خانه سلامت چشمعمل چشم فمتولیزیک بهتر است یا لیزیک چشم؟

فمتولیزیک بهتر است یا لیزیک چشم؟

نویسنده تیم لوناتو
فمتولیزیک یا لیزیک

فمتولیزیک یا لیزیک

فمتولیزیک یا لیزیک کدام بهتر است؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید در مورد هر دو روش برایتان توضیحاتی ارائه دهیم.

تفاوت عمل های مختلف لیزری در نحوه ی برش دادن قرنیه است.

در عمل لیزیک چشم ، برش نازک قرنیه توسط ابزاری بنام میکروکراتوم انجام می شود. پس از برداشتن فلپ، پرتو لیزر اکسایمر به قرنیه تابیده می شود. اما برخی از داوطلبین عمل لیزیک، از نزدیک شدن تیغ میکروکراتوم به چشم استرس دارند. برای این افراد، عمل فمتولیزیک بسیار مناسب است. چرا که در این مدل از لیزیک، هیچگونه تیغ جراحی وجود ندارد و تمام مراحل توسط نور لیزر انجام می شود.

به زبانی دیگر می‌توان گفت، لیزیک یک جراحی دو مرحله ای است که بر روی قرنیه فرد انجام می گیرد. در مرحله اول یک لایه (فلپ نازک) از سطح قرنیه برش داده می شود.

در گذشته ای نه چندان دور برای برش دادن فلپ از تیغه های خودکار ظریف (میکروکراتوم) استفاده می شد. اما امروزه با دسترسی به لیزر فمتوسکند، می توان برش فلپ را نیز با لیزر انجام داد. به این ترتیب دقت و ایمنی عمل تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

با ترکیب لیزر اگزایمر و لیزر فمتوسکند، تکنیک جدیدی به نام “فمتولیزیک” ارائه شد که امروزه یکی از بهترین تکنیک های جراحی عیوب انکساری محسوب می شود.

خرید لنز چشم از فروشگاه آنلاین عینک و لنز لوناتو

فمتولیزیک یا لیزیک

تفاوت تکنیک جراحی لیزیک و فمتولیزیک

از نظر مراحل انجام جراحی، فمتولیزیک بسیار شبیه لیزیک است و هر دو روش در ۴ مرحله زیر انجام می‌شوند.

اختلاف اساسی بین لیزیک و فمتولیزیک در نحوه انجام مرحله اول، یعنی ایجاد یک برش از قرنیه به نام فلپ است. در حال حاضر، فمتولیزیک از پرطرفدارترین روش های اصلاح عیوب انکساریدر اروپا و آمریکا است.

  1. با استفاده از قطره چشم بی حس می شود
  2. پس از ایجاد بی‌حسی با قطره‌ چشمی، فمتولیزر تحت کنترل کامپیوتر به عمق مشخصی از بافت قرنیه تابانده شده و برش نازکی در سطح قرنیه ایجاد می شود.
  3. بسته به نوع و مقدار عیب انکساری، شکل قرنیه با استفاده از لیزر اکسایمر تغییر داده می‌شود.
  4. لایه برش خورده به جای اولیه خود برگردانده می‌شود تا به عنوان یک پانسمان طبیعی از بافت جراحی شده محافظت کند. این لایه سریعاً جوش می‌خورد و نیازی به بخیه نیست.

بهبود بینایی بعد از فمتولیزیک و لیزیک

پس از هر دو روش، اغلب بیماران پس از یک یا دو روز می‏توانند به فعالیت‏های روزمره باز گردند. غالبا درد وجود ندارد و بعد از ۲۴ ساعت دید مفیدی ایجاد می‏شود. در آر.کی. (برش قرنیه) و پی.آر.کی. (لیزر) ناراحتی‏ ها بیشتر است.

مزایای لیزیک و فمتولیزیک نسبت به بقیه عمل‌های چشم

با استفاده از لیزیک حدود ۱۲ دیوپتر نزدیک‏ بینی را می ‏توان به خوبی اصلاح کرد. در حالیکه استفاده از پی.آر.کی. (لیزر) برای نمره بالا (بیش از ۷ دیوپتر) می‏تواند منجر به کدورت قرنیه، کاهش دید و بازگشت بخشی از نمره چشم شود. همچنین عمل آر.کی. (برش قرنیه) معمولا قادر به اصلاح بیش از ۵ تا ۶ دیوپتر نیست.

در عمل لیزیک بر خلاف عمل آر.کی. یا برش قرنیه، استحکام قرنیه و مقاومت آن در مقابل ضربه کاهش نمی‏ یابد‏‏. لایه نازک برداشته شده بعد از چند روز کاملاٌ محکم می‏ گردد، به شکلی که با پلک ‏زدن یا مالش چشم جابجا نمی ‏شود.

در عمل لیزیک بر خلاف پی.آر.کی. نیازی به کنترل ترمیم زخم با استفاده از قطره‏های استروییدی نیست. بیماران لیزیک معمولا بیش از یک هفته به دارو نیاز ندارند.

سوالات رایج در مورد تفاوت لیزیک و فمتولیزیک

روش جراحی لیزیک و فمتولیزیک چه فرقی با هم دارند؟

فرق اساسی بین لیزیک و فمتولیزیک در نحوه انجام مرحله اول، یعنی ایجاد یک برش از قرنیه به نام فلپ است.

آیا کیفیت عمل فمتولیزیک با لیزیک متفاوت است؟

بله، فمتولیزیک، شکل پیشرفته ی عمل لیزیک بوده و کیفیت و دقت آن بسیار بالا بوده و عوارض در آن به حد چشمگیری کاهش پیدا کرده است. ضمنا بعلت برش بسیار دقیق قرنیه که با نور لیزر و توسط نرم افزارهای دقیق کامپیوتری انجام می گیرد، طیف بیشتری از چشمها قادر به عمل هستند. مثلا قرنیه های نازک را نمیتوان لیزیک کرد اما میتوان برای آنها از عمل فمتولیزیک استفاده کرد.

آیا فمتولیزیک، آستیگماتیسم را هم درمان میکند؟

بله. عمل فمتولیزیک یکی از بهترین روش‌ها برای اصلاح آستیگماتیسم است. البته با انجام این عمل، دوربینی و نزدیک بینی شما هم اصلاح می‌شود.

عوارض عمل لیزیک چیست؟

دیدن هاله یا سایه در کنار تصویر و اعوجاج مختصر در چند ماه اول شایع است، ولی این عوارض بندرت در فعالیت‏های معمول ایجاد مشکل می‏کند. عمده این مشکلات بتدریج در ۱ تا ۳ ماه اول بعداز عمل خود به بخود از بین می‏روند.

منابع: مرکز فوق‌تخصصی چشم‌پزشکی بصیر

Related Articles

کامنت بگذارید