خانه اخباراخبار لوناتو راهنمای تبدیل نمره عینک به لنز

راهنمای تبدیل نمره عینک به لنز

نویسنده تیم لوناتو
تبدیل نمره عنک به لنز

امکان تبدیل نمره عینک به لنز یک سؤال اساسی برای هر کسی است که تصمیم به خرید لنز طبی می‌گیرد. پاسخ این سؤال هم مثبت است هم منفی و یا بهتر است بگوییم که کاملاً به شرایط بستگی دارد. اما در ابتدای کار لازم است بدانید که نمره لنز با شماره عینک یکی نیست. البته خوشبختانه در بیشتر مواقع با کمک جدول تبدیل نمره عینک به لنز امکان خرید لنز چشمی بدون مراجعه حضوری به مطب چشم‌پزشک امکان‌پذیر است.

همچنین بخوانید: برای تقویت چشم چه بخوریم؟

آیا می‌توان از نسخه عینک برای تعیین شماره لنز طبی استفاده کرد؟

پاسخ این سؤال منفی است. شماره لنز با نمره عینک تفاوت زیادی دارد. به همین دلیل نمی‌توان از نسخه عینک برای لنز استفاده کرد. اما به نظر شما چرا نمی‌توان از نسخه عینک برای خرید لنز طبی استفاده کرد؟

عینک طبی
عینک طبی

چرا شماره لنز چشمی با نمره عینک یکی نیست؟

پاسخ این سؤال یک تفاوت کلیدی و مهم در ساختار لنزطبی و عینک را نشان می‌دهد. عدسی‌های عینک با فاصله چند میلی‌متری از چشم قرار دارند؛ درحالیکه لنزها در نزدیک‌ترین حالت ممکن و درست بر روی چشم می‌چسبد. بنابراین عملکرد عدسی عینک و لنز کاملاً با یکدیگر فرق دارد. همین موضوع نشان می‌دهد که باید شماره لنز با نمره عینک فرق داشته‌باشد.

چه تفاوتی میان نسخه لنز طبی و عینک وجود دارد؟

به غیراز تفاوت فاصله این دو ابزار از چشم و البته نمره آنها، تفاوت‌های دیگری نیز میان نسخه لنز طبی و عینک وجود دارد. در واقع نسخه لنز اطلاعات بیشتری نسبت به نسخه عینک دارد. این اطلاعات عبارتند از:

  • انحنای لنز یا همان Base curve: این معیار که به اختصار BC  نامیده می‌شود، انحنای سطح پشتی لنز را نشان می‌دهد. انحنای لنز مناسب با شکل قرنیه شما تعیین می‌شود. در واقع تشخیص دقیق این معیار باعث می‌شود که لنز شما خیلی شل یا خیلی سفت نباشد.
  • قطر لنز یا همان  Diameter: این معیار که با DIA نشان داده می‌شود، اندازه قطر را مشخص می‌کند. این اندازه در کنار انحنای لنز، نحوه قرار گرفتن لنز را تعیین می کند. در بیشتر موارد، قطر لنزهای تماسی نرم از ۱۳.۵ تا ۱۴.۵  میلی‌متر و قطر لنزهای نفوذپذیر گاز بین ۸.۵ تا ۹.۵ میلی‌متر است.
  • مبرند لنز و متریال ساخت: نام تجاری و مواد ساخت در نسخه لنز عنوان می‌شود. این اطلاعات به‌خصوص برای افرادی که به‌طور مداوم از لنز استفاده کرده و حتی با آن می‌خوابند اهمیت زیادی دارد.
  • تاریخ انقضاء: به طور معمول لنز تماسی برای یک سال اعتبار دارد.  توجه کنید که اگر از تاریخ انقضای نسخه شما گذشته‌است، باید قبل از اینکه لنز جدید بخرید، مجدداً به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

نحوه تبدیل نمره عینک به شماره لنز طبی

لنز طبی
لنز طبی

برای این کار سه راه مختلف پیش پای شما قرار دارد:

  1. مراجعه به پزشک

اگر بتوانید به صورت حضوری به مطب چشم‌پزشک خود بروید، این گزینه بهترین روش ممکن است. چراکه چشم‌پزشک با انجام معاینات دقیق و باتوجه به تخصصی که دارد، به‌راحتی از پس تعیین شماره لنز طبی مناسب برای شما برمی‌آید.

  • استفاده از فرمول Back Vertex

اگر به دلیل محدودیت‌های شیوع کرونا و یا به هر دلیل دیگری نمی‌توانید به صورت حضوری نسبت به تعیین شماره لنز خود به مطب پزشک مراجعه کنید، یک فرمول نسبتاً ساده کمکتان می‌کند.

