خانه اخبار چرا لنز پاره می‌شود ؟ آیا استفاده از لنز پاره خطرناک است؟

چرا لنز پاره می‌شود ؟ آیا استفاده از لنز پاره خطرناک است؟

نویسنده فروغ بیداری
چرا لنز پاره می‌شود

چرا لنز پاره می‌شود

چرا لنز پاره می‌شود ؟ لنزهای نرم در مقایسه با لنزهای سختی که در گذشته وجود داشت، انعطاف و راحتی بسیار بیشتری دارند. اما همین نرم بودن سبب می‌شود تا شکنندگی و آسیب‌پذیری لنز هم بیشتر شود.

لنزهای تماسی نرم از پلاستیک‌های انعطاف‌پذیری ساخته می‌شوند که اجازه عبور اکسیژن را می‌دهند. در نتیجه، قرنیه چشم به راحتی تنفس می‌کند و هیچ مشکلی برایش پیش نخواهد آمد. اما این منعطف بودن کار دست لنز نرم می‌دهد؛ یعنی ممکن است یا پاره شود یا فرد به اشتباه آن راپشت‌و رو در چشم بگذارد.

با تمام این تفاسیر اگر شما از لنز طبی یا لنز رنگی خود به درستی نگهداری و مراقب کنید، مطمئن باشید به راحتی پاره نمی‌شود.

دلایل پاره شدن لنز چیست؟

چرا لنز پاره می‌شود ؟ برای اینکه ممکن است شما به درستی از آن استفاده یا نگهداری نکنید؛ ممکن است با خشونت لنز را تمیز کنید. یا لنز را خشک نگه دارید. در زیر همه‌ی دلایل احتمالی پاره شدن لنز را برایتان نوشته‌ایم.

لنز پاره

اعمال فشار زیاد روی لنز موقع تمیز کردن

اگر تصور می‌کنید هر چه بیشتر لنز را فشار دهید و محکم‌تر سطح آن را بسابید، رسوبات و آلودگی‌های بیشتری از سطح آن پاک می‌شود، سخت در اشتباه هستید. لنز نرم را باید با احتیاط و ملایمت شست‌وشو دهید.

اول از همه دست‌های خود را با صابون غیرعطری و آب تمیز بشویید. با دستمال بدون پرز یا حوله‌ی نرم، خشک کنید. سپس لنز را در کف دست بگذارید، چند قطره محلول لنز روی آن بریزید و خیلی آرام و با ملایمت روی لنز را بمالید. سپس لنز را درون جالنزی که حاوی محلول است قرار دهید تا ضدعفونی و تمیز شود.

این کارها به اعمال هیچ زور و فشاری نیاز ندارد. پس با خشونت باعث پاره شدن لنز خود نشوید.

بیشتر بخوانید: آیا می‌توان از لنز پاره استفاده کرد؟ چگونه لنز پاره را از چشم خارج کنیم؟

مالیدن چشم‌ها وقتی لنز دارید

وقتی لنز در چشم دارید به هیچ عنوان نباید چشم‌ها را بمالید. این کار نه تنها سبب خراشیدگی سطح قرنیه چشم می‌شود، بلکه می‌تواند به پاره شدن لنز هم منتهی شود.

داشتن ناخن‌های بلند / ناخن‌های تیز

برای گذاشتن و برداشتن لنز طبی یا لنز رنگی بهتر است ناخن‌های کوتاهی داشته باشید. اما اگر ناخن‌های شما بلند و تیز است و قصد کوتاه کردنشان را هم ندارید، توصیه می‌کنیم از ابزار مخصوص برای گذاشتن و برداشتن لنز استفاده کنید.

هرگز از ناخن برای گذاشتن و برداشتن لنز استفاده نکنید زیرا باعث پاره شدن آن می‌شود. بلندی ناخن‌ها همچنین خطر انتقال عفونت به چشم را هم در پی دارد. ممکن است زیر ناخن شما باکتری‌های مضر تجمع کرده باشند و به محض تماس با محیط مرطوب چشم، وارد سطح چشم شوند و عفونت ایجاد کنند.

خشک شدن لنز

چرا لنز پاره می‌شود

شما باید پس از درآوردن لنز از چشم، حتما آن را در محلول لنز قرار دهید. برای این منظور باید جالنزی را تمیز بشویید و خشک کنید. سپس مقداری محلول لنز درون جا لنزی بریزید. سپس لنز را در آن قرار دهید.

پس از برداشتن لنز هم باید حتما آن را یک بار با محلول شوینده تمیز کنید و سپس در چشم بگذارید.

اگر چشم‌های شما خشک است یا سندرم خشکی چشم دارید، حتما پیش از گذاشتن لنز چند قطره اشک مصنوعی درون چشم بچکانید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس لنز را بگذارید. حفظ رطوبت چشم و رطوبت خودِ لنز بسیار مهم است زیرا لنزی که خشک باشد خیلی سریع پاره می‌شود. پاره شدن لنز برای سلامت چشم هم خطرناک است. زیرا ممکن است تکه‌های آن در پشت چشم گیر کنند و عفونت یا مشکل بینایی به وجود بیاورند.

بنابراین، همیشه باید لنز و سطح چشم شما رطوبت کافی داشته باشد و لنز هرگز نباید خشک شود.

آیا لنز پاره شده خطرناک است؟

بله لنزی که پاره شده است را نباید به هیچ عنوان استفاده کنید. لنزی که پاره شده انحنای اصلی خود را از دست می‌دهد و خیلی راحت در سطح چشم جابه‌جا می‌شود.

لنزی که پاره شده به درستی در چشم قرار نمی‌گیرد و اگر مشکل بینایی دارید، این حرکت سبب ایحاد اختلال دید می‌شود.

اگر لنز پاره شد حتما یک لنز جدید بخرید و نمونه‌ی پاره شده را دور بیندازید. به این خاطر که لبه‌های تیز این لنز می‌تواند باعث خراشیدگی سطح قرنیه چشم شود.

همچنین ممکن است تکه‌های لنز پاره در پشت چشم گم شوند و مشکلات بیشتری برای شما ایجاد شود.

سوالات دیگر در مورد اینکه چرا لنز پاره می‌شود

استفاده از لنز پاره خطرناک است؟

بله صد در صد. لنز پاره می‌تواند سبب خراشیدگی سطح قرنیه چشم شود. همچنین ممکن است در پشت چشم گیر کند و عفونت چشم را به وجود بیاورد.

وقتی لنز در چشمم پاره می‌شود باید چه کار کنم؟

دست‌های خود تمیز با صابون بشویید. خشک کنید و در مقابل آینه همه‌ی تکه‌های لنز پاره را از چشم خارج کنید. سپس قطره چشم یا اشک مصنوعی در چشم بریزید تا رطوبت چشم زیاد شود و هر تکه‌ای که از لنز جامانده با خیسی قطره بیرون بیاید.

لنزهای پاره شده قابل استفاده اند؟

خیر. چون هنگامی که یک لنز پاره می شود، دیگر نمی تواند انحنای خاصی را که برای مطابقت با جلوی چشم شما نیاز دارد، حفظ کند، بنابراین برای چشم شما مناسب نخواهد بود. حتی ممکن است باعث خراشیدگی قرنیه شود.

چرا لنز پاره می‌شود؟

مالیدن چشم‌ها وقتی لنز در آنهاست. برداشتن لنز با ناخن و خشک شدن لنز دلایل اصلی پاره شدن لنز هستند.

منبع: woodhamseye

Related Articles

کامنت بگذارید