خانه اخبار استفاده از لنز در تابستان چه خطراتی دارد و چگونه می‌توان از آنها پیشگیری کرد؟

استفاده از لنز در تابستان چه خطراتی دارد و چگونه می‌توان از آنها پیشگیری کرد؟

نویسنده فروغ بیداری
لنز ضرر دارد

لنز ضرر دارد ؟

آیا لنز ضرر دارد ؟ در فصل تابستان می‌توان ضررهایی داشته باشد. از استخرهای مملو از آب‌های کُلردار گرفته تا حساسیت‌هایی که به‌موجب سبزه و چمن و گیاهان سرسبز که در این فصل در همه جا وجود دارند، تابستان مملو از عواملیست که ممکن است به لنزهای تماسی چشم آسیب برسانند.

آسیب دیدن لنز هم سبب اذیت شدن چشم فرد خواهد شد.

به همین خاطر لوناتو در ادامه این مطلب به معرفی مسایلی پرداخته است که در این فصل می‌توانند به لنز طبی یا رنگی آسیب وارده کنند و سلامت چشم و بینایی فرد را با خطر مواجه کنند. همچنین، راهکارهای پیشگیری و رفع این مشکلات را نیز برایتان نوشته‌ایم.

تا انتهای مطلب با لوناتو همراه باشید.

مشکل شماره یک: استخر

لنز چشم ضرر دارد؟

فصل تابستان است و بیشتر مردم دوست دارند گرمای این فصل را در خنکی آب به دست فراموشی بسپارند و با شنا کردن، لحظات شاد و مفرحی برای خود رقم بزنند.

اما اگر از لنز تماسی برای بهتر دیدن استفاده می‌کنید پیش از استخر رفتن و پرش در آب با لنز باید سوالاتی را از خود بپرسید.

دکتر لوئیس اسکلافنی، متخصص چشم‌پزشکی و مدیر خدمات اپتومتریک دانشگاه شیکاگو در این رابطه گفته: «لنزهای تماسی متناسب با pH و نمک موجود در اشک انسان طراحی و تولید می‌شوند. آب‌های حاوی کلر از نمک بسیار بیشتری برخودار هستند، بنابراین همه آب درون لنز تماسی را کشیده و آن را خشک می‌کنند. در نتیجه‌ی این امر، لنز کاملا خشک شده و چشم فرد با ناراحتی همراه خواهد شد.»

بنابراین، لنز ضرر دارد اگر در استخر استفاده شود.

فردی که برای دیدن به لنز یا عینک وابسته است، چگونه می‌تواند در استخر شنا کند؟

پاسخ ما این است که از لنز استفاده کنید. اما از لنزهای تماسی یک‌بار مصرف و یک روزه. صبح که از خواب بیدار می‌شوید لنز را در چشم بگذارید و استخر بروید اما بعد از شنا لنز را دور بیندازید تا برای چشم‌هایتان مشکلی ایجاد نشود.

البته می‌توانید از عینک‌های شنا هم کمک بگیرید تا احتمال ورود آب به چشم را تا حد زیادی کاهش دهید. حتی در برخی مواقع می‌توانید عینک طبی هم سفارش بدهید تا در استخر با هیچ مشکلی مواجه نشوید؛ هم دیدتان کامل باشد و هم چشمانتان در سلامت کامل بمانند.

مشکل شماره دو: رودخانه / دریا / دریاچه

لنز ضرر دارد . شنا کردن با لنز تماسی در چشم به‌طور چشمگیری احتمال عفونت و ورود acanthamoeba را افزایش می‌دهد؛ آکانتثاموئبا، ریزذره‌ زنده‌ای که در آب و عمدتا آب‌های تازه اما راکد زندگی می‌کند.

دکتر دیوید سی گریتز، متخصص و مدیرعامل مرکز پزشکی بخش چشم و قرنیه Montefiore در آمریکا در این رابطه گفته: «باکتری‌ها به لنز تماسی می‌چسبند و بنابراین مستقیم روی چشم فرد خواهند نشست.»

راهکار پیشگیری از این مشکل نیز همانند استخر رفتن، استفاده از لنزهای تماسی یک‌بار مصرف است که بلافاصله پس از شنا آنها را دور بیندازید. مثلا می‌توانید از لنز طبی روزانه اکیو وی Moist-Acuvue استفاده کنید.

