خانه اخبار برای حفظ سلامت بینایی این 4 کار ساده را در خانه انجام دهید

برای حفظ سلامت بینایی این 4 کار ساده را در خانه انجام دهید

نویسنده تیم لوناتو
حفظ سلامت بینایی

حفظ سلامت بینایی

در راستای حفظ سلامت بینایی باید بدانید که بیش از 80 درصد از مشکلات چشم قابل درمان یا قابل پیشگیری هستند. مردم می‌توانند با کسب آگاهی در مورد روش‌های صحیح مراقبت از چشم‌های خود از اغلب مشکلاتی که برای این عضو از بدن به‌وجود می‌آیند جلوگیری کنند.

در این راستا، در ادامه مطلب توصیه‌های متخصصی موسوم به «استفان مایر» را برایتان نوشته‌ایم تا با رعایت آنها در راستای حفظ هر چه بیشتر سلامت خود بکوشید.

پیش از ورود به مطلب لازم است یادآوری کنیم که بهترین روش برای اطمینان از سلامت چشم‌ها مراجعه منظم به چشم‌پزشکی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محافظت از چشم و پیشگیری از بروز بیماری‌های مربوط به بینایی در ادامه مطلب با لوناتو همراه باشید.

چه کارهایی برای سلامت چشم‌های خود می‌توانید انجام دهید؟

1-استفاده از عینک آفتابی

تابش‌های فرابنفش بسیار مضر هستند. آنها می‌توانند مشکلاتی همچون ناخنک چشم (لکه‌ی قرنیه) در چشم نوجوانان یا جوانان ایجاد کنند. این بیماری‌های اغلب در افرادی پدیدار می‌شود که برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارند و از عینک دودی هم استفاده نمی‌کنند.

مشاغلی که در خطر ناخنک چشم قرار دارند شامل ورزشکاران در رشته‌های اسکی، موج‌سواری و قایق سواری و همچنین کشاورزان و مزرعه‌داران است. یا به‌طور کلی باید گفت هر فردی که در نیمه روز در نزدیکی رودخانه، دریا، اقیانوس یا کوهستان مشغول کار و فعالیت باشد، ممکن است به لکه‌ی قرنیه مبتلا شود.

ناخنک چشم یک ضایعه مثلثی است که معمولا از سفیدی چشم (ملتحمه) روی سیاهی چشم (قرنیه) کشیده می‌شود. ناخنک از رشد خوش‌خیم بافت پیوندی و رگ‌های ملتحمه‌ نشکیل می‌شود و صورتی یا قرمز رنگ است.

خرید عینک آفتابی از فروشگاه آنلاین لوناتو

بیماری‌هایی همچون آب‌مروارید و سرطان چشم که در نتیجه قرار داشتن طولانی‌مدت در معرض آفتاب شکل می‌گیرند، چندین سال طول می‌کشد تا رشد کنند. البته هر بار که افراد بدون عینک دودی زیر نور آفتاب قرار می‌گیرند، بر احتمال خطرات ناشی از اینگونه بیماری‌ها و عارضه‌ها نیز می‌افزایند.

بیشتر بخوانید: آب مروارید (کاتاراکت) چیست؟

به‌همین خاطر، بسیار مهم است که زیر نور خورشید حتما با استفاده از کلاه‌های لبه‌دار و پوشش دهنده و همچنین عینک‌های آفتابی مناسب، خود را از هرگونه خطر و بیماری محفوظ نگه دارید.

لازم به اشاره است که کودکان و حتی نوزادان نیز به عینک و کلاه زیر نور خورشید نیاز دارند و والدین نباید هرگز این نکته را فراموش کنند.

خرید عینک طبی از فروشگاه اینترنتی لوناتو

یک عینک آفتابی خوب چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟

  1. سبک باشد و پوشیدن آن آسان باشد.
  2. ترجیحا شیشه‌های عینک تا لبه‌های صورت ادامه داشته باشد که به‌طور کامل و از همه طرف چشم‌های فرد را از پرتوهای فرابنفش محافظت کند.
  3. 100 درصد پوشش UV (ضد پرتو فرابنفش) داشته باشد.
  4. میزان تاریکی عینک استاندارد و متناسب با فضا و محیطی باشد که قرار است استفاده شود.
  5. در نورهای شدید و پرتوهای زیاد فرابنفش، کلاه و عینک را به طور همزمان استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ اشعه مضری به چشمتان آسیب نمی‌رساند.

2-تغذیه سالم برای حفظ سلامت بینایی

حفظ سلامت بینایی

داشتن رژیم غذایی سالم از نقطه‌نظرهای مختلفی بسیار حائز اهمیت است. اما برای حفظ سلامت بینایی خود لازم است روی تامین برخی از ویتامین‌های خاص تاکید بیشتری داشته باشید.

