خانه اخبار پیر چشمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پیر چشمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

نویسنده تیم لوناتو
پیر چشمی

پیر چشمی

پیر چشمی معمولاً در حدود ۴۰ سالگی رخ می‌دهد بطوری که افراد در خواندن نوشته‌های کوچک یا دیدن صفحه کامپیوتر و گوشی‌های خود بطور واضح با مشکل مواجه می‌شوند.

حتی با وجود اینکه هیچگاه مشکل بینایی نداشته باشید نمی‌توان از پیرچشمی جلوگیری کرد.

احتمال دارد که افراد نزدیک بین نیز متوجه شوند که هنگام استفاده از عینک یا لنز برای اصلاح دید دور، دید نزدیک تار می‌شود.

با اینکه پیرچشمی یک تغییر طبیعی در چشم‌ها در اثر افزایش سن است، اما اغلب یک رویداد قابل توجه و عاطفی است زیرا از علائم پیری است که بی توجهی به آن غیر ممکن است.

نشانه‌های پیرچشمی چیست؟

هنگامی که دچار پیرچشمی می‌شوید، باید گوشی یا سایر اجسام و موارد خواندنی (کتاب‌ها، مجله‌ها، منوها، برچسب‌ها و غیره) را از چشم‌های خود دور کنید تا بتوانید آنها را واضح‌تر ببینید. متاسفانه هنگامی که چیزی را از چشم‌های خود دور می‌کنید، اندازه‌ی آنها کوچک‌تر بنظر می‌رسد، بنابراین تنها یک راه حل موقت و تا حدودی موفق برای پیرچشمی است.

همچنین حتی اگر بتوانید در این شرایط به خوبی ببینید، پیرچشمی می‌تواند باعث سردرد و خستگی چشم شود بطوری که خواندن و انجام سایر کارها در فاصله نزدیک ناراحت کننده می‌شود.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

پیر چشمی

عادت‌های بدی که منجر به ایجاد پیرچشمی می‌شوند

عدم استفاده از عینک آفتابی

پرتو فرابنفش و نورهای مرئی قوی، تأثیر بدی بر پیر چشمی و پلک شما می‌گذارد و تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند موجب آفتاب سوختگی سطح بیرونی چشم شود.

آب مروارید، ماکولا، سرطان و بسیاری بیماری‌های دیگر از عوارض همین تابش‌های مستقیم خورشید می‌باشند، که با زدن یک عینک آفتابی که 100 درصد پرتو فرابنفش را جذب می‌کند می‌توانید به راحتی این بیماری‌ها را از چشم‌های خود دور کنید و پیری چشم را به تعویق بیاندازید.

مالیدن چشم

اولین جایی که علائم پیری چشم و چروکیدگی در آن دیده می‌شود، پوست دور چشم است. مالیدن چشم، عروق خونی زیر این پوست را پاره کرده و موجب سیاهی و پف کردن دور چشم می‌شود که در نهایت باعث افتادگی مژه‌ها می‌گردد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به غیر از آسیب رساندن به اعضای داخلی بدن موجب بیماری های چشمی از جمله آب مروارید، ماکولا و خشکی و پیری چشم می شود. طبق آمار، افراد سیگاری 4 برابر بیشتر در معرض کوری هستند و شما در هر سنی که هستید اگر سیگار را ترک کنید خطر بیماری های جدی چشم را کاهش خواهید داد.

تغذیه ضعیف

خوردن فست فود زیاد ، نخوردن میوه و سبزیجات موجب می شود مواد معدنی و ویتامین های لازم چشم به بدنتان نرسد.خوردن برگ های سبز ، میوه های رنگی ، سبزیجات و ماهی سالمون کمک می کنند تا بسیاری از مواد لازم برای جلوگیری از پیری چشم به بدن شما برسد.

خواب ناکافی

بی خوابی موجب پیری می‌شود و اولین تأثیر را بر چشمان شما دارد. بی خوابی موجب قرمزی چشم، خشکی چشم، گودی زیر چشم، کبودی زیر چشم ، تاری و پیری چشم می‌شود.