دکتر گریتز اعتقاد دارد به این روش می‌توانید ریسک ورود و رشد باکتری‌ها و تکثیر سریع آنها در محیط چشم را تقریبا به صفر برسانید.

مشکل شماره سه: سیستم تهویه هوا

لنز ضرر دارد
باد پنکه باعث خشک شدن لنز در چشم می‌شود.

برخی از سیستم‌های تهویه هوا همانند پنکه، با اینکه به خنک‌سازی محیط کمک زیادی می‌کنند اما مشکلشان این است که هوا را خشک می‌کنند.

دکتر گریتز در این باره گفته: «استفاده از سیستم‌های تهویه هوا به ویژه در محیط‌هایی که هوای گرم و خشک دارند بیشتر از محیط‌های شرجی و مرطوب، هوای داخل اتاق را خشک می‌کنند.»

اگر از لنز رنگی یا طبی استفاده می‌کنید، وقتی در ماشین یا خانه هستید، مراقب باشید که باد کولر مستقیما به صورت و چشمان شما اصابت نکند. زیرا این مساله به خشکی بیشتر چشم‌ها و اذیت شدن آنها منجر خواهد شد.

اگر در مکانی هستید که کنترلی روی کولر ندارید، توصیه می‌کنیم از قطره‌ های چشمی یا اشک مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن چشم‌های خود کمک بگیرید. البته حواستان باشد که قطره یا اشک مخصوص لنز خریداری کنید.

مصرف قرص روغن ماهی هم می‌تواند به حفظ چربی و رطوبت چشم‌ها کمک زیادی کند. یکی از مطالعات علمی اخیر ثابت کرده که مصرف قرص روغن ماهی به مدت 8 تا 12 هفته متوالی، نشانه‌های خشکی چشم را برطرف می‌کند.

مشکل شماره 4: هواپیما

تابستان فصل سفر کردن است و اغلب مردم از شهری به شهر دیگر می‌روند تا در هوای خوب از مناظر و چشم‌اندازهای دیگر مناطق جهان دیدن کنند. یکی از وسایل نقلیه سفر، هواپیماست.

اگر لنز استفاده می‌کنید و قصد دارید با هواپیما سفر کنید توصیه می‌کنیم حتما قبل از رفتن به فرودگاه چندین اشک مصنوعی خریداری کرده و در کیف دستی خود همراه داشته باشید. در طول پرواز و پس از سفر حتما چند قطره اشک مصنوعی در چشم خود بچکانید.

دکتر گریتز در این رابطه گفته از محلول‌هایی که برای رفع قرمزی چشم هستند در طول پرواز به شدت بپرهیزید زیرا این مواد سبب جمع شدن مویرگ‌های خونی چشم می‌شوند و ممکن است مشکلات پزشکی جدی بدنبال داشته باشند.

مشکل شماره 5: اشعه فرابنفش خورشید

همیشه توصیه کرده‌ایم که در طول روزهای گرم تابستان و حتی روزهای برفی در زمستان از عینک آفتابی استفاده کنید. دلیلش هم واضح است، تابش‌های مضر فرابنفش صدمات جبران‌ناپذیری را به چشم‌ها وارد می‌کنند و شما موظف هستید برای حفظ سلامت خود از عینک آفتابی کمک بگیرید.

اگر لنز یا عینک قابلیت محافظت از چشم در برابر اشعه فرابنفش را نداشته باشند، این تابش‌های مضر توسط این عضو از بدن جذب شده و به سلول‌های چشم آسیب جدی وارد می‌کند.

اشعه بنفش قادر است قرنیه چشم را بسوزاند. همچنین بیماری‌هایی همانند دژنراسیون ماکولار را بدنبال خواهد داشت.

حتی وقتی لنز تماسی در چشم دارید هم برای احتیاط بیشتر از عینک آفتابی نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: علائم، عوامل و راه‌های درمان حساسیت‌های چشمی

مشکل شماره 6: حساسیت فصلی

لنز ضرر دارد

اگر مستعد حساسیت‌های فصلی هستید و از لنز تماسی هم استفاده می‌کنید، این را بدانید که احتمال جذب آلودگی‌ها به چشم شما بیشتر است.پس وقتی بیرون هستید باید خیلی مراقب چشم خود باشید.

