خانه سلامت چشم بهترین لنز برای چشم‌ های حساس

بهترین لنز برای چشم‌ های حساس

نویسنده تیم لوناتو
بهترین لنز برای چشم های حساس

انتخاب بهترین لنز برای چشم‌های حساس در نوع خود چالش بزرگی است. چراکه لنز به خودی خود یک جسم خارجی محسوب شده و چشم را تحریک می‌کند. حالا اگر چشم شما مستعد حساسیت و خشکی باشد، استفاده از لنز برایتان چالشی‌تر خواهد شد.

اما خبر خوب اینکه سازندگان این محصول حساس، به این موضوع فکر کرده و لنزهای تولیدی خود را متناسب با شرایط چشم‌های حساس به‌روزرسانی کرده‌اند. این محصولات در همین نوشته معرفی شده و همه اطلاعات لازم در اختیارتان قرار داده می‌شود. پس اگر شما هم از دسته افراد مستعد قرمزی، خشکی، درد، حساسیت، سوزش و خونریزی چشم بوده و قرار است از لنز استفاده کنید، این نوشته را تا آخر بخوانید.

آیا امکان استفاده از لنز برای چشم‌های حساس وجود دارد؟

چشم عضوی از بدن است که با وارد شدن کوچکترین ذره گردوخاک، احساس ناخوشایندی در شما ایجاد می‌کند. با وجود پیشرفت فناوری و شبیه‌سازی لنزهای تماسی از روی ساختار چشم، این محصول به هر حال یک جسم خارجی به حساب می‌آید. بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که چشم شما حداقل در اولین روزهای استفاده با این جسم خارجی سازگاری نداشته‌باشد.

اما چشم‌هایی که به خودی خود حساس هستند، پتانسیل بالایی در واکنش نشان دادن به ورود لنز دارند. برای مثال ممکن است نتوانید از لنزهای طولانی‌مدت که شبانه روز در چشم باقی می‌ماند استفاده کنید. چراکه چشم‌های حساس بهتر است ساعات کوتاه‌تری از لنز استفاده کنند.

 به همین خاطر است که باید قبل از خرید لنز در این زمینه تحقیق کرده و حتی با چشم‌پزشک خود مشورت کنید. با این حال مدل‌هایی از لنزهای تماسی در بازار وجود دارد که در ساخت آن چالش چشم حساس نیز درنظر گرفته شده است. فقط کافی است که روش شناسایی این لنزها را بدانید!

معیارهای خرید لنز برای چشم‌های حساس

برای اینکه بدانید کدام لنز مناسب چشم‌های حساس شما است، باید معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

تناسب در لنز با چشم

چشم‌پزشکی که نسخه لنز چشم را می‌نویسد، اندازه‌گیری دقیقی از ابعاد و شکل قرنیه چشم شما ارائه می‌دهد. برای مثال منحنی پایه و قطر قرنیه که در این نسخه وجود دارد، فرم و اندازه لنز مناسب شما را مشخص می‌کند.

هرچه دقت ارزیابی این ابعاد و اندازه‌ها بیشتر باشد، تناسب لنز با شکل قرنیه بیشتر و عوارض استفاده از لنز کمتر است. افرادی که مستعد حساسیت و خشکی چشم هستند باید این موضوع را به چشم‌پزشک خود اطلاع دهند.

نفوذپذیری اکسیژن در لنز

لنزهای تماسی قرنیه چشم شما را می پوشانند و درنتیجه راه ورود اکسیژن تا حدودی بسته می‌شود. در چشم‌های حساس این موضوع باعث تشدید عارضه‌ها می‌گردد. به همین دلیل بهترین لنز برای چشم‌های حساس آنهایی هستند که قابلیت نفوذپذیری اکسیژن بالایی دارند.