همانطور که می‌دانید در حالت معمول فاصله عدسی عینک چیزی بین ۱۲ تا ۱۵ میلی‌متر است. اما این فاصله در لنزهای طبی، به صفر می‌رسد. درواقع برای مثال، یک لنز با نمره ۶ دیوپتر که در فاصله ۱۳ میلی‌متری از چشم قرار می‌گیرد، اگر مستقیماً بر روی چشم بچسبد، عملکرد متفاوتی دارد. به‌عبارتی لنز ۶ دیوپتری عینک بر روی چشم دیگر ۶ دیوپتر نیست. برای همین یک فرمول خاص براساس همین فاصله برای تبدیل نمره عینک به نمره لنز طراحی شده‌است. این فرمول به شکل زیر است:

Fc=F/(1-xF)

برای مثال برطبق فرمول بالا شماره دقیق لنز چشمی که نمره عینک آن ۶.۲۵- است، برابر با ۵.۷۵- است.

-6.25 / {1 – [(0.014)(-6.25)]} = -5.75

درواقع یک عدسی عینک ۶.۲۵ که در فاصله ۱۴ میلی‌متری از چشم قرار می‌گیرد، تنها فقط در صورت می‌تواند مستقیماً روی سطح چشم قرار بگیرد که به ۵.۷۵ تبدیل شود.

همچنین بخوانید: عینک مخصوص کامپیوتر چیست؟
  • استفاده از جدول تبدیل نمره عینک به لنز

ممکن است استفاده از فرمول بالا و محاسبات ریاضی برای شما سخت باشد. در این صورت روش دیگری برای تعیین شماره لنز چشمی وجود دارد. سایت های مختلفی جدولی با عنوان جدول تبدیل نمره چشم منتشر کرده‌اند. در این جدول‌ها شما با اضافه کردن مقادیری که در نسخه عینکتان وجود دارد، می‌توانید نمره لنز را به دست آورید. در واقع در این سیستم محاسبات ریاضی فرمول بالا برای مقادیر مختلف انجام گرفته شده و نتایج آن آماده ارائه است.

لنز طبی
لنز طبی

تبدیل عینک با نمره‌های پایین به لنز

اگر نمره‌های مختلف عینک را در فرمول تبدیل نمره قرار بدهید، متوجه می‌شوید که اختلاف بین دو نمره عینک و لنز بسیار ناچیز است. درواقع می‌توان عینک با نمره صفر تا مثبت یا منفی ۴ دیوپتر را با شماره لنز یکی دانست. البته چنانچه چشمان شما دارای مشکل آستیگماتیسم هم باشد، این دو نمره یکسان نخواهند بود.

چطور می‌توان از دقت نتیجه تبدیل نمره عینک به لنز مطمئن شد؟

 هنگامی که از فرمول، جدول و یا هر روش دیگری برای تبدیل نسخه عینک به لنزهای طبی استفاده کردید، چند اقدام ساده را در جهت مطمئن شدن از صحت نتایج نیز انجام دهید:

  • اگر می‌توانید هم از فرمول و هم از جدول تبدیل نمره عینک به شماره لنز استفاده کنید
  • بینایی هر چشم را به طور مجزا بررسی کنید
  • برای اطمینان از صحت نتایج ابتدا از لنزهای آزمایشی استفاده کنید
  • پس از خرید چند دقیقه به لنزها فرصت دهید که با چشم شما سازگار شوند

معرفی سایت مرجع باهدف تعین شماره چشم برای خرید لنز طبی

باتوجه به اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم، حالا می‌توانید درجهت خرید لنز چشمی اقدام کنید. فقط کافی است نمره عینک خود را به شماره لنز تبدیل کنید. برای این کار یک راه‌حل بسیار ساده وجود دارد و آن کمک گرفتن از جدول تبدیل نمره عینک به لنز است. برای دسترسی به این جدول کافی است که به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

https://coopervision.co.uk/practitioner/tools-and-calculators/spectacle-conversion-calculator

منابع

https://www.feelgoodcontacts.com/blog/how-hot-and-cold-weather-affects-contact-lenses

https://thelostcontacts.com/how-to-convert-a-glasses-prescription-to-contact-lenses

https://www.allaboutvision.com/contacts/faq/cls-vs-glasses-rx.htm

Related Articles

1 کامنت

کاربر 29 آبان 1402 - 08:38

سلام
فرمولی که نوشتین درست به نظر نمیرسه

پاسخ

کامنت بگذارید