خانه اخبار از کجا متوجه شوم که نمره عینک من اشتباه است؟

از کجا متوجه شوم که نمره عینک من اشتباه است؟

نویسنده تیم لوناتو
نمره عینک طبی

نمره عینک طبی

نمره عینک طبی را چشم‌پزشک یا اپتومتریست تعیین می‌کند. شما به شخصه نمی‌توانید مشکلات بینایی خود را تشخیص دهید. تنها چیزی که متوجه می‌شوید این است که چشم‌هایتان ضعیف شده.

اما پزشک با چندین مرحله معاینه تخصصی به شما می‌گوید که به کدام یکی از عیوب انکساری چشم مبتلا هستید.

پس از این مرحله؛ نوبت انتخاب عدسی مناسب برای عینک طبی می‌رسد. یعنی نمره چشم تعیین شده، مشخص شده که نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم دارید و حالا وقت آن رسیده تا بهترین عدسی را برای عینک طبی خود انتخاب کنید.

با اینکه عینک و لنز آن را هم پزشک تجویز می‌کند یا حداقل می‌تواند به شما در انتخاب کند، اما ممکن است بخواهید عینک خود را عوض کنید. در این حالت باید بدانید چه جنسی برای نیاز شما مناسب‌تر است.

در واقع پیش از خرید عینک طبی باید از خود بپرسید چه لنزی (عدسی عینک) برای چه نمره چشمی مناسب است؟

در همین راستا ما در این مطلب، در این مطلب اطلاعات جامع در مورد عدسی‌های مختلف و اینکه کدام یک برای چه نمره چشمی مناسب است را در اختیارتان قرار داده‌ایم. تا نمره عینک طبی خود را اشتباه انتخاب نکنید.

تا انتهای مطلب با فروشگاه عینک و لنز لوناتو همراه باشید.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

(اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت)

اگر عینک طبی اشتباهی استفاده کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر عینک طبی شما با نمره چشم‌هایتان یکی نباشد، سبب خستگی چشم‌ها خواهد شد. ممکن است سردرد هم به همراه داشته باشد. اما در حالتِ اصلی چشم تغییری ایجاد نخواهد شد. نشانه‌های خستگی چشم شامل موارد زیر است:

  • سوزش چشم و محیط اطراف آن
  • خارش چشم‌ها
  • خشکی چشم و افزایش اشک‌ چشم‌ها (اشک‌های آبکی و بسیار رقیق)
  • دوبینی یا تاری دید
  • سردردهای شدید و مستمر
  • احساس درد در ناحیه گردن، شانه و کمر به خاطر طرز تغییر دادن حالت بدن برای درست دیدن
  • اختلال در تمرکز
  • احساس سنگینی پلک‌ها
  • احساس خستگی
عدسی عینک طبی

چقدر طول می‌کشد به عینک جدید عادت کنیم؟

عادت کردن به عینک جدید خیلی هم آسان نیست و تقریبا همیشه با مشکلات و چالش‌هایی همراه است. از نمره جدید لنز (عدسی) عینک گرفته تا اولین استفاده از عینک همیشه دردسرهایی را برای کاربران بدنبال دارد.

اگر برای اولین بار است که عینک طبی استفاده می‌کنید، تا چندین روز احساس عجیبی خواهید داشت زیرا فریم عینک روی صورتتان حکم یک شئ اضافه را دارد که هنوز به وجودش عادت نکرده‌اید. اما پس از گذشت چندین روز، این احساس از میان خواهد رفت.

اما مساله اصلی برای این افراد و حتی کسانی که نمره عینکشان تغییر کرده این است که ممکن است با سردرد، سرگیجه یا اشک‌ریزش مواجه شوند.

در بیشتر مردم چند روز طول می‌کشد تا به شرایط جدید خود عادت کنند.

