خانه اخبار چگونه با رژیم غذایی سالم از پیری چشم‌ پیشگیری کنیم؟

چگونه با رژیم غذایی سالم از پیری چشم‌ پیشگیری کنیم؟

نویسنده تیم لوناتو
چگونه با رژیم غذایی سالم از پیری چشم‌ پیشگیری کنیم؟
سن که بالا می‌رود، چشم‌ها هم پیر می‌شوند و فرد ممکن است با بیماری‌هایی همچون دژنراسیون ماکولا و آب‌مروارید مواجه شود. اما افراد می‌توانند با در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب این مشکلات بینایی را برطرف کنند. برای آشنایی با رژیم‌های مناسب برای چشم و پیشگیری از پیری آنها تا انتهای مطلب با لوناتو همراه باشید.

رژیم غذایی مملو از آنتی‌اکسیدان

مواد خوراکی و غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید در سلامت چشم‌های شما نقش بسیار مهمی دارند. رژیمی که مملو از چربی و قند است، خطرات متعددی برای بینایی به همراه خواهند داشت. از طرفی دیگر، غذاهای گیاهی و سالم، همچون سبزیجات و میوه‌ها می‌توانند از بیماری‌های احتمالی چشم پیشگیری کنند. تحقیقات علمی متعددی ثابت کرده‌اند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و کم‌بینایی یا مشکلات چشمی همچون آب مروارید در اشخاصی که ویتامین، مواد معدنی و پروتئین‌های مفید مصرف می‌کنند بسیار کم است. امگا سه و لوتئین نیز از جمله مواردی هستند که برای حفظ سلامت چشم به شدت توصیه می‌شود.

میوه‌هایی به رنگ روشن و سبزیجات با برگ‌های تیره آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارند

لوتئین و زاگزانتین رنگ‌های گیاهی هستند که کارتنوئید نامیده می‌شوند برای محافظت از شبکیه چشم در مقابل اکسیده شدن در مقابل اشعه‌های فرابنفش نقش اساسی دارند. اسفناج و کِیل بهترین منابع لوتئین و زانگزانتین هستند. این مواد البته در ذرت شیرین، نخود و بروکلی نیز یافت می‌شود. ویتامین A برای سلامت چشم انسان ضروری است. بنابراین سعی کنید سبزیجات زرد، پرتقال، هویج یا کدو حلوایی بیشتری را به وعده‌های غذایی خود بیفزایید. امگا سه برای پیشگیری از خشک چشم مفید است. از دیگر توصیه‌ها برای داشتن رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از پیری چشم‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
  • غلات و حبوبات بیشتری مصرف کنید: شکر یا آرد سفید موجود در نان‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را افزایش می‌دهند. سعی کنید در عوض نان غلات یا حبوبات را به سفره خود اضافه کنید. این مواد مملو از فیبر هستند و علاوه بر کاهش سرعت هضم شدن (دیرتر گرسنه می‌شوید)، از جذب قند و نشاسته هم پیشگیری می‌کند.
  • چربی‌های سالم مصرف کنید: اسیدهای چرب امگا سه موجود در ماهی، تخم کتان، گردو و روغن کانولا بهترین خوراکی‌ها برای پیشگیری از خشکی چشم هستند. هفته‌ای دو وعده ماهی میل کنید یا هر روز روغن کتان بخورید. از روغن کانولا برای آشپزی و گردو را به عنوان اسنک مصرف کنید.
  • بهترین منابع پروتئینی را انتخاب کنید: میزان مصرف چربی‌های اشباع شده را تا حد امکان کاهش دهید. این کار ریسک ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد. گوشت‌های لحم (بدون چربی)، ماهی، آجیل و تخم‌مرغ منابع خوب پروتئین سالم هستند.
  • میزان مصرف نمک را کاهش دهید: هر فردی برای حفظ سلامت جسمانی خود نباید بیشتر از 2 هزار میلی گرم نمک در روز مصرف کند. برای پرهیز از این مقدار نمک، میوه‌ها و سبزیجات تازه میل کنید.
  • آب زیادی مصرف کنید: به توصیه کارشناسان، مردم باید روزانه 8 لیوان آب بنوشند. این میزان را می‌توانید از سبزیجات و میوه‌های آبدار هم تامین کنید. سعی کنید میزان مصرف کافئین را کاهش داده و در عوض آب یا چای گیاهی بنوشید.
  • مکمل‌های غذایی مفید برای چشم مصرف کنید: بتاکاروتن (15 میلی‌گرم)، ویتامین C(250میلی‌گرم)، ویتامین E(400 واحد)، مس (2 میلی‌گرم) زینک ( 80 میلی‌گرم) و امگا سه (2 هزار میلی‌گرم) از جمله مکمل‌هایی هستند که توصیه می‌شود مصرف کنید.

Related Articles

کامنت بگذارید