دکتر اسکالفنی در این رابطه گفته: «اگر بیرون از خانه چشم‌هایتان خارش پیدا می‌کند یعنی حساسیت دارید و با خاراندن آن فقط باعث بدتر شدن اوضاع می‌شوید زیرا سلول‌های حساسیتی مواد شیمیایی بیشتری تولید می‌کنند که میزان خارش را افزایش می‌دهد.»

دکتر گرتیز نیز به عنوان راهکار گفته: «اشک‌های مصنوعی را در یخچال نگهداری کنید تا همیشه خنک بمانند. سرما و خنکی سبب کاهش فعالیت مواد شیمیایی خارش‌زا می‌شوند که توسط سلول‌های آلرژی تولید شده‌اند.»

اگر در بیرون از خانه هستید و به یخچال و اشک مصنوعی دسترسی ندارید، یک قوطی نوشابه سرد بخرید و روی چشم‌های خود نگه دارید. گذاشتن قوطی نوشابه خنک روی چشم خاصیت آرامش‌بخش دارد و خارش چشم را تا حد زیادی کم می‌کند.

مشکل شماره 7: ضدآفتاب

استفاده از ضدآفتاب در روزهای گرم تابستان کاملا ضروری و واجب است. اما اگر مثلا در ساحل با دوستان خود والیبال بازی می‌کنید و عرق از سر و صورتتان جاری می‌شود، احتمال اینکه ضدآفتاب درون چشم شما بریزید زیاد خواهد بود؛ زیرا عرق کرم را شسته و پایین می‌آورد.

در چنین مواقعی توصیه می‌کنیم حتما سریعا صورت خود و مخصوصا چشم‌های خود را بشویید تا لوسیون وارد لنز تماسی نشود.

به عنوان ر اهکار فقط می‌توانید توصیه کنیم از ضدآفتاب‌های طبیعی همچون زینک اکسید یا دی‌اکسید تیتانیوم برای محافظت از پوست خود کمک بگیرید. زیرا این گزینه‌ها مورد تایید سازمان غذا و داروی جهانی هستند و به جای مواد شیمیایی دارای فیلترهای موثر طبیعی در مقابل تابش‌های خورشید هستند و خارش یا خطری را برای چشمان شما هم بدنبال نخواهند داشت.

سوالاتی در مورد اینکه آیا لنز ضرر دارد یا خیر؟

آیا کور شدن با لنز حقیقت دارد؟

خیلی بعید است که لنز برای اولین بار باز و با رعایت بهداشت کامل گذاشته شود و فرد دچار مشکل شود. مگر اینکه توسط شرکت‌های معتبر تهیه نشده باشد یا تاریخ گذشته باشد و محلولی که لنز در آن قرار دارد، آلوده باشد. اما با این حال وقتی قرنیه کاملا سالم است به راحتی این عفونت را نمی‌گیرد.

آیا لنز برای چشم ضعیف ضرر دارد

خیر اگر تمام نکته‌های بهداشتی به درستی رعایت شود، استفاده از لنز طبی هیچ اشکالی ندارد و فرد می‌تواند از محاسن لنز طبی نسبت به عینک لذت ببرد و کیفیت زندگی‌اش را ارتقا دهد

آیا لنز ضرر دارد

لنزهای چشمی اگر کثیف باشند و به درستی تمیز نشده باشند می توانند خطر آسیب دیدگی چشم را افزایش دهند؛ زیرا باکتری ها و سایر عوامل ایجاد کننده عفونت می توانند روی آن ها جمع شوند. اما با تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزها پس از هر بار استفاده و همچنین استفاده از مایع ها و محلول های لنز مرغوب، می توانید خطر ابتلا به عفونت چشم را تا حدود خیلی زیادی کاهش دهید.

آیا استفاده طولانی مدت از لنز خطرناک است؟

استفاده طولانی مدت از لنز منجر به تحریک چشم و نازکی قرنیه می‌شود. هوای آلوده و گرما از علل اصلی بروز حساسیتهای چشمی هنگام استفاده از لنز است، بنابراین هنگام بروز حساسیت استفاده مجدد از لنز برای این افراد توصیه نمی شود.

Related Articles

1 کامنت

زهرا ولیان 12 خرداد 1402 - 22:51

من تمام نکات بهداشتی رو رعایت میکنم با این وجود ممکنه مشکی برای چشم هایم پیش بیاد؟

پاسخ

کامنت بگذارید