خانه سلامت چشمنکات مراقبت چشم علت تاری دید با لنز طبی یا رنگی

علت تاری دید با لنز طبی یا رنگی

نویسنده تیم لوناتو
علت تاری دید با لنز طبی و رنگی

علت تاری دید با لنز

علت تاری دید با لنز چشم طبی یا رنگی مشکل خیلی از افراد می باشد. تاری دید درست مثل این است که پرده‌ای از مه میان شما و جهان قرار گرفته‌باشد. این حس دقیقاً مثل نگاه کردن از شیشه مات یا عینکی است که بخار گرفته‌است. هرچند استفاده از لنز چشم استاندارد از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری می‌کند؛ با اینحال تاری یک چشم یا هر دو چشم با لنز ممکن است یک علت پیچیده‌تر داشته‌باشد.

اگر شما هم یکی از کسانی هستید که سؤال « چرا وقتی لنز می زارم تار می‌بینم؟» را از اطرافیانتان پرسیده‌اید، در این بخش به جواب سؤالتان می‌رسید. به احتمال زیاد دلیل تاری دید شما یکی از عوامل زیر است:

آسیب و آلودگی در لنز

برطبق اعلام سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) بین ۴۰ تا ۹۰ درصد از افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، به برنامه‌های مراقبتی از این وسیله پایبند نیستند. لنزی که به چشم می‌زنید ممکن است نرم یا سخت باشد. این لنز ممکن است یکبار مصرف باشد و یا قابلیت استفاده مجدد را داشته‌باشد. ممکن است لنز رنگی موجب تاری دیدتان شود و یا لنز طبی. به‌هر‌حال امکان ایجاد آسیب یا تجمع آلودگی در همه انواع لنز چشم وجود دارد. هر گونه خط و خش و آلودگی بر سطح لنز باعث تاری دید شما خواهد شد. با این‌وجود لنز نرم بیشتر از نرم سخت در معرض نفوذآلودگی است و حتماً باید از برنامه شست‌وشوی منظمی برخوردار باشد.

نسخه اشتباه لنز چشم

اگر لنز را بدون نسخه پزشک تهیه کرده‌اید یا از آخرین ملاقاتی که با چشم‌پزشک خود داشته‌اید خیلی وقت گذشته‌است، شک نکنید که علت تاری دید شما عدم سازگاری با وضعیت چشمتان است. شما در استفاده از لنز طبی باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کرده تا سازگاری وضعیت چشم و کم‌وکیف لنزتان بررسی شود.

تاری دید در اثر حرکت کردن لنز از جای صحیح آن

لنزها باید درست در مرکز چشم قرار بگیرند. اما گاهی لنزها مدام به اطراف حرکت کرده و دید شما را مختل می‌کنند. در این صورت احتمالاً با خارج کردن و قرار دادن مجدد لنزها مشکل حل می‌شود. بااینال اگر زیاد دچار این عارضه می‌شوید، بهتر است از چشم‌پزشکتان کمک بگیرید.

تاری دید به دلیل خشکی چشم

عواملی که باعث خشکی لنز شده و در نتیجه ممکن است به چشمان شما اسیب وارده کند شامل موارد زیر می باشد:

استفاده طولانی‌مدت از لنز

پوشیدن طولانی‌مدت لنز می‌تواند عاملی برای خشکی چشم و درنتیجه تاری دید باشد. درواقع لنزها به خصوص نوع نرم آن اجازه نمی‌دهند که اکسیژن به طور آزادنه در چشم به حرکت درآید. بنابراین خشکی چشم دیر یا زود اتفاق می‌افتد. اما این وضعیت در شرایطی که لنز برای طولانی‌مدت یا مثلاً شب تا صبح در چشم بماند، حادتر می‌شود.

نگهداری غلط لنز

اگر لنز را در زمان‌هایی که استفاده نمی‌کنید درون محلول مخصوص قرار ندهید، کیفیت آن نزول پیدا کرده و باعث خشکی چشم می‌شود.

عارضه‌های چشمی

گاهی پیش می‌آید که علت تاری دید با لنز رنگی یا طبی، عارضه‌هایی مربوط به قرنیه و بی‌ربط به لنز است. معمولاً اینگونه عارضه‌ها با پوشیدن لنز خود را نشان داده و یا شدیدتر می‌شوند. بااین‌وجود اگر مشکل تاری دید با شست‌وشوی اصولی لنز یا استفاده از عینک برطرف نشد، به احتمال زیاد علت اصلی یک بیماری چشمی است. به این‌ترتیب بیماری‌های چشمی که علت تاری دید می‌شوند عبارتنداز:

آب مروارید

این عارضه یکی از رایج‌ترین علت‌های تاری دید است که با بالا رفتن سن بروز پیدا می‌کند. البته عوامل دیگری مانند بیماری دیابت یا ضربه خوردن چشم در بروز آب مروارید نقش دارند. این بیماری ممکن است ابتدا در یک چشم ایجاد شده و با مرور زمان حادتر شود.

چشم صورتی

این بیماری در اثر استفاده از لنز نامرغوب و یا استفاده غلط از لنز به وجود می‌آید. چشم صورتی نیز یکی از عوامل تاری دید محسوب می‌شود.

تورم قرنیه یا دیستروفی فوکس علت تاری دید!

