خانه سلامت چشمبیماری های چشمی صدماتی که لنز چشم به قرنیه می زند!

صدماتی که لنز چشم به قرنیه می زند!

نویسنده تیم لوناتو
لنز چشم و خطرات ان برای قرنیه

صدماتی که لنز چشم به قرنیه وارد می‌کند، گاهی آنقدر جدی است که کار را به نابینایی و پیوند قرنیه می‌کشاند. شاید خارج نکردن لنز از چشم در هر شرایطی و حتی در موقع خواب و شنا برایتان راحت‌تر باشد. اما خطراتی که استفاده غلط از این محصول به دنبال دارد، گاهی جبران‌ناپذیر است. اگر با وجود این توضیح کوتاه توجیه نشده‌اید که لنز تماسی را دقیقاً به روش درستش مورداستفاده قرار دهید، لازم است این نوشته را تا انتها بخوانید.

قرنیه چشم و نکاتی که باید درموردش بدانید!

قرنیه لایه روشن و شفاف سطح چشم است که نقش یک محافظ را برای آن بازی می‌کند. از آنجاییکه قرنیه بخش جلویی یا بیرونی چشم را تشکیل می‌دهد، این لایه محافظ بسیار آسیب‌پذیر بوده و به راحتی دچار عفونت می‌شود. قرنیه یکی از معدود بخش‌های بدن است که اکسیژن زیادی از رگ‌های خونی دریافت نمی‌کند. بنابراین تنها منبع دسترسی قرنیه به اکسیژن، هوای اطراف است. با وجود لنز چشمی، دسترسی قرنیه به اکسیژن محدود می‌شود. بنابراین قرنیه به‌شدت در معرض خشکی، التهاب و عوارض ناشی از آن قرار دارد.

به غیر از دردناک بودن، این شرایط حتی می‌تواند منجر به عوارض بسیار جدی مانند کوری شود. یعنی اگر لنزها را به‌درستی تمیز نکرده و یا به‌طور اشتباه از آن استفاده کنید، از التهاب و زخم گرفته تا مشکلات بینایی در انتظار شما است. ازطرفی لنز تماسی به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که درست بر روی قرنیه چشم قرار می‌گیرد. بنابراین هر گونه اشتباه در نحوه پوشیدن لنز و یا مشکلی در سلامت و بهداشت این محصول، به‌طور مستقیم بر روی قرنیه اثر می‌گذارد.  

همچنین بخوانید: چگونه باید جا لنزی را تمیز کرد؟
محلول لنز و بهداشت لنز
بهداشت لنز

خطرات پوشیدن لنز برای قرنیه!

لنزها را اگر به روش درست ضدعفونی کرده و بپوشید به ندرت مشکلاتی برای سلامت چشم و قرنیه شما ایجاد می‌کنند. اما پوشیدن طولانی‌مدت لنز چشم و یا وارد و خارج کردن آن به روش غلط می‌تواند عوارض جدی برای قرنیه به دنبال داشته‌باشد. مهم‌ترین این عوارض عبارتنداز:

زخم قرنیه: لنزهای تماسی کثیف می‌تواند قرنیه را آلوده و ملتهب کرده و به زخم‌های قرنیه منجر شود. زخم‌های قرنیه اغلب باعث ایجاد درد شدید در چشم می‌شود. زخم قرنیه همچنین می‌تواند منجر به نازک شدن، ابری شدن یا سوراخ شدن قرنیه شده و قدرت بینایی فرد را تحت‌تأثیر قرار دهد. در این شرایط فقط ازطریق پیوند قرنیه می‌توان دید را برگرداند. بنابراین اهمیت زیادی دارد که با دست‌های تمیز لنز چشم خود را وارد و خارج کنید.

زخم قرنیه
زخم قرنیه

عفونت قرنیه: لنزهای تماسی باکتری‌ها و ذرات آلوده معلق در هوا را به آسانی به دام انداخته و در چشم نگه می‌دارند. این رویداد منجر به عفونت قرنیه می‌شود. کافی است دست شما در هنگام وارد یا خارج کردن لنز تمیز نباشد، به همین راحتی میکروب‌ها به دام لنز افتاده و قرنیه را عفونی می‌کنند.

عفونت چشم
عفونت چشم

دیستروفی قرنیه: این بیماری وضعیتی است که تا زمانی که قدرت بینایی خود را از دست ندهید، غیرقابل تشخیص است. در این بیماری رگ‌های خونی در اطراف چشمان شما متورم می‌شوند. این وضعیت حتی ممکن است با کنار گذاشتن لنزها نیز درمان نشود. در این شرایط باید خیلی فوری پوشیدن لنز را متوقف کرده و به چشم‌پزشک خود مراجعه کنید.  

