خانه سلامت چشمبیماری های چشمی درمان عفونت چشم در اثر استفاده از لنز

درمان عفونت چشم در اثر استفاده از لنز

نویسنده تیم لوناتو
عفونت چشم ناشی از لنز

درمان عفونت چشم در اثر استفاده از لنز باید در اولین فرصت ممکن انجام بگیرد. چراکه این عارضه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت چشم شما وارد کند. استفادۀ نامناسب و رعایت نکردن مسائل بهداشتی هنگام استفاده از لنز باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای از جمله عفونت چشمی می­شود. این عفونت‌ها ممکن است در شرایطی به نابینایی کامل ختم شود. به همین دلیل لازم است نوشته زیر را با دقت تمام مطالعه بفرمایید.

چرا لنز باعث عفونت چشمی می‌شود؟

ابتلای چشم به انواع عفونت‌ها هنگامی صورت می­گیرد که عواملی مانند ویروس­ها، میکروارگانیسم­‌ها، باکتری­ها و یا قارچ­ها به قسمتی از چشم و یا محیط اطراف آن نفوذ می‌کنند. این عوامل به‌راحتی می­توانند لنز را آلوده کرده و در زیر آن جمع شوند. راه­های نفوذ عوامل ایجاد عفونت به چشم متعدد هستند. یکی از شایع‌ترین راه­های نفوذ عوامل عفونت به چشم استفاده از لنز تماسی آلوده ­است. بنابراین اشخاصی که به هر دلیلی از لنز استفاده می­کنند باید به طور مستمر آن را ضدعفونی کنند. درضمن لنزها باید در محیط استریل نگهداری شده و استفاده از آن با رعایت کامل اصول بهداشتی انجام شود.

چرا لنز باعث عفونت چشمی می‌شود؟
چرا لنز باعث عفونت چشمی می‌شود؟
همنین بخوانید: نشانه‌ های ضعیف شدن چشم چیست؟

عفونت چشمی ناشی از لنز چه علائمی دارد؟

عفونت چشمی ناشی از پوشیدن لنز عارضه‌ای است که در آن هر بیمار علائم خاص خودش را دارد. شما باید به محض مشاهده کوچکترین حالت غیرطبیعی در چشم‌های خود به بررسی مشکل پرداخته و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

بخشی از علائم رایج که نشان‌دهندۀ عفونت چشمی ناشی از پوشیدن لنز است عبارتنداز:

  • قرمزی و تورم چشم
  • خارش چشم
  • بروز ترشحات غیرطبیعی و بیش از اندازه به رنگ سبز یا زرد تیره از چشم
  • آبریزش و یا خشکی چشم
  • سوزش
  • درد
  • حساسیت به نور
  • تاری دید و کاهش قدرت بینایی در موارد حادتر
  • کدر شدن قرنیه در وضعیت اورژانسی

چه کسانی مستعد ابتلاء به عفونت چشمی هستند؟

استفاده از لنزهای چشمی تماسی می­تواند خطر مبتلا شدن به انواع عفونت‌های چشمی را تا چند برابر بیشتر کند. در ضمن کسانی که قبلاً به انواع بیماری‌های چشمی مبتلا شده­اند، به احتمال زیاد دوباره به این عارضه مبتلا می‌شوند. بنابراین بعد از مبتلا شدن به عفونت چشمی لازم است، استفادۀ مجدد از لنز را به تعویق بیندازید.

درنتیجه اشخاصی که از لنزهای تماسی استفاده می­کنند، باید نکات بهداشتی و مراقبتی را به طور دقیق و مو به مو رعایت کنند. اجتناب از خوابیدن در حالی که لنز به چشم دارید، رعایت نکات بهداشتی حتی درباره جعبه ­ها وقاب‌های نگهداری لنز و گذاشتن و برداشتن لنز با دست‌های ضدعفونی‌شده و تمیز از جمله این مراقبت‌ها است.

انواع بیماری‌های عفونی چشم ناشی از پوشیدن لنز و طریقه درمانشان!

در ابتدا باید بدانید گاهی عفونت بر اثر ورود ویروس به چشم بوجود می­آید. این نوع عفونت بوجود آمده راحت‌تر و گاهی حتی بدون استفاده از داروی خاصی بهبود پیدا ­می‌کند. به طور مثال، ورم ملتحمه چشم که از  اصطلاح « چشم صورتی» نیز برای نامیدن آن استفاده می­شود، از این نوع است. اما انواع عفونت­های چشمی وجو دارد که به دنبال استفاده از لنزهای آلوده چشم را درگیر می­کنند. در ادامه با انوع عفونت‌های ناشی از پوشیدن لنز و طریقۀ درمانشان آشنا می‌شوید:

