خانه اخبار آیا با لنز طبی یا لنز رنگی می‌توان رانندگی کرد؟

آیا با لنز طبی یا لنز رنگی می‌توان رانندگی کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
رانندگی با لنز

رانندگی با لنز

رانندگی با لنز چشم درست است یا غلط؟ اگر لنز طبی استفاده می‌کنید، باید حتما هنگام رانندگی هم آن را در چشم داشته باشید. از این رو لازم است بدانید که برخی از لنزها برای رانندگی – به‌خصوص رانندگی در شب – بسیار بهتر از دیگر گزینه‌ها هستند.

هوایی که از دریچه‌ها وارد اتاق خودرو می‌شوند یا باد از پنجره‌ها می‌توانند سبب خشک شدن و ناراحت شدن لنز در چشم شوند. حتی ممکن است دید فرد را هم تار کنند. بنابراین، برای کسب اطلاعات مفید و کامل در رابطه با انتخاب گزینه صحیح برای رانندگی از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با لوناتو همراه باشید.

پیشگیری از ناراحتی‌ها

وقتی قرار است با لنز تماسی در چشم رانندگی کنید، توصیه می‌کنیم تا حتما شیشه سمت راننده را بالا بکشید و دریچه‌های سمت راننده را نیز ببندید. جریان هوایی که از این دو منبع ایجاد می‌شوند، سبب خشک شدن لنز و ناراحتی چشم راننده خواهند شد.

البته می‌توانید با تغییر مسیر جهت بادی که از دریچه‌ها بیرون می‌آید نیز به راحتی هر چه بیشتر چشم‌های خود کمک کنید.

رانندگی با لنز

هنگام رانندگی از پوششی برای چشمان خود استفاده کنید. بدون شک منظورمان این نیست که چشم خود را ببندید، بلکه مثلا می‌توانید در طول روز با پوشیدن عینک آفتابی از اصابت جریان هوا به سطح چشم و خشک شدن لنز پیشگیری کنید.

توجه داشته باشید که عدسی عینک، پوشش پولاریزه داشته باشد تا از بازتاب نور هم پیشگیری کند.

برای شب که نمی‌توان از عینک دودی استفاده کرد، بهتر است از عینک‌های پلاستیکی غیرطبی استفاده کنید. این عینک‌ها اگرچه خاصیت درمانی و طبی ندارند اما می‌توانند جلوی وزش باد به داخل چشم را بگیرند.

از قطره‌های مرطوب‌کننده چشم استفاده کنید. هر زمان که احساس می‌کنید در طول رانندگی چشم‌هایتان خشک شده است از قطره‌ای که برای لنز شما مناسب است برای خیس کردن چشم‌ها کمک بگیرید. لازم به یادآوری نیست که این کار را نباید حین رانندگی انجام دهید. چند دقیقه کنار جاده توقف کرده، قطره را بریزید و پس از اطمینان از درست جا گرفتن لنز در چشم، به حرکت خود ادامه دهید.

از گزینه‌های جایگزین برای لنز تماسی استفاده کنید. لنزهای تماسی در مدل‌های نرم و سختِ نفوذپذیر به گاز ساخته و عرضه می‌شوند. شما برای اینکه بدانید کدام یک از این مدل‌ها با سیستم چشم شما تناسب بیشتری دارد و ناراحتی‌های کمتری برایتان رقم خواهد زد، ملزم به سعی و خطا هستید. یعنی باید چندین نمونه لنز مختلف را امتحان کنید تا در نهایت متوجه شوید که کدام یک در طول رانندگی کمترین آزار را به چشم شما می‌رساند.

باید توجه کنید که هنگام رانندگی علاوه بر وضوح و شفافیت دید، راحتی لنز هم بسیار مهم است.

حفظ وضوح دید

لنز تماسی را باید با توجه به توصیه‌های پزشک استفاده کنید. اگر دکتر معالج گفته که می‌توانید از لنز هنگام رانندگی هم استفاده کنید، پس همین کار را انجام دهید.

اگر برای داشتن دید واضح‌تر به تجهیزات اصلاح کننده بینایی نیاز دارید، حتما باید هنگام رانندگی آنها را استفاده کنید. اگر چشمان شما ضعیف است حتما می‌دانید که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی ملزم به استفاده از عینک هستید و در غیر این صورت جریمه خواهید شد.

