خانه سلامت چشمنکات مراقبت چشم آیا می‌دانستید نشانه‌های «ایدز» را می‌توان از چشم‌ها هم تشخیص داد؟ [۱۱ آذر روز جهانی ایدز]

آیا می‌دانستید نشانه‌های «ایدز» را می‌توان از چشم‌ها هم تشخیص داد؟ [۱۱ آذر روز جهانی ایدز]

نویسنده فروغ بیداری
تشخیص ایدز از چشم

تشخیص ایدز از چشم

برای تشخیص ایدز از چشم ها باید به نشانه‌های آن توجه کرد. ایدز یا ویروس HIV می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های جدی چشم مانند التهاب شبکیه و در نهایت باعث کوری شود. علائم اولیه رتینیت چشم، تاری دید، لکه‌های سیاه و سفید در دید، یک نقطه کور و چشمک زدن چراغ‌های روشن در چشم است.

۱۱ آذر روز جهانی ایدز است. این بیماری را می‌توان به 17 روش شناسایی کرد که در مطلب زیر به آن پرداخته شده است.

روز جهانی ایدز امسال «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک»(responsibility Shared, solidarity Global) نام گرفته است.

از سال ۱۹۸۸ اول دسامبر مصادف با 11 آذر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از روز جهانی ایدز، اطلاع رسانی گسترده به عموم جامعه در خصوص شناخت عفونت اچ آی وی به عنوان یک بیماری مزمن، اقدامات پیشگیری و مراجعه به مراکز مشاوره برای کسب اطلاعات، آموزش، مشاوره و تست است.

خوب است بدانید، فردی که ویروس وارد بدنش می‌شود و در صورتی که در اولین فرصت تشخیص داده و تحت درمان قرار گیرد، تفاوتی از لحاظ کیفیت زندگی و جسمی با فرد عادی ندارد. مهمترین اصل این است که مبتلایان به HIV دارو را به شکل مستمر استفاده کنند.

رتینیت چشم چیست؟

Retinitis Pigmentosa
Retinitis Pigmentosa

بیماری رتینیت چشم پیگمانتوزا یا rp نام یک گروه از بیماری های چشمی است که باعث می شود شبکیه ی چشم درگیر شده و به تدریج شاهد کاهش دید در فرد بیمار خواهیم بود.

بیماری رتینیت چشم پیگمانتوزا یا rp، با تغییراتی در فتورسپتورها (گیرنده‌های نوری) شبکیه آغاز می‌شود.

در شبکیه دو نوع گیرنده نوری وجود دارد گیرنده‌های استوانه ای که مسئول دید در شب هستند و گیرنده‌های مخروطی که به دید روز و دید رنگ اختصاص دارند.

در بیماری rp، ابتدا گیرنده‌های نوری که مسئول دید در شب هستند درگیر می‌شوند سلامت گیرنده‌های نوری به لایه دیگری از شبکیه به نام لایه پیگمانته بستگی دارد. در بیماری rp این لایه هم درگیر می‌شود لایه پیگمانته بر خلاف گیرنده‌های نوری، بافت عصبی نیست. فعالیت گیرنده‌های نوری باعث آزاد شدن یکسری مواد سمی می‌شود سلول‌های پیگمانته کار دفع این مواد سمی را برعهده دارند. اختلال در کار سلول‌های پیگمانته نیز باعث می‌شود فتورسپتورها نتوانند کار خود را بخوبی انجام دهند. در rp در نهایت سلول‌های مخروطی هم درگیر می‌شوند.

دربعضی از مواقع علائم بیماری رتینیت چشم ، خود را از سنین کودکی نشان می دهند ولی در اغلب اوقات تا شروع دوران بزرگسالی این بیماری علائم چندانی ندارند.

رتینیت چشم

نشانه‌های ابتلا به HIV /ایدز

1.علائم اولیه

در برخی از مواقع بعد از یک یا دو ماه ابتلا به ویروس HIV ممکن است برخی از علائم شبیه به ابتلا به آنفولانزا در بدن مبتلا به این ویروس مشاهده شود اما در بسیاری از موارد تا چند سال یا حتی یک دهه هیچ گونه علامتی در فرد مبتلا مشاهده نشود.

