خانه سلامت چشم آفتاب سوختگی چشم چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

آفتاب سوختگی چشم چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

نویسنده تیم لوناتو
آفتاب سوختگی چشم

آفتاب سوختگی چشم (Photokeratitis)

آفتاب سوختگی چشم (فتوکراتیت) زمانی بروز می‌کند که چشم‌ها بیش از حد در معرض نور ماوراءبنفش (UV) پرتوهای خورشید قرار بگیرند.

علائم فتوکراتیت علاوه بر سوزش چشم شامل حساسیت به نور، چشم درد، احساس وجود شن و سنگریزه در چشم، آب آمدن از چشم‌ها و دیدن هاله در اطراف منبع نور است.

فوتوکراتیت یا «کراتیتیس اشعه ماورابنفش» یک التهاب قرنیه است که مایع شفافی جلوی چشم را می‌گیرد.

در واقع Pterygium شکل‌گیری نوعی بافت بر روی سفیدی چشم است که ارتباط مستقیمی با تشعشعات ماورا بنفش خورشیدی دارد و می تواند دید انسان را مختل کند که در مواردی درمان آن نیازمند عمل جراحی است.

بر این اساس متخصصین تاکید دارند که تمامی کودکان و بزرگسالان از عینک‌های آفتابی استفاده کنند که 100 درصد تشعشعات UV-A و UV-B خورشیدی را بلوکه می‌کند.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه لوناتو

آفتاب سوختگی چشم

آفتاب‌سوختگی چشم در زمستان

حواستان باشد که آفتاب‌سوختگی چشم‌ها ممکن است در زمستان هم بروز کند و فقط به تابستان محدود نمی‌شود.

باید بدانید که برف، ۸۵ درصد از پرتوهای فرابنفش خورشید را منعکس می‌کند. که این تابش‌ها اختلال دردناکی در قرنیه چشم ایجاد می‌کنند که اصطلاحا «برف‌کوری» به آن گفته می‌شود. همان‌طور که از نام این بیماری مشخص است، به علت قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور فرابنفشی است که از برف بازتابیده می‌شود.

در برف‌کوری، در نتیجه‌ی آفتاب‌سوختگی قرنیه، تاول‌های کوچکی روی سطح قرنیه تشکیل می‌شوند که بسیار دردناک است و موجب از دست دادن قدرت بینایی به طور موقت نیز می‌شود.

هر ۱۰ هزار پایی که انسان از سطح دریا بالا می‌رود، ۵ درصد اشعه فرابنفش افزایش می‌یابد. یعنی وقتی در کوه‌ها در حال اسکی کردن هستید، تابش‌ها بسیار بیشتر هستند. بنابراین بسیار ضروری است که در چنین مواقعی حتما از عینک‌های پهن آفتابی استفاده کنید تا چشم‌ها در برابر انعکاس نور از برف محافظت شوند.

عینک آفتابی در روزهای برفی

اگر از عینک آفتابی استفاده نکنید…

آفتاب سوختگی چشم

تقریبا تمام قسمت‌های بدن توسط پوست پوشیده شده است و به همین دلیل تاثیر اشعه ماورای بنفش روی پوست دیده می‌شود.

همان‌طور که اشعه ماورای بنفش پوست را می‌سوزاند و برنزه می‌کند، روی پوست پلک هم تاثیر می‌گذارد. اما چشم تنها جایی است که قسمتی از آن را پوست نمی‌پوشاند؛ مثل قرنیه و ملتحمه که به طور مستقیم در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار دارد.

تابش مستقیم اشعه ماورای بنفش و بازتابی که از مناطق مختلف دارد، باعث می‌شود ملتحمه و قرنیه تحت تاثیر قرار بگیرند و دچار عوارضی مانند بیماری ناخنک شوند. چون عقیده بر این است که شاید اشعه ماورای بنفش زمینه‌ساز ایجاد ناخنک چشم باشد.

نقش اشعه UV در آفتاب‌سوختگی‌ چشم‌ها

درباره تاثیر اشعه ماورای بنفش بر چشم‌ها می‌توان این طور توضیح داد که، وقتی جوشکاران بدون استفاده از محافظ جوشکاری می‌کنند، دچار سوزش چشم می‌شوند. علت این سوزش نیز زخم‌های ایجاد شده روی قرنیه است که باعث می‌شود این افراد به نور حساس شوند، اشک ریزش پیدا کنند و تا مدتی نتوانند چشم‌هایشان را باز نگه دارند.

اگر اشعه ماورای‌بنفش برای مدتی طولانی به چشم بتابد، همین عوارض را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل اگر برای مدتی طولانی در برف راه بروید یا کنار دریا بمانید، ممکن است دچار این حالات شوید.

اشعه ماورای بنفش باعث می‌شود سطح قرنیه و ملتحمه زخم شده و در آن سوختگی ایجاد شود. در نتیجه چشم فرد دچار درد، سوزش و ناراحتی خواهد شد.

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماورای بنفش خورشید احتمال ابتلا به آب مروارید را هم افزایش می‌دهد.

مقداری از اشعه ماورای بنفش توسط قرنیه فیلتر می‌شود، ولی مقدار کمی نیز ممکن است به چشم راه پیدا کند و امکان بروز آب مروارید را افزایش دهد؛ در این شرایط به خصوص میان افراد سیگاری احتمال ابتلا به آب مروارید بیشتر می‌شود.

  • آب مروارید (کاتاراکت) چیست؟

حتی ممکن است مقداری از لنز هم عبور کند، به شبکیه برسد و آن را بسوزاند. در نتیجه دید شخص کاهش می‌یابد.

سوالات رایج در مورد آفتاب سوختگی چشم

اثرات منفی آفتاب روی چشم‌ها چیست؟

تابش آفتاب و نور، علاوه بر اینکه روی پوست پلک تاثیر می‌گذارد، ممکن است اثراتی روی ملتحمه و قرنیه چشم نیز داشته باشد. همچنین ممکن است با تاثیر گذاشتن روی عدسی چشم، احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد، یا شبکیه را بسوزاند و دید مرکزی را مختل کند.

علائم آفتاب سوختگی چشم‌ها چیست؟

علائم فتوکراتیت علاوه بر سوزش چشم شامل حساسیت به نور، چشم درد، احساس وجود شن و سنگریزه در چشم، آب آمدن از چشم‌ها و دیدن هاله در اطراف منبع نور است.

چگونه از آفتا‌ب‌سوختگی چشم پیشگیری کنیم؟

همیشه در بیرون از خانه، حتی در زمستان عینک آفتابی استاندارد استفاده کنید؛ عینکی بخرید که حتما ضد UV باشد.

آفتاب‌سوختگی قرنیه چیست؟

در برف‌کوری، در نتیجه‌ی آفتاب‌سوختگی قرنیه، تاول‌های کوچکی روی سطح قرنیه تشکیل می‌شوند که بسیار دردناک است و موجب از دست دادن قدرت بینایی به طور موقت نیز می‌شود.

Related Articles

کامنت بگذارید