خانه اخباراخبار لوناتو سن ثابت شدن نمره چشم و روش­های ثابت نگه داشتن آن

سن ثابت شدن نمره چشم و روش­های ثابت نگه داشتن آن

نویسنده تیم لوناتو
ثابت شدن نمره چشم

سن ثابت شدن نمره چشم و روش­های ثابت نگه داشتن آن موضوعی است که دانستن آن برای افرادی که دچار ضعف چشم و مشکل بینایی هستند لازم است. علاوه‌بر این که نمره چشم در سن خاصی به بعد دیگر تغییر نمی­کند، روش­هایی وجود دارد که کمک می­کند نمره چشم ثابت بماند. ثابت ماندن نمره چشم به‌ویژه برای انجام عمل جراحی بسیار حائز اهمیت است. اگرشخص پیش از ثابت شدن نمره چشم اقدام به عمل جراحی کند، بعداً دوباره ضعف ومشکل چشم برخواهد گشت.  

همچنین بخوانید:راهنمای تبدیل نمره عینک به لنز

درباره­ نمره چشم

نمره چشم کی ثابت میشود؟

نمره چشم، عددی است که چشم پزشک و یا متخصص بینایی ­سنجی آن را بعد از انجام معاینات معمول و آزمایش­های مخصوص بینایی سنجی، بدست می­آورد. اشخاصی که دارای هرنوع مشکل بینایی اعم از دوربینی، نزدیک بینی و یا آستیگماتیسم هستند، یک نمره چشم دارند. در واقع نمره چشم معیاری است که متخصصین بینایی سنجی بتوانند طبق آن عینک و یا دیگر ابزارهای اصلاح بینایی را برای فرد مورد نظر تجویز کنند. این نمره ممکن است طی سالیان و با گذشت زمان تغییر کند. جالب است بدانید روش­هایی وجود دارد که می­توان با استفاده از آنها  به ثابت ماندن نمره چشم کمک کرد.

اهمیت زمان ثابت شدن نمره چشم

اهمیت زمان ثابت شدن نمره چشم
همچنین بخوانید: فمتولیزیک بهتر است یا لیزیک

اشخاصی که تصمیم دارند چشمشان را عمل کنند باید بدانند چه زمانی نمره چشمشان ثابت می­شود تا برای عمل جراحی اقدام کنند. اما به طورمعمول ثابت شدن نمره چشم افراد از 18 سالگی آغاز می­شود و تا 25 سالگی ادامه پیدا می­کند. تعیین نمره دقیق و فهمیدن زمان ثابت شدن این نمره از وظایف متخصصین بینایی سنجی و اپتومتریست­ ها است. برای هرگونه عمل جراحی بر روی چشم باید حداقل یک سال از ثابت شدن نمره چشم بگذرد. گرچه در بعضی موارد عده ­ای از متخصصین چشم اظهار می­کنند که اگر تا 6 ماه نمره چشم بیشتر از 0.5  تغیر نکرده باشد، فرد می­تواند مورد عمل جراحی قرار بگیرد. اما برای اطیمنان خاطر گذشت یکسال از ثابت بودن نمره چشم، شما را بهتر برای انجام عمل‌های اصلاح بینایی آماده خواهد کرد.

عواملی که باعث ایجاد تغییر مکرر در نمره چشم می­شوند و راه مقابله با آن

عواملی که باعث ایجاد تغییر مکرر در نمره چشم می­شوند

عواملی وجود دارند که به مرور و طی گذشت زمان باعث می­شوند نمره چشم تغییر کند. درمقابل روش­هایی در رابطه با این عوامل وجود دارد که می­تواند به ثابت ماندن نمره چشم کمک کند. این عوامل و روش ها به شرح زیر است:  

  • بیماری دیابت: افرادی که دارای دیابت هستند به مرور زمان نمره چشمشان بالارفته و ضعف بینایی‌شان بیشتر می­شود. برای این که بتوان نمره چشم را ثابت نگه داشت باید دیابت را کاملاً کنترل کرد و با تغذیه درست و دقت در مصرف دارو مانع از بالا و پایین رفتن مدام قند خون و آسیب‌های ناشی از آن به چشم شد.  
  • ضربه : هرنوع ضربه ­ای به چشم ممکن است باعث ایجاد مشکل در بینایی و یا تغییر نمره چشم شود. بنابراین مراقبت از چشم یکی از راه ­هایی است که کمک می­کند نمره چشم ثابت بماند.
  • وراثت: یکی از عواملی که درتغییر نمره چشم تأثیر دارد و تقریباً از دایرۀ کنترل شما خارج است، وراثت است.
  • مصرف برخی داروها: مصرف برخی از داروهای خاص می­تواند بر بینایی و تغییر نمره چشم تأثیر بگذارد. جایگزینی دارو با مشورت پزشک (البته اگر امکان داشته­باشد) می­تواند در ممانعت از تغییر نمره چشم مؤثر باشد.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه­ های مضر: قرار گرفتن درمعرض اشعه­ های مضر می‌تواند آسیب جدی به بینایی شخص وارد کند. برای جلوگیری از پیشرفت مشکل بینایی بهتر است که از قرارگرفتن در معرض اشعه ­های مضر پرهیز کنید.
  • نور خورشید: نورخورشید دارای اشعه ­هایی است که می­تواند به چشم آسیب وارد کند، استفاده از عینک و کلاه آفتابی در معرض آفتاب، بهترین انتخاب برای جلوگیری از این آسیب است.   
  • نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور: یکی از عواملی که باعث می­شود نمره چشم تغییر کند و ثابت نماند، خیره شدن مکرر به صفحه مانیتور است. برای کمک به ثابت نگهداشتن نمره چشم بهتر است که هنگام استفاده از مانیتور اقداماتی را انجام بدهید. از جمله این اقدامات می­توان به متعادل بودن نور مانیتور و استفاده از عینک های مخصوص مانیتور اشاره کرد. در ضمن باید هر 20 دقیقه یکبار به نقطه ای دور نگاه کنید تا مانع آسیب دیدن چشمتان بشوید.   
  • استفاده طولانی مدت از تلفن همراه : تلفن­ های همراه جزء عواملی هستند که استفاده بیش از حد از آنها در شبانه روز می­تواند آسیب جدی به بینایی چشم وارد کند. برای ممانعت از این نوع آسیب‌ها بهتر است استفاده از تلفن همراه کنترل شود.
  • استفاده از لوازم آرایش غیر استاندارد: لوازم آرایش غیر استاندارد که تماس مستقیم با چشم دارند، می­توانند تأثیر مخربی بر روی چشم داشته باشند. برای جلوگیری از این امر بهتر است از لوازم آرایش استاندارد و با کیفیت استفاده شود.  
  • خوابیدن با آرایش چشم: حتی اگر برای آرایش چشم از مواد و لوازم آرایش استاندارد استفاده می­کنید، بهتر است پیش از خوابیدن چشم ها کاملاً شسته و تمیز شوند. رعایت این نکته در مراقبت از سلامت چشم بسیار مهم است.
  • معاینه­ های سالانه: چشم ها نیاز به معاینات مداوم دارند. بهتر است این معاینات سالانه انجام شود. اگر احیاناً مشکلی در بینایی بوجود آمده باشد، این معاینه ­ها کمک می­کنند تا هر چه زودتر متوجه مشکل شده و برای رفع آن اقدام کنید.     
همچنین بخوانید: برای تقویت چشم چه بخوریم؟

Related Articles

کامنت بگذارید