دیستروفی قرنیه
دیستروفی قرنیه

التهاب ملتحمه یا چشم صورتی: این بیماری با عنوان چشم صورتی نیز شناخته می‌شود. چشم صورتی عامل افزایش تولید موکوس و تورم آن است. بسیاری از بیماران مبتلا به چشم صورتی متوجه نمی‌شوند تا علائم بدتر شود. در این شرایط شما باید بلافاصله پوشیدن لنز تماسی را متوقف کنید. و البته تا زمانیکه بیماری التهاب ملتحمه قرنیه کاملاً برطرف نشده‌است، نباید دوباره از لنز استفاده کنید.  

 التهاب ملتحمه یا چشم صورتی
التهاب ملتحمه یا چشم صورتی

خشکی قرنیه: استفاده مداوم از لنزهای تماسی می‌تواند رطوبت چشم را کاهش دهد. بافت و موادتشکیل‌دهنده این محصول به‌گونه‌ای است که پتانسیل بالایی در جذب رطوبت دارد. کمبود رطوبت در چشم می‌تواند منجر به بسیاری از اختلالات چشم و قرنیه مانند سندرم قرنیه خشک شود. ازطرفی همانطور که گفتیم قرنیه دسترسی زیادی به اکسیژن درون رگ‌های خونی ندارد. یعنی تنها منبع دسترسی قرنیه به اکسیژن هوا است. بنابراین وجود لنزها دسترسی قرنیه را به اکسیژن محدود می‌کند.  

خشکی چشم
خشکی چشم

خشکی قرنیه چشم باعث خارش، سوزش، احساس وجود جسم خارجی در چشم و قرمزی  می‌شود. اگر این خشکی به موقع درمان نشود، منجر به زخم قرنیه می‌شود. زخم قرنیه بسیار دردناک و غیرقابل تحمل است. برای جلوگیری از چنین عوارضی لازم است که به‌طور مداوم از قطره‌های چشمی و اشک مصنوعی استفاده کنید تا چشم‌ها و قرنیه را روان کرده و از تحریک آن جلوگیری کنید.

ساییدگی قرنیه: گاهی لنزها باعث ایجاد خط و خراش در قرنیه می‌شود. دلیل این رویداد جذب گرد و غبار توسط لنز است. گرد و غبار و آلودگی روی لنز قرنیه را پاره می‌کند. البته این پارگی با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست. در این شرایط ساییدگی و خراش قرنیه منجر به نفوذ ویروس و باکتری و عفونت قرنیه می‌شود.

رفلکس قرنیه: یکی از عوارض پوشیدن هر روزه لنز تماسی رفلکس قرنیه است.  در این شرایط مکانیسم پلک زدن دچار اختلال می‌شود. یعنی پلک‌ها به‌طور غیرعادی با هدف پیشگیری از ورود اجسام خارجی به چشم مدام باز و بسته می‌شود. این شرایط فشار مضاعفی به چشم وارد کرده و قرنیه را تحریک می‌کند. تحریک شدن قرنیه منجر سوزش، خارش، قرمزی و خشکی چشم می‌شود.

محافظت از قرنیه درمقابل خطرات لنز چشم

لنز تماسی
لنز تماسی

انجام اقدامات زیر عوارض استفاده از لنز تماسی را برای قرنیه چشم به حداقل می‌رساند:

  • همیشه از یک متخصص چشم‌پزشک کمک بگیرید. حتی اگر از لنزهای رنگی برای رویدادهای خاص استفاده می‌کنید، در مورد برند، نوع و نحوه استفاده از آن با چشم‌پزشک خود مشورت کنید.
  • به هیچ عنوان با لنز چشم نخوابید. حتی اگر یک شب فراموش کردید که لنزها را خارج کنید، اجازه ندهید که این تبدیل به یک عادت شود. سعی کنید از لنزهای یکبار مصرف و روزانه استفاده کنید.
  • روش صحیح تمیز کردن لنز را یاد بگیرید. برای این کار باید لنز را فقط و فقط با محلول ضدعفونی‌کننده مخصوص تمیز کنید. به هیچ عنوان از آب برای تمیز کردن لنز استفاده نکنید. آب حاوی باکتری‌هایی است که به سادگی به قرنیه چسبیده و خطرات جدی برای سلامت چشم دارد. درضمن لازم است که محلول داخل جعبه لنز را مدام تعویض کنید.
همچنین بخوانید: آموزش گذاشتن و برداشتن لنز تماسی
.

منبع

https://www.healthxchange.sg/head-neck/eye-care/misuse-contact-lens-damage-cornea#:~:text=The%20cornea%20is%20the%20clear,eye%20pain%20and%20blurred%20vision.

https://www.credihealth.com/blog/effects-of-wearing-contact-lens-everyday/

https://www.ncascade.com/rules-to-prevent-eye-damage-from-contact-lenses/

https://www.fda.gov/medical-devices/contact-lenses/contact-lens-risks#:~:text=Some%20of%20the%20possible%20serious,are%20usually%20caused%20by%20infections.

https://www.sightmd.com/types-eye-conditions-long-island/cornea/contact-lens-related-problems/

Related Articles

کامنت بگذارید