آیا عینک باعث بدتر شدن ضعف بینایی من می‌شود؟

بدون شک خیر. پیش از هر حرفی لازم است توضیح دهیم که مغز انسان برای سازگاری با شرایط جدید، یعنی تیز و قوی شدن چشم و دید به چند روز زمان نیاز دارد و این عوارض موقتی کاملا طبیعی هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

اغلب چشم‌پزشک‌ها می‌گویند که عموما دو تا سه روز طول می‌کشد تا چشم به عینک جدید عادت کند. اما اگر اولین بار است که عینک می‌زنید این دوره ممکن است حتی تا دو هفته هم ادامه داشته باشد.

البته مثلا در مورد عینک‌های آستیگماتیسم و چند کانونی دوره عوارض طولانی‌تر از عینک‌های عادی است.

حتی تغییر فرم فریم عینک نیز در بینایی فرد تاثیر دارد. مثلا اگر در گذشته عینک مستطیلی داشته و اکنون به عینک گرد روی آورده، باید چند روز صبر کند تا بدن و مغز به این تغییر عادت کنند.

نمره عینک طبی
سفارش دادن عینک به صورت آنلاین

چگونه فاصله بین دو مردمک چشم را تعیین کنم؟

هنگام سفارش دادن عینک به صورت آنلاین، باید علاوه بر نمره چشم، فاصله مردمک‌های چشم خود را نیز وارد کنید. این فاصله که به طور اختصار PD نامیده می‌شود در واقع فاصله مرکز یکی از مردمک‌های چشم از مرکز مردمک چشم دیگر است.

در اختیار داشتن عدد PD برای خرید عینک به صورت آنلاین کاملا ضروری است.

پس از اینکه شما گزینه‌های بالا را وارد کردید، فروشگاه اینترنتی عینک عدسی‌های مناسب شماره چشم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

از کجا می‌توانید تشخیص دهید که عدسی پیشنهادی مناسب شماست؟

خب، برایتان توضیح می‌دهیم. هر کدام از لنزهای پیشنهادی از نمونه‌های استاندارد گرفته تا های‌ایندکس‌‌ها (عدسی شاخص بالا)، از تک دید تا عدسی چند کانونی، همگی با تعداد محدودی نمره چشم سازگاری دارند. بنابراین، بر اساس همین محدودیت‌ها، می‌توان گزینه‌های اضافی را حذف کرده و باریک‌ترین و متناسب‌ترین لنز را برای انتخاب به مشتری پیشنهاد داد.

به طور مثال، چشم‌هایی که مشکل چند کانونی دارند باید از لنزهای دو کانونی یا پراگرسیو استفاده کنند.

عدسی دو کانونی و عدسی‌ پِراگرسیو هر دو این امکان را به فرد می‌دهند تا با یک عینک هم فاصله دور را به‌راحتی ببیند و هم از آن برای مطالعه استفاده کند.

در حالیکه عدسی دو کانونی دارای یک بخش مخصوص مطالعه (اغلب به شکل حرف D) است، عدسی پراگرسیو هیچ مرز و خط مشخصی ندارد و همزمان برای دور بینی و نزدیک‌بینی مناسب است. به همین خاطر از لنز پراگرسیو می‌توان در تمام طول روز استفاده کرد.

نزدیک بینی و دور بینی

نزدیک بینی یا دور بینی چشم‌ها بر اساس اعداد موجود در Sphere (SPH) در نسخه پزشک اصلاح می‌شوند. به طور مثال، برای افرادی که چشم تک دید (سینگل ویژن) دارند، نسخه برای نزدیک‌بینی حداکثر -20.00 و برای دوربینی حداکثر +12.00 تجویز می‌شود.

دوربینی همانند نزدیک بینی و آستیگماتیسم مشکلی است که به بازتاب نور در چشم مربوط می‌شود.

دوربینی سبب می‌شود تا اشعه نور به درستی وارد چشم نشود و در نهایت تصاویر برای دیده شدن به درستی به مغز نرسند.