2.تب

از دیگر علائم ابتلا به این ویروس می‌تواند این باشد که فرد در بدو ابتلا به این بیماری با ورود ویروس به خون او، تب کند که درجه حرارت بدن وی به 102 درجه فارنهایت (38،8 درجه سانتیگراد) می‌رسد.

3.خستگی و کوفتگی بدن

از دیگر عوامل شناسایی این ویروس خستگی زود هنگام و کاهش ایمنی بدن مبتلا است به طوری که برخی از مبتلایان گفته اند بعد از ابتلا دیگر به انجام پیاده‌روی شبیه به روزهای قبل از ابتلا نبودند به طوری که بعد از طی کردن مسافت کوتاهی به نفس نفس افتادند.

استفاده از دارو می تواند ویروس را در بدن مهار کرده و از سوی دیگر قابلیت انتقال به دیگران را نداشته باشند. افراد در صورت ابتلا یا هرگونه شبهه در زمینه ابتلا به اچ ای وی می توانند به WWW.HIV-STI.IR مراجعه و روند درمان را پیگیری کنند.

4.بدن درد، درد مفاصل، تورم غدد لنفاوی

گره‌های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند و تمایل به التهاب در آن‌ها زمانی که عفونت وجود دارد مشاهده می‌شود. بسیاری از آن‌ها در زیر بغل، کشاله ران، و گردن واقع شده است. از این جهت که در بیماری‌های دیگری نظیر هپاتیت نیز این عوامل کوفتگی بدن وجود دارند، این ویروس در بسیاری موارد با هپاتیت اشتباه گرفته می‌شود.

5.گلو درد و سردرد

احساس درد در نواحی گلو و سر درد در موارد ابتلا به این ویروس مشاهده شده است.

6.خارش پوست

خارش پوست می‌تواند از دیگر نشانه‌های شناسایی این ویروس باشد که ممکن است در برخی نواحی بدن با پدیدار شدن جوش و التهاب سطحی اطرف آن همراه شود و در صورتی که توضیح و دلیل قانع کننده‌ای برای توجیه آن نداشتید می‌بایست احتمال ابتلا به این بیماری را بدهید.

7.تهوع، استفراغ، اسهال

همواره 30 الی 60 درصد افراد مبتلا در مراحل بدوی ابتلا، به تهوع و یا اسهال و استفراغ دچار می‌شوند که این 3 بیماری گوارشی بعد از خوردن داروهای متداول و مرسوم باز هم مداوا نمی‌شوند و ادامه پیدا می‌کنند.

تشخیص ایدز از چشم

8.کاهش وزن

کاهش وزن در افراد مبتلا مشاهده می‌شود به طوری که حتی اگر میزان غذای آن‌ها کم نشود ولی این کاهش وزن در این افراد رخ می‌دهد که می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به این ویروس باشد.

9.سرفه خشک

سرفه خشک مداوم شاید به مدت یک سال یا دو سال می‌تواند از دیگر عوامل شناسایی این ویروس باشد و به‌صورت مشکوکی روز به روز بدتر شود.

10.عرق ریختن شبانه

بسیاری از مبتلایان به این ویروس در مراحل اولیه بیماری؛ شب‌ها علیرغم خنک بودن فضای اتاق احساس گرما می‌کنند و بدنشان تعریق غیر عادی انجام می‌دهد.

11.تغییرات ناخن

تغییر شکل ناخن‌ها (ضخیم تر شدن آنان و یا منحنی شدن ناخن‌ها و یا تغییرات رنگ آنان و پدیدار شدن خطوط افقی و یا عمودی سیاه و یا قهوه ای رنگ) از دیگر نشانه‌های ابتلا به این ویروس هستند.

12.عفونت و قارچ دهان و مری

پدیدار شدن برفک سفید و یا قارچ‌هایی در داخل دهان و روی زبان و داخل مری می‌تواند نشانه ابتلا به ویروس HIV به حساب آید.

