خانه سلامت چشمعمل چشم فمتولیزیک چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

فمتولیزیک چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

نویسنده تیم لوناتو
فمتولیزیک چیست

فمتولیزیک چیست

فمتولیزیک چیست ؟ فمتولیزیک یا زدلیزیک یک جراحی بدون استفاده از تیغ جراحی است که در آن جراح از دو نوع لیزر استفاده می کند. اگر شما از نزدیک شدن تیع جراحی به چشمتان می ترسید، فمتو لیزیک انتخاب خوبی برای شماست.

فمتولیزیک (femto LASIK) در حال حاضر کارآمدترین تکنولوژی موجود در زمینه جراحی لیزر چشم به شمار می‌آید.

«لیزیک» مخفف استفاده از لیزر در ضخامت بسیار پائین است که روشی است که در این نوع عمل از آن استفاده می‌شود.

«فمتو» بیانگر تکنولوژی است که در این مورد جدیدترین نوع لیزر است: فمتوسکند.

لیزر فمتوسکند چیست؟

لیزر فمتوسکند (femtosecond) شامل برش فلپ نازک میکروسکوپی بر روی سطح قرنیه است، سپس لیزر اکسمر (Excimer) برای اصلاح هر گونه خطای انکساری موجود استفاده می‌شود.

با فیمتو لیزیک می‌توان به راحتی و با موفقیت نمره‌های دیوپتر چشم بین ۱۲- و ۶+ را درمان کرد. می توان گفت معمولا افرادی که می توانند LASIK داشته باشند، کاندید عمل جراحی فمو لیزیک نیز هستند.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

فمتولیزیک چیست

مزایای فمتولیزیک چیست؟

جراحی لیزر Femtosecond برای بیماران بسیار آسان تر است چون هیچ تیغی در کار نیست! و روند برش بسیار دقیق تر و ایمن تر از راه قدیمی است. می توانیم برخی از مزایای دیگر را نیز ذکر کنیم:

  1. جراح می تواند ضخامت برش را پیش بینی کند (تمام پروسه می تواند بر روی یک کامپیوتر تماشا و کنترل شود.)
  2. خطر ایجاد خراش در حین جراحی کاهش می یابد
  3. خطر آستیگماتیسم پس از عمل کاهش می یابد
  4. گاهی اوقات این نوع لیزر ممکن است به پزشک کمک کند تا یک لایه نازکتر از سطح قرنیه را برش دهد تا نزدیک بینی را به شکل قابل توجهی بهبود دهد.
  5. در جراحی femto LASIK گزینه های بیشتری در اندازه برش، جهت و شکل جراحی برای انتخاب وجود دارد
  6. بخشی از لایه قرنیه که توسط لیزر femtosecond برش داده می شود، می تواند خیلی بهتر دوباره جایگذاری شود و این خطر جابه جایی را کاهش می دهد.
  7. دوره ریکاوری (زمان بهبودی) این روش کوتاه تر از سایر روشها است
  8. کاهش خطر عوارض جانبی
  9. کاهش خطر ابتلا به عفونت
  10. کاهش میزان درمان مجدد

چه افرادی مناسب فمتولیزیک نیستند؟

کسانی که عفونت‌های ویروسی چشم، تبخال، دیابت، قوز قرنیه و هر بیماری دیگری که نیاز به درمان کورتیزون دارند، مناسب فمتولیزیک نیستند.

برای مشکلات بینایی مرتبط با سن، که در بعضی موارد به عنوان پیر چشمی شناخته می‌شود، فمتولیزیک راه حل ایده آلی نیست. در اینجور موارد ما استفاده از لنزهای چند منظوره را پیشنهاد می‌کنیم.

افرادی که از چشم بسیار خشک رنج می‌برند یا قرنیه نازک دارند اغلب برای جراحی فمتولیزیک در نظر گرفته نمی‌شوند. با روش جایگزین اما عالی پی آر کی به نتیجه بهتری دست می‌یابند.

بیشتر بخوانید: خطرات لیزیک چشم

چه کسانی می توانند جراحی فمتولیزیک داشته باشند؟

متخصصان می گویند تقریبا هر کسی که مبتلا به نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم است، کاندیدی خوب برای لیزر فمتوسکند است. اگر سن شما بین 18 تا 60 سال باشد و خطاهای انکساری شما در طی یک سال گذشته تغییر نکرده باشد، FEMTO LASIK می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

فمتولیزیک چیست

عوارض و خطرات فمتولیزیک چیست

عوارض ناشی از جراحی فمتو لیزیک بسیار نادر است. اما برخی از مواردی که ممکن است رخ دهد را اشاره می کنیم:

  • برش ممکن است کامل نباشد
  • قسمت برش داده شده ممکن است جابه‌جا شود
  • ممکن است در برش ها چروک ایجاد شود
  • التهاب و عفونت چشم ایجاد شود

اما در کل باید بدانید که جراحی لیزر چشم فمتولیزیک بی‌خطرتر از استفاده از لنزهای روزانه است. با این حال، احتمال این رخداد کمتر از 0.5٪ است. مانند تمام انواع جراحی‌ها، خطر محدود عفونت و التهاب وجود دارد. قطره چشم و عینک‌های محافظ برای کاهش چنین خطری به شما داده می‌شود.

هر گونه کاهش موقت در تولید اشک را می‌توان با قطره‌های مرطوب کننده‌ی چشم و پلاگ‌های مجرای اشک درمان کرد. خطر کاهش دید در شب وجود ندارد. درواقع خلاف این موضوع صحت دارد؛ درمان لیزر، کنتراست در شرایط کم نور را افزایش می‌دهد.

خرید لنز چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

فمتولیزیک چیست

هزینه عمل فمتولیزیک چقدر است؟

عواملی که می‌توانند بر هزینه‌ی فمتولیزیک تاثیر بگذارند شامل محل انجام عمل، نوع کلینیک یا بیمارستانی که عمل انجام می‌شود و انتخاب یک درمان لیزری سفارشی است. مهم‌تر از آن تجربه‌ی جراح لیزیک و اقداماتی است که برای کاهش خطر عوارض لیزیک و به حداقل رساندن رضایت شما از نتیجه لیزیک انجام می‌دهد.

سوالات رایج در مورد فمتولیزیک

فمتولیزیک عوارض دارد؟

فمتولیزیک امکان ایجاد چنین برش نازک و یکنواختی از فلپ قرنیه را فراهم می‌کند بطوری که عملاً هیچ عوارض جانبی وجود ندارد.

عمل فمتولیزیک درد دارد؟

در طول عمل، لیزر فمتولیزیک فشار کمتر بر روی چشم اعمال می‌کند. این به این معنی است که بیمار ناراحتی بسیار کمی را تجربه خواهد کرد.

فمتولیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

تقریبا هر شخص 18 تا 60 سال که مبتلا به نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم است می‌تواند با استفاده از روش فمتولیزیک درمان شود.

چه کسانی نباید فمتولیزیک کنند؟

افرادی که از چشم بسیار خشک رنج می‌برند یا قرنیه نازک دارند اغلب برای جراحی فمتولیزیک در نظر گرفته نمی‌شوند. این افراد با روش پی آر کی به نتیجه بهتری دست می‌یابند.

Related Articles

کامنت بگذارید