نخوردن آب کافی

نخوردن مقدار توصیه شده 8 لیوان آب در روز موجب خشکی بدن و در نتیجه تأثیر آن به صورت عدم تولید اشک کافی در چشم و خشکی چشم دیده می‌شود. که این خشکی موجب قرمزی و پف کردن پلک وپیری چشم می‌شود.

عدم مراجعه به پزشک

مراجعه دوره‌ای به دکتر کمک می‌کند که اگر بیماری و عارضه‌ی چشمی و یا حتی بیماری عمومی و پیری چشم در شما وجود دارد به سرعت تشخیص داده شود و درمان آن را به موقع شروع کنید.

خرید عینک طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

پیر چشمی

درمان پیر چشمی

هدف از درمان جبران ناتوانی چشم‌ها برای تمرکز بر روی اشیاء نزدیک است. گزینه‌های درمانی شامل استفاده از لنزهای اصلاحی، جراحی عیوب انکساری یا ایمپلنت لنز است.

عینک: عینک یک روش ساده و بی‌خطر برای اصلاح مشکلات بینایی ناشی از پیرچشمی است. ممکن است در صورتی که پیش از ابتلا به پیرچشمی بینایی خوبی داشته‌اید بتوانید از عینک‌های مطالعه بدون نسخه استفاده کنید. بیشتر عینک‌های مطالعه بدون نسخه از ۱.۰۰+ تا ۳.۰۰+ دیوپتر متغیر هستند.

لنز طبی: افرادی که نمی‌خواهند از عینک استفاده کنند اغلب لنزهای تماسی را جهت بهبود مشکلات بینایی ناشی از پیرچشمی مورد استفاده قرار می‌دهند. این گزینه ممکن است در صورتی که دارای شرایط خاص مرتبط با پلک‌ها، مجرای اشک یا سطح چشم‌ها باشید، برای شما مناسب نباشند.

ایمپلنت لنز: بسیاری از انواع ایمپلنت لنز برای اصلاح پیرچشمی وجود دارند. برخی از آنها این امکان را به چشم می‌دهند تا بتواند اجسامی که نزدیک یا دور هستند را ببیند. برخی از آنها موقعیت یا شکل داخل چشم را تغییر می‌دهند (لنز تطابقی). اما ایمپلنت لنز می‌تواند باعث کاهش کیفیت نزدیک بینی شود و ممکن است همچنان نیاز به عینک مطالعه داشته باشید. عوارض جانبی احتمالی شامل تابش خیره کننده در چشم و تاری دید می‌باشند. علاوه بر این، جراحی که برای آن انجام می‌شود شامل همان خطرات جراحی آب مروارید مانند التهاب، عفونت، خونریزی و آب سیاه است.

سوالات رایج در مورد پیرچشمی

پیر چشمی چیست؟

در اثر بالا رفتن سن انعطاف پذیری و قابلیت تطابق‌ پذیری عدسی برای فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک کاهش می‌یابد. در نتیجه  فرد اجسام نزدیک را به صورت واضح نمی بیند و قدرت تمرکز خود بر روی اشیاء را از دست می‌دهد.

از پیر چشمی می‌توان پیشگیری کرد؟

پیرچشمی امری اجتناب ناپذیر است و قابل پیشگیری نیست. اما با اقدامات و انجام کارهای ساده ای می توان از بینایی و چشم ها به خوبی مراقبت کرد. مثلا معاینه سالانه چشم‌ها، کنترل دیابت و فشار خون، خواب کافی، استفاده از عینک مناسب و مطالعه در نور کافی.

لنز تماسی مونوویژن چیست؟

در لنزهای مونوویژن یک لنز برای فاصله دور در یک چشم (معمولاً چشم غالب) و یک لنز برای دید نزدیک در چشم دیگر استفاده می‌شود. چشم غالب بطور کلی چشمی است که هنگام نگاه کردن در دوربین برای عکسبرداری از آن استفاده می‌کنید.

پیر چشمی قابل درمان است؟

به طور کلی درمانی قطعی برای پیر چشمی وجود ندارد. اما چندین روش مرسوم درمانی مانند عینک ،لنز های تماسی و جراحی انکساری وجود دارد که دید فرد را بهبود می بخشد.

Related Articles

کامنت بگذارید