خانه اخبار تشخیص پشت و رو بودن لنز چشم

تشخیص پشت و رو بودن لنز چشم

نویسنده تیم لوناتو
نحوه صحیح گذاشتن و برداشتن لنز

تشخیص پشت و رو بودن لنز

تشخیص پشت و رو بودن لنز به‌خصوص برای افرادی که تازه شروع به استفاده از این محصول کرده‌اند، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. اما همین امر به ظاهر دشوار، با استفاده از ترفندهای ساده به راحتی انجام می‌پذیرد. سوژه نوشته‌ای که در حال خواندن آن هستید دقیقاً همین موضوع است. در این نوشته شما از اهمیت تشخیص جهت صحیح لنز مطلع شده، علائم برعکس بودن لنز را شناخته و روش استفاده صحیح از آن را یاد می‌گیرید.  

ضرورت تشخیص صحیح پشت و روی لنز

قبل از اینکه راه‌حل تشخیص پشت و روی لنز را به شما آموزش دهیم، باید بدانید که این کار تا چه اندازه مهم است. اهمیت این موضوع درست به‌اندازه حساسیت چشم‌ها است. و همانطور که می‌دانید چشم‌ها حساس‌ترین اعضای بدن شما هستند. درواقع چنانچه لنز طبی یا لنز رنگی را برعکس بر روی چشمان خود قرار دهید، خطرات زیادی سلامت آن را تهدید خواهد کرد. انواع معظلات چشمی مانند زخم، عفونت و حتی زخم قرنیه در اثر استفاده غلط از لنز ایجاد می‌شود. حتی خیلی از افراد اصلاً نمی‌دانند که لنزها دو رو دارند و لازم است حتماً طرف درست را روی چشمشان قرار دهند. اینگونه افراد پس از استفاده غلط از لنز با یک بیماری چشمی به کلینیک درمانی مراجعه می‌کنند و حتی روحشان از دلیل این بیماری خبر ندارد.

علاوه‌برآن تشخیص و استفاده غلط از لنز بر روی چشم کارایی این محصول را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. چراکه این محصول به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که درست بر روی قرنیه قرار گرفته و بافت و فرم آن را شبیه‌سازی کند. بنابرای جابه‌جا پوشیدن آن باعث ضعف در عملکرد لنزها می‌شود. اما آیا می‌دانید اشتباه پوشیدن لنز چه علائمی دارد؟

نحوه تشخیص اینکه لنز را پشت و رو پوشیده‌اید؟

روش صحیح گذاشتن لنز
روش صحیح گذاشتن لنز

اشتباه پوشیدن لنزها اثراتی دارد که در همان ساعات اولیه خودش را نشان می‌دهد. چنانچه هرکدام از این نشانه‌ها در شما بروز کرد، فوراً لنزها را از چشم خارج کرده و در صورت بروی ناراحتی در چشم با پزشک خود ملاقات کنید:

  • احساس وجود جسم خارجی در چشم  
  • احساس ناخوشایندی مانند وجود مژه یا شن در چشم
  • جاری شدن آب از چشم
  • احساس تکان خوردن و جابه‌جایی مداوم لنز در چشم
  • ایجاد زخم در چشم
  • تاری در دید، اختلال در بینایی و کاهش دید
  • بیرون پریدن لنز از چشم به‌خصوص با انجام حرکات ورزشی و در شرایطی که تحرک زیاد دارید
همچنین بخوانید: روش تمیز کردن جای لنز.

۶ روش آسان برای تشخیص پشت و روی لنز

تشخیص پشت و رو بودن لنز
تشخیص پشت و رو بودن لنز

چند راهکار نسبتاً ساده برای این کار وجود دارد که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم:

  1. لنز را بر روی نوک انگشت خود قرار بدهید. حالا انگشتان خود را تا مقابل چشمان خود بالا بیاورید. لنزها باید از زوایای کناری به شکل یک نیمکره دیده شوند. اگر از این زاویه لنز را به شکل یک چتر وارونه دیدید، مشخص است که آن را اشتباه گرفته‌اید.
  2. لنز را بین انگشت اشاره و شست خود قرار دهید. حالا سعی کنید لنز را تا کنید. اگر این تا شدن لنز را به شکل لوله درآورد، مشخص است که در جهت درستی قرار دارد. اما اگر نتیجه تا کردن لنز ایجاد شکل حرف وی انگلیسی V شد، معلوم می‌شود که آن را پشت و رو گرفته‌اید.
  3. تاکوتست یکی دیگر از روش‌های این کار است. در این روش نیز باید مرکز لنز را بین انگشت شست و اشاره قرار دهید. ازطرفی لبه‌های لنز باید کاملاُ آزاد باشند. حالا با انگشتان خود فشاری از مرکز به لبه‌های لنز وارد کنید. اگر لنزها را صحیح در درست گرفته باشید، در این شرایط لبه‌ها به هم نزدیک می‌شوند. اما اگر لنزها پشت و رو باشد، در این شرایط لبه‌ها از یکدیگر دور می‌شوند.
  4. در این روش بعد از پوشیدن لنزها می‌توانید پشت و رو بودن آن را تشخیص دهید. بعد از اینکه لنزها را پوشیدید پلک بزنید. اگر با پلک زدن شما لنزها به‌طور غیرعادی شروع به حرکت کردند، لنز را اشتباه پوشیده‌اید.
  5. این راهکار برای لنزهای رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر لنز رنگی را به صورت صحیح بر روی انگشت خود قرار دهید، رنگ آن تا لبه‌ها به همان شدت دیده می‌شود. اما اگر لنز را پشت و رو بگیرید، لبه‌ها تقریباً شفاف و بدون رنگ هستند.
  6. بعضی از لنزها دارای مارک و علامتی است که بر روی آن درج شده‌است. برای مثال برخی از لنزها دارای علامت ۱۲۳ هستند. اگر لنز را درست بر روی انگشت خود قرار دهید، علامت ۱۲۳ را به صورت درست می‌بینید. اما اگر لنز را اشتباه در دست بگیرید، علامت ۱۲۳ برعکس دیده می‌شود.

۲ نکته مهم

رعایت اصول لنز گذاشتن
رعایت اصول گذاشتن لنز

این ۲ نکته را جدی بگیرید تا از هرگونه آسیب احتمالی در چشم شما جلوگیری شود:

  1. توجه داشته‌باشید که قبل از انجام هر کدام از روش‌های بالا لازم است دستان خود را به‌درستی ضدعفونی کنید. برای این کار باید حداقل بیست ثانیه دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس دست‌هایتان را با حوله بدون پرز خشک کنید.
  2. اگر هر یک از علائم اشتباه پوشیدن لنز را مشاهده و احساس کردید، به سرعت آن را با دستان تمیز تصحیح کنید. اگر علائم در شما شدید بود به چشم‌پزشک خود مراجعه کرده تا احتمال بروز هرگونه عفونت را بررسی کند. چراکه عفونت چشم در صورت عدم تشخیص و رسیدگی به‌موقع می‌تواند به عوارض جدی تبدیل شود. 

Related Articles

کامنت بگذارید