خانه سلامت چشمعمل چشم فمتولیزیک بهتر است یا عمل لازک؟

فمتولیزیک بهتر است یا عمل لازک؟

نویسنده تیم لوناتو
فمتولیزیک یا لازک

فمتولیزیک یا لازک

فمتولیزیک یا لازک ؟ کدام بهتر است؟ باید این مساله را همیشه مدنظر داشته باشید که تفاوت تمام روش‌های مختلف اصلاح لیزری چشم در نحوه برش و برداشتن لایه‌ی اپیتلیوم قرنیه چشم است.

در روش فمتولیزیک، این برش توسط دستگاه لیزر انجام می‌شود و این امرباعث دقت بالای این عمل است. سپس این لایه بعد از تابش لیزر اکسمر (Excimer)، بجای خود برگردانده می‌شود.

اما در لازک، لایه اپیتلیوم با دستگاهی بنام میکروکراتوم برش داده و لبه ی آن خم می‌شود تا نور لیزر به سطح قرنیه بتابد.

تفاوت فمتولیزیک در این است که این کار توسط دستگاه بسیار پیشرفته ای با اشعه ی لیزر بسیار دقیق صورت می پذیرد. این تفاوت باعث می شود که در روش فمتولیزیک بتوان قرنیه های نازک را هم تحت عمل لیزری قرار داد. چرا که لایه برداشته شده توسط نور لیزر بسیار نازک تر از لایه ایست که در لازک برداشته می شود.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

فمتولیزیک و لازک

فرق فمتولیزیک و لازک چیست؟

ضخامت قرنیه بیمار در این كه چشم پزشك جراحی لازك را برای بیمار تجویز كند حائز اهمیت است به طوری كه اگر قرنیه بیمار زیادی نازك باشد، معمولا لازك به جای لیزر پیشنهاد می شود.

در جراحی لیزیك، لایه ای از قرنیه بریده و برداشته می شود و پس از آن كه زیر آن تراشیده شد، لایه بار دیگر سر جای خود قرار می گیرد اما درلازك، سطحی ترین لایه قرنیه بدون برداشتن، برش داده و درمان می شود و بنابر این استفاده عوارضی مانند جا به جایی لایه بریده شده قرنیه و... در لازك ایجاد نمی شود.

فمتولیزیک یا لازک ؟ تفاوت در دوره نقاهت پس از عمل هم در این امر موثر است. دوره نقاهت بیمارانی كه تحت عمل لیزیك قرار می گیرند فقط 3-1 روز است.

در حالی كه بیمارانی كه تحت عمل لازك قرار گرفته اند باید 4-3 روز استراحت مطلق داشته باشند. پس از آن نیز تقریبا بین 3-1 ماه طول می كشد تا نتیجه نهایی عمل را ببینند و بینایی شان كامل شود. با این حال در این دوره چند ماهه نیز قادرند از پس امور روزمره شان برآیند.

همچنین، بیماران جراحی شده توسط لازك تا مدتی پس از جراحی به نور حساس می شوند.

خرید لنز چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

لیزر فمتولیزیک چیست؟

لیزر فمتولیزیک (Femto Lasik) با استفاده از اصول از هم گسیختگی بافتی عمل می‌کند. جراح با استفاده از انرژی لیزر مادون قرمز الگویی از فضاهای بسیار کوچک و همپوشانی در زیر سطح قرنیه ایجاد می‌کند.

لیزر در سرعت بسیار بالا عمل می‌کند. این تکانه‌های لیزری بسیار قوی بدون ایجاد گرما یا تماس با بافت اطراف باعث از هم جدا شدن بافت قرنیه در سطح مولکولی می‌شود. همانطور که لیزر به سمت بالا و پایین چشم حرکت می‌کند، فلاپ قرنیه کامل تشکیل می‌شود.

بعد از ایجاد فلپ، جراح آن را با یک ابزار با طراحی مخصوص بالا می‌برد. لیزر اکسیمر سپس برای بریدن برش‌های نازک قرنیه و در انجام صحیح اصلاحات انکساری استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خطرات لیزیک چشم

عمل لازک چیست؟

در عمل لازک اشعه بدون لایه برداری از قرنیه و تنها پس از برداشتن اپیتلیوم سطح قرنیه (بافت پوششی قرنیه)، به سطح قرنیه اصابت می‌کند.

از مزایای لازک این است که خشکی چشم ناشی از جراحی لازک نسبت به روش‌های دیگر بسیار کمتر است.

افرادی که قرنیه شیب‌دار یا بسیار باریک دارند، گزینه مناسبی برای عمل جراحی لازک هستند و عمل جراحی لیزیک در این افراد بسیار دشوار است. افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم هم بهتر است لازک کنند.

بیشتر بخوانید: لازک چیست؟

فمتولیزیک یا لازک

سوالات رایج در مورد تفاوت فمتولیزیک و لازک

علت تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک چشم چیست؟

تاری دید بعد از فمتولیزیک، یک روند برای ترمیم اصلاح دید است و با تاری دید قبل از عمل متفاوت است. تار شدن چشم پس از فمتولیزیک به دلیل تابش لیزر بر سطح قرنیه و برداشتن لایه ای نازک از آنست.این لایه به مرور ترمیم می شود و وضوح دید شما بازمیگردد.

هزینه عمل فمتولیزیک چشم چقدر است؟

عوامل مختلفی می توانند بر هزینه عمل فمتولیزیک چشم تاثیرگذار باشند. از جمله باید به محل زندگی شما، نوع شرایطی که برای چشمان شما در نظر گرفته می شود و اینکه آیا شما تصمیم به لیزیک بصورت سفارشی را دارید یا خیر بستگی دارد.

فرق فمتولیزیک و عمل لازک چیست؟

در جراحی لیزیك، لایه ای از قرنیه بریده و برداشته می شود و پس از آن كه زیر آن تراشیده شد، لایه بار دیگر سر جای خود قرار می گیرد. اما در لازك، سطحی ترین لایه قرنیه بدون برداشتن، برش داده و درمان می شود و بنابر این، عوارضی مانند جا به جایی لایه بریده شده قرنیه و ... در لازك ایجاد نمی شود.

شغل بیمار در انتخاب فمتولیزیک یا لازک تاثیر دارد؟

بله، شغل بیماران هم در این انتخاب تاثیر دارد و برای مثال بیمارانی مانند بوكسورها كه معمولا به چشم شان ضربه می خورد برای جراحی لیزیك مناسب نیستند

Related Articles

کامنت بگذارید