خانه سلامت چشمعمل چشم بعد از عمل لازک چه علائم موقتی به وجود می‌آید؟

بعد از عمل لازک چه علائم موقتی به وجود می‌آید؟

نویسنده تیم لوناتو
عوارض بعد از عمل لازک

عوارض بعد از عمل لازک

ریسک عوارض بعد از عمل لازک کمتر از ۴% است. این عوارض جانبی عمدتاً موقتی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. باید بدانید عمل لازک و لیزیک از جمله جراحی‌های بسیار رایج و در عین حال با راندمان موفقیت بالا در سراسر دنیا هستند.

اصلاح عیوب انکساری با روش جراحی لیزری چشم مانند عمل لازک و لیزیک می‌تواند جایگزینی برای عینک یا لنزهای تماسی بوده و مشکلات بینایی از جمله دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم را برطرف کند. در این روش‌ها، پس از ایجاد یک برش در لایه خارجی قرنیه بوسیله لیزر، سطح لایه زیرین اصلاح می‌شود تا امکان فوکوس مناسب نور بر روی شبکیه فراهم آید.

اصلاح بینایی کمتر از حد انتظار

البته این اتفاق را نمی‌توان جزء عوارض بعد از عمل لازک یا لیزیک محسوب کرد، چرا که بیشتر مرتبط با سطح انتظار بیمار است. افراد مختلف، پاسخ‌های متفاوتی بعد از عمل از خود نشان می‌دهند مثلاً سرعت التیام زخم در افراد مختلف، متفاوت است. بعضی افراد حتی پس از التیام کامل همچنان برای انجام بعضی فعالیت‌های خاص مانند مطالعه یا رانندگی نیاز به عینک خواهند داشت. در حقیقت، این اتفاق به این خاطر رخ می‌دهد که عوامل مختلفی از جمله سن فرد نقش تعیین کننده‌ای در میزان بهبودی بعد از عمل لازک و لیزیک دارند. با این حال، در چنین حالتی ممکن است جراحی ثانویه تجویز شود تا عملکرد بینایی ارتقا یابد.

مشکلات ناشی از ایجاد برش در لایه خارجی چشم

وارد شدن قطره آب به چشم، مالش چشم یا ضربه ناگهانی پس از عمل لازک و لیزیک می‌تواند فرآیند ترمیم لایه برش خورده را دچار مشکل کرده یا باعث حرکت آن شود.

عوارض بعد از عمل لازک : خشکی چشم

پس از عمل ممکن است فرد دچار خشکی چشم و در نتیجه خارش و سوزش شود. این عوامل فرد را تحریک به مالیدن و خاراندن چشم کرده که ریسک جابجا شدن لایه برش خورده و اختلال در فرآیند ترمیم را افزایش می‌دهد. لذا بعد از عمل لازک و لیزیک قطره اشک مصنوعی باید استفاده شود.

مشاهده هاله یا درخشش خیره کننده

یکی از عوارض بعد از عمل لازک مشاهده هاله نوری است. این اتفاقات طی ماه اول پس از جراحی ممکن است مشاهده شوند که البته بخشی از فرآیند التیام طبیعی چشم محسوب می‌شوند که پس از مدتی برطرف خواهند شد.

عوارض بعد از عمل لازک

عفونت چشم

همانند تمام انواع جراحی‌ها، در این مورد نیز ریسک ایجاد عفونت وجود دارد. لذا توصیه می‌شود چند روز قبل و بعد از جراحی از خیس کردن چشم، استحمام و استفاده از لوازم آرایش خودداری شود.

برداشتن کمتر یا بیش از حد از بافت قرنیه بوسیله لیزر

این اتفاقات نیز ممکن است حین جراحی رخ دهند. اگر کمتر از حد از بافت قرنیه برداشته شود معمولاً با یک جراحی مجدد اصلاح مناسب صورت می‌گیرد، اما اگر بیش از حد از بافت برداشته شود اصلاح این شرایط معمولاً فرآیند سختی خواهد بود. بنابراین انتخاب جراح باتجربه برای انجام عمل بسیار مهم است.

