خانه اخباراخبار لوناتو آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند عمل لیزیک چشم انجام دهند؟

آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند عمل لیزیک چشم انجام دهند؟

نویسنده تیم لوناتو
دیابت و لیزیک

دیابت و لیزیک

دیابت و لیزیک تضادی با هم ندارند. در سال‌های اولیه ظهور جراحی لیزیک، به علت عدم شناخت کافی از این نوع جراحی و همچنین بیماری دیابت، انجام این عمل برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شد. اما امروزه با گذشت بیش از بیست سال از تولد جراحی لیزیک بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع اول و دوم نیز بطور کاملا موفق با استفاده از این جراحی بینایی خود را بدست آورده‌اند.

با اینحال انجام عمل لیزیک برای افراد مبتلا به دیابت مستلزم در نظر گرفتن ملاحضات خاصی است.

بالا و پایین رفتن قند خون می‌تواند بر شرایط چشم اثر بگذارد. لذا کنترل دیابت یا قند خون برای انجام عمل لیزیک ضروری است.

افراد مبتلا به دیابت نوع یک معمولا با تزریق انسولین می‌توانند کنترل خوبی بر قند خون خود داشته باشند. اما افراد مبتلا به دیابت نوع دوم برای کنترل قند خون لازم است وزن و رژیم غذایی مناسبی داشته و از برنامه ورزشی منظمی پیروی کنند.

بطور کلی جراحی لیزیک به علت دوره التیام کوتاه‌تر برای بیماران دیابتی نسبت به پی آر کی ارجحیت دارد.

هر چه زمان التیام زخم بیشتر باشد ریسک ایجاد مشکل بینایی در افراد دیابتی بیشتر می‌شود. لذا پس از کنترل قند خون لازم است فرد همچنان کاندید مناسبی برای عمل لیزیک نیز باشد.

لیزیک چیست

دیابت و لیزیک

روند التیام زخم در افراد دیابتی با افراد عادی فرق دارد؟

بطور کلی پروسه التیانم زخم در افراد دیابتی به علت نقص در مکانیسم‌های طبیعی ترمیم زخم، نسبت به افراد سالم طولانی‌تر است. لذا ریسک ابتلا به عفونت در آنها نیز افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است بعد از جراحی لیزیک بطور منظم توسط پزشک معاینه شوند.

از طرفی داروهای استروئیدی که معمولا در دوره نقاهت برا افراد عادی تجویز می‌شود، از طریق ورود به گردش خون در افراد دیابتی باعث افزایش قند خون می‌شود. لذا در این افراد پزشک ممکن است انسداد مجاری اشک را توصیه کند. بنابراین خشکی چشم یکی از نگرانی‌های بعد از جراحی لیزیک در افراد مبتلا به دیابت است که باید در نظر گرفته شود

قبل از لیزیک به این موارد توجه کنید

تاثیر دیابت روی چشم چیست؟

ديابت ممکن است به قسمت هاي مختلف چشم آسيب برساند. آسيب به قرنيه بخصوص تاخير در ترميم اپيتليوم (پوشش سطح قرنيه)، ايجاد انواع گلوکوم( آب سياه)، رسوب مواد خاصي در بافت عنبيه و در نتيجه ممانعت از اتساع کامل مردمک، ايجاد عروق جديد در بافت هاي مختلف مثل عنبيه، زاويه چشم و شبکيه و در نتيجه افزايش فشار داخل کره چشم، ايجاد آب مرواريد، پير چشمي زودرس، فلج اعصاب و عضلات خارج کره چشمي و مهم تر از همه گرفتاري شبکيه ( رتينوپاتي) از مهمترين عوارض چشمي ديابت مي با شند.

کنترل دقيق و مرتب و طولاني مدت قند خون مي تواند از بروز اين عوارض جلوگيري کرده ويا حداقل زمان بروز عوارض را به تأخير اندزد. به محض تشخيص ديابت بايستي تحت معاينه کامل چشم پزشکي قرار بگيريد و حداقل هر 6 ماه يک بار معاينه مجدد شويد.

