خانه اخباراخبار لوناتو آیا لیزیک چشم خطرناک است و عوارض دائمی دارد؟

آیا لیزیک چشم خطرناک است و عوارض دائمی دارد؟

نویسنده تیم لوناتو
خطرات لیزیک چشم

خطرات لیزیک چشم

خطرات لیزیک چشم تقریبا صفر است و حتی اگر عوارضی هم بعد از عمل وجود داشته باشد موقتی است و بسیار سریع برطرف می‌شود.

لنز تماسی از گزینه‌هایی است که برای رفع مشکل بینایی توصیه می‌شود اما ممکن است استفاده از آن برای همه افراد مقدور نباشد. در چنین مواردی گزینه جراحی لیزری چشم مطرح می‌شود.

این نوع از عمل جراحی که لیزیک (LASIK) خوانده می‌شود برای رفع مشکلاتی از قبیل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم انجام می‌شود.

بسیاری از چشم پزشکان معتقدند جراحی لیزیک با عوارض جانبی جدی برای بیمار همراه نخواهد بود. همچنین این شیوه از ایمن‌ترین و موثرترین فرآیند درمانی در علم چشم پزشکی به حساب می‌آید.

با این حال سایت تخصصی مدیکال دیلی در مقاله جدیدی آورده است که این عمل جراحی نیز با خطرات و عوارض جانبی همراه است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

خشکی چشم‌ها

خشکی چشم‌ها از شایع‌ترین عوارض جانبی جراحی لیزیک است که دائمی نیست و طی چند هفته تا شش ماه پس از جراحی رفع می‌شود. این عارضه بیشتر در افراد مسن، مبتلایان به اختلال‌های خود ایمنی یا افرادی که از داروهای خاص مصرف می کنند، مشاهده می‌شود.

بیش اصلاحی یا اصلاح کمتر از حد مورد انتظار

در این جراحی با استفاده از لیزر قرنیه ترمیم می‌شود. در نتیجه ممکن است در فرآیند ترمیم مقدار زیادی یا میزان ناکافی از بافت برداشته شود. البته در حالت دوم می‌توان با انجام جراحی دیگر مشکل بوجود آمده را برطرف کرد. این یکی از خطرات لیزیک چشم ، البته درست این است که بگوییم از عوارض لیزیک است که به راحتی قابل جبران است.

بروز مشکلاتی در بینایی

این امکان وجود دارد که با رفع مشکل بینایی اولیه، بیمار به مشکلات دیگری از قبیل دو بینی و خیرگی دچار شود. همچنین این احتمال وجود دارد در محیط‌هایی با میزان نور کم، قدرت بینایی کاهش پیدا کند. در موارد بسیار نادر فرد ممکن است دچار انحراف دید، درد مزمن یا حتی از دست دادن بینایی شود.

با این حال متخصصان تاکید دارند که احتمال بروز این عوارض و خطرات لیزیک چشم بسیار اندک است و کمتر از آن است که افراد از مزایای این فناوری بی‌بهره بمانند.

چه مراقبت‌هایی باعث کاهش عوارض و خطرات لیزیک چشم می‌شود؟

همانند هر عمل جراحی دیگر، بدن نیاز به بهبودی دارد. اگر می‌خواهید جراحی لیزر چشم نظیر LASIK را انجام می‌دهید، در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها به عنوان راهنما برای کمک به تسریع روند بهبودی استفاده کنید.

به کار بردن نکات زیر باعث می‌شود عوارض لیزیک چشم به حداقل ممکن برسد.

بلافاصله پس از جراحی لیزیک چشم

قبل از اینکه اتاق جراحی را ترک کنید، یک عینک محافظ یا پوشش چشمی به شما داده می‌شود. برای چند شب اول و در هنگام خواب باید آن‌ها را بپوشید؛ این کار باعث می‌شود که شما در طول شب به چشمان خود دست نزنید.

از مالیدن چشمانتان خودداری کنید

این نکته بسیار حائز اهمیت است، به خصوص در طول ۷ روز اول بعد از جراحی لیزر چشم.

قطره‌های چشمی‌تان را طبق تجویز پزشک مصرف کنید

به عنوان بخشی از برنامه مراقبتی پس از عمل، یک سری قطره‌های چشمی به شما داده می‌شود. لازم است که این قطره‌های را طبق توصیه پزشک خود استفاده کنید.

دست‌هایتان را مرتباً و کاملاً بشویید و آن‌ها را از صورت خود دور نگه دارید. این کار به خصوص قبل از ریختن از قطره چشمی در چشم مهم است. به حداقل رساندن خطر عفونت بعد از جراحی لیزر چشم، بسیار مهم و حیاتی است.

