدر طول میکشه و اینکه چه اقدامی برای رفع این موضوع باید انجام بدم
باتشکر از مطالب سایتتون

پاسخ
ارتا 27 بهمن 1401 - 10:33

بله کاملا طبیعیه

پاسخ
سلرا 20 شهریور 1401 - 10:40

سلام وقت بخیر من تازه عیک گرفا
تم حدود سه روز است اما وقتی با یک چشم به شی دور نگاه میکنم تار است
یعنی دوباره باید عینک جدید بپیرم؟

پاسخ
امیر 14 بهمن 1401 - 22:20

سلام وقتتون بخیر من وقتی عینک جدیدم رو گرفتم روز اول و یا روزای بعدش برای استفاده کردن ازش تار نمیدیدم ولی بعد از چند مدت مثلا دو یه روز عینکم رو زدم تار میدیدم و مثل قبل واضح نمیدیدم این مشکل برای اینه عادت نکردم به عینک هنوز؟

پاسخ
تیم لوناتو 18 بهمن 1401 - 15:28

سلام وقت بخیر
بله برای چند روز اول این مسئله طبیعی است.اما در صورتی که ادامه پیدا کند مواردی مانند:شماره ی چشم،برند عدسی و … باید بررسی شود.

پاسخ
محمد 7 اسفند 1401 - 20:04

سلام من نزدیک بینم ضعیف شده ودکتر برام عینک تجویز کرده حالا که استفاده میکنم از فاصله نزدیک همه چیز را طبیعی میبینم اما از دور مات وتار میبینم آیا طبیعی است؟

پاسخ
Ezio 14 دی 1402 - 20:44

سلام من تازه عینکی شدم و آستیگمات هم هستم عینک که میزارم روی دماغم دماغم درد میگیره با اینکه عینک شبکه

پاسخ
امیرارسلان 8 اسفند 1401 - 17:52

سلام
من ۳ روزه عینکم رو گرفتم و آستیگماتم ۱.۵ نمره تغییر داشت و در حال حاضر ۲.۵ شده ؛ از هر زاویه ای با عینک نگاه میکنم مشکلی نداره ولی وقتی سرم رو از سمت راست به چپ میچرخونم ، تصاویر ریز مثل نوشته ها تار میشن ، ۲ بار هم اپتومتریست رفتم و از لحاظ نمره مشکلی نداره ، کانون عدسی هم درسته ، بنظرتون مشکل از چیه؟

پاسخ
دريا 26 اردیبهشت 1402 - 20:45

من عينك جديد با نمره جديد گرفتم وقتي عينك ميزنم تخم چشمهام درد ميگيره و يه احساس تير كشيدن دارم نميدونم مشكل از عينك يا چشم خودم

پاسخ
محمد 2 تیر 1402 - 20:52

سلام و وقت بخیر
من ۱۶ سالمه و رفته بودم دکتر و چشم هام رو معاینه کردن و گفتن شماره چشمت رفته بالا و آستیگمات چشمت هم خیلی تغییر داشته و نیاز به تغییر عینک داری اما دیشب عینک جدید گرفتم چند تا مشکل دارم،جدا از اینکه هنوز عادت نکردم به عینک جدید،ولی اجسام رو عریض تر میبینم و دایره ها رو بیضی میبینم مثل سینی چای و گوشی رو ذوزنقه میبینم کتاب رو هم ذوزنقه میبینم.
ممنونم از سایت خوبتون.
چشمام نزدیک بینن و نمره هر دوشون ۱.۷۵ هستش و نمره آستیگماتم ۲.۲۵ هست
و اینکه به عینک سازم مراجعه کردم و دوباره چک کرد و دیدیم که همانند تجویز هستش

پاسخ
بارانا 24 مرداد 1402 - 12:09

سلام من عینک برا اولین بار میزنم ۲۵ صدم و نیم هست ولی هنگام استفاده چشم درد می‌گیرم
فقط میخوام برا گوشی و مطالعه استفاده کنم وگرنه دیدم خوبه … دکتر برام تجویز کرد گفت هر موقع خواستی میتونب استفاده کنی ولی من چشمم درد میگیره آیا طبیعیه؟!

پاسخ
ستاره 4 مهر 1402 - 16:16

سلام وقت بخیر ، حدود دو هفته پیش به چکاب رفتم و دکتر گفت چشم سمت چپ نیم نمره پایین اومده ، از دیروز که عینک های جدید رو گرفتم و استفاده میکنم احساس میکنم دیدم تغییر کرده و چشم سمت چپم به طور عادی نمی‌بینه عادیه و باید تایم بگذره تا عادت کنم ؟

پاسخ
:) 13 مهر 1402 - 23:06

سلام من عینکم را عوض کردم نمره چشمم بالاتر رفته بود و حالا که عینکم را به چشمم زدم احساس میکنم همه چیز را ریز تر میبینم آیا طبیعی؟

پاسخ
سامان 24 آذر 1402 - 21:53

سلام وقتتون بخییر.من شماره ی چشم 1.5 درجه بود و نزدیک بین بودم.بعد عینک زدن دور رو دیگه خوب میبینم ولی چشم هام بدون عینک نزدیک رو بهتره میبینه نسبت به زمانی که عینک دارم.آیا این نرماله یا شماره عدسی اشتباهه؟

پاسخ
باران 28 آذر 1402 - 19:56

سلام من فقط فرم عینکمو عوض کردم مسطتیل بود الان گرد هست شمارش عوض نشده ولی وقتی فرم گرد رو میزارم چشمام تعادل نداره حتی دیدن نزدیک واسم سخته وقتی عینک مسطتیل و میزارم همه مشکلاتم برطرف میشه چن دفه هم بردم جایی که عدسی و عوض کرده زیر دستگاه شماره هاشون یکی هست نمیدونم مشکل چیه کلافه شدم فقط فرقی که داره نور تو عینک مسطتیلیم ساده نشون میده ولی تو عینک گرد سبزو بنفش دیده میشه این میتونه دلیل دید بد من باشه لطفا راهنماییم کنید

پاسخ
Ezio 14 دی 1402 - 20:45

سلام من تازه عینکی شدم و آستیگمات هم هستم عینک که میزارم روی دماغم دماغم درد میگیره با اینکه عینک شبکه

پاسخ

کامنت بگذارید