خانه راهنمای خرید و محصولاتلنزهای رنگی نحوه شستشوی لنز طبی و رنگی طبق دستور متخصصان

نحوه شستشوی لنز طبی و رنگی طبق دستور متخصصان

نویسنده تیم لوناتو
clean-contact-lenses

نحوه شستشوی لنز طبی و رنگی طبق دستور متخصصان، در حفظ سلامت، راحتی و قدرت دید چشمان شما نقش دارد. درواقع شستشو بخش مهمی از مراقبت‌های روزانه لنز است، که به‌طور قابل‌توجهی از بروز عفونت‌های چشمی پیشگیری می‌کند. عفونت‌های چشمی در افراد دارای لنز بسیار شایع است؛ چراکه این محصول مستعد جذب و گیر انداختن آلودگی است. بنابراین اگر مایلید سلامت چشم‌های حساس خود را به دلیل استفاده از این محصول از دست ندهید، باید نحوه درست شستشوی لنز را فرا بگیرید.

شستشوی لنز
شستشوی لنز

راهنمای مرحله به مرحله شستشوی لنز طبی و رنگی

این کار در چند مرحله انجام می‌گیرد. توجه داشته‌باشید که باید همه این مراحل را با دقت و صبر و حوصله فراوان انجام دهید:

  • ابتدا دست‌های خود را با دقت تمام بشویید تا میکروب و آلودگی به لنز و در نتیجه چشم شما نفوذ نکند. برای شستن دست‌های خود از صابون‌های مرطوب‌کننده استفاده نکنید. این محصولات برای لنز مناسب نیستند. سعی کنید از یک صابون ملایم و معمولی استفاده کنید. سپس دست‌های خود را با استفاده از یک حوله بدون پرز کاملاً خشک کنید. 
  • حالا یکی از لنزها را را از چشم خارج کرده و در کف دست خود قرار بدهید. این کار را با دقت و با استفاده از انگشت شست و انگشت اشاره انجام دهید.
  • حالا مقدارکافی از محلول ضدعفونی‌کننده مخصوص لنز را بر روی آن بریزید. توجه کنید که در ریختن محلول لنز برای شستشوی آن خساست به خرج ندهید. درواقع لنز شما باید کاملاً در محلول غوطه‌ور شده و تمام سطوح و زوایای آن با محلول در برگرفته شود. این کار باعث از بین رفتن آلودگی، مواد آرایشی و البته مولکول‌هایی می‌شود، که توسط چشم ساخته شده و بر روی آن تجمع می‌کند. 
  • حالا با استفاده از انگشت اشاره، خیلی آرام و با دقت محلول را بر سطح لنز بمالید. دقت کنید که از انگشت خود با حرکات رفت و برگشت برای شستن لنز استفاده کنید. استفاده از حرکت دورانی برای این کار صحیح نیست.
  • همین مراحل را برای لنز دیگر نیز انجام دهید.
  • حالا جعبه لنز خود را با استفاده از محلول تازه پر کرده و لنز را درون جایگاه مخصوصش قرار دهید. دقت کنید که قرار دادن لنز در محلول قدیمی اقدام درستی نیست.
تمیز کردن لنز
تمیز کردن لنز

نکات کاربردی درباره شستشوی لنز طبی و رنگی

نکته‌های زیر را مدنظر داشته باشید:

  • شما باید با چشم‌پزشک خود درباره تمیز کردن لنز طبی یا رنگی مورد نظر مشورت کنید. درواقع لنزها موادی که از چشم خارج می‌شود را در سطح خود جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند. بنابراین لازم است علاوه بر محلول ضدعفونی‌کننده معمولی لنز، از ماده دیگری برای زدودن این مواد استفاده کنید. در استفاده از لنزهای یکبارمصرف این مشکل وجود ندارد. چرا که قبل از تجمع چربی و مواد زائد، لنز موردنظر تعویض می‌شود. اما هر چه مدت زمان استفاده از لنز طولانی‌تر باشد، مواد زائدی که بر سطح آن جمع می‌شوند نیز، بیشتر خواهد بود.
  • به هیچ عنوان بطری محلول شستشو و به خصوص قسمت بالای آن رابا سطوح در تماس قرار ندهید؛ چرا که این محصول به شدت مستعد جذب میکروب و آلودگی است. به محض استفاده از محلول درب آن را با دقت ببندید.
  • به هیچ عنوان از آب برای شستشوی لنز استفاده نکنید. آب حاوی انواع انگل و میکروارگانیسم است که به سرعت جذب لنز شده و به چشم وارد می‌شود. این شرایط به شدت چشم را در معرض عفونت شدید قرار می‌دهد. عفونت چشمی ناشی از انگل موجود در آب صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. این نوع عفونت در صورت پیشروی و عدم رسیدگی ممکن است حتی بر روی بینایی شما اثر بگذارد.
  • علاوه‌بر خود لنز، اکسسوری و تجهیزات آن را نیز باید مدام ضدعفونی کنید. برای مثال جعبه جای لنز را هر بار که لنزها را خارج می‌کنید و یا حداقل هفته‌ای یکبار تمیز کنید. بعضی افراد برای اینکار از آب داغ استفاده می‌کنند. اما دانشمندان معتقدند انگل عفونت‌زای موجود در آب تا مدت‌ها بر روی جعبه لنز باقی می‌ماند. بنابراین بهتر است برای تمیز کردن این جعبه نیز، از همان محلول مخصوص لنز استفاده کنید. درضمن لازم است جعبه جای لنز را در معرض جریان هوا قرار بدهید تا کاملاً خشک شود.
  • با دقت تاریخ مصرف لنز و همه تجهیزات آن را بررسی کرده و درست به موقع آنها را تعویض کنید. لنزها تاریخ مصرف‌های مختلف دارند. اما جعبه لنز را باید حداقل ۳ ماه یکبار تعویض کنید.
  • هر بار پس از وارد و خارج کردن لنزها آنها را طبق مراحل ذکر شده تمیز کنید.
  • به هیچ عنوان جعبه لنز و لنزها را در فضای حمام و سرویس بهداشتی قرار ندهید. محیط‌های مرطوب و خیس مانند حمام مستعد تجمع باکتری هستند. بنابراین قرار دادن لنز در اینگونه محیط‌ها آن را به شدت در معرض آلودگی قرار می‌دهد.
  • محلول‌های شستشوی لنز انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها فقط برای شستن لنزها ساخته می‌شوند. بعضی از این لنزها مخصوص پر کردن جعبه جای لنز و نگهداری لنز درون آن است. بعضی محلول‌ها نیز چند منظوره بوده و برای تمیز کردن لنز، جعبه لنز و همچنین پر کردن جعبه لنز مناسبند.
همچنین بخوانید: فمتولیزیک بهتر است یالیزیک ؟

Related Articles

1 کامنت

Lens washing 19 دی 1401 - 08:59

با سلام و عرض ادب … مطلب درباره شستشوی لنز کاملا کاربردی بود و من استفاده کردم … خواستم از سایت خوب تون تشکر کنم.

پاسخ

کامنت بگذارید