بدون شک شنیده‌اید که می‌گویند هویج و دیگر میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ برای تقویت بینایی مفید هستند. این باور کاملا صحت دارند. بتاکاروتن نوعی ویتامین A است و دلیل اصلی رنگ نارنجی در مواد خوراکی بشمار می‌رود. این ویتامین به عملکرد هر چه بهتر بافت‌های چشم و شبکیه کمک زیادی می‌کند.

بتاکاروتن را می‌توان در مرکباتی همچون پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش و نارنگی و همچنین فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، کدو حلوایی، طالبی و هویج یافت.

این میوه‌های رنگی همچنین دارای ویتامین C و کارتنوئید نیز هستند که گفته می‌شود در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشم و بینایی نقش موثری دارند.

برگ‌های سبز گوشتی همچون کِیل، اسفناج، کلم بروکلی و برگ چغندر نیز حاوی مقادیر بسیاری لوتئین و زاگزانتین هستند که به حفظ رطوبت چشم‌ها کمک می‌کنند. همچنین از تشکیل دژنراسیون ماکولار و آب‌مروارید در چشم‌ها هم پیشگیری می‌کنند.

کلم بروکی، نخود فرنگی و آووکادو نیز منابع غنی از تمامی ویتامین‌های یاد شده هستند.

تخم‌مرغ، آجیل و ماهی‌هایی همچون سالمون، تن، ساردین و ماکرل حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا سه هستند که در حفظ رطوبت چشم و مقابله با شکل‌گیری دژنراسیون ماکولار وابسته به سن و آب‌مروارید نقش دارد.

3-ورزش کردن و ترک سیگار

به گفته برخی از کارشناسان، ورزش‌هایی همچون ایروبیک قادرند از تشکیل بیماری‌های چشمی مربوط به سن همچون آب‌مروارید پیشگیری کنند.

ترک سیگار نیز از تحلیل رفتن تدریجی بینایی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا هر مشکل احتمالی از همان ابتدا خنثی شده و از بین برود.

4- حفظ سلامت بینایی در مقابل صفحه‌نمایش وسایل الکترونیک

یکی از بارزترین و اصلی‌ترین مشکلاتی که نگاه کردن‌های طولانی مدت به نمایشگر وسایل الکترونیک ایجاد می‌کند، خستگی چشم‌هاست.

خستگی چشم نوعی اختلال است که در اثر فشار آمدن‌های زیاد به ماهیچه‌های چشم پدیدار می‌شود. چشم‌ها وقتی بیش از اندازه برای نگاه به کامپیوتر، مطالعه کتاب یا رانندگی مورد استفاده قرار بگیرند، دچار خستگی می‌شوند.

این مشکل مخصوصا در محیط‌های تاریک و کم‌نور بیشتر ظهور می‌یابد. اگر جزو کسانی هستید که بیش از 6 ساعت از زندگی روزانه خود را پشت سیستم‌های کامپیوتری و نمایشگرهای وسایل الکترونیکی همچون موبایل و تبلت صرف می‌کنند، توصیه می‌کنیم تا حتما از لنزهای محافظ دیجیتالی استفاده کنید. این لنزها نور آبی را فیلتر می‌کنند و اجازه ورود این اشعه‌های مضر را به چشم نمی‌دهند. این کار برای حفظ سلامت بینایی ضروری است.

حفظ سلامت بینایی

خستگی چشم را می‌توان با چند تمرین ساده برطرف کرد. از جمله باید به قانون 20/20/20  اشاره کنیم. بر اساس این قانون، هر فرد باید هر 20 دقیقه حدود 20 ثانیه به فاصله 20 فوتی (حدود 6 متر) دورتر از صفحه نمایش نگاه کند.

این تمرین باعث می‌شود تا ماهیچه‌ها از فشار بیرون آمده و دوباره با کمال آرامش به کارهای خود ادامه دهند.

باورهای نادرست در مورد سلامت چشم‌ها

  • هویج موجب تقویت بینایی می‌شود

ویتامین A موجود در هویج برای سلامت چشم بسیار مفید و ضروری است. همه ما این را می‌دانیم. اما اینکه می‌گویند هویج بخورید تا چشمانتان سالم شود، باید بگوییم که این طور نیست. اگر فردی چشم‌هایش ضعیف باشد، با مصرف هویج نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند، اما خوردن هویج از بدتر شدن شرایط بیماری پیشگیری می‌کند.

  • نزدیک نشستن به تلویزیون باعث ضعیف شدن چشم‌ها می‌شود

از قدیم به ما می‌گفتند که نزدیک تلویزیون ننشینیم زیرا چشم‌هایمان ضعیف خواهند شد! اما باید بدانید که لزوما این‌طور نیست. تماشای نمایشگر از نزدیک شاید به صورت موقتی موجب خستگی چشم و تار شدن دید بشود، اما تاثر منفی ماندگار ندارد.

  • نور کم چشم را ضعیف می‌کند

این باور نیز اشتباه است. نور کم به طور موقتی موجب خستگی چشم می‌شود اما به سلامت عمومی این عضو از بدن آسیب جدی وارد نمی‌کند.

Related Articles

کامنت بگذارید