خانه اخبار آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟ می توان لنزی که خشک شده را دوباره استفاده کرد؟

آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟ می توان لنزی که خشک شده را دوباره استفاده کرد؟

نویسنده سعیده اکبری
آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟

آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟

آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟ لنز خشک یک مسئله بغرنج و پیچیده به نظر می‌رسد. چه لنزهای چشمی خود را روی کابینت آشپزخانه فراموش کرده یا محلول لنز شما ته کشیده باشد، حالا اگر با چنین موقعیتی روبه‌رو شدید و دیدید که لنزتان خشک شده است، اولین و بهترین کاری که باید انجام دهید چیست؟

آیا به نظرتان هنوز هم می‌توانید از آن استفاده کنید؟ استفاده از لنزی که یک بار خشک شده چه خطراتی می‌تواند برای چشم شما به دنبال داشته باشد؟

همین جا باید بگوییم که برای استفاده از لنز خشک شده باید اول آن را کاملا ضدعفونی کنید تا میکروب و آلودگی نداشته باشید و بعد هم مراحلی را انجام دهید که لنز چشم دوباره قابل استفاده شود. در این مطلب، برایتان نوشته‌ایم که برای نجات یک لنز خشک‌ شده چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید.

ویدئوی زیر تایم‌لپس خشک شدن لنز را نشان می‌دهد

نحوه مراقبت صحیح از لنز تماسی چشم

شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده و مراقبت صحیح از لنز طبی و لنز رنگی خود سلامت و عمر استفاده از آن را طولانی‌تر کنید:

  • همیشه قبل از دست زدن به لنز و تماس با آن هنگام خارج کردن از چشم‌هایتان یا گذاشتن آن رو چشمتان، دست‌هایتان را خوب بشویید.
  • همیشه از محلول‌های چندمنظوره یا همه کاره برای تمیز و ضدعفونی کردن لنزهای تماسی چشم استفاده کنید.
  • استفاده از محلول، شست‌وشو و مالش لنز باید به آرامی با نوک انگشتان و در مدت 20 ثانیه انجام شود.
  • لنزها را در جعبه خود گذاشته و جعبه را از محلول تازه پر کنید. درب جعبه را محکم ببندید. حتی با کشیدن سیفون توالت هم ممکن است میکروب‌های موجود در هوا با محلول لنز تماس پیدا کرده و روی لنز بچسبند.

این مراحل را برای هر دو لنز اجرا کنید و در طول شب لنزها را در محلول بخیسانید.

ممکن است برخی از افراد ناآگاه بخواهند از آب معمولی یا حتی بزاق دهان برای تمیز کردن فوری لنزهای چشمی خود استفاده کنند اما ما به شما اکیدا هشدار می‌دهیم که هرگز این کار را انجام ندهید! زیرا آب هم می‌تواند حاوی انگل باشد و بزاق دهان مملو از باکتری است. حتما هر روز فقط با محلول تازه لنزهای چشمی را شست‌وشو دهید. توصیه می‌شود که همیشه به طور مرتب لنزها را تمیز کنید و آنها را در جعبه خود قرار دهید و به دلیل احتمال آلودگی، جعبه لنز را نیز هر سه ماه یک بار عوض کنید.

اگر هر کدام از این مراحل را نادیده بگیرید، این احتمال وجود دارد که باعث تحریک یا عفونت چشم خود شوید. بنابراین، اگر می‌خواهید چشم‌هایتان سلامت و شاد باشند، از سلامت لنزهایتان اطمینان حاصل کنید.

آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟

حالا با لنز خشک‌ شده چه کنید؟

آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟ احتمال دارد بتوانید به لنزهای چشمی خشک شده خود جانی دوباره دهید اما قبل از این که ترفندهای خاصی را امتحان کنید، نکاتی وجود دارد که باید مد نظر داشته باشید.

اول از همه، لازم است لنز را کاملا بررسی کنید. باید در مورد لنز خشک شده احتیاط بیشتری به خرج دهید زیرا ممکن است پاره شده یا از هم بپاشد.

اگر دیدید لنزتان پاره شده، ترک دارد، خراب شده یا خش افتاده آن را دور بیندازید. این لنزها می‌توانند چشم را در معرض  تحریک و عفونت‌های بیشتری قرار دهند.

اگر لنزهای تماسی ظاهر خوبی دارد اما وقتی آن را به چشم می‌زنید احساس ناراحتی می‌کنید، فورا لنزها را از چشم خارج کنید و دور بیندازید.

اگر لنز روی میز یا کابینت مانده باشد و فقط کمی خشک شده باشد، می‌توانید آن را در جعبه لنز که حاوی محلول لنز است به مدت 24 ساعت بخیسانید.