مدیر مرکز چشم‌پزشکی منهتن در شهر نیویورک، می‌گوید: «مهم‌ترین عاملی که باید هنگام خرید لنز به آن توجه کرد، نفوذپذیری اکسیژن است. نفوذپذیری اکسیژن براساس متریال ساخت لنز و همچنین ضخامت آن ارزیابی می‌شود. این معیار با Dk/T نشان داده می‌شود. درواقع هر چه Dk/T بالاتر باشد، عدسی نفوذپذیرتر است و اکسیژن بیشتری به قرنیه می‌رساند. اکسیژن بیشتر به معنای قرنیه سالم‌تر، تجربه کاربری بهتر و عوارض کمتر است.

محتوای آب

بخشی از لنزهای تماسی از آب ساخته شده‌اند، اما میزان آب آنها متفاوت است. لنزهایی با محتوای آب بیشتر از ۵۰ درصد ضخیم تر هستند، در حالیکه لنزهایی که محتوای آب آن کمتر از ۵۰ درصد است، نازک‌تر هستند.

اگر تصور می‌کنید که محتوای آب بیشتر برابر با رطوبت بیشتر لنز و پیشگیری از خشکی چشم است، اشتباه می‌کنید. درواقع حقیقت برعکس این است.

این مطلب را هم بخوانید: درمان خشکی چشم!

لنز با محتوای آب بیشتر احساس خشكی را بدتر می‌كند، زيرا می‌تواند آب را از چشم دور كنند. بنابراین لنز با محتوای آب کمتر برای بیمارانی که از خشکی چشم رنج می‌برند مناسب‌تر است.

به عبارت دقیق‌تر بهترین لنز برای چشم حساس لنزی با حداکثر ۴۰ درصد محتوای آب است.

نوع لنز به‌لحاظ زمان تعویض

یکی از مهم‌ترین علت‌های خشکی چشم، تجمع بافت‌های مختلف روی لنز است. اساساً هرچه لنزها پتانسیل بیشتری در جذب گرده، باکتری، پروتئین و لیپیدهای موجود در اشک داشته‌باشد، بیشتر باعث تحریک چشم شما می‌شود.

یکی از راه‌های حل این مشکل، استفاده از لنزهایی با زمان تعویض و جایگزینی کوتاه‌تر است. درواقع لنزهای یکبار مصرف روزانه با کاهش تجمع رسوب‌ها به بیماران مبتلا به آلرژی و بلفاریت کمک می‌کند.

اما آیا می‌دانید کدام برندهای لنز موجود در بازار این ویژگی‌ها را دارند؟

معرفی لنزهای مناسب چشم حساس

صنعت تولید لنزهای طبی و رنگی تنوع زیادی در محصولات خود دارد. بااین‌وجود از آنجاییکه شما مستعد درد، خشکی، قرمزی و سوزش چشم بعد از ورود لنز هستید، گزینه‌های محدودتری برایتان وجود دارد. در این بخش برترین لنزها برای چشم حساس معرفی می‌شود:

  • لنز بیوفینیتی Biofinity برای چشم های حساس

این لنز محصول برند CooperVision است و مخصوص چشم‌های حساس و مستعد خشکی طراحی شده‌است. لنز بیوفینیتی بیشترین راحتی و کمترین تحریک‌پذیری را در چشم شما ایجاد می‌کند. چراکه تکنولوژی ساخت این لنز به‌گونه‌ای است که رطوبت و اکسیژن را به درستی به قرنیه و دیگر اجزاء چشم می‌رساند. لنز بیوفینیتی از رسوب پروتئین پیشگیری کرده، حتی در شرایط سخت خشک نمی‌شود و تا دلتان بخواهد راحت است.

  • لنز  آکیو ویو اوسیس Acuvue Oasys Lenses برای چشم های حساس

اگر چشمان خشکی دارید که مستعد حساسیت است، لنز آکیو ویو اوسیس بهترین انتخاب برای شما است. این لنز فوق‌العاده راحت بوده و کوچکترین احساس ناخوشایندی در چشم شما ایجاد نمی‌کند. لنز آکیو ویو اوسیس از ماده‌ای به نام هیدروژل سیلیکون ساخته می‌شود. این ماده از فناوری Hydraclear بهره‌مند است و به‌این ترتیب رطوبت چشم را در طول روز حفظ می‌کند. بنابراین با وجود این لنز هیچگونه خشکی و عوارض ناشی از پوشیدن لنز چشم‌های شما را تهدید نمی‌کند.

