خانه اخبار بینایی نوزاد : آغاز یکی از پراهمیت‌ترین حواس پنج‌گانه‌

بینایی نوزاد : آغاز یکی از پراهمیت‌ترین حواس پنج‌گانه‌

نویسنده تیم لوناتو
بینایی نوزاد
هنگامی که نوزاد شما پا به دنیا می‌گذارد، چشمان او به او کمک می‌کنند تا از اطراف و جهان هستی اطلاعات بگیرد. این اطلاعات نیز به او در رشد فیزیکی، روحی و حسی کمک خواهند کرد. این اطلاعات ابتدا کمتر هستند، اما به مرور افزایش می‌یابند و نوزاد دنیای اطراف خود را بیشتر و بیشتر خواهد شناخت. بنابراین بینایی نوزاد یکی از مهم‌ترین حس‌های او در طول زندگی و بخصوص در شروع زندگی او خواهد بود.

بینایی نوزاد چگونه رشد می‌کند؟

برخلاف شنوایی نوزاد ، که در پایان یک ماهگی کاملا به بلوغ می‌رسد، حس بینایی نوزاد به صورت تدریجی تا بیشتر از 6 تا 8 ماهگی طول می‌کشد تا نوزاد شما بتواند جهان را آن طور که شما قادر به دیدن آن هستید ببیند. با اینکه نوزاد تازه به دنیا آمده‌ی شما می‌تواند به خوبی ببیند، اما مغز او قادر به تحلیل تمامی اطلاعات بصری او نیست، بنابراین دنیای اطرافش برای مدتی درهم و برهم باقی خواهند ماند. با رشد مغز او، توانایی بینایی او نیز بهبود می‌یابد. بنابراین به او اشیایی را بدهید که با آن‌ها به مرور یاد بگیرد و دنیا را بشناسد. نوزاد شما هنگام به دنیا آمدن و بعد از آن چهره‌ی شما را می‌بیند و بیشتر اوقات همراه شماست. بینایی او با گذشت زمان بهتر و بهتر شده و چهره‌ی شما برای او واضح‌تر می‌شود. اوایل کودک شما نمی‌تواند بیشتر از فاصله‌ی 20-30 سانت فوکوس کند. اگر به اندازه‌ی کافی از او دور بایستید چهره‌ی شما را تشخیص نخواهد داد. او می‌تواند نور، شکل‌ و حرکت آن‌ها را تشخیص دهد، اما آن‌ها را تار می‌بیند. چهره‌ی شما یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی است که او در این سن می‌بیند، پس سعی کنید بیشتر از نزدیک با او در تعامل باشید.

بینایی نوزاد در 1 ماهگی

در هنگام تولد، کودک شما نمی‌داند چگونه از چشمان خود استفاده کند، هر از گاهی با دیدن برخی اشیا و چهره‌ها سورپرایز می‌شود. در این ماه و یا ماه بعدی نوزاد شما کم کم یاد می‌گیرد که بطور پیوسته فوکوس کند و حرکت اشیاء را دنبال کند. سر و صداهای اطراف ممکن است او را مبهوت کنند، در حالیکه او درحال کشف این توانایی خود است. در این دوران ممکن است نوزاد شما از بازی چشم به چشم با شما لذت ببرد، سرتان را به طرفین حرکت دهید و گاهی چشمان خود را باز یا بسته کنید.

بینایی نوزاد در 2 ماهگی

کودک شما از زمان تولد قادر به تشخیص رنگ‌هاست، اما نمی‌تواند رنگ‌هایی را که تناژ یکسان دارند از یکدیگر تمییز دهد، مثل قرمز و نارنجی. به همین دلیل سیاه و سفید و یا ترکیب رنگ‌هایی را که تضاد بیشتری دارند را ترجیح می‌دهد. بعد از گذشت یکی دو ماه او کم کم رنگ‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهد.  برای همراهی با او می‌توانید عکس‌های خودش را به او نشان دهید. کم کم در این ماه‌ها او دنبال کردن اشیا را نیز خواهد آموخت.

بینایی نوزاد در 4 ماهگی

با وارد شدن به این ماه درک او از جهان هستی عمق می‌یابد. تا به الان او می‌توانست اشیا را تشخیص دهد و آن‌ها را دنبال کند. اما در این ماه‌ها یاد می‌گیرد که با دست آن‌ها را بگیرد. شما می‌توانید به او در این مسیر کمک کنید و با او بازی کنید. مثلا اسباب بازی های مختلف را از جلوی چشمان او عبور دهید و او را تشویق کنید که آن را بگیرد. کودک شما با رسیدن به این توانایی ممکن است به موها و یا عینک شما نیز چنگ بیندازد.

بینایی نوزاد در 5 ماهگی

کودک شما می‌تواند اشیا کوچک را کشف کند و آن‌ها را دنبال کند. حتی در این دوره ممکن است اشیاء را با دیدن تنها بخشی از آن‌ها تشخیص دهد. و در این زمان است که حس درک بقای اشیاء در او جوانه می‌زند ( اینکه اشیاء وجود دارند، حتی اگر او آن‌ها را نمی‌بیند)، به این دلیل است که او به بازی قایم موشک علاقه‌مند می‌شود. در این دوران کم کم تغییرات نامحسوس بین رنگ‌ها نیز برای او واضح‌تر می‌شوند.

بینایی نوزاد در 8 ماهگی

بینایی نوزاد شما که در آغاز تولد چیزی حدود 20/200 تا 20/400 می‌باشد، در این دوره دیگر کم کم بالغ شده و عمق و وضوح بهتری پیدا می‌کند. از طفی بینایی او آن‌قدر قوی خواهد شد که اشیاء دور را نیز تشخیص دهد.

Related Articles

کامنت بگذارید