با این حال، اگر از زمان خشک شدن آن مدت زیادی بگذرد، بیشتر باید به پاره شدن آن شک کرد و احتمال داد که خیلی دوام نخواهد آورد.

بعد از 24 ساعت که لنزها را در محلول خیساندید تا جانی دوباره به آن بدهید، لنز را بررسی کنید و ببینید آیا تمیز است و می‌توانید طبق معمول از آن استفاده کنید یا نه.

فقط به این دلیل که لنزها ظاهر معمولی دارد، به این معنی نمی‌تواند باشد که آسیبی به چشمتان وارد نخواهد کرد. اگر با زدن لنز به چشمتان احساس درد یا ناراحتی غیر معمول کردید، آنها را فورا از چشمتان در بیاورید.

خطرات استفاده از لنز خشک شده

اگر یک لنز گمشده را پیدا کردید و دیدید که تمیز است به این معنی نیست که حتما همین طوری است که می‌بینید و مهم نیست لنز را از کجا پیدا کردید. باکتری، کثیفی و آشغال‌های دیگر ممکن است لنز چشمی شما را آلوده کرده باشند و استفاده از آن برای چشم شما خطرناک باشد.

لنز رنگی و لنزهای طبی چشم که به خوبی تمیز نشده یا حتی در برابر باکتری محافظت نشده باشند، ممکن است باعث بروز عفونت‌های چشمی زیاد یا از دست دادن همیشگی بینایی یعنی نابینایی دائم شوند.

برخی از انواع مشکلات چشمی ناشی از گذاشتن لنزهای آلوده روی چشم عبارت‌اند از:

  • ورم ملتحمه که بیشتر با عنوان چشم صورتی شناخته می‌شود
  • کراتیت که نوعی عفونیت در قرنیه است
  • عفونت‌های استاف
  • ورود انگل‌های مضر به چشم مانند آکانتاموبا
  • انواع مختلفی از قارچ

وقتی متوجه شدید که لنزهای تماسی چشم خود را روی کف آشپزخانه یا ته کیفتان انداخته‌اید، از ریسک کردن جدا پرهیز کنید و آنها را دور بیندازید.

هزینه خرید یک لنز چشمی دیگر در مقایسه با هزینه درمان عفونت ناشی از زدن لنز چشمی آلوده به چشم بسیار ناچیز است.

نبایدهای استفاده از لنزهای تماسی

علاوه بر یافتن پاسخ این سوال که آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟ یا خیر باید بدانید که باکتری در بیشتر محیط‌ها می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. بنابراین، هر روز باید لنزهای چشمی خود را بشویید. جعبه لنز را هفته‌ای یک بار با آب و صابون بشویید و همیشه آن را برای حفظ لنزهایتان تمیز و بی‌خطر نگه دارید. مطمئن شوید که پک لنز قبل از استفاده از آن، کاملا خشک است.

چشم برای کار کردن نیاز به اکسیژن دارد. بنابراین، نباید بیش از حد و به طور طولانی‌مدت، لنز روی چشم‌هایتان بگذارید! یک برنامه روتین و سالم برای استفاده از لنزهایتان پیدا کرده و قبل از خوابیدن لنزهایتان را از چشم خارج کنید.

خوابیدن با لنز نه تنها خطر خشک شدن چشم را به همراه دارد بلکه ممکن است باعث خش انداختن و آسیب به بافت چشم شود.

وقتی در آب هستید و لنز به چشم دارید، مثلا هنگام شنا کردن یا دوش گرفتن، ممکن است لنز چشمی شما در معرض باکتری‌های مختلفی قرار گیرد. این شرایط می‌تواند باعث ابتلا به بیماری کراتیت آکانتاموبا شده و در نهایت منجر به نقص دائم بینایی یا کوری شود.

قبل از وارد شدن به استخر و دوش گرفتن یا رفتن در وان آب داغ، باید لنزهای چشمی خود را خارج کنید. اگر آب با لنز چشمی شما تماس پیدا کند، آنها را به سرعت آلوده یا خراب می‌کند.

از مالش دادن چشم وقتی لنز به چشم دارید، پرهیز کنید. این کار نه تنها می‌تواند چشم شما را به دلیل وجود باکتری عفونی کند بلکه به لنز چشمی شما هم آسیب وارد می‌کند. اگر خط چشم یا کرم پودر به لنز چشمی شما مالیده شد، آن را فورا به همان شیوه‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم بشویید.

از لنزهای یک بار مصرف استفاده کنید

آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟ با این که رها کردن لنز بیرون از جعبه ممکن است گاهی اتفاق بیفتد اما اگر متوجه شدید این فراموشکاری شما به دفعات متعدد رخ می‌دهد، بهتر است در مورد نوع لنزی که استفاده می‌کنید، تجدید نظری داشته باشد.

