خانه اخبار آیا بعد از عمل لیزیک می‌ توان از لنز زیبایی استفاده کرد؟

آیا بعد از عمل لیزیک می‌ توان از لنز زیبایی استفاده کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک

استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک

استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک آیا درست است یا خطرناک؟ تقریبا در بسیاری از موارد، پوشیدن لنز رنگی بعد از عمل لیزیک هیچ مانع و مشکلی ندارد.

اما بسیاری از پزشکان و کارشناسان بر این عقیده هستند که بهتر است بین 2 تا 6 ماه پس از عمل لیزیک از لنز استفاده شود. به این دلیل که، انحنای سطح جلویی چشم‌ها پس از لیزیک تغییر می‌کند. بنابراین فرد باید لنزی پیدا کند که با شکل چشم او همخوانی داشته باشد و به درستی روی چشم‌ها جا بگیرد.

وقتی بیمار پس از لیزیک مجبور به استفاده از لنز طبی می‌شود، اغلب پزشکان برای او لنز سخت نفوذپذیر به گاز تجویز می‌کنند. چون این لنزها وضوح دید بیشتر و دقیق‌تری نسبت به لنزهای نرم دارند؛ مخصوصا بعد از عمل لیزیک.

پیشنهاد ما این است حتما از پزشکی که چشم‌هایتان را لیزیک کرده بپرسید که شخصِ شما چه مدت پس از لیزیک می‌تواند لنز زیبایی استفاده کند. اغلب پزشکان برای استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک فاصله‌ی زمانی دو تا سه ماه را پیشنهاد می‌دهند. اما برخی هم اعتقاد دارند که باید حداقل 6 ماه از لیزیک گذشته باشد.

استفاده از لنز رنگی بعد از عمل لیزیک

آیا بعد از عمل لیزیک می‌ توان از لنز زیبایی استفاده کرد؟

در بالا هم اشاره کردیم که باید حتما با اپتومتریست یا چشم‌پزشک مشورت کنید. استفاده از یک لنز رنگی اشتباهی می‌تواند باعث آسیب دیدن یا خراش برداشتن سطح قرنیه چشم بشود.

بدون شک دوست ندارید پس از لیزیک دوباره تحت جراحی چشم قرار بگیرید. پس این باور غلط که همه‌ی لنزهای زیبایی (لنز رنگی) برای همه‌ی چشم‌ها مناسب است را دور بیندازید. یادتان باشد پس از لیزیک شکل اصلی چشم شما تغییر می‌کند، پس باید لنزی خریداری کنید که بر اساس سایز چشم شما طراحی شده است.

اپتومتریست‌ها با معاینه چشم‌های شما می‌توانند بهترین گزینه و بهترین برند لنز رنگی را به شما پیشنهاد دهند. آنها به خوبی می‌دانند که استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک چه مشکلاتی می‌تواند به دنبال داشته باشد در نتیجه مناسب‌ترین برند را برایتان تجویز خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: استفاده از لنز طبی پس از لیزیک یا عمل PRK : آیا می‌توان بعد از این عمل‌ها لنز گذاشت؟

نکاتی که برای استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک باید بدانید

نگهداری، تمیز کردن و گذاشتن و برداشتن لنز زیبایی پس از عمل لیزیک دقیقا همانند لنزهای رنگی یا لنزهای طبی در مواقع معمولی است.

  • قبل از اینکه به لنزها دست بزنید، دست‌های خود را کاملا با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید.
  • پس از اینکه دست‌هایتان را شستید با حوله‌ی بدون پرز، دست‌هایتان را خشک کنید.
  • نباید بگذارید هیچ کرک و یا پرزی وارد چشمهایتان شود.
  •  اگر می‌خواهید آرایش کنید، بهتر است لنز را اول به چشمتان بگذارید.
  • قبل از شستن و پاک کردن آرایشتان نیز لنزها را بردارید.
  • هنگام گذاشتن لنز زیبایی بعد از لیزیک باید بسیار مراقب باشید تا باعث تحریک چشمتان نشوید. قبل از اینکه لنز را بگذارید، آن را با انگشت اشاره‌ی خود نگه دارید و با مراقبت کامل آن را در مرکز چشمان خود قرار دهید. هنگام بیرون آوردن لنزها با ملایمت این کار را انجام دهید تا باعث پارگی آن نشوید.
  • لنزهای مختلف، محلول‌های ضدعفونی مخصوص به خود را دارند. بنابراین استفاده‌ی محلول لنز مناسب لنزتان یکی از موارد ضروری در نگهداری لنز به شمار می‌رود. بنابراین حتما بروشورها و نوشته‌های روی محلول‌ها را با دقت مطالعه کنید و از دکتر خود نیز راهنمایی بخواهید.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم در مورد نگهداری لنز طبی که باید بدانید