13.سردرگمی و یا اشکال در تمرکز

مشکلات شناختی می‌تواند نشانه‌ای از زوال عقل مرتبط با HIV باشند که معمولاً در اواخر دوره بیماری رخ می‌دهند. همچنین علاوه بر سردرگمی و مشکل در تمرکز، زوال عقل مرتبط با ایدز نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلات حافظه و مسائل رفتاری مانند خشم و تحریک پذیری شود حتی ممکن است باعث اختلال در رفتارهای حرکتی و یا نوشتن شود.

14.تبخال لب و دهان

در بسیاری از موارد مبتلایان بعد از مشاهده تبخال‌های مشکوک روی لب خود به پزشک مراجعه می‌کند و متوجه بیماری خود شده اند.

15.سوزن سوزن شدن و ضعف

بعد از مدتی از ابتلا به HIV می‌توانید بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاها را مشاهده کنید که به آن نوروپاتی محیطی می‌گویند که همچنین در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده نیز رخ می‌دهد. دکتر مالوستوتو می گوید: این زمانی است که اعصاب در واقع آسیب دیده است. این علائم می‌توانند با مسکن‌هایی مانند Neurontin (گاباپنتین) درمان شوند.

16.بی‌نظمی‌های عادات ماهیانه خانم‌ها

افراد مبتلا ممکن است با بی‌نظمی‌هایی در عادات ماهیانه خود روبرو شوند که این بی‌نظمی‌ها با کاهش وزن و سلامت ضعیف بدن خانم ها همراه هستند.

17.تشخیص ایدز از چشم

ایدز یا ویروس HIV می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های جدی چشم مانند التهاب شبکیه و در نهایت باعث کوری شود. علائم اولیه رتینیت، تاری دید، لکه‌های سیاه و سفید در دید، یک نقطه کور و چشمک زدن چراغ‌های روشن در چشم است.

سوالات مربوط به تشخیص ایدز از چشم ها

آیا امکان دارد ایدز از طریق اشک چشم سرایت کند؟

خیر اشک، عرق، بزاق، ادرار، استفراغ و مدفوع راه سرایت اچ آی وی نیستند.

ویروس HIV چگونه وارد بدن می‌شود؟

HIV از طریق مایعات بدن مانند خون و منی وارد جریان خون می شود. وقتی وارد خون شد، به سلول های CD4 حمله کرده و آنها را از بین می برد. CD4 سلول های مربوط به سیستم ایمنی هستند. وقتی این سلول ها تخریب شوند، بدن قادر به مبارزه با بیماری ها نخواهد بود.

ویروس HIV یا ایدز چیست؟

ویروس HIV یا ایدز بدن یک بیماری غیر قابل تجدید است که به سیستم ایمنی بدن شما حمله می کند و از طریق مایعات بدن مانند مایع منی، خون و شیر مادر (البته نه بزاق) عبور می کند. اگر چه برای آن درمانی وجود ندارد اما ، افراد مبتلا به اچ آی وی می توانند با درمان های (antiretroviral(ART، سالم زندگی کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که ویروس در اسرع وقت شناسایی شود.

آیا تب نشانه ابتلا به ایدز (ویروس HIV) است؟

تب اغلب نشانه ای است که بدن شما در حال مبارزه با بیماری است اما در عین حال ممکن است در مبارزه با ویروس های ضعیف موثر باشد، اما HIV یکی از ویروس های قدرتمندتر است. به همین دلیل یک تب درجه پایین همراه با لرزش یکی از شایع ترین علائم اچ آی وی است.

منابع: خبرگزاری تسنیم و مرکز تحقیقات ایدز ایران

Related Articles

1 کامنت

علی 29 شهریور 1402 - 11:32

سلام وقت بخیر امام ممکنه کسی بعد از ده سال از ابتلا به این بیماری هنوز متوجه ابتلایش نباشد.

پاسخ

کامنت بگذارید