خانه راهنمای خرید عینک آفتابی: سوالات زیر را پاسخ دهید تا بهترین عینک را به شما معرفی کنیم

راهنمای خرید عینک آفتابی: سوالات زیر را پاسخ دهید تا بهترین عینک را به شما معرفی کنیم

نویسنده تیم لوناتو
راهنمای خرید عینک آفتابی
با توجه به تفریحات یا شغلی که دارید، پوششی که برای محافظت از چشم‌ها در برابر آفتاب انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهید بود. نمونه‌های مختلف عینک آفتابی که نیاز دارید به فاکتورها و عوامل متفاوتی مربوط است. یعنی اینکه فقط نمونه موردنظر خودتان را بر اساس سلیقه شخصی انتخاب کنید و سپس آن را خریداری کنید، کافی نیست. برای اینکه بدانید چگونه می‌توان بهترین عینک آفتابی را با توجه به سبک زندگی خود انتخاب کرد، از شما دعوت می‌کنیم تا به سوالات زیر پاسخ دهید.

1- بیشترین کاری که در طول روز انجام می‌دهید چیست؟

آیا به واسطه کاری که دارید بیشتر وقت خود را بیرون از خانه سپری می‌کنید؟ آیا شغل ثابت اداری دارید اما در طول روز زیاد برای خرید بیرون می‌روید؟ آیا بچه دارید و او را برای بازی و تفریح به پارک و فضاهای سبز می‌برید؟

2- آیا دارویی مصرف می‌کنید که چشم‌هایتان را به نور حساس کرده باشد؟

برخی از داروها همانند قرص‌های ضدبارداری، داروهای مخصوص دیابتی‌ها، قرص قلب یا حتی آنتی‌هیستامین‌ها چشم انسان را به نور حساس می‌کنند.

3- چه کارهایی در بیرون از خانه انجام می‌دهید؟

اینکه هر از چند گاهی در تعطیلات آخر هفته والیبال یا فوتبال بازی کنید با اینکه تفریح و سرگرمی اصلی‌تان کوهنوردی و پیاده‌روی‌های همیشگی است، بسیار متفاوت است. یعنی باید مشخص کنید که آیا کوهنوردی یا حضور در مناطق گرمسیری و آفتابی جزو همیشگی زندگی شماست یا خیر.

4- اغلب چه ساعاتی در روز رانندگی می‌کنید؟

آیا در طول روز بارها سوار ماشین و از آن پیاده می‌شوید؟ بسیاری از افراد هنگام طلوع آفتاب از خانه خارج می‌شوند و به وقت غروب به خانه باز می‌گردند. آیا مسیرتان طوری است که همیشه رو به آفتاب هستید یا پشت به آن؟ آیا به واسطه شغل یا کارهای خود مجبورید در طول روز و زیر تیغ آفتاب رانندگی کنید؟ پس از پاسخ دادن به این سوالات، می‌توانید مشخص کنید که کدام یک از عینک‌های آفتابی برای شما مناسب نیست. بدون شک می‌دانید که عینک‌های آفتابی در مدل‌ها، طرح‌ها و با ویژگی‌های متفاوت عرضه می‌شوند. رایج‌ترین رنگ برای لنزهای پلاریزه توسی و قهوه‌ای هستند. البته برندهای مختلف رنگ‌های مختلفی برای این عدسی در نظر می‌گیرند. بنابراین، هنگام خرید عینک بعدی توصیه می‌کنیم حتما مسایل زیر را مد نظر داشته باشید:

1- به ضد ضربه بودن بدنه‌ و لنز عینک توجه کنید

اگر ورزش یا تفریحاتی انجام می‌دهید که احتمال برخورد ضربه به عینک شما وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتما عینکی با عدسی پلی‌کربناتی انتخاب کنید. پلی‌کربنات نوعی پلاستیک نازک و مقاوم در برابر ضربه است که به‌راحتی در برابر ضربه نمی‌شکند و آسیب نمی‌بیند. از این متریال برای تهیه عینک کودکان استفاده می‌کنند زیرا امنیت و مقاومت بسیار بالایی دارد. عدسی پلی‌کربناتی به دلیل ضدضربه و تقریبا نشکن بودن خود برای همه افراد گزینه کاملا مناسبی بشمار می‌رود. 2- عدسی‌های پلاریزه را انتخاب کنید در محیط‌های پرنور و روزهای آفتابی، نوری که از خورشید می‌تابد به صورت نرمال از سطوح صافی همچون جاده، آب، شن، ماسه و برف منعکس شده و به صورت افقی قطبی می‌شوند. در نتیجه‌ی این امر، نور در جهات مختلف پخش و منتشر می‌شود. عینک‌های پلاریزه بهترین گزینه برای محافظت از چشم در برابر نور خورشید هستند. نورهای عمودی به چشم انسان کمک می‌کنند تا رنگ‌ها را با وضوح بیشتر و خلوص کامل مشاهده کند. همچنین کنتراست تصویر را هم افزایش می‌دهد. اما وقتی نور به جای اینکه عمودی حرکت کند، افقی می‌شود، چشم را اذیت خواهد کرد و بازتاب شدید نور موجب کاهش دید شخص نیز می‌شود. اینجاست که ضرورت استفاده از عدسی‌های پلاریزه به‌خوبی احساس خواهد شد. لنزهای پلاریزه حاوی فیلترهایی هستند که این بازتاب‌های شدید نوری را مسدود کرده و سبب کاهش درخشش و بازتاب نور می‌شوند. همچنین باید بدانید که عدسی پلاریزه در عینک آفتابی از خستگی چشم پیشگیری کرده و جزئیات بیشتری را در مقابل دید فرد قرار می‌دهد. کسانی که بیشتر مواقع در طول روز رانندگی می‌کنند باید از عینک پلاریزه استفاده کنند. دلیلش هم حفظ امنیت خود و دیگر سرنشین‌هاست. این عدسی‌ها میزان درخشش نور که از سطح آسفالت و جاده‌های خیس و حتی داشبورد خودرو منعکس می‌شوند را تا حد زیادی می‌کاهند. در نتیجه، راننده بدون هیچ‌گونه مزاحمت نوری می‌تواند در طول روز به رانندگی خود در کمال ایمنی ادامه دهد. رایج‌ترین رنگ برای لنزهای پلاریزه توسی و قهوه‌ای هستند. البته برندهای مختلف رنگ‌های مختلفی برای این عدسی در نظر می‌گیرند و تولید می‌کنند.

