خانه اخبار 8 عادت بدی که باعث ضعیف شدن چشم می‌شوند

8 عادت بدی که باعث ضعیف شدن چشم می‌شوند

نویسنده تیم لوناتو
ضعیف شدن چشم

ضعیف شدن چشم

ضعیف شدن چشم ممکن است در نتیجه عادت‌هایی باشد که همیشه انجام می‌دهید اما نمی‌دانید که برای چشم‌هایتان ضرر دارند. ما در این مطلب این عادت‌ها را برایتان برشمرده‌ایم.

آیا می‌دانید کدام اندام بدن بیشترین فعالیت را در طول شبانه‌روز انجام می‌دهد؟

بر اساس رکوردهای ثبت شده در کتاب جهانی گینس، چشم انسان بیش از 100 هزار بار در روز حرکت می‌کند. حتما با ما موافق هستید که این رقم بسیار بالایی است! اما این حجم از فعالیت لزوما هم خوب نیست و بعضا منجر به ایجاد مشکل در چشم یا ضعف در بینایی می‌شود.

برخی عادات بد انسان‌ها می‌تواند روی شفافیت و دقت بینایی‌شان تاثیر منفی بگذارد. یا حتی به بیماری‌های مزمن و خطرناک منتهی شود. برای آشنایی با شماری از این عادت‌های منفی از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با لوناتو همراه باشید.

گفتنی است، گزینه‌هایی که در زیر معرفی شده‌اند از زبان متخصصان چشم و بینایی است و هر فردی برای داشتن چشم‌های قوی باید این عادت‌ها را ترک کند.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت

1- عادت بد یک: مصرف نکردن سبزیجات سبز و مواد غذایی حاوی ویتامین A، ث و بتاکاروتن

ضعیف شدن چشم

حتما زیاد شنیده‌اید که میوه و سبزیجات نارنجی همانند هویج برای سلامت چشم و تقویت بینایی مفید هستند. پس اگر جزو کسانی هستید که سبزیجات سبز و مواد غذایی حاوی ویتامین A، ث و بتاکاروتن در طول هفته مصرف نمی‌کنند باید بدانید که در حق چشم‌های خود ظلم می‌کنید.

همه اعضای بدن برای بهبود عملکرد خود به برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز دارند. چشم‌ها هم به مواد زیر بیشتر از هر غذای دیگری نیازمند هستند:

  • بتاکاروتن: هویج، سیب‌زمینی شیرین، کِیل، کدو حلوایی و اسفناج
  • لوتئین و زانگزانتین: اسفناج، کِیل، برگ چغندر، سبزیجات سبز، کدو سبز
  • اسیدهای چرب امگا سه: ماهی‌های سالمون، ماکرل، قزل‌آلا، قرص روغن ماهی، پودر تخم کتان تازه و گردو
  • ویتامین A: جگر مرغ یا گوسفند، تخم‌مرغ، کره و شیر
  • ویتامین ث: فلفل شیرین، کیل، توت‌فرنگی، بروکلی، پرتغال، طالبی

2- عادت بد دو: خیره شدن به یک فعالیت برای مدت طولانی

ضعیف شدن چشم

بسیاری از افرادی که با کامپیوتر و موبایل برای زمان طولانی کار می‌کنند، عادت ندارند چشم‌های خود را از روی نمایشگر بردارند. این امر سبب تاری دید، سوزش چشم و بروز ناراحتی در قسمت بالایی بدن می‌شود. اگر شما هر 20 دقیقه فقط 20 ثانیه به چشم‌های خود استراحت دهید می‌توانید تا حد زیادی از خستگی چشم و خشکی آن پیشگیری کنید.

3- عادت بد سه: به چشم خود ورزش نمی‌دهید

ورزش کردن برای سلامت بدن لازم و ضروری است. چشم‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. شما با تمرینات ساده و چند دقیقه‌ای در هر مکانی که هستید می‌توانید خیلی راحت سلامت چشم خود را تضمین کنید. باور کنید این فعالیت‌ها به هیچ عنوان دشوار نیستند و وقت زیادی نیز از شما نمی‌گیرند.

در تصویر بالا هم می‌توانید ورزش‌های مفید برای چشم را در یک قاب ببینید.

4- عادت بد 4: فکر می‌کنید کم‌خوابی و بد خوابی روی بینایی شما اثر ندارد

کم‌خوابی و بد خوابی روی بیشتر اندام‌های بدن اثر منفی دارد. وقتی شما شب راحت نخوابید چشم‌هایتان استراحت کافی نمی‌کند و در طول روز قرمز شده و دچار خارش می‌شود. همچنین به نور حساسیت زیادی پیدا کرده و تاری دید به دنبال خواهد داشت. از دیگر مضرات کم‌خوابی برای چشم اسپاسم و ورم کردن است.

