خانه اخباراخبار لوناتو روز جهانی استیو جابز و فلسفه عینک او

روز جهانی استیو جابز و فلسفه عینک او

نویسنده تیم لوناتو
استیو جابز

استیو جابز

شانزدهم اکتبر توسط فرماندار کالیفرنیا در سال 2011 روز جهانی استیو جابز معرفی شد. اما این تازه شروع داستان برای بررسی بیشتر بینش ها و باور های استیو جابز بود.

امروز در دست میلیون ها نفر از مردم دنیا گوشی های هوشمند با عکس یک سیب است. شما هم یکی از آنها دارید؟ هر کس که امروز از iPhone و دیگر محصولات اپل استفاده می کند استیو جابز را به طور کامل به یاد دارد.

شانزدهم اکتبر توسط فرماندار کالیفرنیا در سال 2011 روز جهانی استیو جابز معرفی شد؛ مردی که همیشه عینک گرد شیشه ای مشابه گاندی بر چشم داشت و دارای اعتقادات صلح طلبانه بود.

استیو جابز بزرگ در تاریخ 24 فوریه سال 1955 میلادی در سان فرانسیسکو چشم به جهان گشود. پدر و مادر که استیو جابز با آنها بزرگ شد از دانش آموختگان دانشگاه ویسکانسین بودند که استیو جابز را به فرزند خواندگی قبول کرده بودند.

استیو جابز تا سن 21 سالگی تقریبا فردی کاملا بی هدف بود تا با دوستش شرکتی را تاسیس کرد. شرکتی که آنها تاسیس کردند بعد ها محصولات انقلابی بسیار تولید کرد مانند  آیپاد، آیفون و ... جابز سال 2011 و بعد 10 سال مبارزه با سرطان از دنیا رفت.

استیو جابز

مروری بر زندگی استیو جابز

پدرش پرفسور علوم سیاسی اهل سوریه بود و مادرش Schieble گفتار درمان. در هر حال، آنها پسر بی نام خود را بعد از تولد رها کردند و اندکی بعد از این اتفاق، رسما با هم ازدواج کرده و صاحب فرزندی دیگر به نام مونا سیمپسون شدند. جابز هم تا 27 سالگی اش هیچ اطلاعاتی در خصوص پدر و مادر واقعی اش نداشت.

بعد از تولد، یک زوج جوان به نام های کلارا و پل جابز، نوزاد تنهای داستان ما را به فرزندخواندگی قبول کردند و نام استیون پل جابز را روی آن گذاشتند. کلارا حسابدار بود و پل هم که قبلا در گارد ساحلی خدمت کرده بود، با ماشین آلات صنعتی کار می کرد.

خانواده استیو در مانتین ویوی کالیفرنیا زندگی می کردند، درست همان نقطه ای که بعدها با نام سیلیکون ولی شهرت پیدا کرد. جابز کوچک در حالی که تنها یک پسربچه بود همراه پدرش در گاراژ منزل ساعت ها روی قطعات الکترونیکی کار می کرد. پل به پسرش یاد می داد که چطور قطعات الکترونیکی را از هم جدا کرده و مجددا سر هم نماید؛ فعالیتی که در عین سرگرم کننده بودن، اعتماد به نفس، سختی و البته توانمندی های مکانیکی جابز جوان را هم تقویت می کرد.

دوران جوانی جابز

تردیدی نیست که جابز متفکری نوآور و باهوش بود، با این همه دوران جوانی اش پر بود از یاس هایی که به خاطر نظام آموزشی رسمی آن دوران در وی ایجاد شده بود. دوران ابتدایی را به خاطر کسالت آور بودن درس به شوخی و خنده در کلاس می گذراند و حتی گفته شده که معلم کلاس چهارم وی مرتبا باید به او جایزه می داد تا به درس خواندن تشویق شود.

در سال 1976 میلادی، وقتی تنها 21 سال داشت به همراه وزنیاک گروه اپل کامپیوتر را راه اندازی کرد. آنها در گاراژ منزل جابز کار می کردند و بعد از آنکه جابز خودروی فولکس واگن خود را فروخت و وزنیاک هم ماشین حساب دوست داشتنی اش را به پول تبدیل کرد، بودجه لازم برای کارآفرینی به دستشان آمد.

جابز و وزنیاک به خاطر مردمی کردن تکنولوژی و ارائه کامپیوترها با ابعاد کوچک تر و قیمت پایین تر به مصرف کنندگان عادی، به شهرت رسیدند.


مرگ استیوجابز

استیو جابز بصورت تصادفی و زمانی که برای چک کردن سنگ کلیه اقدام کرده بود در سال 2004 متوجه سرطان خود شد. اسکن انجام شده سرطان لوزالمعده را نشان داد.

استیو جابز 9 ماه عمل جراحی که برای خارج کردن تومور قرار بود انجام شود را عقب انداخت و در عوض روش های مختلف طبیعی را امتحان کرد. زمانی که او اقدام به جراحی کرد سرطان به بافت های کناری لوزالمعده نیز پراکنده شده بود. Isaacson باور دارد که استیو جابز از تاخیر در عمل جراحی پشیمان بود.

استیو جابز گاها مسائله مرگ را در ملاقات های آخرش مطرح می کرد. جابز در مصاحبه ضبط شده اش گفته: "من زندگی ام را مانند یک کمان می بینم که به پایان خواهد رسید و در مقایسه با آن هیچ چیزی اهمیت ندارد. شما تنها به دنیا می آیید و تنها از دنیا می روید و آیا چیز دیگری اهمیت دارد؟ منظور من این است که دقیقا پس از مرگ استیو چه چیزی را از دست خواهید داد؟ می دانید؟ هیچ چیز"

عینگ گرد استیو جابز

استیو جابز اسطوره ای بی نظیر و تکرار ناپذیر است. اما شاید از خود بپرسید چرا این انسان‌های تکرار ناپذیر عینکی گرد بر چهره می‌زنند؟ آیا شما می‌توانید استیو جابز را بدون عینک گردش تصور کنید؟ بینش و نگرش استیو جابز بی شک در نوع عینکی که بر روی چهره خود قرار می‌داد متبلور شد و نوع جهان بینی وی را به نمایش گذاشت.

قاب عینک استیو چیزی است که می‌خواهیم بدان بپردازیم. ساده،منحصر بفرد و کارآ، در نهایت ظرافت و فناوری؛ این‌ها ویژگی‌هایی است که با نگاه اول می‌توان از عینک استیو و قابش فهمید و این‌ها فاکتورهایی بودند که دهه‌ها قبل کمپانی آلمانی Lunor Classic Rund PP آن را مد نظر قرار داد تا خاطره‌انگیزترین چهره قرن 21 را برای دنیای آی‌تی بسازد.

کمپانی آسیایی «پاوربلوم» با قرار دادن عکس و عینک استیو جابز در غرفه خود این جمله را برای تماشاچیان نوشت: “Steve Jobs 1955-2011: We have lost an ultimate genius. What he has left us are his overwhelming ideas and his favorite glasses.” ( ما يك نابغه خاص را از داست داده‌ايم، اما آنچه او برايمان بر جاي گذاشته ايده‌هاي فراگير و عينك مورد علاقه‌اش است)

بسیاری از شرکت‌های عینک‌سازی جهان بخشی از تولید خود را اینک به ساخت فریم‌هایی به نام مدل «استیو جابز» اختصاص داده‌اند.

Related Articles

کامنت بگذارید