خانه سلامت چشمنکات مراقبت چشم استفاده از لنز در زمستان برای چشم ها مشکلی ایجاد نمی کند؟

استفاده از لنز در زمستان برای چشم ها مشکلی ایجاد نمی کند؟

نویسنده فروغ بیداری
لنز در زمستان

لنز در زمستان

آیا از لنز در زمستان می‌توان استفاده کرد؟ لنز تماسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که از مشکلات بینایی رنج می‌برند و چشمان ضعیفی دارند. بنابراین ممکن است این سوال در ذهنشان شکل بگیرد که یا در روزهای بسیار گرم تابستان یا در روزهای بسیار سرد زمستانی می‌توان بدون نگرانی از بروز مشکل از لنز استفاده کرد؟

در پاسخ باید بگوییم که بله! یکی از مزیت‌های لنز تماسی همین است که می‌توانید آن را در شرایط گوناگون آب و هوایی استفاده کنید و مشکلی هم متوجه چشمانتان نشود.

اما برای اینکه به‌طور دقیق و با جزئیات بیشتر در مورد استفاده از لنز در شرایط جوی مختلف بدانید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با لوناتو همراه باشید.

1- آیا لنز تماسی را می‌توان در هوای بسیار گرم یا هوای بسیار سرد به چشم گذاشت؟

هوای گرم

هوای بسیار گرم تاثیر خاصی روی لنز تماسی ندارد. برخلاف تصور برخی از مردم، لنزها در گرمای زیاد آب نمی‌شوند. تنها مشکلی که در هوای گرم ممکن است برای لنز تماسی به وجود بیاید این است که خیلی زود خشک می‌شود. در چنین مواردی می‌توانید با استفاده از قطره‌های چشم یا اشک‌های مصنوعی این خشکی موقتی را برطرف کنید.

در مورد اسپا و سونا، توصیه ما این است که ترجیحا بدون لنز در چنین محیط‌هایی حضور داشته باشید. به این خاطر که گرما و رطوبت بسیار زیاد در سونا و اسپا باعث جمع شدن رطوبت در پشت لنز شده و ممکن است باعث عفونت چشم شود.

خرید قطره چشم از فروشگاه آنلاین لوناتو

هوای سرد

در هوای سرد هم اتفاق خاصی برای لنز تماسی روی نمی‌دهد. اغلب مردم حتی در هوای زیر صفر درجه لنز به چشم داشته‌اند و هیچ مشکلی برای بینایی‌شان به وجود نیامده است.

به این خاطر که لنز چسبیده به چشم است، دمای بدن فرد برای حفظ سلامت و کارایی لنز کافی خواهد بود.

کارشناسان نیز تحقیقات متعددی در این رابطه صورت داده‌اند اما تاکنون هیچ عارضه جانبی سرما روی لنز چشمی را گزارش نکرده‌اند. یعنی استفاده از لنز در زمستان هیچ مشکلی به دنبال ندارد.

تنها مشکلی که ممکن است بروز کند، خشک شدن لنز است. به این خاطر که هوا خشک است و هیچ رطوبتی وجود ندارد که این مساله را می‌توان با چکاندن چند قطره چشمی یا اشک مصنوعی جبران و برطرف کرد.

لنز در زمستان

2- آیا در ارتفاعات بسیار زیاد می‌توان از لنز تماسی استفاده کرد؟

در ارتفاعات بسیار زیاد، تراکم هوا کم‌تر و اکسیژن هم کمتر است و در نتیجه هوا بسیار خشک خواهد بود. بنابراین برای برخی از ورزشکاران این سوال پیش می‌آید که در فواصل بسیار زیاد از سطح زمین می‌توان همچنان از لنز تماسی استفاده کرد؟

پاسخ ما مثبت است. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تغییر عملکرد لنز در ارتفاعات از طرف مصرف‌کننده‌ها گزارش نشده است.

تنها مساله‌ای که در ارتفاعات ممکن است با آن مواجه شوید همان خشکی لنز است که می‌توان با همراه داشتن اشک مصنوعی و قطره چشمیِ مخصوص لنز آن را برطرف کرد.

3- آیا تغییرات شرایط جوی می‌تواند روی لنزهای تماسی اثر منفی بگذارد؟

لنزهای تماسی تقریبا برای هر نوع شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.

باید بدانید که قطره‌های آب ناشی از مه، باران یا برف درون چشم شما نمی‌ریزند و در نتیجه مشکلی هم برای لنز ایجاد نخواهد شد. حتی اگر ریخته شوند هم باز سبب آلوده شدن لنز نخواهند شد.

یعنی شما با خیال راحت می‌توانید زیر برف و باران با لنز تماسی در چشم خود پیاده‌روی کنید و نگران سلامت چشمتان هم نباشید.

تنها زمانی که لازم است کمی بیشتر حواستان یه لنز باشد، روزهای بادی است. وزش باد باعث پراکنده شدن گرد و غبار و آلودگی در هوا می‌شود. بسیار مهم است که در چنین روزهایی چشم خود را محافظت کنید.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

لنز در زمستان

در چنین روزهایی یا بهتر است بیرون نروید یا ترجیحا از عینک استفاده کنید که نقش محافظ را ایفا می‌کند. یا اگر مجبور به استفاده از لنز هستید، حتما تمیز و با دقت آن را بشویید و ضد عفونی کنید.

ممکن است در اثر وزش باد، گرد و غباری به لنز بچسبد. برای پیشگیری از هرگونه عفونتی حتما با مشورت اپتومتریست خود، کارهای لازم برای شستن و مطمئن شدن از تمیزی لنز را انجام دهید.

سوالات رایج در مورد استفاده از لنز در زمستان

آیا در زمستان می‌توان از لنز چشم استفاده کرد؟

بله می‌توانید. اما توجه داشته باشید که در پاییز و زمستان، به طور طبیعی رطوبت هوا کاهش پیدا می کند. این مساله باعث تبخیر شدن اشک و رطوبت چشم می‌شود. بنابراین بهتر است در صورت استفاده از لنز تماسی، حتما از قطره چشم یا اشک مصنوعی هم استفاده کنید.

آیا در زمستان همراه با لنز باید از عینک آفتابی هم استفاده کنم؟

بله در روزهای سرد زمستانی، وزش باد باعث پراکنده شدن گرد و غبار و آلودگی در هوا می‌شود. بسیار مهم است که در چنین روزهایی از چشم خود محافظت کنید. برای این منظور لازم است حتما عینک آفتابی به چشم داشته باشید.

در کوه و ارتفاعات می‌توان از لنز تماسی استفاده کرد؟

بله تنها مساله‌ای که در ارتفاعات ممکن است با آن مواجه شوید خشکی لنز و چشم است که می‌توان با همراه داشتن اشک مصنوعی و قطره چشمیِ مخصوص لنز آن را برطرف کرد.

Related Articles

کامنت بگذارید