در این رابطه بد نیست اشاره کنیم که برخی کارشناسان اعتقاد دارند که لنزهای تماسی مونوویژن برای رانندگی مناسب نیستند. دلیلشان هم این است که این لنزها اصالتا برای نمایش واضح‌تر سوژه‌های دور طراحی و ساخته می‌شوند. از این‌رو ممکن است در نمایش سوژه‌های نزدیک با مشکل مواجه شوند. این مساله به‌ویژه هنگام رانندگی در شب می‌توانند برای فرد مشکل ایجاد کند.

اما واقعیت این است که تاکنون هیچ مدرک علمی دال بر صحت این ادعا ارائه نشده است و نمی‌توان خیلی به چنین نظریه‌ای استناد کرد.

با اینکه که اغلب لنزهای تماسی برای رانندگی در شب بسیار کاربردی هستند و به بهبود دید راننده می‌پردازند. برخی از آنها به هیچ‌عنوان گزینه‌های مناسبی نخواهند بود. از جمله باید به لنز طبی چند کانونی اشاره کنیم.

توصیه می‌شود هنگام رانندگی در شب به هیچ عنوان لنزهای تماسی چند کانونی و به‌ویژه دو کانونی‌ها را استفاده نکنید. به این خاطر که تفکیک رنگ‌ها و جزئیات تصویر در نورهای کم با این لنزها بسیار دشوار خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام استفاده از لنز دو کانونی حتما از عینک‌های مخصوص رانندگی در شب هم کمک بگیرید تا دقت دید افزایش یابد. اگر از این لنزها استفاده می‌کنید و حین رانندگی مشکلاتی برایتان ایجاد می‌شود، حتما نزد پزشک بروید و این موضوع را با وی در میان بگذارید.

شاید بهترین راه‌حل برای چنین معضلاتی استفاده از عینک‌هایی با پوشش ضد بازتاب برای رانندگی در شب باشد.

برای کسب اطمینان از وضوح دید خود حین رانندگی لازم است حتما هر چند ماه یکبار نزد چشم‌پزشک بروید و از نمره چشم خود مطمئن شوید.

این نکته را بدانید که برخی اشخاص از نزدیک‌بینی شبانه رنج می‌برند. البته این یک بیماری نیست و فقط فرد به واسطه آن نمی‌تواند در نورهای ضعیف و فضاهای تاریک، دید واضح و دقیقی داشته باشد. بنابراین لازم است با مراجعه به متخصص توصیه‌های لازم را از وی دریافت و در زندگی خود اعمال کند.

سوالات رایج در مورد رانندگی با لنز

آیا با لنز طبی می‌توان در شب رانندگی کرد؟

با اینکه که اغلب لنزهای تماسی برای رانندگی در شب بسیار کاربردی هستند و به بهبود دید راننده می‌پردازند. برخی از آنها به هیچ‌عنوان گزینه‌های مناسبی نخواهند بود. از جمله باید به لنز طبی چند کانونی اشاره کنیم.

با لنز تک دید می‌توان رانندگی کرد؟

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که لنزهای تماسی مونوویژن برای رانندگی مناسب نیستند. دلیلشان هم این است که این لنزها اصالتا برای نمایش واضح‌تر سوژه‌های دور طراحی و ساخته می‌شوند. از این‌رو ممکن است در نمایش سوژه‌های نزدیک با مشکل مواجه شوند. این مساله به‌ویژه هنگام رانندگی در شب می‌توانند برای فرد مشکل ایجاد کند.

چگونه با لنز چشم طبی رانندگی کنیم؟

پنجره‌ی سمت راننده را ببندید و کولر ماشین را به حالت غیرمستقیم درآورید. اگر چشمان شما هنگام رانندگی خشک می‌شود و این حالت برای شما آزار دهنده است، باید جریان هوا، بخصوص جریان هوای مستقیم را به سمت چشمان خود کاهش دهید.

اگر موقع رانندگی با لنز چشم‌ها خشک شدند چه کار کنیم؟

از قطره‌های مرطوب‌کننده چشم استفاده کنید. هر زمان که احساس می‌کنید در طول رانندگی چشم‌هایتان خشک شده است از قطره‌ای که برای لنز شما مناسب است برای خیس کردن چشم‌ها کمک بگیرید.

Related Articles

کامنت بگذارید