خانه اخبار توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم کودک

توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم کودک

نویسنده تیم نویسندگان
مراقبت از چشم کودک

مراقبت از چشم کودک

مراقبت از چشم کودک از عوامل مهم در حفظ سلامتی فرزند شما است. رعایت توصیه‌هایی برای حفظ سلامت چشم کودک، به شما در این امر یاری خواهد کرد.

کودکان با مشکلات که برایشان به وجود می‌آید، کنار می‌آیند و اغلب اعتراضی از خود نشان نمی‌دهند. در نتیجه، والدین بایستی به علایمی که نشان‌دهنده مشکلات سلامتی کودک است، توجه نشان دهند. چشم‌ها، از حساس‌ترین اعضای بدن هر انسانی است.

نکات ساده برای حفظ سلامت چشم کودک

اغلب کودکان دقت پایینی در مراقبت از خود دارند. در نتیجه، شما به عنوان والدین، باید توجه کافی به آنها داشته باشید و با رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود، مراقب آنها باشید.

توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم کودک
توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم کودک

پیشگیری از ابتلا به بیماری

در وهله اول، انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از صدمات احتمالی، ضروری است. به ویژه هنگامی که در مورد چشمان زیبای فرزند شما باشد. اطمینان حاصل کنید که کودک شما در هنگام انجام فعالیت‌های مختلفی که امکان آسیب به چشمان وجود دارد، عینک ایمنی استفاده می‌کند. به عنوان مثال، در هنگام شنا و بازی‌های مختلف بهتر است که از این مورداستفاده شود.

اجتناب از استفاده اسباب‌بازی‌های نامناسب

برخی از موارد مانند بازی با اسباب‌بازی ممکن است در نگاه اول بی خطر به نظر برسند. اما برخی از اسباب‌بازی‌ها به دلیل تیز و نامناسب بودن، باعث آسیب تصادفی به چشم کودکتان می‌شود. در این مواقع، بهتر است از اشیاء نرم و صاف برای بازی بچه‌ها استفاده کنید. زیرا آسیب آنها به حداقل می‌رسد و موجب راحتی کودکان در بازی با این وسایل می‌شود.

خودداری از استفاده لوازم آرایشی برای کودکان

چنین توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم کودک را باید همیشه در ذهن خود در نظر داشته باشید. برخی از افراد از لوازم مختلف آرایش چشم جهت زیبا کردن کودک خود استفاده می‌کنند. این کار بسیار اشتباه است و موجب به خطر انداختن سلامت چشم کودک می‌شود. حتی مداد چشم‌های با کیفیت بالا نیز حاوی مواد شیمیایی مضر است و ممکن است بر قدرت بینایی فرزندتان تاثیر بگذارد.

جلوگیری از مالیدن چشم‌ها توسط کودک

ممکن است فرزند شما برای تسکین تحریک چشمانش، از مالش آنها استفاده کند. اما این کار نه تنها تسکینی را حاصل نمی‌کند، بلکه مشکل را تشدید می‌کند. در صورت مالیدن چشم‌ها، آلودگی موجود بر دست‌ها و یا ناحیه بیرونی چشم به داخل آنها نفوذ می‌کند و منجر به عفونت چشم‌ها می‌شود. اگر فرزند شما در گذشته بیماری چشمی داشته است، این کار موجب بدتر شدن وضعیت خواهد شد. به کودک خود بیاموزید که از انجام این کار خودداری کند. در عوض، دست‌هایش را بشوید و از آب برای تمیز کردن چشم به روش صحیح استفاده کند.

کاهش استفاده از دستگاه‌های دیجیتال

امروزه استفاده از دستگاه‌ها و صفحات آنها در هر شکل و اندازه، غیر قابل اجتناب هستند. توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم کودک شامل کاهش استفاده این لوازم نیز است. بچه‌ها عاشق بازی‌های ویدیویی، تماشای فیلم بر تلفن‌های همراه و بازی کردن با رایانه هستند. این موضوع باعث می‌شود که آنها ساعت‌های زیادی را در مقابل رایانه سپری کنند. در نتیجه، چشم‌های آنها در طول این مدت به طور مداوم به نقطه‌ای خاص تمرکز می‌کنند و موجب بروز مشکلات بینایی و ضعیف شدن چشمان آنها می‌شود.

کاهش استفاده از دستگاه‌های دیجیتال برای توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم کودک

حفظ فاصله مناسب هنگام تماشای تلویزیون

اکثر بچه‌ها ساعت‌های طولانی به تماشای کارتون و برنامه‌های موردعلاقه خود در تلویزیون می‌پردازند. این موضوع نه تنها چشم آنها را خسته می‌کند، بلکه در نهایت موجب بروز مشکلات چشمی می‌شود. بنابراین، در خانه جهت اجتناب از ابتلا به بیماری‌های بینایی، قانونی در این رابطه ایجاد کنید. همچنین تماشای تلویزیون در اتاقی که تاریک است، موجب فشار به چشم‌ها می‌شود.

