خانه چگونه باید جا لنزی را تمیز کنم؟

چگونه باید جا لنزی را تمیز کنم؟

نویسنده فروغ بیداری
روش تمیز کردن جالنزی

روش تمیز کردن جالنزی

روش تمیز کردن جالنزی بسیار آسان است. البته چند روش برای این منظور وجود دارد که همه آنها ساده‌اند و در عرض چند دقیقه تمام می‌شوند.

یکی از روش‌های ضدعفونی کردن جای لنز که در مقاله‌های اینترنتی توصیه می‌شود، جوشاندن جالنزی در آب داغ است؛ که ما به شدت «مخالف» این کار هستیم. به جای این کار بهتر است از محلول ضدعفونی‌کننده‌ی لنز برای شستن و ضدعفونی کردن جالنزی استفاده کنید.

در این مقاله هر آنچه در مورد صحیح‌ترین روش تمیز کردن جالنزی لازم است بدانید را بریتان نوشته‌ایم. تا انتها همراهمان باشید.

لنز تماسی را کجا می‌توانم نگهداری کنم؟

اگر از لنز طبی یا لنز طبی رنگی استفاده می‌کنید، باید حتما آن را درون پک لنز نگهداری کنید. حتما روش استفاده از جالنزی را هم می‌دانید؛ اینکه باید هر شب مایع لنز داخل آن را خالی کنید و مایع لنز جدید بریزید. البته قبل از ریختن محلول لنز، با همان محلول، جالنزی را بشویید و ضدعفونی کنید. سپس مایع لنز را بریزید و در آخر هم لنز را داخل آن قرار دهید.

هر سه ماه یک بار هم باید جالنزی را عوض کنید تا میکروب و باکتری در بدنه آن رسوب و نفوذ نکرده باشد.

چگونه می‌توانم جالنزی را بشویم؟

اگر هر شب مایع لنز درون جالنزی را تمیز نکنید و لنز را در محلول مانده قرار دهید، خطر عفونت چشم به واسطه‌ی لنز زیاد خواهد شد. مایع جالنزی باید هر بار دور ریخته شود و با مایع جدید پر شود.

دلیل این کار محافظت از سلامتی چشم‌هاست. بهترین روش تمیز کردن جالنزی مراحل زیر است:

  1. محلول داخل جالنزی (قاب لنز) را خالی کنید و مطمئن شوید که چیزی داخل آن باقی نمانده است.
  2. با استفاده از انگشتان دست یا دستمال بدون پرز و کاملا تمیز، کف جالنزی را بمالید. البته اول باید دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و از تمیز بودن آن مطمئن باشید.
  3. مقداری محلول چندمنظوره لنز در کف جالنزی بریزید و دورتادور آن بچرخانید تا این مایع همه رسوبات را جمع کند. سپس جالنزی را برعکس کنید تا محلولِ کثیف بیرون ریخته شود.
  4. جالنزی را برعکس، روی یک دستمال بدون پرز و تمیز بگذارید تا خشک شود.
  5. بعد از این مراحل می‌توانید محلول تازه لنز در آن بریزید و لنز را درون آن قرار دهید.

هر چند وقت یک بار باید جالنزی را تمیز کنم؟

در بالا هم بارها گفتیم که شما موظف هستید هر بار که از جالنزی استفاده می‌کنید آن را بشویید. این کار مانع از انتشار باکتری‌های مضر و خطرناک می‌شود.

اغلب محلول‌های چندمنظوره لنز با یک قوطی محلول جداگانه برای شستن جالنزی هم همراه هستند. به همین خاطر لازم نیست هزینه اضافه‌ای برای خرید محلول مخصوص شست‌وشوی لنز پرداخت کنید.

اگر در تمیز کردن جالنزی تنبلی کنید، ممکن است چشم را در معرض ابتلا به عفونت‌های گوناگونی قرار دهید؛ از جمله باید به عفونت بسیار دردناک قرنیه چشم اشاره کرد.

اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید و درد شدید چشم دارید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا می‌توان جا لنز را با آب شست و تمیز کرد؟

یکی از نادرست‌ترین روش تمیز کردن جالنزی ، شستن آن با آب است. تحت هر شرایطی باید از این کار پرهیز کنید. یعنی اگر حتی محلول ندارید هم باز نباید سراغ آب معمولی بروید. چرا؟ زیرا آب حاوی ریزماده‌های خطرناک برای چشم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرات آب برای لنز و چشم مطلب آیا می‌توان لنز تماسی را در آب معمولی نگهداری کرد یا لنز را با آب شست؟ را بخوانید.

آیا جوشاندن جالنزی در آب کار درستی است؟

خیر به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهید. آب حاوی مواد خطرناکی برای چشم است که می‌تواند به سطح لنز یا جالنزی بچسبد. بنابراین به محض گذاشتن لنز در چشم ممکن است فرد با درد، قرمزی یا سوزش چشم مواجه شود که از عفونت یا دیگر خطرات چشمی نشان دارد.

بنابراین، برای حفظ سلامتی چشم‌های خود به هیچ عنوان جالنزی را درون آب نجوشانید و هر بار، فقط و فقط با مایع لنز آن را بشویید.

آیا جالنزی را می‌توانم با الکل ضدعفونی کنم؟

استفاده از مواد شیمیایی قوی و الکل در روش تمیز کردن جالنزی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. با اینکه به نظر می‌رسد الکل بهترین مایع برای ضدعفونی کردن است اما ممکن است حاوی ناخالصی‌هایی باشد که در سطح جالنزی رسوب کند. پس برای حفظ سلامت چشم بهتر است جالنزی را با الکل نشویید.

بهترین ماده برای شستن و تمیز کردن جالنزی چیست؟

فقط استفاده از محلول چندمنظوره لنز ایمن‌ترین روش تمیز کردن جالنزی است.

عمر مفید جالنزی چقدر است؟

شما از هر قاب لنز نهایتا می‌توانید سه ماه استفاده کنید. بعد از سه ماه بهتر است آن را دور بیندازید و یک نمونه نو خریداری کنید. البته از جالنزی‌های قدیمی برای ریختن کرم دست و صورت برای سفرهای کوتاه هم می‌توانید استفاده کنید. یا مثلا درون آن ضدآفتاب بریزید و در کیف دستی قرار دهید تا در طول سفر در وسط روز اگر به ضدآفتاب نیاز داشتید، به اندازه موردنیاز در دسترستان باشد؛ بدون اینکه فضای زیادی هم اشغال شود.

سوالات رایج در مورد بهترین روش تمیز کردن جالنزی

جالنزی را می‌توان با آب یا الکل شست و ضدعفونی کرد؟

خیر نباید هرگز جا لنزی را با آب بشویید. با الکل هم نباید آن را ضدعفونی کنید زیرا ممکن است الکل حاوی ناخالصی باشد و برای لنز و چشم‌های شما خطر داشته باشد.

آیا لنز برای چشم ضعیف ضرر دارد؟

خیر اگر تمام نکته‌های بهداشتی به درستی رعایت شود، استفاده از لنز طبی هیچ اشکالی ندارد و فرد می‌تواند از مزایای لنز طبی نسبت به عینک لذت ببرد و کیفیت زندگی‌اش را ارتقا دهد.

برای شستن جالنزی محلول مخصوصی وجود دارد؟

خیر با همان محلول‌های چندمنظوره لنز می‌توانید قاب لنز را هم شست‌وشو دهید.

جالنری تاریخ مصرف دارد؟

همه کارشناسان همیشه توصیه می‌کنند که جالنزی را هر سه ماه یک بار عوض کنید.

منبع: feelgoodcontacts

کامنت بگذارید