اینیک بیماری قرنیه است که می‌تواند باعث تاری دید شود. آکادمی چشم‌پزشکی امریکا (AAO) گزارش می‌دهد که بیماری دیستروفی فوکس لایه قرنیه را که مایع را از طریق چشم و خارج از قرنیه حرکت می‌دهد، درگیر می‌کند. در نتیجه این بیماری، قرنیه پر از مایع شده و متورم می‌شود. دید تار ممکن است در مراحل اولیه دیستروفی فوکس رخ دهد که در اول صبح شایع‌تر است. با پیشرفت بیماری دید تار در طول روز ادامه پیدا کرده و حتی تاول‌هایی ایجاد می‌کند. شما با مراجعه به چشم‌پزشک و معایتان دوره‌ای چشم از بروز هر کدام از این بیماری‌ها و سایر بیماری‌های عفونی چشم جلوگیری خواهید کرد.  

گلوکوم

در بیماری گلوکوم عصب بینایی چشم آسیب می‌بیند. یکی از عوارض این آسیب، تاری دید است.

دژنراسیون ماکولا

این بیماری باعث تاری دید مرکزی در افراد بالای ۶۵ سال می‌شود. در این بیماری یک نقطه کور در میدان دید شما ایجاد می‌گردد که همان عامل تاری دید در شما است.

همه عارضه‌هایی که با تاری دید ناشی از بیماری بروز پیدا می‌کنند!

چنانچه با شست‌وشوی لنز تاری دیدتان از بین نرفت، باید به دنبال علت‌های ریشه‌ای‌تر باشید. هر کدام از علائم زیر می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در سلامت چشم شما باشد:

  • خشکی چشم
  • دوبینی
  • خیره‌شدن ناخوآگاه به نور
  • دید ضعیف در شب
  • افزایش حساسیت به نور
  • قرمزی یا درد چشم
  • خارش یا ترشح چشم
  • مشکل در تشخیص رنگ‌ها

روش‌های برطرف کردن تاری دید ناشی از لنز

حالا که علت دید تار با گذاشتن لنز را می‌دانید، باید بدانید که این معظل چطور برطرف می‌شود. اولین کاری که باید انجام بدهید این است که لنز را از چشمتان خارج کرده و عینک بزنید، چنانچه تاری دید شما برطرف شد، مشخص می‌شود که مشکل از لنز است. در این شرایط:

  • شست‌وشوی اصولی و مرتب لنز: تجمع پروتئین و جرم بر روی لنز ناگزیر است. بنابراین شما باید به طور مرتب لنزها را با استفاده از محلول ضدعفونی‌کننده با دقت بشویید. برای این کار ابتدا دست‌های خود را با دقت بشویید. درضمن حتماً از محلول شستشوی مخصوص به نوع و برند لنزتان استفاده کرده و به هیچ عنوان از آب استفاده نکنید. پس از شست‌وشو باید لنزهای شما کاملاً شفاف و واضح به نظر برسند.
  • به کار بردن روش صحیح استفاده از لنز چشم: اگر ساعات مجاز استفاده از لنز را رعایت کنید، چشمتان دچار خشکی نشده و درنتیجه عوارضی مانند تاری دید بروز پیدا نمی‌کند. به علاوه قطره‌های تخصصی برای برطرف کردن خشکی ناشی از پوشیدن لنز وجود دارد. البته قبل از خرید این محصولات باید برند و نوع لنز چشم خود را درنظر بگیرید.
  • مراجعه منظم به چشم‌پزشک: چشم‌پزشک کوچکترین تغییرات در وضعیت چشم شما را تشخیص می‌دهد و درصورت لزوم نسخه جدید برای لنز طبی می‌نویسد.
  • خرید لنز چشم با کیفیت: لنز باکیفیت سطح صاف و شفافی داشته و از یک برند معتبر برخوردار است. هیچ اقدامی به اندازه خرید لنز چشم اورجینال نمی‌تواند از عارضه‌هایی مانند تاری دید یا دیگر مشکلات چشمی پیشگیری کند. لوناتو با همین هدف انواع لنز رنگی طبی، لنز طبی و لنز رنگی را آن هم از انواع برندهای اصل خارجی عرضه می‌کند.
علت تاری دید با لنز رنگی چیست؟

وجود آلودگی روی لنز، خط و خش افتادن روی لنز رنگی، حرکت لنز در چشم و عدم قرار گرفتن آن در مرکز چشم علت آن باشد.

چرا وقتی لنز می زارم تار میبینم؟

بهتره از استفاده مداوم از لنز چشم رنگی و یا لنز طبی غیر استاندارد بپرهیزید. شاید شماره لنز طبی شما تغییر کرده بذاب تعیین مجدد نمره چشم به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

https://www.nvisioncenters.com/contacts/cloudy-vision/
https://www.atlanticeyeconsultants.com/services-and-patient-education/blog/2019/4/25/blurry-vision-with-contacts-read-this/
https://www.perfectlens.ca/articles/how-to-fix-blurry-contacts

Related Articles

1 کامنت

مستانه 13 اردیبهشت 1401 - 23:52

من از یک برند خوب لنز خریدم لنز رو طبق دستور آماده و استفاده کردم و از همون بار اول با گذاشتن لنز تار میدیدم بدون لنز مشکلی ندارم ولی تا لنز رنگی نو رو گذاشتم تار میبینم هم از لنز هم مایع لنز خوب استفاده میکنم دستهایم رو قبل استفاده میشورم و لنز رو هم با مایع خودش میشورم ولی هر بار میزارم مه جلوی چشمم رو میگیره

پاسخ

کامنت بگذارید