لنزهای یک‌بار مصرف خیلی راحت‌تر هستند و نیاز به مراقبت کم‌تری دارند.

لازم نیست نگران خشک شدن آنها باشید زیرا بعد از یک بار استفاده باید آن را دور بیاندازید و از یک لنز جدید دیگر استفاده ‌کنید. به همین دلیل، خطر عفونت چشم با استفاده از این نوع لنزها بسیار کم‌تر است.

لنزهای روزانه‌ای هم هستند که می‌توانید از آنها به مدت دو هفته یا یک ماه استفاده کنید و همان دید عالی را برای شما داشته باشند. این لنزها حتی در رنگ‌های مختلفی نیز در بازار به فروش می‌رسند.

می‌توانید مدل‌های لنز طبی روزانه اکیو وی Moist و لنز رنگی روزانه فرشلوک را از فروشگاه لوناتو سفارش دهید و از اصل و بی‌دردسر بودن لنزها مطمئن باشید.

چگونه می‌توانم از خشک شدن لنز جلوگیری کنم؟

فقط کافیست این مراحل مراقبتی که در بالا گفتیم را برای مراقبت از لنزهای چشمی خود دنبال کنید. البته، اتفاق اجتناب‌ناپذیر است اما مطمئن شوید یک برنامه روتین و سرسختانه برای مراقبت از لنزهایتان دارید و می‌توانید به بهترین نحو از آنها مراقبت کنید تا از بروز هر گونه مشکل در آینده پیشگیری کنید. ی

ک لنز خشک شده به ناراحتی شما منجر می‌شود. اما اگر این اتفاق افتاد، می‌توان با روش‌هایی که گفتیم آن را احیا کرد. سعی کنید همیشه آنها را تمیز و محافظت‌شده نگه دارید. این اولین دفاع شما در برابر باکتری و دیگر مواد آلاینده است.

حتما از محلول‌هایی برای لنزهایتان استفاده کنید که از کیفیت بالایی برخوردارند و خوب بسته‌بندی شده‌اند.

اگر از لنزهای روزانه استفاده نمی‌کنید، لنزهای چشمی خود را به طور مرتب عوض کنید و به تاریخ انقضای آن توجه داشته باشید. در نهایت این که کلمات «خشک»، «لنز» و «چشم» سه واژه‌ای هستند که هرگز نباید کنار هم آورده شوند.

پاسخ به دیگر سوالات شبیه به آیا لنز خشک شده قابل استفاده است؟

لنز خشک شده را می‌توان دوباره استفاده کرد؟

اگر دیدید لنزتان پاره شده، ترک دارد، خراب شده یا خش افتاده آن را دور بیندازید. این لنزها می‌توانند چشم را در معرض تحریک و عفونت‌های بیشتری قرار دهند. اگر لنزهای تماسی ظاهر خوبی دارد اما وقتی آن را به چشم می‌زنید احساس ناراحتی می‌کنید، فورا لنزها را از چشم خارج کنید و دور بیندازید.

آیا از خشک شدن لنز چشم می‌توان پیشگیری کرد؟

بله . هر روز باید لنزهای چشمی خود را بشویید. جعبه لنز را هفته‌ای یک بار با محلول ضدعفونی‌کننده بشویید و همیشه آن را برای حفظ لنزهایتان تمیز و بی‌خطر نگه دارید. مطمئن شوید که پک لنز قبل از استفاده، کاملا خشک باشد.

خطرات استفاده از لنز خشک شده چیست؟

ممکن است باعث بروز عفونت‌های چشمی زیاد یا از دست دادن همیشگی بینایی یعنی نابینایی دائم شوند. به این خاطر که در معرض انواع آلودگی ها بوده اند.

آیا می توان لنز خشک شده را دوباره قابل استفاده کرد؟

اگر از خشک شدن آن زیاد نگذشته باشد شاید بتوان لنز را احیا کرد. برای این منظور لنز را 24 ساعت در محلول قرار دهید. سپس آن را بررسی کنید و ببینید آیا پاره یا شکسته نشده و خراش برنداشته باشد. در این صورت می توانید از لنز استفاده کنید.

منبع: lenspure

Related Articles

2 کامنتها

گلی 10 فروردین 1402 - 20:37

اگه ۲یا۳روز لنزما توی آب کم باشه یعنی کاملا آب اطرافشو نگرفته باشه ولی خب درش کاملا بسته شده باشه آیا قابل استفاده هست؟

پاسخ
گلی 10 فروردین 1402 - 20:38

اگه ۲یا۳روز لنزما توی آب کم باشه یعنی کاملا آب اطرافشو نگرفته باشه ولی خب درش کاملا بسته شده باشه آیا قابل استفاده هست یا خیر؟ لطفا جواب بدید

پاسخ

کامنت بگذارید