خانه سلامت چشم مراقبت‌های بعد از عمل کاشت لنز داخل چشمی

مراقبت‌های بعد از عمل کاشت لنز داخل چشمی

نویسنده تیم لوناتو
کاشت عدسی در چشم

مراقبت‌های بعد از عمل کاشت لنز داخل چشمی در بهبود سریع و حصول نتایج مورد انتظار حیاتی است. درواقع بعد از جراحی، چشمان شما در شرایط حساسی قرار دارد. به همین دلیل لازم است که به درستی از آن مواظبت کرده و اقدامات لازم را موبه‌مو انجام دهید. این مراقبت‌ها در واقع از قبل از عمل آغاز می‌شود و اولین قدم آن درک این فرآیند و کسب اطلاعات دقیق در مورد اتفاقی است که در حین آن برای چشمتان می‌افتد. این نوشته با همین هدف تألیف شده‌است.

اولین قدم؛ شناخت عمل کاشت لنز داخلی چشمی به زبان ساده!


هر چشم دارای یک عدسی ساخته‌شده از پروتئین و آب است که در پشت مردمک قرار می‌گیرد. عدسی نور را بر روی شبکیه متمرکز کرده و آن را به مغز شما می ‌فرستد. با افزایش سن، قابلیت این پروتئین‌ها تغییر کرده و قسمت‌هایی از عدسی کدر می‌شود. در این شرایط اجسام برای شما تار به نظر می‌رسد. این بیماری آب مروارید نام دارد.
آب مروارید یکی از دلایل نابینایی به خصوص در افراد مسن است. خوشبختانه امکان درمان این عارضه از طریق جراحی وجود دارد. در این روش عدسی مصنوعی جایگزین عدسی طبیعی چشم شده و دید شما واضح خواهد شد. در روش کاشت IOL ابتدا عدسی معیوب از چشم خارج شده و سپس عدسی مصنوعی که لنز نام دارد، داخل چشم کاشته می‌شود. البته این عمل به غیر از آب مروارید؛ نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را نیز اصلاح می‌کند.

دومین قدم؛ انجام دستورات قبل از عمل با هدف ایجاد شرایط بهتر برای بعد از عمل!


قبل از این عمل معاینات دقیقی از طریق چشم‌ پزشک انجام گرفته و شکل و اندازه دقیق قرنیه شما ارزیابی می‌شود. سپس نوعی قطره چشمی برای شما تجویز می‌شود که باید از چند روز قبل از عمل به‌طور مرتب مصرف کنید. اقداماتی که شما باید انجام دهید عبارتنداز:
• از چند روز قبل پوشیدن لنزهای تماسی را کنار بگذارید. به این ترتیب پزشک می‌تواند اندازه و فرم شبکیه شما را با دقت بالاتری ارزیابی کند.
• نام داروهایی که مصرف می‌کنید را از قبل به پزشکتان اطلاع دهید. چراکه مصرف بعضی از داروها باید از چند روز قبل از عمل متوقف شود. درضمن لازم است در مورد آلرژی، بیماری‌ها و هرگونه عمل جراحی قبلی نیز با پزشکتان صحبت کنید.
• قطره چشمی که پزشکتان تجویز می‌کند در ساعات مشخص‌شده و به طور منظم مورداستفاده قرار دهید.

کاشت عدسی داخل چشمی
کاشت عدسی داخل چشمی

سومین قدم؛ آگاهی از اتفاقی که حین این عمل برای چشم شما می‌افتد!


این عمل هیچگونه دردی را به شما اعمال نمی‌کند. همه مراحل انجام این عمل عبارتنداز:
• بی‌حس کردن چشم
• ایجاد یک برش کوچک در قرنیه
• تکه‌ کردن عدسی و خارج کردن آن از چشم
• قرار دادن عدسی مصنوعی در چشم

چهارمین قدم؛ آمادگی برای شرایطی که بعد از عمل باید انتظار داشته‌باشید!


پس از عمل جراحی، ممکن است به نور حساس باشید و احساس کنید یک جسم خارجی در چشم شما وجود دارد. درواقع بعد از کاشت تا چند روز در چشم خود احساس ناراحتی می‌کنید. در این شرایط پزشک برای شما داروی ضددرد تجویز می‌کند. اما در صورت داشتن درد شدید باید فوراً با چشم‌پزشک خود تماس بگیرید.
درضمن بینایی شما احتمالاً در چند روز اول پس از جراحی تا حدودی مبهم یا تار خواهد بود. این شرایط بعد از چند روز شروع به بهبود می‌کند، اما ممکن است تا چند هفته ادامه داشته‌باشد. معمولا بین 2 تا 4 هفته طول می‌کشد تا بینایی تثبیت شود. گاهی نیز سفیدی چشمان شما قرمز به نظر می‌رسد.

