خانه سلامت چشمعمل چشم «فمتولیزیک» با «اسمایل» چه فرقی دارد و کدام یک بهتر از دیگری است؟

«فمتولیزیک» با «اسمایل» چه فرقی دارد و کدام یک بهتر از دیگری است؟

نویسنده فروغ بیداری
فمتولیزیک و اسمایل

فمتولیزیک و اسمایل

فمتولیزیک و اسمایل تقریبا شبیه هم هستند. در هر دو روش جراحی از لیزر فمتوسکند برای اصلاح عیوب انکساری استفاده می‌شود. اما تفاوتشان این است که در روش اسمایل، فلپ در قرنیه ایجاد نمی شود و از لیزر اگزایمر هم استفاده نمی شود.

در ادامه به طور مجزا هر کدام از این روش‌ها را توضیح داده‌ایم تا بهتر متوجه شباهت‌ها و تفاوت‌های فمتولیزیک و اسمایل بشوید. با لوناتو همراه باشید.

عمل SMILE

یکی از جراحی‌های پیشرفته و جدید برای اصلاح عیوب انکساری چشم «اسمایل» نام دارد. این روش شبیه فمتولیزیک است. با این تفاوت که فلپ در قرنیه ایجاد نمی شود و از لیزر اگزایمر هم استفاده نمی شود. در نتیجه، فاقد عوارض فلپ قرنیه است.

در جراحی چشم اسمایل فقط با یک لیزر فمتوسکند، دیسک خیلی ظریفی به نام لنتیکول از بافت داخلی قرنیه جدا می کنند و بعد از آن با ایجاد یک برش فوق العاده ظریف، دیسک برداشته می‌شود.

این تکنیک جراحی چشم به جهت ترمیم ملایم شکل قرنیه کاربرد دارد و قادر است میوپی (نزدیک‌بینی) را درمان کند. روش اسمایل به طور کامل بدون ایجاد فلپ قرنیه یا تبخیر بافت صورت می گیرد.

این اصلاح فقط با لیزر فمتوسکند انجام می‌شود: کل عمل جراحی لیزر (برش و لیزرینگ عدسی) در یک مرحله درمانی با لیزر VisuMax Femtosecond انجام می‌شود.

اسمایل را می‌توان با محدوده نزدیک بینی زیاد تا قطر 10 دیوپتر انجام داد.

روش جراحی اسمایل، در طولانی مدت با شانس کمتری برای بازگشت شماره چشم همراه است و در طولانی مدت، ثبات بالایی ایجاد می‌کند.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

فمتولیزیک و اسمایل

ریلکس اسمایل برای چه کسانی مناسب است؟

عمل جراحی ریلکس اسمایل برای کسانی که از نزدیک بینی چشم ضعیف با نمره بین -0.5 تا -10 دیوپتر و قدرت کیلیندریکال (آستیگماتیسم) تا -5D دارند، مفید است.

فرد ایده آل برای این عمل دارای شرایط زیر است:

  • سن بالای 18 سال
  • ضعیفی چشم باید برای یک سال پایدار باشد و در غیر این صورت چشم شما باید سالم باشد
  • از طریق معاینه و چند تست ویژه مناسب بودن چشمان شما برای انجام این نوع عمل ارزیابی خواهد شد.

چند وقت بعد از عمل اسمایل می‌توان شنا کرد؟

بهبودی واقعی بعد از عمل ریلکس اسمایل سریعتر از دیگر روش‌هاست. این امر به این دلیل است که هیچ‌گونه برشی در لایه بیرونی عدسی در این روش وجود ندارد. برش کوچک که از طریق آن عدسی خارج می شود، خیلی سریع و تا پایان همان روز یا بعد از آن بهبود می‌یابد. از آنجا که خطرات مربوط به مسائل مربوط به فلپ وجود ندارد می توان در هفته اول فعالیت هایی مانند شنا، ورزش در فضای باز و غیره را از سر گرفت.

در لیزیک چنین فعالیت های پر انرژی معمولاً بعد از 15 روز تا یک ماه مجاز است.

آیا می‌توان همه مشکلات انکساری چشم را با روش ریلکس اسمایل اصلاح کرد؟

ریلکس اسمایل می تواند نزدیک بینی (Myopia) و آستیگماتیسم را اصلاح کند. هایپرمتروپیا (Plus Power) و پیرچشمی (Presbyopia) با این روش اصلاح نمی‌شوند.

عمل FemtoLASIK

فمتولیزیک هم یک روش نوین جراحی چشم برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. فمتو جزو تاثیر گذارترین و آخرین متدهای جراحی چشم به شمار می آید. جراحی چشم از طریق فمتولیزیک توسط ترکیب لیزر اگزایمر و فمتوسکند انجام می شود. میزان عمق برش آن هم بسیار ضعیف است.

با فیمتو لیزیک می‌توان به راحتی و با موفقیت نمره‌های دیوپتر چشم بین ۱۲- و ۶+ را درمان کرد. می توان گفت معمولا افرادی که می توانند LASIK داشته باشند، کاندید عمل جراحی فمو لیزیک نیز هستند.

بیشتر بخوانید: فمتولیزیک چیست

به طور کلی، جراحی لیزر Femtosecond برای بیماران بسیار آسان تر است چون هیچ تیغی در کار نیست! و روند برش بسیار دقیق تر و ایمن تر از راه قدیمی است.

سوالات رایج در مورد فمتولیزیک و اسمایل

آیا بیمه های تکمیلی هزینه عمل های فمتولیزیک یا اسمایل را پرداخت می کنند؟

اگر میانگین معادل کروی چشم بالاتر از سه باشد، بیمه های تکمیلی معمولا بخشی از هزینه های عمل فمتو لیزیک و اسمایل را قبول می کنند.البته بهتر است قبل از عمل با بیمه تکمیلی خود صحبت کنید. اما بیمه تامین اجتماعی هزینه هیچ کدام از این عمل ها را نمی دهد.

دوره بهبودی یا نقاهت عمل فمتولیزیک و اسمایل چقدر است؟

دوره بهبود دید بعد از عمل اسمایل چشم معمولا یک تا چند ساعت است. این در حالیست که دوره نقاهت در فمتولیزیک (femto lasik) یک تا چند روز طول می‌کشد.

مزایای عمل ریلکس اسمایل چشم بر فمتولیزیک چیست؟

به علت برش کوچکتر با نظارت جراح چشم پزشک و فوق تخصص قرنیه در عمل اسمایل، خشکی چشم بعد از عمل ایجاد نمی شود. شانس ایجاد قوز قرنیه خیلی کمتر است. همچنین، در صورت ضربه به چشم مشکلی در جابجایی فلپ قرنیه وجود ندارد و استحکام قرنیه کمتر تحت تاثیر قرار می گیرد.

اقدامات لازم قبل از عمل اسمایل چیست؟

از سه روز قبل از عمل لنزهای چشمی خود را نپوشید. یک روز قبل از درمان و در روز معالجه خود، از کرم های صورت، لوسیون ها، لوازم آرایشی یا عطر استفاده نکنید. این محصولات می‌توانند خطر ابتلا به عفونت یا آلودگی محل عمل را در پی داشته باشند. در صبح روز عمل، ناحیه اطراف چشم خود را با دقت تمیز کنید.

Related Articles

کامنت بگذارید