بیشتر استراحت کنید

زمانی که برای اولین بار پس از جراحی لیزر چشم به خانه باز می‌گردید، استراحت دادن به چشم نکته‌ای حائز اهمیت است. خواب، تنها زمانی است که بدن ما یک فرصت واقعی برای ترمیم دارد و این امر نیز برای بعد از جراحی‌های لیزری چشم هم صدق می‌کند.

در محیط‌های تمیز بمانید

شاید نیازی به گفتن نباشد اما با این حال ارزش تکرار کردن دارد – بعد از جراحی لیزر چشم ، از فضاهای دود آلود، محیط‌های مملو از گرد و غبار یا نواحی حاوی بخارات شیمیایی مانند آزمایشگاه‌های علمی، کارگاه‌های چاپ،  آتلیه‌های چاپ(تاریکخانه) و غیره اجتناب کنید.

از عینک آفتابی استفاده کنید

چشمان شما بعد از جراحی لیزیک چشم، نسبت به نور حساس خواهند شد. از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید اجتناب کنید. هنگام بیرون رفتن از خانه، حتماً عینک آفتابی بپوشید.  برخی از افراد حتی متوجه این موضوع می‌شوند که زدن عینک آفتابی در داخل خانه نیز به آن‌ها کمک می‌کند.

پرهیز از زور زدن زیاد و یا ورزش‌های برخوردی

به شما توصیه می‌شود که برای یک ماه بعد از جراحی لیزری چشم، در ورزش‌های برخوردی شرکت نکنید. همچنین از شما خواسته می‌شود که حداقل به مدت دو هفته بعد از عمل شنا نکنید.

آرایش کردن

تا یک هفته بعد از جراحی لیزر چشم، باید از آرایش چشم خودداری کنید.

صبر داشته باشید

دید شما در طی چند روز اول و چند هفته پس از جراحی لیزر چشم دچار نوسان خواهد بود و ممکن است هاله‌هایی را اطراف نورها ببینید.  چشم‌های شما ممکن است احساس زبری و خشکی بیش از حد داشته باشند – نگران نباشید، این دائمی نیست.

سوالات رایج در مورد خطرات لیزیک چشم

جراحی لیزیک برای چه کسانی خطرناک است؟

کسانی که دچار نازکی قرنیه هستند. اگر جراحی عیوب انکساری روی قرنیه‌ای بسیار نازک انجام شود ممکن است منجر به نابینایی شود.

خطر لیزیک چشم برای افراد کم سن چیست؟

بزرگی مردمک. افراد کم سن و سال‌تر و افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، ممکن است در شرایط نور کم دچار بزرگی مردمک شوند. این امر می‌تواند موجب بروز روشنایی زننده و خیره کننده، هاله‌های نور، جرقه زدن و وجود نقاطی ستاره‌ای و دوبینی بعد از عمل جراحی شود. این علائم ممکن است چنان شدید باشند که فعالیت‌های عادی و روزانه را، مانند رانندگی، با مشکلاتی مواجه کند.

آیا امکان دارد که لیزیک به درستی انجام نشود؟

بله؛ اگر مقدار بسیار کم یا بسیار زیادی از بافت برداشته شود، ممکن است نتیجه‌ی عمل، اصلاح بسیار کمتر از حد یا بیش از حد حاصل شود. اگر یک مقدار ناهمواری از بافت برداشته شود، ممکن است آستیگماتیسم ایجاد شود.

چه عوامل خطری بر نتایج عمل لیزر چشم تاثیر می‌گذارند؟

جراحی انکساری قبلی. اگر قبلاً هر یک از عمل‌های آر کی، پی آر کی، لیزیک، یا یک عمل انکساری دیگری انجام داده‌اید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است جراحی دیگری به شما توصیه نشود. همچنین خشکی چشم؛ جراحی لیزیک می‌تواند این شرایط را بدتر کند. تب‌خال یا زونا (منطقه‌ای) در اطراف ناحیه‌ی چشم‌ها، آب سیاه، فشار چشم یا در خطر ابتلا به آب سیاه بودن، صدماتی به چشم یا جراحی‌های پیشین در چشم، قوز قرنیه، یک مشکل نازکی قرنیه بیماری‌های دیگری هستند که ممکن است تأثیر منفی بر روی نتایج عمل لیزیک چشم بگذارند.

منبع: جام‌جم آنلاین و دکتر یادگاری

Related Articles

کامنت بگذارید