لازک چیست

لیزیک چیست

ایجاد آستیگماتیسم

اگر حین استفاده از لیزر برای اصلاح بافت قرنیه، برداشتن بافت بطور یکنواخت انجام نشود می‌تواند باعث ایجاد آستیگماتیسم شود. در این صورت نیاز به جراحی مجدد یا استفاده از عینک است.

شرایطی که ریسک ایجاد عوارض بعد از عمل لازک یا لیزیک را تشدید می‌کنند عبارتند از:

  • ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید
  • سیستم ایمنی ضعیف در نتیجه مصرف دارو یا ابتلا به ایدز
  • خشکی چشم مزمن
  • بینایی ناپایدار در اثر مصرف دارو، تغییرات هورمونی، بارداری، شیردهی یا افزایش سن
  • التهاب در قرنیه یا عنبیه، آب سیاه، آب مروارید، جراحات چشم یا پلک

سوالات رایج در مورد عوارض بعد از عمل لازک

سوزش چشم چند روز بعد از لازک طبیعی است؟

ناراحتی در طول اولین روزهای پس از انجام عمل جراحی مانند سوزش خفیف و حساسیت به نور، عادی و مورد انتظار است. در هفته‌ها و ماه‌های اول پس از انجام عمل‌های جراحی ممکن است شما برخی عوارض مانند دید هاله‌ای، خیرگی در محیط‌های کم‌نور به خصوص در هنگام شب، خشکی چشم، دید مه‌آلود و کاهش تیزی چشم را تجربه کنید. در بسیاری از موارد، این مشکلات موقتی بوده و پس از شش ماه به طور کامل از بین می‌روند.

چه افرادی می توانند عمل لازک را انجام دهند؟

افرادی که قصد دارند عمل لازک را انجام دهند، باید در رده ی سنی بالای 18 سال قرار داشته باشند چرا که تا قبل از آن، شماره ی چشم به ثبات لازم نرسیده است.
فرد باید به مدت حداقل 6 ماه تحت نظر چشم پزشک بوده و شماره ی چشم خود را بررسی کند و در صورت ثابت شدن آن قادر به انجام این عمل خواهد بود.

بعد از عمل لازک می توان استخر رفت؟

به مدت حداقل 3 تا 4 هفته از رفتن به استخر و شنا کردن خودداری کنید.

احتمال دارد بعد از لازک دوباره چشم ضعیف شود؟

بله. زمانی که بینایی شما پس از انجام عمل لیزر چشم به اندازه مطلوب نباشد نشان‌دهنده این است که چشم شما به روشی قابل پیش‌بینی نسبت به عمل لیزر واکنش نشان نداده است. یکی دیگر از دلایل احتمالی این است که بینایی شما به مدت کوتاهی پس از انجام عمل لیزیک بهبود یابد اما به مرور زمان و در دوران بهبودی پس از عمل دوباره شرایط چشم شما به عقب بازگردد.

بارداری روی عمل لازک تاثیر دارد؟

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند بر چشم‌ها نیز اثر بگذارد، بسیاری از جراحان توصیه می‌کنند که چند هفته پس از زایمان عمل جراحی چشم را انجام دهید.

منبع: دکتر میر محمد صادقی

Related Articles

1 کامنت

ط ب 29 خرداد 1402 - 19:39

سلام من واسکولیت وگنر دارم البته خاموش هست و تحت درمان هستم با مصرف روزانه ۱ چهارم پردنیزولون ۵
میخوام ببینم عمل لیزیک چقدر ریسک برای من داره و در صکرت ترمیم نشدن قرنیه چ باید کرد؟
آیا راهی وجود داره که بشه روند ترمیم قرنیه را متوجه شد

پاسخ

کامنت بگذارید