عمل لیزیک چگونه انجام می‌گیرد؟

در اولین قدم، پزشک جراح از یک وسیله مکانیکی به نام «میکروکراتوم» یا «فمتوسکند لیزر» برای ایجاد یک ورقه بسیار نازک به اصطلاح فلپ (flap) محافظتی روی قرنیه چشم استفاده می‌کند. سپس جراح این فلپ را به آرامی کنار می‌زند تا به سطح زیرین قرنیه موسوم به stroma دسترسی پیدا کند. در این قسمت، پزشک با استفاده از لیزر اگزایمر، بخش‌هایی از بافت قرنیه را بر می‌دارد. اگزایمر نوعی لیزر گازی است که تپش‌های نیرومندی از تابش فرابنفش را از خود ساطع می کند تا بخش‌های میکروسکوپی و بسیار کوچک از سطح قرنیه برداشه شود و قرنیه شکل اصلی خود را دوباره بدست آورد. این لیزر به طور بسیار دقیق نور را روی شبکیه متمرکز می‌کند تا بدین طریق به اصلاح بینایی بپردازد.

برای بیماران مبتلا به نزدیک بینی، هدف از این کار مسطح کردن سطح قرنیه است؛ برای افراد مبتلا به دوربینی این عمل برای انحنا بخشیدن به قرنیه صورت می‌گیرد.

سوالات رایج در مورد دیابت و لیزیک

آیا افرادی که مبتلا به بیماری قند (دیابت) هستند می توانند تحت عمل لیزیک قرار بگیرند؟

در بیماران دیابتی به علت اینکه اصولا ترمیم بافتها دچار تاخیر می شود و نیز شانس ابتلا به عفونت بیشتر می شود با احتیاط کامل و پس از کنترل قند خون و اجازه پزشک معالج می توان انجام داد ولی به ریسکش نمی ارزد.

تعیین صلاحیت بیمار برای عمل لیزیک چگونه تعیین می‌شود؟

تعیین صلاحیت بیمار برای عمل لیزیک با معاینه جراح و مشاوره خصوصی صورت می‌گیرد. جراح سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند، از پزشک عمومی اطلاعات لازم را می‌گیرد و سپس نوع درمان مناسب را انتخاب می‌کند. افرادی که صلاحیت آن‌ها تایید نمی‌شود نباید ناامید شوند. ممکن است یک جراح از عمل لیزیک خودداری کند و بالعکس جراح دیگری آن را برای بیمار تائید کند.

بهبود چشم بعد از عمل لیزیک برای افراد دیابتی با افراد سالم فرق دارد؟

دیابت باعث کندی روند بهبود بدن می‌شود. در حالی که فرد می‌تواند به طور میانگین 48 ساعت بعد از عمل لیزیک به کار و فعالیت بازگردد، بیمار دیابتی نیاز به استراحت بیشتر دارد و باید به مطب پزشک مراجعه کرده و برای حصول اطمینان از نتیجه‌ی لیزیک به دستورات چشم پزشک عمل کند.

بیمار دیابتی چگونه می‌تواند خود را برای عمل لیزیک آماده کند؟

ثابت نگه داشتن میزان قند خون و درمان به موقع در موفقیت عمل لیزیک نقش بسزایی دارد. در صورتی که دیابت در چشم با اسیب همراه نباشد با کنترل قند خون می توان عمل لیزیک یا لازک انجام داد.

Related Articles

2 کامنتها

سحر 10 بهمن 1400 - 11:42

سلام. وقتتون بخیر. در صورت داشتن سابقەی پنج سال دیابت و در معاینە آب مروارید خفیف تشخیص دادە شدە میتوان عمل لیزیک یا لازک انجام داد. قند را کنترل میکنم ا ای وان سی همیشە زیر ٧ بودە

پاسخ
فتانه 26 خرداد 1402 - 16:01

سلام علیکم من یک سوال دارم ؟مادر جانم 12 سال میشه که دیابت دارد یک سال پیش چشمش خونریزی کرد یک بار عملیات کرد چشم چپ خوده کمی خوب بود اما مدت یک ماه میشود که چشم راستش خونریزی کرد و از دید ماند در شفاه خانه عمل لیزر را سه بار انجام دادن یک ماه از عمل لیزر گذشت اما دیدیش هنوز هم کم است نزدیک میبینه کمی اما دور را دیده نمیتواند آیا امکان داره یا کدام تعدادی وجود دارد که بیانی چشمش دوباره نارمال شود ؟

پاسخ

کامنت بگذارید