این لنز یک محافظ قدرتمند است که چشمان حساس شما را از اشعه‌های مضر UV در امان نگه می‌دارد. به علاوه تمیز و ضدعفونی کردن این محصول بسیار راحت است و به این ترتیب اجازه ورود آلودگی را به چشم‌های شما نمی‌دهد.

  • لنز مولتی فوکوس پروکلیر Proclear Multifocus Lenses برای چشم های حساس

یکی دیگر از محصولات کمپانی CooperVision لنزهای تماسی مولتی فوکوس پروکلیر هستند. فناوری ساخت این لنز به‌گونه‌ای است که مولکول‌های آب را جذب و حفظ کرده و به چشم شما احساس راحتی می‌دهد.

این لنز نه تنها برای چشم‌های حساس طراحی شده‌اند، بلکه برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم نیز بهترین گزینه به حساب می‌آیند.

  • لنز ایر آپتیکس آکوا Air Optix Aqua Lenses برای چشم های حساس

لنز ایر آپتیکس آکوا محصول کمپانی معتبر ciba vision است. محصولات این کمپانی با استفاده از برترین تکنولوژی روز دنیا ساخته می‌شوند.

این لنز به فناوری TriComfort مجهز است. این فناوری اجازه نمی‌دهد که پروتئین در چشم شما رسوب کرده یا رطوبت آن از بین برود. به همین دلیل برای چشم‌های خشک و حساس، این یکی از بهترین لنزها است.

  • لنز بوش اند لومب اولترا Bausch & Lomb ULTRA Contact Lenses برای چشم های حساس

این لنز قابلیت بالایی در عبور دادن اکسیژن و قرار دادن آن در دسترس چشم دارد. بنابراین برای چشم‌های مستعد خشکی و تحریک‌پذیر، این یک گزینه‌ ایده‌آل به حساب می‌آید. فناوری ساخت این لنز برای افراد نزدیک‌بین، دوربین یا مبتلا به هر نوع خطای انکساری چشم که البته تحریک‌پذیر است، سازگاری دارد.

فناوری MoistureSeal  به‌کار رفته در این لنز، کمک می‌کند ۹۵  درصد رطوبت آن برای ۱۶ ساعت متوالی حفظ شود. این به‌علاوه قابلیت تقویت‌شده انتقال اکسیژن، برای افرادی که ساعت‌های طولانی با کامپیوتر کار می‌کنند و افراد مستعد خشکی چشم عالی است.

  • لنز شب و روز Night And Day Lenses برای چشم های حساس

ویژگی شناخته‌شده این لنز، راحتی زیاد و قابلیت بالا در انتقال اکسیژن یا به عبارتی تنفس است. این لنز محصول برند Ciba Vision بوده و امکان استفاده شبانه روز از آن وجود دارد. تجربه کاربری این لنز به‌گونه‌ای است که اصلاً متوجه وجود آن نخواهید شد.

لنز شب و روز علاوه بر امکان پوشیدن در شب، یک گزینه ایده‌آل برای استفاده طولانی مدت و شرایطی مانند سفر است. با استفاده از این لنز، هیچگونه اثری از خشکی، حساسیت و تحریک‌پذیری در چشم شما بروز پیدا نمی‌کند.

  • لنز بیوفینیتی انرژی CooperVision Biofinity Energys برای چشم های حساس

اگر به خاطر شغلتان و یا به هر دلیل دیگری ساعت‌های طولانی به صفحه مانیتور کامپیوتر یا حتی تلفن هوشمند خیره می‌شوید، این لنز مناسب شماست. لنز بیوفینیتی انرژی به فناوری Aquaform مجهز است. این فناوری کمک می‌کند رطوبت چشم افرادی که به علت خیره شدن به مانیتور کمتر پلک می‌زنند، در سطح قابل قبولی حفظ شود.

