خانه اخباراخبار لوناتو عمل پی آر کی PRK چیست و چه مزایا یا معایبی دارد؟

عمل پی آر کی PRK چیست و چه مزایا یا معایبی دارد؟

نویسنده تیم لوناتو
عمل پی آر کی (PRK)

عمل پی آر کی (PRK)

عمل پی آر کی (PRK) یکی از روش‌های جراحی لیزری چشم است. بیمارانی که شرایط مناسب برای انجام جراحی لیزیک ندارند، می‌توانند جراحی‌های لیزری دیگری مانند پی آر کی (PRK) یا لازک (LASEK) را امتحان کنند.

خوشبختانه پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه جراحی‌های رفع عیوب انکساری روش‌های مختلفی را به بیماران ارائه می‌دهد که وابستگی آنها به عینک و لنزها را از بین می‌برد یا کاهش می‌دهد. پرکاربردترین جراحی رفع عیوب انکساری عمل لیزیک (LASIK) است که با موفقیت بر روی میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان انجام شده است.

جراح بهترین روش جراحی را با توجه به وضعیت دید و مشکلات چشم هر بیمار توصیه می‌کند. اگر بیمار دچار مشکل خشکی چشم باشد، لازک بهتر از لیزیک خواهد بود، حال آن که PRK برای بیمارانی توصیه می‌شود که با مشکل نازکی قرنیه یا گشادی مردمک مواجه هستند یا پیوند قرنیه انجام داده‌اند. چنانچه عمل مناسبی انتخاب نشود، احتمال موفقیت درمان کاهش می‌یابد و ممکن است عوارض بلندمدت و کوتاه مدت بروز یابد. به همین دلیل است که باید تصمیم‌گیری درباره بهترین روش درمان را به عهده پزشک معالج بگذارید.

پی آر کی چیست؟

پی آر کی مخفف کراتکتومی فوتورفرکتیو است. PRK قبل از لیزیک به عنوان روشی برای دسترسی یافتن به قرنیه ابداع شد، اما هنوز هم در بعضی شرایط بهترین و ایمن‌ترین روش جراحی رفع عیوب انکساری است.

جراح لایه بسیار نازکی از بافت قرنیه، اپیتلیوم، را با لیزر یا با محلول الکل و چاقوی ظریف جراحی به طور دستی برمی‌دارد. بافت برداشته شده بسیار نازک‌تر از فلپی است که در عمل لیزیک بریده می‌شود و لایه استروما در آن وجود ندارد.

تفاوت دیگر PRK با دیگر جراحی‌های لیزر چشم این است که این لایه بافتی نازک به سرجای خود برگردانده نمی‌شود، چون اپیتلیوم خود را ترمیم می‌کند. بنابراین احتمال جابجایی فلپ وجود ندارد. سپس جراح سطح قرنیه را با لیزر اگزایمر تغییر شکل می‌دهد و در پایان لنز تماسی را به عنوان پانسمان روی چشم قرار می‌دهد تا در زمانی که اپیتلیوم خود را ترمیم می‌کند و معمولاً 3 تا 4 روز طول می‌کشد، از چشم محافظت کند.

عمل پی آر کی

مزیت عمل پی آر کی چیست؟

مزیت پی آر کی بر دو روش لیزیک و لازک این است که در این روش احتمال جابجا شدن فلپ وجود ندارد. همچنین چون در روش پی آر کی فقط لایه اپیتلیوم برداشته می‌شود و فلپ حاوی لایه استروما نیست، ساختار قرنیه و پوشش روی آن مانند لیزیک که جراح برش را در عمق بیشتری ایجاد می‌کند، آسیب مستقیم نمی‌بیند.

در نتیجه جراحی پی آر کی روشی مناسب برای بیمارانی است که قرنیه نازک دارند، همچنین پی آر کی به سربازان یا ورزشکاران علاقمند به ورزش‌های پربرخورد توصیه می‌شود، چون پس از این روش احتمال جابجایی فلپ وجود ندارد.

