خانه اخبار در این روزهای کرونایی «لبخند» نذر کنید

در این روزهای کرونایی «لبخند» نذر کنید

نویسنده فروغ بیداری
روز جهانی لبخند

روز جهانی لبخند

روز جهانی لبخند هر سال در اولین جمعه ماه اکتبر برگزار می‌شود که امسال مصادف شده با تاریخ یازدهم مهرماهِ تقویم خورشیدی.

«خنده بر هر درد بی‌درمان دواست»؛ همه ما این قطعه شعر را دست‌کم یک‌بار در زندگی شنیده‌ایم اما بعید می‌دانم که واقعا هم به آن باور داشته باشیم. به همین خاطر ما در این مطلب لوناتو می‌خواهیم به صورت علمی و با کلی مدرک و سند به شما ثابت کنیم که این فقط یک شعر و شعار نیست و واقعا خنده بر دردهای زیادی دواست.

حالا چرا می‌خواهیم مفید بودن خنده و لبخند را به شما ثابت کنیم؟ چون که امروز، 11 مهر 1399 روز جهانی لبخند است. این روز جهانی همیشه و هر سال در اولین جمعه ماه اکتبر برگزار می‌شود که امسال مصادف شده با تاریخ یازدهم مهرماهِ تقویم خورشیدی.

روز جهانی لبخند

چرا چنین روزی در تقویم جهانی وجود دارد؟ به مناسبت بزرگداشت فردی به نام «هاروی بال».

اغلب ما این هنرمند را نمی‌شناسیم اما سال‌هاست که تقریبا هر روز از اثر هنری او در زندگی روزمره خود استفاده می‌کنیم. «هاروی راس بال»، هنرمند تجاری و کارآفرین اهل ایالات متحده آمریکا بود که برای اولین بار طرح «اسمایلی‌فیس» (Smiley Face)  را در سال 1963 میلادی خلق کرد؛ یک دایره زردرنگ، با دو چشم و یک لبخند بزرگ که به بخش مهمی از فرهنگ عامه مردم در سراسر جهان تبدیل شد.

اسمایلی خیلی زود توانست در فضای دیجیتال و اینترنت به یکی از محبوب‌ترین شکلک‌ها تبدیل شود. این محبوبیت تا جایی پیش رفت که در سال 1999 میلادی برای اولین بار «روز جهانی لبخند» برگزار شد و پس از آن، World Smile Day در اولین جمعه ماه اکتبر هر سال جشن گرفته می‌شود.

«هاروی بال» معتقد بود هر کسی باید روزی از سال را به لبخند و نشان دادن مهربانی به دیگران اختصاص دهد. به این دلیل که لبخند می‌تواند استرس را کاهش دهد و با تحریک مغز، افکار شاد و زیبا ایجاد کند. لبخند حتی می‌تواند احساس مفید بودن را تقویت کند.

البته، به گفته محققان دو نوع لبخند وجود دارد: اجباری و واقعی. برای تشخیص لبخند اجباری از واقعی فقط کافیست به گوشه چشم‌های فرد نگاه کنید. در خنده‌ی واقعی گوشه چشم‌ها جمع می‌شود اما در خنده مصنوعی فقط لب‌ها از هم باز می‌شوند. اما جالب است بدانید که خنده بی‌دلیل هم حتی به اندازه خنده با دلیل، روی سلامت جسمی و روحی انسان تاثیر دارد.

روز جهانی لبخند

چرا باید در این روزهای کرونایی «لبخند» نذر کنیم؟

به این دلیل که خنده باعث آزاد شدن «اندروفین» در بدن می‌شود. اندورفین چیست؟ اندورفین نوعی ترکیب طبیعی بی‌حس کننده است که می‌تواند درد را کاهش دهد. این هورومون از نظر ساختاری مشابه مورفین و کدئین عمل می‌کند. مغز انسان این ماده شیمیایی را در زمان خنده‌های از ته دل، ورزش، ارگاسم و وقتی فرد دچار درد و استرس است آزاد می‌کند. در واقع دارو‌های مسکن شیمیایی، اثرات اندورفین را تقلید می‌کنند و به همان گیرنده‌ها در مغز می‌چسبند. با این تفاوت که اندروفین یک مسکن طبیعی بدون هرگونه اثرات جانبی است.

در زمان لبخند زدن، «سروتونین» و «دوپامین» هم در بدن آزاد می‌شود. سروتونین به عنوان یک عامل ضدافسردگی و سرحال‌کننده شناخته می‌شود. داروهای ضدافسردگی همگی حاوی سروتونین هستند. این در حالیست که شما با شاد بودن و لبخند زدن می‌توانید بدون هیچ هزینه و عوارض جانبی باعث شادابی روح خود بشوید.

تا اینجا گفتیم که شما با یک لبخندِ بدون هزینه، می‌توانید دردها و افسردگی‌های خود را درمان کنید. اما معجزه‌های «لبخند» فقط به همین‌ها محدود نمی‌شود.

در زیر به طور خلاصه و کوتاه از اثرات معجزه‌بخش خنده برایتان نوشته‌ایم و تجویز می‌کنیم که هر روز از این قابلیت خدادادی خود استفاده کنید تا سالم و شاداب و پرانرژی باشید.

  • خنده در كاهش درد و دور شدن افكار منفی تاثیر بسیاری دارد. هورمون اندروفین با خنده در مغز انسان تولید می‌شود و به كاهش درد در فرد كمك می‌كند.
  • خنده روی هورمون سوروتونین نیز تاثیر می‌گذارد و موجب كاهش فشار خون و افزایش تنفس در انسان می‌شود.
  • در زمان خندیدن پرده دیافراگم با سرعت بیشتری منقبض می‌شود و همین موضوع زمینه افزایش تعداد نفس‌های عمیق در فرد را ایجاد می‌كند.
  • یك دقیقه خندیدن برابر با 40 دقیقه نفس عمیق كشیدن است.
  • افراد خنده رو و شاد در جامعه با پذیرش بالاتری روبه‌رو می‌شوند.
روز جهانی لبخند

کلام اخر

با اینکه خنده در روحیه افراد و بهبود روابط اجتماعی تاثیر زیادی دارد، اما متاسفانه در جامعه به دلیل آموزش‌های نامناسب، اغلب مردم فکر می‌کنند كه خنده زیاد شایسته نیست. همین هم باعث می‌شود تا در اغلب مواقع از خندیدن پرهیز کنند. به طوری که بر اساس آمار رسمی، بچه‌ها در روز به طور معمول 400 بار می‌خندند اما این تعداد در افراد بالغ به 15 بار می‌رسد؛ دلیلش هم چیزی نیست جز نهادینه شدن آموزش‌های غلط.

امیدواریم كه تمام مردم متوجه اثرات موثر خنده بر سلامت روحی و جسمی بشوند و به تدریج در نگرش خود نسبت به خندیدن تغییر ایجاد کنند.

تمام روزهایتان مملو از لبخند و شادی و روز لبخند مبارکتان.

Related Articles

کامنت بگذارید