در حالت ایده‌آل، قرنیه و عدسی چشم در همکاری با هم تصاویر را با وضوح بالا روی سطح عدسی چشم متمرکز می‌کنند. اگر عمق چشم بسیار کوچک باشد یا اینکه جهت تمرکز روی اجسام مشکل داشته باشد، تصاویر در پشت شبکیه چشم تشکیل خواهد شد که در این صورت تصویری که به شبکیه منتقل می‌شود تار است و در نتیجه مغز هم تصاویر را تار می‌بیند.

گفتنی است، این تداخل در بینایی عموما موروثی است و اغلب بیماران از بدو تولد به آن مبتلا هستند.

نزدیک بینی هم درست برعکس دوربینی است. اگر دچار نزدیک‌بینی شده باشید نمی‌توانید علائم راهنمایی و رانندگی را بخوانید و اجسام دور را به‌راحتی ببینید ولی اجسام نزدیک خود را به‌راحتی می‌توانید ببینید.

از جمله علائم بالینی نزدیک‌بینی، سردرد و خستگی چشم هنگام رانندگی و ورزش است.

آستیگماتیسم

اگر آستیگماتیسم داشته باشید، این مشکل در نسخه با پر کردن بخش‌های Cylinder (CYL) و Axis  (که گاهی به اختصار X نوشته می‌شود) مشخص می‌شود. برای نسخه‌های چشم تک دید، یعنی آنهایی که در بخش NV-ADD یا ADD (نزدیک بینی) چیزی نوشته نشده است، سیلندر (CYL) حداکثر تا مثبت یا منفی 6.00 پیشنهاد می‌شوند.

اعداد موجود در Axis  یا بخش X فقط به زاویه‌ی سیلندر (CYL) مربوط است.

شمار اندکی از بیماران به اشکال منشوری چشم مبتلا هستند و پزشک این را در نسخه می‌نویسد. فروشگاه‌های عینک برای این افراد اگر تک دید باشد (نه چند کانونی) نسخه‌ی حداکثر تا 5.00 را برای هر جهت پایه (بالا، پایین، داخل و بیرون) پیشنهاد می‌دهد.

برای افرادی که بخش NV-ADD نسخه چشمشان پر است و باید عینک چند کانونی یا دو کانونی خریداری کنند که بخش مخصوص مطالعه هم در زیر لنز وجود داشته باشد، اغلب برای نزدیک بینی حداکثر تا -9.00 و برای دور بینی حداکثر تا +6.00 تجویز می‌شود.

عدسی تدریجی (پراگرسیو)

عدسی پراگرسیو هیچ مرز و خط مشخصی ندارد و همزمان برای دور بینی و نزدیک‌بینی مناسب است. به همین خاطر از این لنز برای شماره‌های بیشتری از ضعف بینایی می‌توان استفاده کرد. مثلا برای نزدیک‌بینی حداکثر تا -10.00 و برای دوربینی حداکثر تا +8.00.

همانند عینک‌های تک دید و دو کانونی، اصلاح CYL  نیز بین مثبت و منفی 6.00 تجویز می‌شود. و همچنین عدد ADD برای این نمره چشن هم حداکثر +3.50 است.

برای کسانی که تک دید هستند با نمره بین -2.00 تا +1.00 یا SPH  پایین دارند، ما لنزهای 1.50  ایندکس استاندارد را پیشنهاد می‌کنیم.

این لنزها از پلاستیک CR-39 ساخته شده‌اند. CR-39 یک پلیمر است و به این خاطر به این نام مشهور شده که سی‌ونهمین فرمول توسعه پلاستیک در پروژه کلمبیا رزین (CR) در سال 1940 میلادی بوده است.

این پلاستیک اولین بار در ساخت تانکر سوخت برای هواپیمای بمب‌افکن B-17 در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت.

هواپیمای بمب‌افکن B-17

به دلیل سبک وزن بودن، هزینه پایین و کیفیت اپتیکی بسیار بالا، پلاستیک CR-39 همچنان در زمان کنونی نیز در صنعت عینک‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضریب شکست CR-39 در صنعت عینک و عدسی 1.50 است.