کاشت عدسی
کاشت عدسی

درواقع در هر جراحی احتمال بروز عوارض وجود دارد. در کاشت لنز داخل چشمی نیز عوارضی وجود دارد که البته بسیار نادر است. خونریزی یا عفونت شدید، قرمزی و تورم و نابینایی از جمله این عارضه‌ها محسوب می‌شود. به‌علاوه جداشدگی شبکیه که به معنای جدا شدن بخشی از سلول‌های عصبی چشم است در موارد خاص بعد از عمل اتفاق می‌افتد.
در مواردی نیز که باز هم به ندرت اتفاق می‌افتد بعد از مدتی حاشیه‌های کنار عدسی مصنوعی کدر می‌شود. نتیجه این است که درست مانند آب مروارید اجسام تار دیده می‌شود. در این شرایط چشم‌پزشک بااستفاده از لیزر و بدون درد، مشکل را حل می‌کند.

همچنین بخوانید: لنزهای داخل چشمی فیکیک برای چه کسانی مناسب است؟

پنجمین و آخرین قدم؛ مراقبت‌های بعد از کاشت لنز داخل چشمی!


بعد از عمل باید یک ساعت در محل بمانید. اما بعد از یک ساعت اجازه دارید که مرکز درمانی را ترک کنید. به طور معمول حدود ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد تا بعد از این عمل بهبودی کامل را به‌دست آورید. در طول این مدت زمان لازم است که اقدامات زیر را انجام دهید:
• روز بعد از جراحی باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید. پزشک شما محافظ را از روی چشمتان برداشته و وضعیت بیناییتان را بررسی می‌کند. پس از این جلسه جلسات دیگری برای شما تعیین می‌شود که باید در همه آنها شرکت کنید. این جلسات ابتدا به فاصله چند روز یکبار و سپس با فاصله چند هفته یکبار تنظیم می‌شود. حتی اگر فکر می‌کنید هیچ مشکلی ندارید باید در این جلسات شرکت کنید.
• ممکن است چشم‌پزشک به شما دستور بدهد که در تمام طول شب و روز چشمان خود را بپوشانید. این محافظ برای جلوگیری از لمس یا فشار دادن چشم در هنگام خواب و مراقبت از آن در برابر ضربه تصادفی به‌کار می‌رود.
• از انجام تمرینات ورزشی و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. درضمن به هیچ عنوان اجسام سنگین را بلند نکنید.
• چشمان خود را از تابش نور خورشید در امان نگه دارید. برای این کار لازم است که به‌هنگام بیرون رفتن از خانه حتماً از عینک آفتابی در سایز بزرگ استفاده کنید.


• از لمس کردن ، مالش دادن، فشردن و خاراندن چشم‌های خود خودداری کنید. به خصوص در 3 تا 5 روز اول چشمان خود را به هیچ عنوان لمس نکنید.
• در هنگام خواب حتماً از چشم‌بند استفاده کنید.
قطره‌های چشمی که پزشک شما تجویز می‌کند را به‌طور منظم استفاده کنید. پزشک به شما نحوه استفاده از این قطره‌های چشمی را آموزش می دهد. برای کاهش التهاب و کمک به جلوگیری از عفونت باید تا چند هفته پس از جراحی این قطره‌ها را مصرف کنید. البته لازم است که قبل از ریختن قطره در چشم دست‌های خود را بادقت بشویید.

قطره چشمی
قطره چشمی


• از داروهای تجویز شده برای کمک به کاهش خطر عفونت و التهاب استفاده کنید. عفونت یا التهاب جدی می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شما شود.
• سعی کنید تا زمانی که پزشکتان دستور می‌دهد، از چشمتان درمقابل ورود آب محافظت کنید.
• سعی کنید برای برداشتن اشیاء روی زمین از کمر خم نشوید، زیرا این کار می‌تواند باعث فشار بیش از حد به چشمان شما شود.
• از آنجایی که شما نوعی ایمپلنت دائمی در چشم خود دارید، خطرات بالقوه تا آخر عمر همراهتان است. از آنجایی که همه این خطرات در حال حاضر شناخته شده نیستند، باید تا پایان عمر به طور منظم توسط چشم پزشک معاینه شوید. به این منظور معاینات سالانه چشم به شما توصیه می‌شود. اما اگر نشانه‌ای از تابش نور چشمک‌زن، لکه‌های شناور یا نقاط توخالی (علائم جداشدگی شبکیه) در چشم خود می‌بینید، باید فوراً به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

منبع


https://www.webmd.com/eye-health/cataracts/intraocular-lens-implanthttps://www.fda.gov/medical-devices/phakic-intraocular-lenses/during-after-surgery

Related Articles

کامنت بگذارید