خانه اخبار آیا با «شیلد» می‌توان به طور کامل از چشم‌های خود در برابر ویروس کووید 19 محافظت کرد؟

آیا با «شیلد» می‌توان به طور کامل از چشم‌های خود در برابر ویروس کووید 19 محافظت کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
شیلد یا ماسک

شیلد یا ماسک

شیلد یا ماسک؟ کدام یک بهتر است؟ آیا با «شیلد» می‌توان به طور کامل از چشم‌های خود در برابر ویروس کووید 19 محافظت کرد؟

پاسخ کوتاه و کامل به این سوال این است که استفاده هم‌زمان شیلد و ماسک با هم می‌تواند تا حد زیادی از انتقال ویروس کرونا (کووید 19) پیشگیری کند.

در این چندین ماهی که با مهمان ناخوانده و مزاحمی به نام کووید 19 دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، متوجه شده‌ایم که این ویروس از طریق قطرات منتقل می‌شود. قسمت‌هایی از بدن که ویروس برای ایجاد عفونت به آنها وارد می شود، بینی، دهان و چشم هستند. شیلدهای صورت برای پیشگیری از ورود قطرات به این اعضای صورت بسیار عالی عمل می‌کنند.

اما مشخص شده که اگر شیلد به تنهایی استفاده شود، امکان انتقال ویروس کرونا وجود دارد. طی یک آزمایش مشخص شد، وقتی فرد شیلد به صورت دارد، اگر در معرض ویروس کرونا باشد، حتی در فاصله دو متری هم بعد از 5 دقیقه امکان اینکه کرونا خود را به سیستم تنفسی فرد برساند 68 درصد است.

یعنی چه؟ یعنی اینکه شیلد صورت به تنهایی نمی‌تواند از شما در برابر ویروس کووید 19 محافظت کند. تمامی کارشناسان بر این اعتقاد هستند که شیلد و ماسک باید به طور همزمان استفاده شوند.

ماسک‌های جراحی و ماسک‌های سه‌لایه گزینه‌های بسیار بهتر و ایمن‌تری هستند. شما با ماسک زدن می‌توانید احتمال انتقال ویروس کرونا را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. به طوری که حتی گفته می‌شود اگر همه مردم ماسک بزنند چرخه‌ی انتقال این ویروس خطرناک قطع می‌شود.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

شیلد یا ماسک

استفاده از شیلد چه مزایایی دارد؟

در پاسخ به این سوال که شیلد یا ماسک بهتر است، گفتیم که شیلد به تنهایی کاربرد زیادی ندارد. پس چرا بهتر است از شیلد هم استفاده شود؟ چون شیلدهای تلقی که تمام صورت را پوشش می‌دهند از چشم‌ها هم محافظت می‌کنند و به عنوان یک مانع فیزیکی باعث می‌شوند فرد نتواند به صورت خود دست بزند.

البته این مزایای در مورد شیلدهایی مصداق دارد که تمامی بخش‌های صورت را می‌پوشانند و حتی تا گردن هم ادامه دارند.

توجه داشته باشید که نباید بین پیشانی و جلوی شیلد شکافی وجود داشته باشد. مگر اینکه پوششی روی شکاف قرار داشته باشد. در غیر این صورت، قطره‌های سرفه، عطسه یا تنفس می‌توانند از شکاف عبور کنند و روی صورت شما بنشینند.

آیا شیلد صورت به شست‌وشو و ضدعفونی کردن نیاز دارد؟

بله، شما باید شیلد را پس از هر بار مصرف با آب ولرم و شوینده ملایم بشویید. از الکل برای ضدعفونی کردن شیلد استفاده نکنید زیرا خاصیت ضد مه (بخار کردن) شیلد را از بین می‌برد. در عوض از مواد ضدعفونی کننده بر پایه کلر استفاده کنید.

در آخر در مورد اینکه شیلد یا ماسک بهتر است باز هم تکرار می‌کنیم که شیلدهای پلاستیکی محافظ صورت در صورتی که بدون ماسک استفاده شوند، تاثیر چندانی در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ندارند.

تفاوت شیلد و ماسک چیست؟

تفاوت شیلد و ماسک این است که:

  • شیلدها باعث می‌شود تا قطرات تنفسی فردی که آن را پوشیده خارج نشود و در نتیجه به فرد مقابل منتقل نشود. اما همان سطح کارایی برای جلوگیری از دریافت این قطرات توسط فرد استفاده‌کننده را ندارد.
  • در مقابل، ماسک‌ها نه تنها مانع از خروج ریزقطرات تنفسی فرد می‌شود، بلکه اجازه ورود قطره‌های پراکنده در هوا و تنفس افراد دیگر به بدن فرد را هم نمی‌دهد.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

شیلد یا ماسک

سوالات مربوط به استفاده از شیلد یا ماسک

ماسک بهتر است یا شیلد؟

شیلدها فقط ۲درصد از قطرات سرفه را مسدود می‌کنند و وسیله مناسبی برای پیشگیری از خطر ابتلا به ویروس کووید 19 نیستند. اما اگر شیلدها به‌طور همزمان با ماسک استفاده شوند، می‌توانند پوست صورت و به‌ویژه چشم‌ها را از خطر آلودگی به کرونا حفظ کنند.

شیلد صورت چقدر در پیشگیری از کرونا موثر است؟

شیلدهای پلاستیکی محافظ صورت در صورتی که بدون ماسک استفاده شود، تاثیر چندانی در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ندارد.

بهترین روش پوشیدن ماسک چیست؟

ماسک باید به طور صحیحی از پل بینی تا پایین چانه فرد را بپوشاند، هر شکافی بین ماسک و صورت باعث نفوذ ذرات تنفسی و ویروس‌ها به دهان و بینی فرد می‌شود و استفاده از ماسک را بی تاثیر می‌کند.

ماسک باید چند لایه باشد؟

ماسک‌ها باید حداقل دارای دو لایه باشند. اگر از ماسک‌های پارچه‌ای خانگی استفاده می‌کنید، بهتر است بین دو لایه پارچه یک فیلتر قهوه قرار دهید تا مانع نفوذ ذرات کوچک به دهان و بینی شود.

منبع: cnbc

Related Articles

کامنت بگذارید