3- عینک با لنزهای فتوکرومیک انتخاب کنید

لنزهای فتوکرومیک از جنس شیشه، پلاستیک یا پلی‌کربنات ساخته می‌شوند که وقتی در معرض نور شدیدخورشید قرار می‌گیرد، تیره خواهند شد. این عدسی برای کسانی مناسب است که می‌خواهند فقط یک جفت عینک برای استفاده طبی و آفتابی داشته باشند. اگر جزو کسانی هستید که در روز بارها باید با ماشین این طرف و آن طرف بروید و دوباره به اداره یا خانه بازگردید، توصیه می‌کنیم از این لنزها کمک بگیرید. عدسی فتوکرومیک به طور خودکار تیره و شفاف می‌شود و همزمان هم عینک طبی است و هم عینک آفتابی. یعنی لازم نیست دایم یک عینک را برداشته و دیگری را بگذارید. این عینک‌ها برای محافظت از چشم در برابر خورشید بسیار گزینه خوبی هستند. البته برخی از برندها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در داخل ماشین خیلی تیره نمی‌شوند. زیرا پوشش ضد اشعه فرابنفش دارند که مانع از تغییر رنگ کامل آنها می‌شود. به طور کلی، پوشش فتوکرومیک به عدسی عینک این قابلیت را می‌دهد تا به صورت اتوماتیک، در مقابل نور خورشید حساسیت نشان داده و تیره شود. سپس در سایه و عدم حضور آفتاب، بلافاصله به حالت شفاف خود بازگردد. فتوکرومیک برای همه انواع لنزها و عدسی‌ها قابل استفاده است.

4- عدسی پلاریزه‌ی فتوکرومیک بسیار عالی

این عدسی‌ها علاوه بر تغییر رنگ دادن در محیط‌های روشن و تیره به خوبی از چشم در برابر نور خورشید و تابش‌های مضر آن محافظت می‌کنند.

5- رنگ استاندارد ثابت برای عدسی انتخاب کنید

لنزهای معمولی مثل پلاریزه نمی‌توانند از ورود اشعه‌های خورشید پیشگیری کنند اما به مقدار قابل توجهی نور را از چشم دور می‌کنند. این لنزها در رنگ‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و قیمت ارزان‌تری هم نسبت به لنزهای پلاریزه دارند.

6- لنزهایی با رنگ‌های تدریجی هم گزینه خوبی هستند

لنزهای تدریجی به این صورت هستند که در بالا پررنگ و تیره‌اند و هر چه به پایین می‌آیند روشن‌تر می‌شوند. این لنزها برای کسانی مفید هستند که می‌خواهند در حالیکه عینک دودی به چشم دارند، مطالعه هم بکنند. به این ترتیب، بخش پایینی لنز که روشن است این امکان را برای آنها فراهم می‌کند. لنزهای دو دید یا پراگرسیو به این صورت هستند که در بخش پایینی خود قابلیتی برای مطالعه راحت دارند.

7- عینک باید پوشش ضد بازتاب داشته باشد

پوشش ضدبازتاب که به اختصار پوشش AR یا ضد درخشش هم نامیده می‌شود، یک لایه‌ی میکروسکوپی بسیار نازک است که روی عدسی عینک کشیده می‌شود تا هر نوع بازتاب نوری از سطح داخلی و بیرونی شیشه عینک را از بین ببرد. این لایه به‌قدری ظریف و نازک است که به هیچ‌عنوان دیده نمی‌شود. اما در عوض قادر است هر نوع بازتاب نوری از لنز را از بین ببرد. این پوشش عینک برای دید در شب هنگام رانندگی یا کار با کامپیوتر بسیار مفید و کاربردی است زیرا از انعکاس مستقیم نور در چشمان فرد پیشگیری می‌کند. استفاده از پوشش AR برای همه عدسی‌های عینک به شدت توصیه می‌شود. اما به‌طور ویژه، عدسی‌های پلی‌کربناتی که بیشتر از بقیه لنزها نور را منعکس می‌کنند، به یک لایه پوشش ضدبازتاب نیاز دارند.

8- پوشش ضد مه را برای مناطق سردسیری انتخاب کنید

اگر در مناطق سردسیری زندگی می‌کنید مهم است که از پوشش ضد مه برای عینک خود استفاده کنید. بخار کردن عدسی عینک مخصوصا هنگام رانندگی بسیار خطرناک است. بنابراین، برای در امان ماندن از مشکلات مه گرفتن شیشه عینک، از مزایای پوشش‌های ضد مه بهره بگیرید. در این حالت، وقتی هوای بیرون سرد است، گرمای صورت شما موجب ایجاد بخار روی عدسی عینک نمی‌شود. این پوشش برای عدسی‌های پلاستیکی، پلی‌کربناتی و دیگر مدل‌های عینک قابل استفاده است.

کامنت بگذارید