خانه اخبار فواید عینک آفتابی : 10 دلیل برای اثبات ضروری بودن عینک دودی

فواید عینک آفتابی : 10 دلیل برای اثبات ضروری بودن عینک دودی

نویسنده تیم لوناتو
فواید عینک آفتابی

فواید عینک آفتابی چیست؟

از اصلی‌ترین فواید عینک آفتابی باید به سلامت چشم‌ها اشاره کرد. روزهای گرم تابستان که از راه می‌رسد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از عینک آفتابی استفاده کنند. اشعه‌هایی که در نور خورشید وجود دارند، ممکن است باعث آسیب رسیدن به چشم شود.

شما در کوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت متوجه آسیب‌های نور خورشید خواهید شد. آسیب‌هایی که به چشم وارد می‌شود، منجر به پیدایش بیماری‌های خطرناکی در بدن انسان می‌شود. دو اشعه  UVA و UVB  نام دو اشعه مضر هستند که از دل اشعه فرابنفش خورشید بیرون می‌آیند.

از فواید عینک دودی این است که مانند سپری در برابر حملات اشعه نور خورشید از چشمان شما محافظت می‌کند. در این مقاله شما با 10 فایده‌ استفاده از عینک آفتابی آشنا خواهید شد.

وقتی عینک آفتابی زنانه یا مردانه فقط شیشه‌های تیره و رنگی داشته باشد، نمی‌تواند از رسیدن پرتوهای مضر فرابنفش به چشم جلوگیری کند. این امر سبب می‌شود مردمک چشم زیر نور خورشید تا قطر ۵ تا ۶ میلی‌متری گشاد شود.

مشکلش چیست؟ اینکه گشادی مردمک چشم زیر نور خورشید باید حداکثر نیم میلی‌متر باشد تا بتواند از ورود نور جلوگیری کند. اما وقتی شیشه رنگی است و ضد یو وی نیست، چشم دچار اشتباه می‌شود و مردمک را بیشتر باز می‌کند. در نتیجه همه نور خورشید با همه‌ی اشعه‌های مضرش وارد چشم می‌شود و مشکلاتی همانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، برف‌کوری (آفتاب‌سوختگی قرنیه)، پینگوکولا و آسیب دایمی شبکیه را پدید می‌آورد.

1- عینک آفتابی از خشکی چشم پیشگیری می‌کند

بعضی افراد، دائماً از خشکی پوست و چشم خود گلایه می‌کنند. افرادی هستند که به سندرم خشکی چشم مبتلا هستند. وجود گردوغبار، آب‌وهوای خشک و وزش باد مشکل این افراد را پیچیده‌تر می‌کند.

یکی از فواید عینک دودی این است که از چشمان در برابر گردوغبار محافظت می‌کند. با کمک عینک آفتابی می‌توان از بروز خشکی چشم و مشکلات وابسته به آن جلوگیری کرد.

استفاده از عینک آفتابی اصل حتی در زمستان هم ضرورت دارد. شاید تصور کنید وقتی آفتاب تیز تابستان نیست دیگر چرا باید عینک دودی بزنیم؟ پاسخمان این است که در روزهای سرد زمستانی نشانه‌های خشکی چشم عود می‌کنند. بنابراین با استفاده از عینک آفتابی می‌توانید از سوزش، قرمزی و خارش چشم‌های خود پیشگیری کنید.

فایده عینک دودی

2- از فواید عینک آفتابی ، رانندگی ایمن‌تر است

گاهی اوقات مجبور می‌شوید در نور شدید آفتاب رانندگی کنید. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که سایه گیر بالای سرتان خراب است و انگار خورشید تصمیم گرفته است مستقیم در چشمان شما بتابد. ت

تابش نور آفتاب به چشم‌ها موقع رانندگی، باعث کاهش دید راننده می‌شود و خطر تصادف را افزایش می‌دهد. یک فایده عینک دودی این است که با کمک عینک آفتابی می‌توانید راه را واضح‌تر ببینید و بهتر رانندگی کنید.

بیشتر بخوانید: همه‌ی چیزهایی که باید راجع به عینک‌‌های آفتابی طبی بدانید

3- عینک دودی برای فصول و محیط‌های مختلف مناسب است

ربطی به تابستان و زمستان ندارد؛ از فواید عینک آفتابی این است که آن را در هر فصلی می‌توانید به چشم بزنید.

به‌علاوه می‌توانید عینک آفتابی را در محیط‌هایی مانند کنار دریا، استخر و فضاهای باز استفاده کنید. این نشان می‌دهد که برای استفاده از عینک آفتابی محدودیتی وجود ندارد.

فواید عینک

4- عینک دودی از کشیدگی و کوچک شدن چشم‌ها جلوگیری می‌کند

اگر در یک روز آفتابی به بیرون بروید، مجبور می‌شوید چشم‌های خود را کوچک کنید و آن‌ها را بکشید تا محیط اطرافتان را بهتر ببینید. این کار باعث پیدایش چین‌وچروک در پوست شما خواهد شد.

به‌علاوه کوچک و بزرگ کردن چشم موجب خستگی چشم‌های شما خواهد شد. یکی از فواید عینک آفتابی این است که دیدی واضح برایتان مهیا می‌کند.