عمل لیزیک چیست؟

لیزیک نوعی عمل چشم برای شکل‌دهی قرنیه و اصلاح عیب انکساری است. در لیزیک با استفاده از دستگاه میکروکراتوم و برداشتن لایه‌ای از قرنیه، اصلاح بینایی سطح قرنیه انجام می‌شود. یا در روش‌های جدیدتر بجای میکروکراتوم و به شیوه مکانیکی، از فمتوسکند لیزر برای برداشتن لایه سطحی قرنیه استفاده می‌شود.

در بیشتر عمل‌ها، جراحی با لیزر هیچ دردی ندارد و هر دو چشم در عرض ۱۵ دقیقه درمان می‌شوند. اغلب بیماران ۲۴ ساعت پس از جراحی تا پایان عمر به استفاده از عینک نیازی نخواهند داشت.

البته برخی از بیماران ممکن است پس از عمل لیزیک باز هم مجبور شوند برای اصلاح عیوب انکساری از عینک یا لنز تماسی استفاده کنند. همه این مسایل به نمره چشم یا دیگر ویژگی‌های چشم بستگی دارد.

اگر پس از عمل لیزیک چشم‌های شما به نور حساس شده پیشنهاد می‌کنیم از عینک‌های فتوکرومیک استفاده کنید. عدسی این عینک‌ها در نور شدید تیره می‌شود و در نورهای معمولی دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. به همین خاطر، با کمک عینک فتوکرومیک می‌توانید حساسیت چشم به نور را تا حد زیادی کم کنید.

یک نکته دیگر در مورد مراقبت‌های پس از لیزیک بگوییم؛ و آن این است که اگر بالای 40 سال هستید و نشانه‌های پیرچمشی دارید، توصیه می‌کنیم از عینک‌ با عدسی تدریجی استفاده کنید. این عینک‌ها را حتی اگر می‌خواهید هرچند وقت یک‌بار استفاده کنید هم باز گزینه‌ی خوب و ارزشمندی است و ارزش خرید دارد.

حتما برایتان جالب است بدانید که یک دانشمند ایرانی به نام دکتر غلامعلی پیمان، از اعضای «تالار مشاهیر چشم‌پزشکی جهان»، مخترع این روش جراحی است.

سوالاتی در مورد استفاده از لنز زیبایی بعد از عمل لیزیک

بعد از عمل لیزیک می توان از لنز رنگی استفاده کرد؟

بله؛ اما اپتومتریست‌ها می‌گویند حداقل باید دو ماه تا حداکثر 6 ماه از عمل لیزیک گذشته باشد.

نحوه نگهداری درست لنز زیبایی بعد از لیزیک چگونه است؟

لنز هر روز باید با محلول لنز شسته و گردوغبار آن پاک شود. در ظرف لنز نیز همیشه باید بسته باشد تا آلودگی وارد آن نشود. قبل از جایگذاری لنز باید دست‌ها با آب و صابون شسته شوند. لنز روی نوک انگشت سبابه قرار می‌گیرد و آرام ‌روی قرنیه گذاشته می‌شود. گذاشتن لنز کار دشواری نیست ولی در نحوه نگهداری و استریل ماندن آن باید دقت کافی داشت.

لنز‌های رنگی چطور باعث عفونت قرنیه می‌شوند؟

لنزهای طبی منافذی دارند که قرنیه می‌تواند از طریق آنها تنفس کند. وقتی لنز به صورت رنگی ساخته می‌شود، برای یکپارچه شدن رنگ و زیبایی لنز، منافذ آن مسدود می‌شود و دیگر اکسیژن و هوا از آن عبور نمی‌کند و این خطری است که قرنیه را تهدید می‌کند.

پس از لیزیکباز هم ممکن است فرد به لنز طبی نیاز داشته باشد.

بله؛ استفاده از لنز طبی پس از لیزیک یا پس از عمل PRK عموما برای کسانی تجویز می‌شود که بعد از این عمل‌ها همچنان مشکل بینایی دارند. اغلب هم لنز تماسی سخت و نفوذپذیر به گاز یا لنز هیبرید برایشان تجویز می‌شود.

منبع: oclvision

Related Articles

کامنت بگذارید