لیزیک چیست

خطرها و عوارض جانبی پی آر کی چیست؟

با این حال چون در روش پی آر کی لایه اپیتلیوم برداشته می‌شود، این روش دردناک‌ترین جراحی لیزری چشم است و بیمار معمولاً تا چند روز از درد و ناراحتی شدیدی رنج می‌برد. همچنین باز هم به علت جدا کردن لایه اپیتلیوم مدت بیشتری طول می‌کشد تا بیمار قدرت بینایی خود را بازیابد. یک تا دو هفته زمان می‌برد تا بیمار بینایی کامل خود را بازیابد، در این بین برخی بیماران باید سه تا شش ماه به انتظار بازیابی کامل بینایی بمانند.

بسیاری از بیماران دو چشم را همزمان عمل نمی‌کنند و منتظر می‌مانند تا چشم عمل شده بهبود یابد. به این ترتیب بیمار مطمئن است که در دوران التیام حداقل یک دید جزیی دارد.

استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک

در حین عمل PRK چه اتفاقاتی روی می‌دهد؟

از شما خواسته می شود که به یک نور برای مدت کوتاهی خیره شوید، این در حالی است که جراح از طریق میکروسکوپ چشمان شما را بررسی می کند. چرا که لیزر ، پالس های نور را به قرنیه چشم می فرستد.

انرژی لیزر میکروسکوپی مقداری از بافت را حذف می کند و حالت قرنیه را تغییر می دهد. اگر چه ممکن است فشار روی چشم احساس شود اما در این روش اکثر بیماران احساس ناراحتی نمی کنند. جراح شما کنترل کامل لیزر را در اختیار دارد و می تواند آن را در هر زمان خاموش کند.

عمل بر روی هر چشم بصورت جداگانه انجام می شود (اغلب در یک روز یا در روز بعد) و جراحی هر چشم فقط پنج دقیقه طول می کشد.

برخی از بیماران هر دو چشم را در یک روز تحت درمان قرار می دهند در حالی که برخی عمل جراحی چشم دوم خود در یک یا دو هفته بعد انجام میدهند.

جراح ، قرنیه درمان شده با لنز یا باند میپوشاند، در طی چند روز سلول های اپیتلیال جدید رشد می کنند و دیگر نیازی به استفاده از باند یا لنز نخواهد بود.

لازک چیست

عمل پی آر کی

اقدامات پس از عمل PRK چیست؟

از شما خواسته می شود تا مدت کوتاهی پس از عمل جراحی در کلینیک بمانید.

لازم به ذکر است شما قادر به رانندگی نخواهید بود و بایستی فرد دیگری شما را به منزل برساند.

جراح ، آنتی بیوتیک های موضعی و داروهای ضد التهابی و تسکین درد را برای شما تجویز خواهد کرد تا احساس ناراحتی بعد از عمل کاهش یابد، به حداقل رساندن هر گونه تورم و تسریع بهبودی همانند جراحی های دیگر ضروری است.

همچنین بایستی از دستورالعمل ارائه شده توسط پزشک برای اطمینان از نتایج مطلوب پیروی کنید و در طی چند هفته آینده برای پیگیری روند بهبودی به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض بعد از عمل لازک

سوالات رایج در مورد عمل پی آر کی

بهترین روش جراحی چشم برای ورزشکاران چیست؟

جراحی پی آر کی روشی مناسب برای بیمارانی است که قرنیه نازک دارند، همچنین پی آر کی به سربازان یا ورزشکاران علاقمند به ورزش‌های پربرخورد توصیه می‌شود، چون پس از این روش احتمال جابجایی فلپ وجود ندارد.

آیا پی آر کی درد دارد؟

بله این روش دردناک‌ترین جراحی لیزری چشم است و بیمار معمولاً تا چند روز از درد و ناراحتی شدیدی رنج می‌برد.

دوره درمان و بهبود پی آر کی (PRK) چقدر طول می‌کشد؟

یک تا دو هفته زمان می‌برد تا بیمار بینایی کامل خود را بازیابد، در این بین برخی بیماران باید سه تا شش ماه به انتظار بازیابی کامل بینایی بمانند.

با عمل پی آر کی (PRK) می‌توان آستیگماتیسم را درمان کرد؟

بله، پی آر کی برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است.

Related Articles

کامنت بگذارید