شاخص انکسار در عدسی عینک چیست؟

ضریب شکست (شاخص انکسار) مواد سازنده یک عینک، در واقع عددی است که نشان می‌دهد یک ماده چگونه نور را می‌شکند که به‌طور مستقیم به سرعت انتقال نور از ماده بستگی دارد.

به‌طور خاص، ضریب شکست یک ماده‌ی سازنده‌ی یک عدسی نرخ سرعت نور در خلاء، تقسیم بر سرعت نور در ماده‌ی سازنده لنز است.

به‌طور مثال، ضریب شکست پلاستیک سی‌آر ۳۹ که ۱٫۴۹۸ است، یعنی نور با سرعت حدود ۵۰ درصد کمتر از سرعتی که در خلا دارد در این پلاستیک حرکت می‌کند.

برای استفاده از لنزهای باریک‌تر از لنزهای 1.50 توصیه می‌کنیم از انواع پلی‌کربنات استفاده کنید. این عدسی‌های SPH  بین -4.00 /+2.00 یا کمتر و CYL بین مثبت و منفی 6.00 یا کمتر را شامل می‌شود.

در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، موسسه Gentex نخستین لنز پلی‌کربناتی را برای ایمنی هر چه بیشتر عینک‌ها معرفی کرد. حدود یک دهه بعد، یعنی در حدود دهه ۱۹۸۰ میلادی، عدسی‌های پلی‌کربناتی بشدت مورد استقبال عموم قرار گرفتند و همچنان هم استفاده می‌شوند.

این عدسی‌ها ابتدا برای ویزور کلا‌ه‌خود نیروی هوایی ارتش، شیشه‌های ضد گلوله‌ی بانک و دیگر وسایل و ابزار امنیتی طراحی و تولید شدند. اما از آنجا که پلی‌کربنات از پلاستیک CR-39 سبک‌تر و مطمئن‌تر بود، به یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین متریال‌ها برای ساخت عینک‌های مخصوص کودکان و عینک‌های ورزشی تبدیل شد.

عدسی‌های ترایویکس 1.53 با شاخص متوسط نیز از لنزهای پلیمری هستند که بیشترین مقاوت را در برابر ضربه دارند.

عدسی Trivex که شبیه پلی‌کربنات و بسیار سبک‌وزن است، اولین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی برای صنعت عینک‌سازی ساخته و عرضه شد.

از ویژگی‌های موثر در بینایی ترایوکس باید به «عدد آبه» آن اشاره کرد. عدد آبه نشان‌دهنده خواص اپتیکی ماده سازنده عدسی است و در واقع معکوس قدرت پاشیدگی یک ماده و معیاری از میزان خطای رنگی افقی است که استفاده کننده آن‌را تجربه خواهد.

اغلب برای عینک‌های بدون قاب، عینک کودکان و عینک‌های ورزشی از عدسی ترایویکس استفاده می‌شود به این خاطر که بشدت در برابر ضربه مقاوم است و تقریبا نشکن محسوب می‌شود.

سوالات رایج در مورد نمره عینک طبی و عدسی مناسب آن

وقتی با عینک چشم‌هایم تار می‌شود باید چه کار کنم؟

اگر تازه عینکی شده‌اید و هنوز به آن عادت نکرده‌اید، وقتی پس از گذاشتن عینک جدید چشم‌ها دچار سوزش، خارش، قرمزی شدند و دید تاری پیدا کردید، حتما عینک را بردارید و اجازه دهید تا چشم‌ها به حالت عادی بازگردند. سپس دوباره آن را استفاده کنید.

آیا عادت نکردن به عینک بعد از دو هفته عادی است؟

اگر پس از گذشت ۲ تا ۳ هفته همچنان احساس می‌کنید که دیدتان تار است و سرگیجه دارید، حتما به چشم پزشک یا اپتومتریست مراجعه کنید. زیرا ممکن است فریم یا عدسی مناسب وضعیت یا صورت شما نباشد و همین مسایل سبب بروز مشکل برایتان شده باشند.