همچنین بخوانید: 14 روش کاربردی برای پیشگیری و درمان عفونت چشمی در خانه.
  • بلفاریت و درمان آن: بلفاریت به التهاب پلک چشم اشاره دارد. این عفونت به واسطۀ خشکی چشم، ورود قارچ و یا انگل به چشم بوجود می­آید. لنزی که مدام حتی در موقع خواب استفاده می­شود، می­تواند باعث خشکی چشم شود. در ضمن  لنز آلوده نیز به راحتی می­تواند همچون ابزاری برای انتقال قارچ و یا انگل به چشم عمل ­کند. رشد باکتری در اطراف پلک و تغذیۀ انگل‌هایی که به درون چشم راه پیدا کرده‌اند، باعث گسترش این عفونت می­شنود. خوشبختانه این نوع عفونت تأثیری بر بینایی فرد ندارد؛ اما با این وجود بسیار آزاردهنده است. بلفاریت باعث کبره بستن در نواحی اطراف پلک می­شود.
بلفاریت چشم
بلفاریت چشم

روش درمان بلفاریت؛ اینگونه است که بعد از معاینه و تشخیص بلفاریت توسط پزشک، درمان آغاز می­شود. چشم‌پزشک اشک مصنوعی و یا قطرۀ استریل چشم  تجویز می­کند، تا التهاب و خشکی چشم را از بین ببرد. استفاده از قطرۀ آنتی­بیوتیک و کمپرس گرم نیز از راه­های دیگر درمان این نوع عفونت چشمی­است. کمپرس گرم باعث می­شود که کبره­های بسته شده از اطراف چشم جدا شوند. درضمن در اینطور مواقع دستگاه الکترونیکی که کاربردش گرم کردن و ماساژ دادن چشم است نیز مورد استفاده قرار
می­گیرد. مصرف شامپو بچه می­تواند در بهبود سریع‌تر این نوع عفونت مفید باشد.

همچنین بخوانید: برای تقویت چشم چه بخوریم؟
  • ایریتیس: ایریتیس، یوئیت یا همان ورم عنبیه هنگامی اتفاق می­افتد که قسمت رنگی چشم به وسیله عفونت‌های قارچی و یا باکتریایی مورد حمله قرار بگیرد. اشخاصی که از لنز استفاده می­کنند باید مراقب باشند که به هیچ عنوان از لنز اشخاص دیگر استفاده نکنند. گاهی ممکن است این نوع عفونت چشمی به آسانی درمان نشده و پیامدهای بدتری مانند آب مروارید، آسیب عصبی، جدایی شبکیه و از دست دادن بینایی به دنبال داشته باشد.
ایریتیس
ایریتیس

روش درمان ایریتیس؛ به واسطۀ داروهای استروئیدی که رایج‌ترینشان
«پردنیزولون» است، انجام می­شود.

همچنین بخوانید: علت سوزش چشم در زمستان چیست؟
  • کراتیت: کراتیت در واقع نام دیگر التهاب قرنیه است. قرنیه یعنی بخش شفاف چشم که مردمک و عنبیه را می­پوشاند. منشأ کراتیت می­تواند باکتری، ویروس، انگل و یا قارچ باشد. خارج نکردن لنز هنگام شنا و یا استفادۀ مداوم و بدون استراحت از لنز می­تواند در ابتلاء به این عفونت مؤثرباشد. 
کراتیت
کراتیت

درمان کراتیت؛ با مراجعه به پزشک و استفاده صحیح از داروی­های تجویز‌شده امکان‌پذیر است. اگر کراتیت در زمان مناسب معالجه نشود، می­تواند به بینایی آسیب جدی رسانده و موجب اختلال موقت و یا حتی دائمی در قدرت دید شما شود. گاهی برای کمک به بهبودی کامل درکنار تجویز دارو از چشم‌بند نیز استفاده می­شود. در نهایت در وضعیت خیلی وخیم پزشک ناچار به پیوند قرنیه می‌شود. 

  • اندوفتالیمیتیس: اندوفتالمیتیس عفونتی است که باعث می­شود بخش سفید چشم دچار التهاب شود. این نوع عفونت باعث بوجود آمدن وضعیت اورژانسی برای شخص می­شود. لنزهای تاریخ گذشته علیرغم ظاهر سالمشان می­توانند وسیلۀ حمل باکتری­ها و چسبیدن آنها به سطح شفاف چشم شوند.
اندوفتالیمیتیس
  • اندوفتالیمیتیس
  • روش درمان اندوفتالیمیتیس؛ استفاده از آنتی‌بیوتیک­ و یا داروهای ضد قارچ است. در این روش معمولاً از تزریق مستقیم دارو به چشم استفاده می‌کنند. در وضعیت‌های وخیم­تر از نوعی جراحی به نام « ویتروکتومی» برای درمان این نوع عفونت استفاده می­شود. 

    همچنین بخوانید: فمتولیزیک چیست؟

    Related Articles

    کامنت بگذارید