خانه اخبار استفاده از عینک آفتابی در روزهای برفی یک ضرورت است نه انتخاب!

استفاده از عینک آفتابی در روزهای برفی یک ضرورت است نه انتخاب!

نویسنده تیم لوناتو
عینک آفتابی در روزهای برفی

عینک آفتابی در روزهای برفی

استفاده از عینک آفتابی در روزهای برفی به اندازه روزهای آفتابی ضرورت دارد. می‌پرسید چرا؟ در ادامه توضیح داده‌ایم.

وقتی اسم زمستان و روزهای برفی به‌میان می‌آید، همه ما هنگام بیرون رفتن چندین لایه لباس از شال و کلاه گرفته تا پلیوور، ژاکت، کاپشن، دستکش، ساق، بوت و جوراب پشمی می‌پوشیم تا حسابی خود را گرم و ایمن نگه داریم. اما اگر در این میان، عینک آفتابی همراه خود برندارید، تجهیزاتتان کامل نخواهد بود.

فقط به این خاطر که آفتاب زمستانی داغ نیست، اشتباه است اگر تصور کنید که نباید از چشمان خود در برابر پرتوهای آن محافظت نمایید.

به گفته «جسکا لتمن»، متخصص چشم‌پزشکی، در زمستان، خورشید در بخش پایینی آسمان می‌نشیند و زاویه تابش پرتوهای آن نیز با روزهای گرم تابستان متفاوت است. به همین خاطر، نور بیشتری از آن می‌تابد.

همه ما از مضرات پرتوهای فرابنفش بر روی پوست مطلع هستیم و می‌دانیم سبب ایجاد چروک و خط‌های عمیق و شکل‌گیری لکه‌های قهوه‌ای می‌شود، اما لازم است بدانید که اشعه فرابنفش برای چشم نیز بسیار ضرر دارد و قرارگیری مداوم در برابر آن می‌توان منجر به آب‌مروارید و دژنراسیون ماکولار شود.

به‌همین‌خاطر، متخصصان همیشه تاکید ویژه دارند که در تمام طول سال، به‌ویژه روزهای برفی از عینک آفتابی استفاده کنید. این توصیه به‌قدری جدی است که نباید هرگز در روزهای برفی بدون عینک دودی از خانه خارج شوید.

می‌دانید برف کوری چیست؟

برف، 85 درصد از پرتوهای فرابنفش خورشید را منعکس می‌کند.

همچنین لازم است بدانید که این تابش‌ها اختلال دردناکی در قرنیه چشم ایجاد می‌کنند که اصطلاحا «برف‌کوری» به آن گفته می‌شود. همان‌طور که از نام این بیماری مشخص است، به علت قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور فرابنفشی است که از برف بازتابیده می‌شود.

در برف‌کوری، در نتیجه‌ی آفتاب‌سوختگی قرنیه، تاول‌های کوچکی روی سطح قرنیه تشکیل می‌شوند که بسیار دردناک است و موجب از دست دادن قدرت بینایی به طور موقت نیز می‌شود.

«جسکا لتمن» همچنین بیان داشته: هر 10 هزار پایی که انسان از سطح دریا بالا می‌رود، 5 درصد اشعه فرابنفش افزایش می‌یابد. یعنی وقتی در کوه‌ها در حال اسکی کردن هستید، تابش‌ها بسیار بیشتر هستند. بنابراین بسیار ضروری است که در چنین مواقعی حتما از عینک‌های پهن آفتابی استفاده کنید تا چشم‌ها در برابر انعکاس نور از برف محافظت شوند.

عینک آفتابی در روزهای برفی از چشم در برابر خشکی محافظت می‌کند

همچنین، در روزهای سرد زمستانی نشانه‌های خشکی چشم عود می‌کنند. اما شما می‌توانید با استفاده از عینک آفتابی چشم‌های خود را در برابر وزش باد و دانه‌های پراکنده برف و یخ در هوا محافظت کنید.

وقتی در روزهای برفی و زمستانی عینک دودی استفاده می‌کنید، چشم‌ها کمتر آزرده، دردناک و قرمز می‌‌شوند و سوزش کمتری هم خواهند داشت.

عینک دودی که همیشه به عنوان یک اکسسوری شیک مورداستفاده دارد، در زمستان می‌تواند دید شما را بهبود ببخشد. اما باید فریم‌هایی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ و پهن باشند تا به‌طور 100 درصد از چشم‌ها در برابر اشعه‌های UVA  و UVB  محافظت کنند.

اگر قصد ورزش کردن در بیرون از خانه را دارید، عینک‌های پلاریزه که کشیدگی شیشه آن تا نزدیکی گوش می‌آیند را برگزینید.

رنگ عدسی عینک آفتابی در روزهای برفی

رنگ عینک آفتابی در روزهای برفی هم حائز اهمیت است و هر کدام برای منظور خاصی کاربرد دارند.

رنگ توسی: عدسی‌های توسی، بدون اینکه در کنتراست یا خلوص رنگ‌ها تغییری ایجاد کنند، شدت نور را کاهش می‌دهند.

رنگ قهوه‌ای: عدسی قهوه‌ای، کنتراست را افزایش داده و برای ورزش‌های برفی بسیار مناسب هستند.

عینک آفتابی در روزهای برفی

رنگ زرد/ اخرایی: این عینک‌های آفتابی نیز موجب تشدید کنتراست می‌شوند و در نتیجه برای ورزش‌های برفی و رانندگی در زمستان بهترین گزینه خواهند بود.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید رنگ‌های مختلف عینک آفتابی چه معنایی دارند؟

سوالات رایج در مورد ضرورت استفاده از عینک آفتابی در زمستان

کدام رنگ عدسی عینک آفتابی برای روزهای برفی بهتر است؟

رنگ‌های توسی، زرد، قرمز و قهوه‌ای چون کنتراست را افزایش می‌دهند برای زمستان و روزهای گزینه‌های مناسب‌تری هستند.

در روز برفی هم باید عینک آفتابی زد؟

باید بدانید برف، 85 درصد از پرتوهای فرابنفش خورشید را منعکس می‌کند. بنابراین در این روزها باید حتما عینک آفتابی ضد UV به چشم داشته باشید تا مشکلی برای بینایی شما به وجود نیاید.

برف کوری چیست؟

در برف‌کوری، به خاطر آفتاب‌سوختگی قرنیه، تاول‌های کوچکی روی سطح قرنیه تشکیل می‌شوند که بسیار دردناک است و موجب از دست دادن قدرت بینایی به طور موقت نیز می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل باید در برف عینک آفتابی ضد یو وی استفاده کنید.

عینک قرمز برای برف مناسب است؟

عینک آفتابی با عدسی قرمز برای هوای آفتابی، نیمه‌ابری، ابری و برفی و تقریبا برای هر نوع فعالیتی مثل اسکی مناسب است. قرمز با افزایش میزان کنتراست در نورهای کم، تصویر واضحی برای بیننده مهیا می‌کند.

بیشتر بخوانید: مشخصات عینک آفتابی خوب چیست؟

Related Articles

کامنت بگذارید