آیا استفاده از عینک طبی چشم‌ها را ضعیف‌تر می‌کند؟

خیر استفاده از عینک برای اصلاح دور بینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم چشم را از آن چیزی که هست ضعیف‌تر نمی‌کند.

کوچک بودن لنز نسبت به نمره چشم می‌تواند مشکل ایجاد کند؟

عدسی‌های کوچک‌تر و باریک‌تر برای نمره‌های پایین عینک مناسب هستند. اما برای چشم‌های خیلی ضعیف یا چند کانونی باید از لنزهای بزرگ‌تر استفاده کرد تا بتواند به طور کامل به اصلاح ضعف دید بیمار بپردازد. کوچک بودن لنز نسبت به نمره چشم می‌تواند مشکلات منشوری بدنبال داشته باشید و صدماتی را به بینایی وارد کند.

منبع: feelgoodcontacts

Related Articles

6 کامنتها

آزاده 9 دی 1400 - 22:17

میشه به سوال من جواب بدین ممنون. من می خوام لنز طبی رنگی بخرم استیگمات هم دارم میگن بجای استیگمات نیم نمره به ضعفی اضافه می کنن و دید رو به من میده ایا این باعت سردرد نمی شه دیدم رو بد نمی کنه

پاسخ
مهیار 24 مرداد 1401 - 17:04

سلام ببخشبد من قبلا یه عینک داشتم و شماره چشمم هم نیم و نزدیکبین بود الان بعد ۶ سال رفتم چشم پزشکی و گفت چشمات همون قبلیه ولی باید عینک عوض شه من الان عینکم رو عوض کردم و لنز بلوکنترل روش گذاشتم و فرمش هم عوض کردم و یه فرم نسبتا تخت و کشیده روش گذاشتم. الان یه روز گذشته ولی وقتی عینک قبلیمو امتحان میکنم دور رو بهتر می بینم تا با این عینک جدید مشکل از کجاست؟

پاسخ
مهدی 19 آذر 1401 - 20:58

چشم های من ضعیف هست نمره چشم چپ من نیم هست که آستیکماک هم داره و نمره چشم راستم بیستو پنج صدم هست
چشم راست عینکم نور چراغ هارو جذب میکنه مثل خط میوفته رو عینک وقتی نگاه میکنم نور اذیتم میکنه فقط عدسی راست عینک از چی میتونه باشه؟؟

پاسخ
احمد 20 اسفند 1401 - 21:15

سلام من عینک جدید زدم ولی میزم تا یک ساعت سرگیج می گیرم

پاسخ
Bano 6 تیر 1402 - 22:52

سلام تورو خدا جواب بدید واقعا نگرانم…پسرم ۷سالشه و دکتر تشخیص داد که چشم چپش ۲ و نیم و راستش چند صدمه…اما الان بعد گذشت یک هفته که عینک رو استفاده کرده خیلی دور چشمش کبود شده و از روز اول گلایه میکرد و میگفت احساس میکنه وسایل اطرافش دارن میان به سمت پایین…امکان داره شماره چشمش اشتباه تشخیص داده شده باشه؟؟؟یا عینک ساز بد عدسی رو ساخته باشه؟!!!

پاسخ
نازنین 24 شهریور 1402 - 02:49

سلام.بله امکان اشتباه وجود داره‌. حتما پیش متخصص ببرید دوباره معاینه بشه و مطمئن بشید. ۳ ماه پیش برای من عینک با شماره ی اشتباه تجویز شد. دوباره هم که به همون اپتومتریست مراجعه کردم باز هم اشتباه تشخیص دادن. شماره ی چشمم ۴ و ۷۵ بوده و تشخیص ایشون ۲ و نیم!!!!!!

پاسخ

کامنت بگذارید