5- عادت بد 5: سیگار کشیدن

از مضرات سیگار تقریبا همه مردم آگاه هستند. دود سیگار به چشم‌ها هم لطمه می‌رساند. واقعیت‌های زیر از جمله اثرات زیان‌بار سیگار کشیدن است که خوب است بدانید:

  • سیگاری‌ها 4 برابر بیشتر از مردم عادی در خطر کور شدن در پیری قرار دارند.
  • آب‌مروارید می‌تواند به از دست رفتن بینایی منجر شود. محققان ثابت کرده‌اند افراد سیگاری دو برابر بیشتر از مردم عادی در خطر ابتلا به آب‌مروارید هستند.
  • زنانی که در طول بارداری سیگار استعمال می‌کنند نوزادان خود را در خطر ابتلا به مشکلات بینایی یا حتی لوچ شدن چشم‌ها قرار می‌دهند.

6- عادت بد 6: خیره شدن به خورشید

تقریبا همه مردم جهان می‌دانند که اشعه‌های فرابنفش خورشید تا چه اندازه مضر است. اما جالب اینجاست که شمار اندکی از مردم در طول روز و زیر نور خورشید از عینک آفتابی استفاده می‌کنند.

باید بدانید که حتی اگر قرار است فقط چند دقیقه بیرون باشید هم باید عینک دودی بزنید. این عینک فقط جنبه تزئینی ندارد و برای سلامت چشم‌ها ضروری است. عدم استفاده از عینک آفتابی در طول روز بیماری‌های همانند سرطان چشم، دژنراسیون ماکولا، افتادگی پلک و بیماری‌های چشمی مربوط به سن را بدنبال خواهد داشت.

7- تصور اشتباه: فکر می‌کنید مطالعه کتاب یا تماشای فیلم در تاریکی به چشم آسیب می‌رساند

برخلاف تصورتان باید بدانید که پزشکان تایید کرده‌اند که مطالعه کتاب در تاریکی روی بینایی شما تاثیر منفی ندارد.

8- تصور اشتباه: همه تغییرات چشم در نتیجه سهل‌انگاری افراد نیست

ضعیف شدن چشم

به طور مثال، تغییر رنگ سفیدی چشم در اثر کهولت سن ظاهر می‌شود. این پروسه بسیار آرام و کند صورت می‌گیرد. به همین خاطر فرد خودش متوجه آن نخواهد شد.

محققان با تحقیق در مورد تغییر رنگ صلبیه چشم 286 زن در بازه سنی 20 تا 70 سال متوجه شدند زنانی که پوست تیره‌تری دارند چشم‌هایشان هم زردتر از بقیه افراد است.

برای درخواست معاینه در محل اینجا کلیک کنید.

اپتومتریست لوناتو با 50 عدد از پرفروش‌ترین عینک‌های ما در محل شما حضور خواهد داشت

سوالات رایج در مورد علل ضعیف شدن چشم

تاثیر منفی سیگار روی سلامت چشم چیست؟

به گفته متخصصان، منواکسید کربن دود سیگار منجر به کاهش اکسیژن‌رسانی و اُفت دید در شب می‌شود. همچنین سیگار عامل پدید آوردنده بیماری‌‌هایی همانند آب سیاه و آب مروارید نیز هست و می‌تواند خطر التهاب و آسیب عصب چشم را تا دوبرابر افزایش دهد.

دژنراسیون ماکولا چیست؟

دژنراسیون ماکولا یک وضعیت شایع و بدون درد است که در آن قسمت مرکزی شبکیه، یعنی ماکولای چشم، وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد. امروزه دژنراسیون ماکولای وابسته به سن عامل اصلی از بین رفتن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است. AMD بر روی هر دو چشم تاثیر می‌گذارد. ولی درجه از دست دادن بینایی در دو چشم ممکن است متفاوت باشد.

آیا بی‌خوابی باعث ضعیف شدن چشم می‌شود؟

وقتی شما شب راحت نخوابید چشم‌هایتان استراحت کافی نمی‌کند و در طول روز قرمز و دچار خارش می‌شود. همچنین به نور حساسیت زیادی پیدا می‌کند و تاری دید به دنبال خواهد داشت. از دیگر مضرات کم‌خوابی برای چشم اسپاسم و ورم کردن است.

با چه خوراکی‌هایی بینایی چشم را تقویت کنیم؟

سبزیجات سبز و مواد غذایی حاوی ویتامین A، ویتامین ث و بتاکاروتن در طول هفته مصرف کنید.

Related Articles

1 کامنت

سیداسدالله موسوی 29 تیر 1402 - 17:40

سلام ممنون ازمعلومات مفید شما، نفرمودید که خوردن کدام غذا باعث آسیب چشم میشود اگر معلومات دهید خیلی خوشحال میشم

پاسخ

کامنت بگذارید