استفاده از رژیم غذایی سالم برای مراقبت از چشم کودک

رژیم غذایی سالم جهت رشد مناسب بدن ضروری است. در این میان، چشم‌ها به توجه ویژه‌ای نیاز دارند. سبزیجات سبز و غذاهای سرشار از آهن برای تقویت بینایی بسیار مناسب هستند. میوه‌های زرد مانند انبه حاوی مقادیر قابل توجهی از بتاکاروتن هستند که به رشد بینایی کمک می‌کنند. برای حفظ سلامت کودک، بهتر است استفاده از این مواد را در رژیم غذایی قرار دهید.

استراحت کافی

چشم‌ها مانند دیگر اعضا، نیازمند استراحت هستند. چشمان بچه‌ها به دلیل نگاه کردن به تخته در مدرسه و کتاب در طول روز و بازی با رایانه در عصر، فشار زیادی را متحمل می‌شود. از استراحت و خواب کافی آنها اطمینان حاصل کنید. بازی‌های رایانه‌ای را با مواردی نظیر پیاده‌روی در پارک یا گوش دادن به موسیقی جایگزین کنید.

استفاده از عینک آفتابی

توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم کودک شامل استفاده از عینک آفتابی نیز می‌شود. نور آفتاب در بعضی مواقع، به ویژه تابستان‌ها و ظهرها، شدید است. اگر به مسافرت می‌روید و یا زمان زیادی را خارج از خانه با کودک خود می‌گذرانید، استفاده از عینک آفتابی جهت محافظت در برابر نور خورشید، ضروری است. هنگام خرید این محصول به مرغوب بودن آن جهت مراقبت از چشم کودک، توجه ویژه‌ای داشته باشید. محصولات لوناتو، کالاهای مرغوبی در این زمینه را دارا است. در صورت نیاز، از این محصولات استفاده کنید.

بهره‌مندی از معاینات منظم چشم‌ها

لازم است که کودک خود را حداقل سالی یک بار جهت سنجش بینایی به نزد چشم‌پزشک ببرید. اگر فرزند شما از مشکلات بینایی خود شکایت نکند، ممکن است به عفونت مبتلا شود یا چشمانش ضعیف شود. هر گونه مشکل بایستی توسط متخصص چشم بررسی شود و در صورت وجود بیماری، درمان مناسب برای سلامت چشم کودک انجام شود. توصیه‌هایی برای مراقبت از چشم کودک که توسط پزشکان ارائه می‌شود را جدی بگیرید و به آنها عمل کنید.

برای بینایی‌سنجی چشم کودک خود می‌توانید در خانه بمانید و درخواست کنید که اپتومتریست ما به خانه شما بیاید. چگونه؟ با یک کلیک و وارد کردن شماره تماس. به همین سادگی! فقط کافی‌است دکمه زیر را فشار دهید و سپس اطلاعات خود را برای ما بنویسید. در اولین زمان خالی، کارشناس بینایی‌سنجی ما به خانه/محل‌کار شما می‌آید و معاینه بینایی‌سنجی را انجام می‌دهد.

معاینه در محل
 مراقبت از چشم کودک : معاینه منظم

نتیجه

چشم‌ها از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذاری بر سلامتی هر کودک است. کودکان به دلیل عدم آگاهی ممکن است کارهایی را انجام دهند که برای سلامتی چشمان آنها مضر باشد. در این مواقع، شما به عنوان والدین آنها باید توصیه‌هایی برای مراقبت چشم کودک را مطالعه کنید و در زمان‌های مشخص، نسبت به انجام آنها اقدام کنید. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از این نکات را جهت مراقبت از چشم کودک گردآوری کنیم. امیدواریم با مطالعه آنها در راهنمایی شما موثر بوده باشیم.

سوالات رایج در مورد مراقبت از چشم کودک

تنبلی چشم در کودکان چیست؟

این بیماری از مشکلات رایج چشمی در کودکان است و زمانی اتفاق می‌افتد که چشمان کودک ضعیف و تنبل می‌شوند. انحراف چشم، کمبود تمرکز، افتادگی پلک و آب‌مروارید از شایع‌ترین دلایل آمبلیوپی یا تنبلی چشم هستند.

بهترین زمان غربالگری برای تشخیص مشکلات رایج چشمی در کودکان چه زمانی است؟

بهتر است بلافاصله پس از تولد و بعد از آن در حدود ۴ سالگی انجام می‌شود. البته اگر در سابقه خانوادگی خود بیماری‌های چشمی دارید، بهتر است فرزند خود را در ۲ سالگی دوباره تحت معاینه قرار دهید. زیرا ممکن است در این مدت به این بیماری‌ها دچار شده باشد.

آیا تغذیه در حفظ سلامت چشم کودک موثر است؟

سعی کنید مواد غذایی نظیر ماهی، تخم‌مرغ، بادام، لبنیات، هویج و پرتقال را جهت سلامت چشم کودک خود، در رژیم غذایی او بگنجانید.

Related Articles

کامنت بگذارید