  • لنز رنگی ایر آپتیکس آلکان Alcon AIR OPTIX COLORS 2-Pack برای چشم های حساس

اگرچه لنز رنگی با اهداف زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به هرحال افرادی هستند که باوجود خشکی و تحریک‌پذیری چشمشان نمی‌توانند از خرید لنز رنگی چشم‌پوشی کنند. بااین‌وجود پیدا کردن لنز رنگی که برای چشم حساس و خشک مناسب باشد کار آسانی نیست.

لنز رنگی ایر آپتیکس آلکان به ​​گونه‌ای طراحی شده‌است که رطوبت را در داخل چشم حفظ می‌کند. همچنین فناوری SmartShield در این لنز برای محافظت در برابر رسوبات پروتئینی که در طول زمان ایجاد می‌شوند و می‌تواند خشکی چشم را تشدید کند، به‌کار رفته‌است. این نوع لنز در رنگ‌هایی مانند خاکستری، عسلی، بنفش آمیتیست، سبز و ... در بازار موجود است.

  • لنز روزانه آلکان Alcon DAILIES AquaComfort Plus برای چشم های حساس

لنزهای Dailies AquaComfort Plus دارای تمام قابلیت‌های حیاتی برای لنزهای روزانه هستند. به‌علاوه عوامل مرطوب‌کننده فعال در این لنز چشمان شما را در تمام طول روز مرطوب نگه می‌دارند. درواقع عناصر به‌کار رفته در قطره‌های چشمی در این نوع لنز نیز وجود دارد.

درضمن بااستفاده از این نوع لنز اشعه‌های مضر صفحات گوشی هوشمند و کامپیوتر نمی‌تواند چشم شما را خشک و تحریک‌پذیر کند. بنابراین فشار ناشی از کار طولانی مدت با لبتاب، تبلت و گوشی بااستفاده از این لنز کاهش می‌یابد.

  • لنز روزانه Alcon DAILIES TOTAL1 Contact Lenses برای چشم های حساس

لنزهای تماسی روزانه برای افرادی که چشم خشک دارند مزایای زیادی دارد. برای مثال، لازم نیست که شما هر شب نگران تمیز کردن و نگهداری لنز چشمتان باشید. از آنجاییکه نظافت نادرست لنز می‌تواند منجر به تجمع پروتئین روی آن و تشدید خشکی چشم شود، این قابلیت بسیار مهم است. لنزهای یکبار مصرف Alcon's Dailies Total1 برای کسانی که با وجود لنز در چشم به دنبال احساس راحتی هستند، عالی است.

در ساخت این لنزها از نوعی فناوری استفاده شده‌است که از بالشتک رطوبت بر روی سطح چشم شما استفاده می‌کند. این نوع لنز قابلیت انتقال اکسیژن را به صورت بهینه نیز دارد.

  • لنز هفتگی Hydrogel Vision Extreme H2O Soft Contact Lenses برای چشم های حساس

تقریباً تمام کسانی که تجربه استفاده از این لنز را دارند معتقدند که هیدروژل ویژن اکستریم قرمزی، سوزش و خشکی چشم‌هایشان را کاهش داده و ارزش خرید را دارد.

این لنزهای هفتگی یکبار مصرف یک گزینه ایده‌آل برای افراد دارای چشم خشک است که قصد دارند بیش از یک بار در ماه از لنز استفاده کنند. این نوع لنز دارای محتوای مرطوب عالی و قابلیت تنفس فوق‌العاده است که تجربه کاربری خوشایندی در تمام طول هفته برای شما به‌وجود می‌آورد.

این لنزها را می‌توان برای یک یا تا دو هفته متوالی مورد استفاده قرار داد. لنز هیدروژل ویژن اکستریم با حفظ رطوبت و متعادل نگهداشتن آن، به افراد دارای چشم خشک و تحریک‌پذیر کمک می‌کند. درضمن این محصول بسیار بادوام بوده، بنابراین احتمال پاره شدن آنها در هنگام تمیز کردن بسیار کم است.

منبع

https://www.verywellhealth.com/best-contact-lenses-for-dry-eyes-4644606

Related Articles

کامنت بگذارید