5- عینک دودی از آفتاب‌سوختگی چشم پیشگیری می‌کند

اگر به ورزش اسکی علاقه‌مندید و هر از چند گاهی به کلوپ‌های اسکی می‌روید، عینک آفتابی‌تان را جا نگذارید. در این مواقع، خطر آفتاب‌سوختگی چشم یا برف‌کوری در کمین است. استفاده از عینک آفتابی مانع از ایجاد این آسیب خطرناک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: برف‌کوری چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

6- استفاده از این اکسسوری باعث جلوگیری از بروز آب‌مروارید و ناخنک چشم می‌شود

عینک آفتابی مانع از پیدایش آب‌مروارید در چشم افراد می‌شود. آب‌مروارید، کدورت عدسی چشم است. این عارضه چشم با قرارگیری در نور آفتاب بروز می‌کند .

7- عینک دودی، پیری پوست را به تعویق می‌اندازد

نور خورشید، آن‌چنان بی‌رحمانه می‌تابد که موجب افتادگی و پیری پوست شما خواهد شد. پوست اطراف چشمان شما از دیگر قسمت‌های صورتتان لطیف‌تر و حساس‌تر است. برای محافظت از پوست ناحیه چشمان خود از عینک آفتابی استفاده کنید.

با استفاده از عینک آفتابی زنانه یا عینک آفتابی مردانه از تخریب ماکولا در امان خواهید بود.

کرم ضد آفتاب برای نگهداری از دیگر قسمت‌های صورت شما در برابر آفتاب کافی است.

8- استفاده از عینک آفتابی از تخریب ماکولا پیشگیری می‌کند

ماکولا در پشت چشم و در وسط شبکیه قرار دارد. آسیب به سلول‌های عصبی در ماکولا موجب می‌شود که نتوانید رنگ‌ها را تشخیص دهید و اشیا را تار ببینید.

9- استفاده از عینک آفتابی باعث جلوگیری از بروز ناخنک چشم می‌شود

ناخنک چشم با ورود نور شدید آفتاب به چشم به وجود می‌آید. ناخنک چشم با خارش و تورم و ... همراه است و تنها راه درمانی آن، عمل جراحی است. استفاده از عینک آفتابی از ایجاد این عارضه جلوگیری خواهد کرد.

عینک دودی

10- از فواید عینک آفتابی ، خوش‌تیپ‌ شدن است

این موضوع، یکی از دلایل اصلی برای خرید عینک‌های آفتابی است. با عینک آفتابی برندهای مختلف همچون Ray Ban خوش‌تیپ‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسید. این مورد، یکی از فایده‌های جانبی عینک‌های آفتابی است. عینک آفتابی، اعتمادبه‌نفس برخی افراد را افزایش می‌دهد.

عینک آفتابی باید متناسب با شکلِ صورت شما انتخاب شود؛ بنابراین برای انتخاب بهترین گزینه، از مشورت کردن با دیگران غافل نشوید.

نکات کاربردی برای انتخاب و استفاده از عینک آفتابی

آیا عینک آفتابی‌ها غیراصل هم می‌توانند از چشم‌ها محافظت کنند؟

خیر. حتما عینک دودی اصل خریداری کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید. اما به دنبال گران قیمت ترین عینک آفتابی موجود در مغازه‌ها نباشید؛ همین که عینک چشم شما را در مقابل دو اشعه  UVA و UVB محافظت کند، کافی است.
همچنین، با توجه به اینکه، عینک‌های آفتابی غیراستاندارد در بازار وجود دارند، بنابراین برای خرید عینک آفتابی مناسب، بهتراست به مراکز معتبری مراجعه کنید که دارای دستگاه‌های سنجش UV(اشعه فرابنفش خورشید) هستند و یا خدمات پس از فروش و یا گارانتی اصالت کالا دارند.

عینک آفتابی کوچک می‌تواند اشعه UV را مسدود کند؟

استفاده از عینک‌های کوچک، باعث ورود اشعه از اطراف و بالای چشم به داخل چشم می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از عینک‌هایی استفاده کنید که اطراف چشم را به‌صورت کامل بپوشاند.

عینک آفتابی را در چه ساعتی از شبانه‌روز باید استفاده کرد؟

استفاده از عینک‌های آفتابی در صبح و عصر در مقایسه با بقیه اوقات روز مهم‌تر و ضروری‌تر است؛ زیرا در صبح و عصر خورشید به‌صورت مورب می‌تابد و اشعه بیشتری وارد چشم شما می‌شود. در دیگر ساعات روز، تمرکز پرتوهای خورشید روی سر شماست نه چشمان شما.

آیا هنگام کار و ورزش هم باید عینک زد؟

بله. حتما در زمان کار و ورزش نیز عینک بزنید. این کار باعث می‌شود که گردوغبار، ریز گردها و تراشه‌ها وارد چشمان شما نشود. جوشکاران و کارگران ساختمانی حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند. ورزشکارانی که از عینک آفتابی استفاده می‌کنند، بر این باور هستند که عینک آفتابی نه‌تنها جلوی پرتوهای خورشید و گردوغبار را می‌گیرد، بلکه جلوی آسیب ناشی از ضربات را می‌گیرد.

Related Articles

کامنت بگذارید