خانه اخباراخبار لوناتو فرق عمل پی آر کی (PRK) چشم با لیزیک چیست؟

فرق عمل پی آر کی (PRK) چشم با لیزیک چیست؟

نویسنده تیم لوناتو
پی آر کی یا لیزیک

پی آر کی یا لیزیک

پی آر کی یا لیزیک کدام یک بهتر است؟ واقعیت این است که جراح بهترین روش جراحی را با توجه به وضعیت دید و مشکلات چشم هر بیمار توصیه می‌کند. مثلا اگر بیمار دچار مشکل خشکی چشم باشد، لازک بهتر از لیزیک است.

به طور کلی، پرکاربردترین جراحی رفع عیوب انکساری عمل لیزیک (LASIK) است که با موفقیت بر روی میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان انجام شده است. حال آن که PRK برای بیمارانی توصیه می‌شود که با مشکل نازکی قرنیه یا گشادی مردمک مواجه هستند یا پیوند قرنیه انجام داده‌اند.

در PRK جراح لایه بسیار نازکی از بافت قرنیه، اپیتلیوم، را با لیزر یا با محلول الکل و چاقوی ظریف جراحی به طور دستی برمی‌دارد. بافت برداشته شده بسیار نازک‌تر از فلپی است که در عمل لیزیک بریده می‌شود و لایه استروما در آن وجود ندارد.

تفاوت دیگر PRK با لیزیک چشم این است که این لایه بافتی نازک به سرجای خود برگردانده نمی‌شود، چون اپیتلیوم خود را ترمیم می‌کند.

لیزیک چیست

عمل پی آر کی (PRK) چیست؟

پی آر کی یا لیزیک

مقایسه عمل‌های پی آر کی و لیزیک چشم

نتایج نهایی جراحی PRK (پی آر کی) و لیزیک با هم برابر است. اما پرطرفدار بودن لیزیک بی‌دلیل نیست، کارایی این روش برای اکثر بیماران فوق‌العاده است. بیمارانی که عمل لیزیک را به PRK ترجیح می‌دهند، از کوتاه‌تر بودن دوران بهبود و بازیابی سریع‌تر قدرت دید رضایت دارند. به علاوه نرخ پسرفت لیزیک بسیار پایین است و فقط 5 تا 10 درصد بیماران در سال‌های آتی به درمان ثانویه نیاز پیدا می‌کنند.

بهبود اولیه PRK (پی آر کی) کندتر است و چند روز طول می کشد تا سلول های اپیتلیال جدید برای بهبود و پوشش سطح چشم آماده شوند. همچنین در چند روز اول پس از عمل جراحی، احتمال ابتلا به عفونت چشم و ضعف بینایی وجود دارد.

بیماران لیزیک به طور کلی ناراحتی کمتری دارند و بیناییشان سریعتر تثبیت می شود. در حالی که بهبود دید با PRK (پی آر کی) تدریجی است و نتیجه نهایی می تواند چندین هفته طول بکشد.

با این حال PRK (پی آر کی) مزایای متفاوتی را ارائه می دهد. از آنجایی که جراحی PRK (پی آر کی) ایجاد فلاپ قرنیه نمی کند (که شامل اپیتلیال و بافت های استرومائی عمیق تر است) کل ضخامت استروما تحتانی برای درمان به طور قابل ملاحظه ای در دسترس است.

عمل لیزیک به کمک لیزر فمتوسکند معمولاً از لازک و پی آر کی پر هزینه تر است.

بایدها و نبایدهای عمل لیزیک

خطرات لیزیک چشم

سوالات رایج در مورد پی آر کی یا لیزیک

چرا عمل پی آر کی بیشتر از لیزیک درد دارد؟

علت درد و ناراحتي بيشتر بعد از عمل ليزر (PRK) بدين جهت است كه تراش در اين عمل در سطح صورت مي‏‌گيرد و حس درد در سطح قرنيه بسيار زياد است. در حاليكه در عمل ليزيك تراش ليزر در عمق ضخامت قرنيه و در زير يك لايه انجام مي‏‌گيرد.

تفاوت PRK با لیزیک و لازک چیست؟

تفاوت PRK با دیگر جراحی‌های لیزر چشم این است که این لایه بافتی نازک به سرجای خود برگردانده نمی‌شود، چون اپیتلیوم خود را ترمیم می‌کند. بنابراین احتمال جابجایی فلپ وجود ندارد.

دوره بهبود لیزیک کوتاه‌تر است یا PRK؟

اگر نیاز به جراحی‌ دارید که کمترین وقفه‌ای را در زندگی روزمره‌تان ایجاد نکند، لیزیک انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. دوران بهبود جراحی لیزیک بسیار کوتاه است و اکثر بیماران متوجه بهبود آنی بینایی می‌شوند و از همان فردای عمل از مزایای کامل آن برخوردار می‌گردند.

عوارض جانبی شایع لیزیک چیست؟

بسیاری از بیماران از خشکی چشم شکایت دارند که یکی از عوارض جانبی جراحی است. آسیب دیدن عصب قرنیه در طول جراحی نیز باعث خشکی چشم می‌شود.

Related Articles

کامنت بگذارید